Jouluvietosta, minkä näistä vaihtoehdoista tässä tilanteessa valitsisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29179701:
c. vanhan ja sairaan toivetta pitää kunnioittaa. voi olla joskus se viimeinen joulu

:laugh: ihan sanonko ja mistä tuollainen ajattelu :laugh: minä minä minä...

kopio siis C vaihtoehdosta:

Menisitte isovanhemmille aattona kera lahjojen ja siellä vietettäisiin aatto aterioineen ja lahjoineen. Tämä vaihtoehto isovanhempien, etenkin tuon sairaan isovanhemman mielestä ainoa oikea ja kaikki muut vaihtoehdot aiheuttavat itkua ja syyllistämistä kun "ei saa lastenlasten kanssa jouluna=aattona olla eikä lasten riemua nähdä". Tähän vaihtoehtoon kuuluu sitten se lahjarumba sinne ja takaisin.
Mainittakoon vielä että kaikissa vaihtoehdoissa perhe tulee omaan kotiin yöksi.
-----------------------------------------------------------------------------

Lasten riemun näkee lahjoista sillaikin kun menette sinne isovanhemmille heillä on siellä lapsille lahjoja ja lapset avaavat siellä ne isovanhemmilta ym saadut lahjat.
En näe mitään järkeä että te roudaatte itse ostamanne lahjat ensin isovanhemmille kera lapsien lapset avaa ne siellä ja taas pakataan kamat autoon kera lapset ja jee mikä joulu.
Eiköhän ne isovanhemmat ym ole sinne mummolaan-ukkilaan hankkineet ihan tarpeeksi sitä rojua ja rompetta joita saa aukoa.
Menette sinne isovanhemmille,
ja teilläkin varmaan on lahjusta hankittu isovanhemmille ja jos sinne muitakin tulee niin näille muillekin ;)
ei sitä kukaan huomaa mikä on keneltäkin ;)
Pakkoko sitä on sanallakaan sanoa että te ette tuoneet itseostamia lahjoja lapsillenne avattavaksi isovanhemmille.
Vaan lapset avaa nyt täällä ne isovanhemmilta saadut ja ehkä mahdollisilta sediltä enoilta tädeiltä mitä lienee ;)
Joskus nuo isovanhemmat ei vaan oikeasti ajattele ja juuri se vaan on ainoa oikea tapa.

c. vanhan ja sairaan toivetta pitää kunnioittaa. voi olla joskus se viimeinen joulu

Pakkaappa kuule sinäkin se teidän sohvakaluste autoon tuokaa se kylään sisälle asti jouluaattona
sitten kun kotimatkalle lähdette pakatkaa taas se sohvakaluste autoon ja kantakaa omaan kotiinne.

C ja jos lahjoja on älyttömän paljon niin sitten ehkä vaihtoehto B, matkaa ei ole kuitenkaan kovin paljoa.

Minusta itsestänikin parasta joulussa on se lasten riemu paketteja avatessa. Viime joulu oli lasteni ukille viimeinen, hautajaiset ovat tulevana perjantaina. Miellämme olisimme viettäneet vielä yhden joulun yhdessä hänen kanssaan.

Meillä mennään B:n mukaan. Lahjat on toimitettu isovanhemmille jo etukäteen ja siellä on omille lapsille jotain pientä lahjaa meiltä, saavat sitten sukulaisten paketteja kuitenkin. Kotona odottaa muutama isompi paketti avattavaksi. Kätevää myös kuljetuksen kannalta. Päivällä isovanhemmilla syödään vain ruoka, ei mitään kahvituksia.

Me mennään jo päivällä isovanhemmille ja kotiin ehditään hyvissä ajoin, jolloin on vielä iltaa jäljellä ja jaksetaan availla kotonakin paketteja. Lisäksi toiset isovanhemmat (lähellä asuvat) tulevat meille illaksi ja pienemmällä porukalla vietetään iltaa, keitellään kahvit ja syödään jouluherkkuja (ei enää varsinaista ruokaa) ja availlaan lahjoja. Joulupäivänä mennään sitten syömään jouluateria lähellä asuvien isovanhempien luokse.

