Kaameeta kun sydäntä kylmää kun lukee noita juttuja joissa nicci on vaik äityili90

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
on toki hyviä nuoria vanhempia, mutta silti minun mielestä nuoruus pitää elää nuoruutena ja käydä koulunsa loppuun ja oppia ensin elättämään itsensä ja huolehtimaan itsestään ennenkuin tarvitsee oppia elättämään lapsensa. Kun minä sitä mieltä olen että jokaisen velvollisuus on pääsääntöisesti itse elätää ja hoitaa perheensä ja lapsensa
Tästä olen samaa mieltä. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 15-vuotiaiden poikien on aika mahdotonta saada sellaista työpaikkaa, jolla perheensä elättäisi. En niinkään ole huolissani siitä ammattikoulutuksen puuttumaan jäämisestä (omahan olisi vikansa) vaan siitä, että niihin hommiin, joihin nuoret kundit pääsevät ilman mitään osaamista, vaaditaan lähes aina ainakin ajokortti.

Likka taas - jos olisi juuri peruskoulunsapäättäneenä tullut raskaaksi - olisi aika varmasti päätynyt aborttiin. Koko elämänsä on ollut yh-äidin kasvatti ja olisi tiennyt, ettei hänestä vielä siinä iässä tähän ruljanssiin olisi ollut.

Kivjoa mielipiteitä tässä ketjussa ja huomaa kyllä ne joilla ottaa itsetunnon päälle tuo teiniäiti juttu :/ siis tässä kyse vaan siitä et kun itsellä tuota ikää hipovia muksuja ja ne on ihan lapsia niin olsi aika kovaajos ne joutuis aikuisen rooliin ja ottamaan vastuuta joka ei tuon ikäidelle kuulu. Musta ainakin omien kohdalla toivon et ensi kasvavat aikuisiksi ja sitte vasta kun ovat valmiita niin miettivät lasten hankkimista. Ollaan tästä lasten kanssa juteltuki ihan jo siks kun mun äiti, siis lasten mummo sai mut 15 vuotiaana ja voin vakuuttaa et (sori kaikki Katri-dokumetin Katria ja teniäitiyttä ihailevat) ei oo herkkuu kasvaa lapsen kasvattamana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun sydäntä ei kylmää . Mutta jos tuo oma kuopukseni (vm 1991) nyt ilmoittaisi tulevansa isäksi, saisi poika elämänsä ensimmäisen selkäsaunan. Sellaisen, että persus olisi niin kipeänä pitkän aikaa, ettei panemista haluaisi ajatellakaan.

Tää oli hyvä :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun oma esikko on -93:nen ja miehen esikko -91 niin siis oikeesti sydäntä kouristaa kun lapset tekee lapsia. Eikä tää oo teinivanhempia halventava juttu mut kyllä tekee mulla hek.koht tosi pahaa, oma muksu on ihan lapsi ja ois tosi vaikeeta kuvitella häntä pienen vauvan isäksi, huh huh sentään.

Mutta,hei, toiset ovat kypsempiä,toiset sitten taas ei,sitä yksilöllisyyttähän toikin vaan on, niin henkisesti kuin fyysisetikin..

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Mun sydäntä ei kylmää . Mutta jos tuo oma kuopukseni (vm 1991) nyt ilmoittaisi tulevansa isäksi, saisi poika elämänsä ensimmäisen selkäsaunan. Sellaisen, että persus olisi niin kipeänä pitkän aikaa, ettei panemista haluaisi ajatellakaan.

:laugh: :laugh: :laugh:

Oikeesti, kyllä se olisi aika shokki, jos poitsu yhdeksän vuoden päästä (16 vuotiaana) ilmoittaisi, jotta minusta tuloo mummo :o .
Tuskin saisi selkään, en mäkään saanu aikanani.Vaikken ihan 16 kesäinen ollukkaan...

Toiset on kypsempiä kuin toiset ja toiset ottavat sen vastuun mikä kuuluu.

No kyllähän se melkonen shokki ois jos poika ilmoittais tulevansa mummoksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
niinpä, mutta toisaalta mä tiedän myös vastuunsa tuntevia teinivanhempia ja sitten taas mm tällasia 30-40v ikipissiksiä joille bilettäminen yms on maailman tärkeintä ja lapsiparka jää sit oman onnensa nojaan ja kulkee tuolla miten sattuu, valvoo puolilleöin jne

