Juhlat + yövieraat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä kiitos

Vieras
Meillä on kesällä tulossa esikoisen rippijuhlat, joihin on tulossa n. 35-40 vierasta eli melko isot juhlat. Tarkoitukseni on tehdä juhlat itse (tarjoilut, siivoukset, koristelut yms), olen juhlia edeltävän viikon lomalla, joten uskon tästä selviäväni. Juhlapäivänä saan apulaisen tarjoiluun yms.
Mutta siis ongelmani: Kaksi miehen sukulaisperhettä (toinen pariskunta, toinen lapsiperhe) olisi tulossa meille jo juhlia edeltävänä päivänä (eivät ole tätä meille sanoneet/kysyneet, kuultiin muualta) ja en tosiaan aio ottaa yövieraita silloin. Tiedän, että juhlia edeltävä vuorokausi on minuuttiaikataulutettu, eikä siinä vieraat kyllä ole sotkemassa suunnitelmiani! Juhlien jälkeen voivat toki jäädä yöksi, majoitustilaa on eikä se ole ongelma, aina on vieraat meillä yöpyneet. Matkaa näillä perheillä on meille n. 450 km. Eivätkä ole sen sorttisia, että heistä apua olisi, päinvastoin.
Miten kannattaisi asia hoitaa? Mietin, jos tehtäisiin jo juhlakutsut ja laitettaisiin niihen vaan juhlien alkamisaika? Neuvoja pliiiiis?

Siis mitä hyötyä luulet siitä kutsujen aloitusajasta olevan? Olettavat kuitenkin pääsevänsä teille yöpymään, ennen juhliakin, jos ovat niin aina ennenkin tehneet. Joko ilmoitat, ettei teille voi tulla yöksi lainkaan tai sitten ilmoitat, että joutuvat toimimaan omatoimisesti.

Kuulostat hössäävän liikaa noiden juhlien kanssa, tulee aivan yksi tuttava mieleen. Meillä ei ole tilaa vieraiden yöpyä, mutta rippijuhlia edeltävänä iltana ruokin vielä kauempaa tulleet vieraat (2 & 2+2 henkeä) ja aamulla ennen rippujuhlia tarjosin kahdelle ruoat, jotka olivat vain tuon 450 km:n päästä. Oli aikaa tavata heitä paremmin ilman muita ja vaihtaa kuulumisia.

Siis mitä hyötyä luulet siitä kutsujen aloitusajasta olevan? Olettavat kuitenkin pääsevänsä teille yöpymään, ennen juhliakin, jos ovat niin aina ennenkin tehneet. Joko ilmoitat, ettei teille voi tulla yöksi lainkaan tai sitten ilmoitat, että joutuvat toimimaan omatoimisesti.

Kuulostat hössäävän liikaa noiden juhlien kanssa, tulee aivan yksi tuttava mieleen. Meillä ei ole tilaa vieraiden yöpyä, mutta rippijuhlia edeltävänä iltana ruokin vielä kauempaa tulleet vieraat (2 & 2+2 henkeä) ja aamulla ennen rippujuhlia tarjosin kahdelle ruoat, jotka olivat vain tuon 450 km:n päästä. Oli aikaa tavata heitä paremmin ilman muita ja vaihtaa kuulumisia.

Voi olla että hössään, mutta rakastan laittaa juhlia ja tehdä herkkuja, ja nytkin aion tehdä itse kaikki tarjoilut, joten valmisteltavaa on edelliselle päivälle ja illalle paljon, aamusta puhumattakaan (kirkossa pitää olla jo puolen päivän jälkeen). Ja tietysti kodin on jäätävä siihen kuntoon kirkkoon lähtiessä, että siellä voi juhlat alkaa. Tarjoilupöydät on katettava jo illalla valmiiksi ja siinäkin on hommaa, että saa koko katraan laittautuneena kirkkoon ajallaan! Siihen jos kestitsee vieraita ja seurustelee, niin ei tule kyllä mitään!
Mutta ehkä se pitää vaan sanoa suoraan.
Itselleni ei tulisi mieleenkään tuppautua (ainakaan ilman vilpitöntä kutsua) kenenkään luo yöksi, jos siellä on juhlat järjesteillä.