Tämä järjestely on meillä todettu hyväksi, eikä ole ollut syytä sitä muuttaa.

Luulisin että C.
Toisaalta minusta se lahjojen availu useammassa paikassa ei ole hankalaa. Meillä on joka vuosi avattu osa lahjoista aattona kotona tai toisilla isovanhemmilla ja loput joulupäivänä sitten siellä toisilla isovanhemmilla. Eli kaikki saa osansa pakettiriemusta ja lapset jaksaa avata kaikki lahjat. Eli periaattessa voisi olla myös B.

Asiat on just niin vaikeita kuin niistä tekee.

B, vaihtoehdon valitsisin itse. Näin olemme joku joulu itse myös tehneet ja hyvin on toiminut. Pukki kävi mummilassa, kotona ei tietenkään enään ollut pukkia vaan lahjat olivat kuusenalla.

Vaihtoehto B, niin meillä tehdään joka jouluaatto. Lisäksi kotona laitetaan ruuat ja käydään toisella mummolla myös jos hän on menossa töihin. Saatan itsekin käydä töissä muutaman tunnin. En koe että olis mitenkään hankalaa, autolla mennään joten eipä haittaa pakettien raahaamiset. Lapset on innoissaan kun lahjoja saa monta kertaa. Kodinrauhasta saa nauttia sitten joulupäivänä. Näin on kaikki tyytyväisiä :)

Jos isovanhemmat todellakin haluavat lapset sinne, niin tietysti C.
Lahjathan voi roudata paikan päälle etukäteen, ja jos on jotain yli-isoa (pöytätietokone, skootteri tai muuta sellasta mitä ei jaksa roudia moneen paikkaan), niin se sitten vasta kotona.
Muutaman lahjasäkin kantaminen eessuntaassun ei varmasti lopulta ole niiiiiin rasittavaa.

valitsisin vaihtoehdon A, kävisin isovanhemmilla laittamassa jouluaterian ja syömässä heidän kanssaan ja sitten tulisin kotiin jossa jaettaisiin lahjat. Isovanhemmat näkisivät lapsenlapset aattona mutta suurin ja ehkä eniten sairasta ihmistä väsyttävä lahjahössötys hoituisi kotona.

Puistattavaa syyllistämistä. Oksettavaa ihan oikeasti. Kenen tahansa joulu voi olla se viimeinen, mitäs jos se onkin ap ja sitten raukka joutuu viettämään sen viimeisen joulunsa tommosessa paineessa tehden juttuja mitä ei jaksaisi tai haluaisi? Tai mitä jos ap kuoleekin jo huomenna, mites sitten joulun käy?

Teette kuin teette ap, ei pitäis olla kellään mitään sanomista teidän joulun viettoonne. Näin kolmen alle kouluikäisen äitinä parhaalta kuulostaa D ja juuri näin meillä on toimittu jo kuusi vuotta. Aatto omalla porukalla omien aikataulujen mukaan ja joulupäivänä ja siitä eteenpäin vierailut omien ja miehen vanhempien luona. Kaikki ovat olleet oikein tyytyväisiä. Ehkä mulla on sitten käynyt tuuri. :)

Jäisin kotiin ja ne mummot saisivat tulla meille, jos tahtovat. Minä en käy vanhempieni luona joulunpyhinä, edellisenä viikonloppuna käydään. Miehen vanhemmat tulevat käymään aattona. Joulu on sitä varten, että me saadaan levätä, ei siksi, että miellytetään sukulaisia.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Olisiko mahdollista että hakisitte isovanhemmat teille aattoillaksi, viette heidät yöksi kotiin ja aikuinen tytär miehensä kanssa menisi heille sitten joulupäivänä? Vaihtoehtoisesti sekä isovanhemmat että tytär miehen kanssa tulisivat teille ja tytär vie isovanhemmat illalla kotiin jääden miehensä kanssa sinne yöksi?

Valitsisin vaihtoehdon C, jos nyt joku sohvakalusto olisi lahjana niin sitä en roudaisi eestaas.