Tiedän justiinsa tollasen 18v äitylin. Muksu joka vkl muualla, kun äippä ja isi vähän pilettää baarissa ja kaduilla, mukana aina viina ja väkivalta. Jos ei äitin silmät ole mustana, niin kaula on violettinen ja syötynä.
Oikeesti tekee pahaa katsoa sitä touhua, samaisella ihanne-perheellä vielä koirakin ja varmaan kaikki muut maailman kotieläimet.
Teiniäipän oma äiti on ex-teiniäiti ja pahasti alkkis jo, että en ihmettele että tyttö halusi "perustaa oman perheen" jo 17veenä, säälittää mutta eniten ottaa päähän, että tollaset tekee lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:

:laugh: :laugh: :laugh:

Oikeesti, kyllä se olisi aika shokki, jos poitsu yhdeksän vuoden päästä (16 vuotiaana) ilmoittaisi, jotta minusta tuloo mummo :o .
Tuskin saisi selkään, en mäkään saanu aikanani.Vaikken ihan 16 kesäinen ollukkaan...

Toiset on kypsempiä kuin toiset ja toiset ottavat sen vastuun mikä kuuluu.

No kyllähän se melkonen shokki ois jos poika ilmoittais tulevansa mummoksi ;)

Onneksi olkoon, olet juuri voittanut vuoden humoristi palkinnon
:hug: .

Loppujen lopuksi tuskin kukaan alaikäinen sitä lasta ihan tekemällä tekee. Itse olen 16v pienen tytön äiti. Raskaus tuli täydellisenä yllätyksenä, söin pillereitä enkä käsittääkseni yhtäkään unohtanut. Jos olisi ollut kyse yhdenyön jutusta tms tilanteesta,että olisin vastuussa vauvasta ihan yksin, olisin varmasti päätynyt aborttiin. Poikaystäväni on onneksi tukenut minua koko ajan. Koskaanhan ei voi tietää miten pitkään suhde kestää.
Ei ole helppoa olla nuori äiti, ja se ei ainakaan helpota tilannetta,että te "vanhat ja kaikenkokeneet" katsotte arvostellen kulmien alta! Tukea me kaivataan.

Koulut jatkan loppuun sitten kun tyttö hieman kasvaa, vanhempien rahoilla me ei eletä. Rikkaita ei olla,mutta toimeen tullaan.

Ei ole helppoa olla nuori äiti, ja se ei ainakaan helpota tilannetta,että te "vanhat ja kaikenkokeneet" katsotte arvostellen kulmien alta! Tukea me kaivataan.
Mä en katso arvostellen kulmien alta, ainoastaan omalle pojalleni antaisin selkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
kyllä se on paljon ihmisestä kiinni, itse olisin ollut valmis äidiksi jo 16v., mutta luonto päätti toisin ja sain esikoiseni vasta 24v.
Toki, mutta mä tiedän, että tuosta mun 15 veestäni EI olisi vielä isäksi, vaikka muuten mukava poika onkin.

kyllä se on paljon ihmisestä kiinni, itse olisin ollut valmis äidiksi jo 16v., mutta luonto päätti toisin ja sain esikoiseni vasta 24v.
Toki, mutta mä tiedän, että tuosta mun 15 veestäni EI olisi vielä isäksi, vaikka muuten mukava poika onkin.

juu en missään tapauksessa tarkoittanut, että kaikista siihen olisi, lähinnä sitä että pelkän nikin perusteella tai siis iän perusteella ei voi ajatella että ei ole kypsä vanhemmaksi.

Mä tunnen useamman teininä vanhemmaksi tulleen jotka on kuitenkin elättäneet lapsensa itse, lapsista on tullut kunnon kansalaisia ja vanhemmillakin opiskelut on suoritettu loppuun.
ja mä tunnen aika monta kolmekymppisenä lapsen saanutta ikiteiniä joille biletys on elämän tärkein asia ja lapsi hoitaa suunnilleen itse itsensä. Ikä ei onneksi kerro kaikkea.

Kun nyt yleisesti ollaan sitä mieltä ettei teinistä ole vanhemmaksi ja lapsien ei pitäisi saada lapsia, niin miksi ihmeessä niitä lapsen saaneita lapsia täytyy mollata? Se ei varmaan ainakaan helpota sen lapsen (oli se lapsi sitten vanhempi tai sen teinivanhemman lapsi) elämää mitenkään...