En minäkään ole halunnut kovin montaa yövierasta juhlia edeltäväksi yöksi, koska sitten aamulla on kuitenkin vielä tekemistä, tulee ruuhkaa suihkuun ja muonitus toisi lisätöitä. Tämän ovat kyllä sukulaiset ymmärtäneet tai sitten ovat niin omatoimisia, ettei heistä ole koitunut lisätyötä. En myöskään kaipaa mitään seurusteluja edellisillalle, aina ollut niin paljon puuhaa, ettei siinä ehdi seurustella. Mutten olekaan täydellinen enkä yli-ihminen :D

Kerrot että sulla ei ole apuvoimia juhlien laittamiseen eli voit minusta kertoa ihan suoraan että et pysty laittamaan heille ruokaa ennen juhlia vaan että teille voi tulla vaihtamaan vaatteet mutta siinä se. Normaali ihminen ymmärtää että juhlista on vaivaa, ja että siinä on juhlia järjestävällä aika tarkka aikataulu.

Muistan että mun siskon rippijuhlissa minä olin se joka jäi kotiin keittämään perunoita kun muut meni kirkkoon.

Itseäni ei haittaa jos tullaan päivä ennen juhlia mutta makoilu sekä muuten vaan hengailu ei käy. Sukulaiset joutuvat tekemään oman osuutensa kotitöistä ja auttamaan juhlaruokien tms viimeistelyssä.

on pidetty kolmet rippijuhlat eikä kyllä olisi tullut mieleenkään ottaa vieraita vastaan edellisenä päivänä.
Aina on minuuttiaikataulutetut viime hetken valmistelut ja kirkkoon lähtö on kiireistä ihan omallakin porukalla. Perunat ehtii kyllä keittää kirkon jälkeenkin. Sanoisin ihan suoraan, että nyt ei sovi. Kummallista, että edes suunnittelevat sellaista.

Sanot, että et pysty ottamaan edellisenä päivänä vieraita vastaan, koska kaikki aikasi menee järjestelyihin. Rehellisesti ja suoraan. Aika kummallista, etteivät ole vielä kysyneet teiltä, mutta toisaalta, onhan juhliin aikaa. Voithan joskus vihjaista, että teille voi jäädä juhlien jälkeen yöksi, ettei samana päivänä tarvitse ajaa molempiin suuntiin pitkää matkaa?

Joistakin omatoimisista sukulaisista tosin ei ole haittaa tai voivat olla avuksi, mutta jos tietää, että vieraat on vaan haitaksi, niin ei niitä vasten tahtoaan tartte toivottaa tervetulleiksi.

Pitäähän tervejärkisen ihmisten ymmärtää kertomattakin ettei juhlatalossa voi yöpyä. Kerrot sen kohteliaasti varmuuden vuoksi vaikka eivät asiasta kysyisikään. Älä kerro ettei ole apua laittamisessa, voivat sillä verukkeella pakkautua teille auttamaan. Sanot ettei aikataulut ja rahkeet riitä. Näin itse olen toiminut ja hyvin ovat ymmärtäneet.

En kyllä ikinä haluaisi että kukaan tulisi juhlia edeltävänä päivänä kylään, saatika sitten yöksi. Ihan sen takia että valmisteluissa on kuitenkin aina niin paljon hoidettavaa ja muutenkin homma on yleensä aika stressaavaa. Itse en tuossa tilanteessa kuitenkaan sanoisi niille "itse itsensä yökylään kutsuneille" mitään. Odottaisin että kysyisivät että pääsevätkö yökylään ja sitten vasta kohteliaasti sanoisin että valitettavasti ennen juhlia ei onnistu. Tosi tökeröä tuollain itse päättää yökyläilystä edes kysymättä majoittavalta taholta mitään. Ehkä voisit tosiaan kirjoittaa kutsuun läheisiä majapaikkoja, luulisi että siinä vaiheessa viimeistään he sanoisivat aikoneensa yöpyä teillä, jolloin voisit kieltäytyä.