Yleisenä humiona: kannattaisiko se oma elämä suunnitella sillä tavalla ei-uhrautuvaksi arjessa, että jouluna ei olisi niin paineita "tehdä just niinkuin MINÄ tykkään koska MINÄ niin sanon". Isovanhemmat on vanhoja, jouluihin liittyy perinteitä, jotenkin todella nuivaa katsoa miten se oma ego tungetaan kaiken keskiöön. Kuulostaa semmoisen ihmisen touhulta, joka 364 päivää vuodessa tekee niinkuin joku muu haluaa ja saa sanoa sanasensa vain sinä yhtenä (jouluaattona).

Onpas
ap saanut outoja vastauksia. Hän kysyi "minkä näistä vaihtoehdoista
valitsisit tässä tilanteessa" ja sitten vaihtoehto D :n jälkeen sanoi
että "tämä tuntuisi parhaalta". Joten ap, vastasit jo itse omaan
kysymykseesi. Tottakai te olette kotona koko aaton kun se sinusta/teistä
parhaalta tuntuu!! Äläkä tunne yhtään huonoa omaatuntoa. Sinä huolehdit
vanhemmistasi jo todella paljon, ei sinun aina tarvitse laittaa heidän
tarpeitaan omiesi edelle! Nyt viette perhejoulun kotona ja nautitte
siitä :) Joulupäivänä sitten vanhempasi pääsevät osalliseksi lasten
riemuun, kun he avaavat isovanhempien lahjat vasta silloin.

• Tykkää
Reactions: Hansu81
En tiedä. Luulen että mulle olis ihan sama roudata ne lahjat kun on noin lyhyt matka. olisi niin hienoa kun lapset olisivat odotettuja ja matka noin lyhyt että pääsisi kotiin nukkumaan.

D

Itse kolmen lapsen kanssa tekisin näin. Joulupäivänä sitten isovanhemmille.

Meillä myös kolmannen syntymän jälkeen siirryttiin kotijouluun.
Meillä se "joulu" kesti koko viikon. Ensin toisen vanhemmille (vuorovuosina rumba kiersi eri suuntaan) pari päivää ennen aattoa, vaikka nyt mun vanhemmille, meiltä matkaa 200km. Siellä 2-4pv matkalaukkuelämää ja ne lahjat roudattiin tietty mukaan, aattona avattin meidän ja mun vanhempien antamat + muilta saadut, sitten siirto miehen vanhemmille joulupäivänä, välimatka 150km, lahjat mukana ja niitä tietty isovanhemmille esiteltiin eli pura ja pakkaa, avattiin miehen vanhempien antamat lahjat, 2-4pv täälläkin matkalaukkuelämää kahden pienen lapsen ja koiran kanssa ja lopuksi 4-8pv reissuun lähdöstä kotiin paluu niiden samojen, nyt avattujen lahjojen kanssa, miehen vanhemmilta matkaa kotiin 100km.

Nyt ollaan oltu 2v ihan keskenään, 2v sitten molempien vanhemmat tuli meille tapanina ja viime vuonna käytiin tapanina miehen vanhemmilla syömässä. Alunperin oli tarkoitus, ettei mennä, mutta kun anoppi sadatta kertaa sanoi, että heillekin voi tulla jouluna, en raaskinut kieltäytyä (poikansa olisi raaskinut). Tänä vuonna molempien vanhemmat tulevat aattona meille.

AP:lle vielä... miettisin teidän tilanteessa myös sitä, että onko tuo neurologinen sairaus jo kuinka pitkällä, onko esim. viimeinen joulu jonka muistaa tai on ylipäänsä hengissä? Miten mielialan vaihtelut heijastuvat lapsiin? Eli jos lapset ei oireile/reagoi, niin voisin joustaa ja viettää aattoa siellä, mutta jos lapset ahdistuvat tms., niin sitten tuo D-vaihtoehto ja sinä äitinä yrität kestää syyllistämiset lastesi hyvinvoinnin vuoksi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä