Joulunviettodilemmaa täälläkin, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StPeter
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

StPeter

Vieras
Kysynpä mielenkiinnosta mielipiteitänne: kumpi teistä on "oikein" tai kummin päin teillä toimitaan/toimittaisiin:

meillä on 4 lasta, nuorin jouluna puoli vuotta, vanhin 5v. Asutaan eteläisessä Suomessa, mun vanhemmat pohjoisessa (miehen vanhemmat kuolleet). Joulua ollaan aiemmin vietetty mun vanhemmilla, toissajouluna oltiin kaikki kipeinä ja viime jouluna vietettiin erikseen ja matkattiin pohjoiseen vasta uudeksi vuodeksi, ihan siitä syystä, että tän perheen & tavaroiden liikuttaminen on jo ihan mahdoton rumba!!

Nyt on taas alettu kädenvääntö... vanhemmat on sitä mieltä, että ehdottomasti mennään pohjoiseen, siellä on tietty koko suku ja heidän ystävänsä jne. Joulua varsinaisesti ei vietetä muiden sukulaisten kanssa, vaan ihan me ja he keskenämme (mulla ei siis ole sisaruksia). Mutta, siis mitenkään ei jaksettaisi lähteä tällä porukalla enää mihinkään, vaikka todella haluttaisiin isovanhempien kanssa joulua viettää, ja lapsetkin sitä kovasti odottaa. Ja tietty vaari ja mumma haluaa meidän kanssa jouluna olla, muuten ovat keskenään.

Mun mielestä heillä alkais olla "moraalinen velvollisuus" tulla sieltä tänne, kun heitä on tosiaan kaksi ja meitä kuusi. Jo meidän pelkkä majoittuminen lapsuudenkotiini on tosi tuskaa, meillä täällä ois heille omat rauhalliset tilat. He eivät alkuunkaan tätä ajatusta tunnu hyväksyvän, ja melkein riita on taas tästä aiheesta, kun äiti on sydänjuuriaan myöten loukkaantunut! Huokaussss.

Tiedän, etä tää on ikuisuusaihe varmaan monissa perheissä, mut mitä mieltä olette?

Meillä on myös perheessä aina ollut tapana että jouluksi kaikki aikuiset lapset menevät äitini ja hänen miehensä luo jouluaatoksi. Kaikki asumme pk-seudulla.

Isäni ja tämän vaimon luokse mennään sitten joulupäivänä. Äitini ei suostu keskustelemaan tästä lainkaan, vaan pitää omana oikeutenaan, että SE joulun juhlinta tapahtuu hänen luonaan, eikä koskaan niin päin, että aatoksi isälleni ja sitten joulupäiväksi lapset äidin luo.

Tämä on hiertänyt minua aikas pitkään. Vanhempieni erosta on nyt 20 vuotta, eikä poikkeusta ole tehty kertaakaan joulun juhlinnassa.

Viime joulun alla riitaannuin pahasti äitini kanssa hänen leikattua vastoin kieltoani lastmme vauvahiukset pois.. emme menneet heille jouluksi, ja he lähtivät maalle. Muut sisarukseni olivat ulkomailla, ja isäni vaimoineen myös.

Riidasta huolimatta viime joulu tuntui niin mukavalta, että päätimme vastedeskin viettää aatot omassa kodissa. Isovanhemmat ovat tervetulleita jos haluavat tulla. (Enpä usko). Meillä äitini on sellainen marttyyrin viitan kantaja, että ei siedä että tehtäisiin kuten aikuiset lapset haluavat.

Äitini ja miehensä asuvat kaksin, meillä on 2 v tuplat ja itse olen raskaana. En viitsi raahata porukkaamme mummolaan, haluamme mielummin viettää koko aaton rauhassa ilman aikatauluja ja niin, että lasten mentyä nukkumaan saamme itse jäädä nautiskelemaan joulusta sohvalle eikä auton rattiin.

Me ollaan tehty sellainen ratkaisu sen jälkeen, kun saimme toisen lapsen ja uusi kotimme valmistui, että olemme toivottaneet kaikki mummot ja papat sekä sisarukset meille joulunviettoon. Tämä on toiminut ja tänä jouluna siskoni perheineen tulee meille myös, mikä on tavattoman ihanaa. Kaikille ollaan sanottu, että klo 15 syödään ja klo 18 tulee pukki ja sitten vielä kaffitellaan. Saa tulla kaikkiin kattauksiin tai vain osaa:). Meillä kyllä kaikki ymmärtää, että meillä on pienet muksut niin tämä toimivin ratkaisu.

Olen itsekäs ja mukavuudenhaluinen, tiedän. Enkä lähtisi ison perheen kanssa jouluksi reissaamaan raskasta matkaa jonka päätteeksi tarvisi majoittua ahtaisiin tiloihin jne jos oikeasti haluaisin viettää joulun kotonani. Tykkään että teidänkin tilanteessa vanhemmillesi on huomattavasti helpompi juttu reissata teille, jos eivät ole sitä valmiit tekemään niin oma mokansa.

Kyllä mä vaan sinuna ilmoittaisijn kylmästi vanhemmillesi, että he viettäkööt joulunsa yksinään tai tulevat teille, mutta teidän perhe ei liiku minnekään.

Meillä itse asiassa on vastaava tilanne, joulut on vietetty mun äidillä, sitten on juostu miehen vanhemmat, mun isä ja mummi joulunpyhinä tukka putkella läpi. Viime jouluna ilmoitin jo mutsille, että tästä eteenpäin me ollaan kotona joulu ja piste. Ovat lämpimästi tervetulleita aattona käymään, mutta yöpymistä en pysty järjestämään. Hiukan äitee nikotteli, vähän ehkä loukkaantuikin, mutta mulle se on yks ja sama. Mä haluan järjestää oman joulun ja omat jouluperinteet, hirveellä juoksemisella ympäri kyliä se vaan ei onnistu.

sitten olette toimineet kun kaikki suku tulee mumman ja vaarin luokse niin tämä majoittumis puoli jos väkeä pukkaa ikkunoista ovista majoittumaan saman katon alle.....

Ymmärrän äitiäsi, joka haluaisi pitää vanhoista traditioista kiinni. Ajat ja olosuhteet kuitenkin muuttuvat ja siihen tulee myös äitien sopeutua... Eli kyllä se olisi nyt heidän vuoro matkustaa teidän luokse. Riitely tällaisessa asiassa on erittäin ikävää, mutta minä kyllä sinuna pitäisin pääni ja kertoisin äidille, että me pysymme kotona ja he ovat tavattoman paljon tervetulleita viettämään joulua meidän kanssamme.

Ymmärrän äitiäsi, joka haluaisi pitää vanhoista traditioista kiinni. Ajat ja olosuhteet kuitenkin muuttuvat ja siihen tulee myös äitien sopeutua... Eli kyllä se olisi nyt heidän vuoro matkustaa teidän luokse. Riitely tällaisessa asiassa on erittäin ikävää, mutta minä kyllä sinuna pitäisin pääni ja kertoisin äidille, että me pysymme kotona ja he ovat tavattoman paljon tervetulleita viettämään joulua meidän kanssamme.

Yhteistyössä