Ihana kuulla, että en ole ihan outo ajatuksíneni (niinkun kuin tuon ekan vastauksen jälkeen jo ajattelin..). Eli pitää vain suoraan sanoa, että ei käy. Taidan laittaa miehen asialle, hänen sukulaisiahan nämä tulijat itseasiassa ovat :)

Jos eivät ole ns "ehtoisia emäntiä" eli sellaisia vieraita jotka osaavat itse hakea imurin kaapista ja imuroida, silittää pöytäliinan ym ja joku tarjoituisi jäämään kirkosta pois keittääkseen ne perunat ja nyppiäkseen viimeiset roskat lattialta niin musta on todella tökeröä olettaa että majoitat heidät. Mustakin oli hyvä idea laittaa majoituspaikkojen osoitteet liitteeksi kutsuun. Meillä ainakin on niin hirveä hösellys ennen juhlia että ei täällä kukaan haluaisi ollakaan :).

Sitä ihmettelen,että miksi ei voi vaan suoraan sanoa,että ette ota nyt yövieraita ollenkaan kun juhlien järjestely kesken? Ihmiset vetää ihan hirveät stressit nykyään ihan kaikesta,mutta koskaan ei voida mistään sanoa suoraan. Eli mun neuvo olisi se,että sanot ihan suoraan että haluat juhlat rauhassa järjestää. Toisaalta jos nää vieraat ymmärtää puhetta niin voishan heitä myös suoraan pyytää auttamaan ainakin sillä tavalla että valmistavat itse ruokansa ja hoitavat petinsä kuntoon yms.

[QUOTE="vierailee";29786879]Sitä ihmettelen,että miksi ei voi vaan suoraan sanoa,että ette ota nyt yövieraita ollenkaan kun juhlien järjestely kesken? Ihmiset vetää ihan hirveät stressit nykyään ihan kaikesta,mutta koskaan ei voida mistään sanoa suoraan. Eli mun neuvo olisi se,että sanot ihan suoraan että haluat juhlat rauhassa järjestää. Toisaalta jos nää vieraat ymmärtää puhetta niin voishan heitä myös suoraan pyytää auttamaan ainakin sillä tavalla että valmistavat itse ruokansa ja hoitavat petinsä kuntoon yms.[/QUOTE]

Voi sanoa ja varmasti pitääkin. Olin vain tilanteesta niin hämmentynyt, kun kuulin heidän tänne tuloa suunnittelevan ja aina yleensä muulloin se on ollut oikein ok, mutta ennen ei ole tällaisia juhlia ollut meillä, synttäreitä vain jne. Ajattelin, että miten sitä ilkeää sanoa, ettei nyt voi tulla, mutta tämä keskustelu on selventänyt ajatuksiani, eli ei ole mitenkään omituista olla ottamatta vieraita vastaan.

Voi sanoa ja varmasti pitääkin. Olin vain tilanteesta niin hämmentynyt, kun kuulin heidän tänne tuloa suunnittelevan ja aina yleensä muulloin se on ollut oikein ok, mutta ennen ei ole tällaisia juhlia ollut meillä, synttäreitä vain jne. Ajattelin, että miten sitä ilkeää sanoa, ettei nyt voi tulla, mutta tämä keskustelu on selventänyt ajatuksiani, eli ei ole mitenkään omituista olla ottamatta vieraita vastaan.

Ovatko he ehkä jo vanhempia ihmisiä, joitten omista juhlienjärjestelyajoista on aikaa tai sitten pienten lasten vanhempia tai lapsettomia, joilla ei ole kokemusta vielä näistä vähän isommista perhejuhlista siltä kantilta? Jos siis on vaikka vaan ajattelemattomuutta ja ovat hyvillään, kun sanotte nätisti :)

Ap. , kirjoitit että laitat miehen asialle. Riippuu tietenkin miehestä mutta mulle ainakin tuli tuosta heti mieleen että mies ei uskalla sanoa asiaa sukulaisilleen tarpeeksi suoraan jolloin lopputulos on kuitenkin se että juhlien aattona teidän oven takana seisoo ne sukulaiset matkalaukkuineen.

Laitat siihen kutsuun että pitkämatkaiset voivat yöpyä teillä juhlien jälkeen ja jos majoitustarvetta on ennen juhlia niin liitteenä on hotellien yhteystiedot, tuosta pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää..