Ei tietenkään pelkän nikin perusteella sen takana voi tietty olla vaikka Elvi 50 v ei lapsia, mut siis kun oikeesti esim. tuolla vauvat0-12kk palstalla sattu silmään yks tuolalinen nikki taas, siis 90luvun äiti niin kyllä kylmää kun omat lapset tuon ikäisiä. ja toiseen juttuun kommentti, et kyllä niitä on sellaisiaki jotka ihan suunitelmallisesti hankkiutuu raskaaksi et pääsee pois kotoa ja yhteikunta elättää (tää ei oo provo!!), meitä on niin moneks. Mut pääsääntöisesti sanoo kuka mitä muuta tahansa niin tuollainen 15-16v ei oo valmis äidiksi eikä isäksi vaan on ihan lapsi vielä ja tarvisee itse äitiä ja isää eikä lasta elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Olisi kamalaa olla teiniäidin lapsi.
Säälipisteet kaikille heille. :(

Ei se nyt ihan niinkään mee! Minun äitini sai minut kun oli vasta täyttänyt 18 vuotta. Pikkuveljeni syntyi kaksi vuotta myöhemmin. Minusta äiti ja isä ovat aina olleet hyvät ja välittävät vanhemmat. En koskaan heitä vaihtaisi pois. (en siitä huolimattakaan että kerran olen oikean selkäsaunankin isältäni saanut).

Aika on muuttunut melkoisesti kun ajattelee että n. 30 vuotta sitten nuoret äidit olivat ihan tavallinen asia. Oli tavallista mennä naimisiin 18 vuotiaina ja tehdä heti lapsia (jos ei jo ennen avioliittoa). On totta että minäkin ajattelne että 90 luvulla syntyneet on vielä lapsia, mutta se ajatus johtuu lähinnä siitä että en miellä itseäni melkein 3 kymppiseksi. Minä sain esikoisen 19 vuotiaana (reilun vuoden yrityken tuloksena). Naimisiin menin 21 vuotiaana ja kuopus syntyi kun olin 25 vuotta.

http://keskustelu.kaksplus.fi/t818751
Tytsy123 kirjoitelmat, lukekaahan. Aikamoista juttua häneltä.

ei voi olla totta. provo TOIVOTTAVASTI

onneksi kiitos ja kumarrus ylempään suuntaat kaikki teiniäidit eivät ole tällaisia!

Itse olen saanut lapset nuorena ja ollut vastuuntuntoinen,rauhallinen,järkevä äiti.Nyt kun katselen muutamien ystävien touhua lastensa kanssa,jotka ovat siis yli kolmekymppisiä niin ihmettelen sitä hössöttämistä ja tuskailua yövalvomisista ja muista.Ja sitä kuinka avuttomia ollaan eikä omaa järkeä käytetä yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Taivaanvuohi:
Ei se nyt ihan niinkään mee! Minun äitini sai minut kun oli vasta täyttänyt 18 vuotta. Pikkuveljeni syntyi kaksi vuotta myöhemmin. Minusta äiti ja isä ovat aina olleet hyvät ja välittävät vanhemmat. En koskaan heitä vaihtaisi pois. (en siitä huolimattakaan että kerran olen oikean selkäsaunankin isältäni saanut).
.
Minusta se täysi-ikäisyys on oikeastaan aika merkittävä asia, mutta en hetkeäkään epäile, etteikö sitä nuorempikin voisi olla hyvä äiti tai isä. Lähinnä ajattelen sitä taakkaa, minkä vastuu toisesta ihmisestä tuo. Myös taloudellista vastuuta...ihan sellaisia pieniä asioita kuin että aina on oltava jemmassa rahaa esim taksimatkaan, jos lapsi sattuisi tarvitsemaan lääkärin hoitoa yöaikaan, kun julkinen liikenne ei enää kulje. Junnun kaveripiirissä (eli näitä 1991 syntyneitä) hirmu harva sai tänä vuonna edes kesätöitä, joten rahat on näin nuorilla aika vähissä. 18 veenä on jo ihan eri mahdollisuudet saada töitä, vaikkei mitään koulutusta olisikaan. Lisäksi useimmilla sen ikäisillä kolleilla on ajokortti ja vähintään joku ikivanha Datsun100A, jolla sentään pääsee kulkemaan.

Vanhemmuudessa on lukuisia asioita, joita ei etukäteen osaa edes aavistaa, mutta niistä on äitinä tai isänä selvittävä. Elämäkin heittelee ja se, mitä uskoit olevan huomenna, ei olekaan. Kaikesta kuitenkin pitää selvitä, halusi tai ei. On varmasti nuoria, jotka ovat joutuneet ottamaan vastuuta perheen arjen pyörittämisestä, pienempien sisarusten hoitamisesta jne, joten heille alaikäisenä vanhemmaksi tuleminen ei ehkä kovinkaan paljoa muuta sitä, millaista elämä olisi ollut ilman lastakin. Valtaosa nuorista elää kuitenkin aika vapaata ja aikuisten taholta suojeltua elämää ja heille hyppy yks kaks aikuisuuteen voi olla melkoisen raju.

Minä taas haaveilin 16-vuotiaana, että ihmiset paistaisivat vauvoja uunissa kinkun sijaan. :snotty:

Yhteistyössä