Alkuperäinen kirjoittaja enää yhdet juhlat edessä;29786943:
Ovatko he ehkä jo vanhempia ihmisiä, joitten omista juhlienjärjestelyajoista on aikaa tai sitten pienten lasten vanhempia tai lapsettomia, joilla ei ole kokemusta vielä näistä vähän isommista perhejuhlista siltä kantilta? Jos siis on vaikka vaan ajattelemattomuutta ja ovat hyvillään, kun sanotte nätisti :)

Siis joo, kumpiakin :) Johtuu muuten varmaan just tuosta se tänne änkeäminen... vanhemmat varmaan voi ottaakin se noin, mutta nuoremmasta perheestä en ole niinkään varma...

Ap. , kirjoitit että laitat miehen asialle. Riippuu tietenkin miehestä mutta mulle ainakin tuli tuosta heti mieleen että mies ei uskalla sanoa asiaa sukulaisilleen tarpeeksi suoraan jolloin lopputulos on kuitenkin se että juhlien aattona teidän oven takana seisoo ne sukulaiset matkalaukkuineen.

Hyvä pointti tuokin. Pitää tehdä miehelle selväksi, että noin ei voi käydä :)

Laittakaa kutsut, joissa juhlien alkamisen kellonaika. Jos tulee kyselyitä, että voivatko tulla aiemmin, sanot, että ovet kotiinne ovat auki ilmoitetusti, tervetuloa silloin.
Mulle olis katastrofi, jos vieraita olisi jo edellisenä päivänä. Tekisin silloin hommia kuluneessa kotiasussa. Olisi käytävä saunassa, laitettava hiukset ja kotiakin varmasti pitäisi vielä hiukan siivota. Vieraille täytyisi tarjota ruokaa kaiken kiireen keskellä. Huh huh. Sanot vaan, että rippijuhlat on teidän perheelle niin tärkee ja iso asia, jotka olet suunnitellut jo aikoja sitten, että haluat pitäytyä etukäteissuunnitelmissa.

Siis perheet ovat tulossa teille yöksi, mutta eivät ole kertoneet teille tästä? Täh? tekevätkö ihmiset useinkin näin?
Meillä on avoimet ovet ja sohva vapaana aina kenelle tahansa yöpyvälle, mutta en juhlia edeltävänä päivänä haluaisi ketään häiritsemään. Mä ihan oikeasti panostan juhliini ja haluan niin tehdä. En myöskään tykkää että joku olettaa voivansa tulla meille ilman kysymistä. Kaverit pohoisesta kerran soitti että me tullaan teille yöksi kun ollaan siellä etelässä päin, sanoin että me ollaan ulkomailla. Hiukan hermostuivat.

Todellakaan ei mitään vieraita ennen isoja juhlia, jos kyseessä ei ole tyyliin äitisi ja siskosi, jotka ovat tulossa auttamaan juhlajärjestelyissä. Muuten on heiltä erittäin tökeröä edes tuppautua.

[QUOTE="fiia";29787155]Siis perheet ovat tulossa teille yöksi, mutta eivät ole kertoneet teille tästä? Täh? tekevätkö ihmiset useinkin näin?
Meillä on avoimet ovet ja sohva vapaana aina kenelle tahansa yöpyvälle, mutta en juhlia edeltävänä päivänä haluaisi ketään häiritsemään. Mä ihan oikeasti panostan juhliini ja haluan niin tehdä. En myöskään tykkää että joku olettaa voivansa tulla meille ilman kysymistä. Kaverit pohoisesta kerran soitti että me tullaan teille yöksi kun ollaan siellä etelässä päin, sanoin että me ollaan ulkomailla. Hiukan hermostuivat.[/QUOTE]

No miehen sukulaiset oli keskenään suunnitelleet juhliin tuloa ja miettineet kimppakyytejä, niin siinä tilanteessa oli anopille selvinnyt, että miehen sisko suunnittelee tuloa jo ed. päivänä, ettei pienten kanssa tarvitse juhlapäivänä matkustaa ja anopin sisko miehensä kanssa olisi tulossa samassa kyydissä. Ja koska meillä on tilaa, olettavat tietysti voivansa yöpyä täällä, eikä se normisti olisi mikään ongelma, aina meille on sukulaiset ja ystävät saaneet tulla, nyt on vain POIKKEUSTAPAUS. Onneksi anoppi oli asiasta maininnut miehelleni, niin ehditään vähän varautua :) Siis kutsuttu ei olla vielä ketään, juhlat on vasta heinäkuussa.