Kädetön perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkun äiti

Vieras
Lapseni meni eka kertaa hoitoon nyt elokuun alussa.
Hän aloitti perhepäivähoitajalla. Hoitajalla on oma pika joka on vuoden vanhempi kuin oma poikani.
Nyt kun olen ollut 1.8 alkaen hoidossa mukana olen ihan kypsä tilanteeseen.
Hoitajan poika ei leiki lapseni kanssa vaan sanoo, että toi on niin pieni ja rikkoo. Lapseni on vasta 3 vuotta ( kesällä täytti) ja ei ymmärrä ettei toisten leikkeihin voi mennä vaan ottamaan tavaraa. Hoitajan lapsi leikkii toisten kanssa mutta minun lapsi jää ulkopuoliseksi kun hoitajan lapsi kiljuu ja huutaa jos lapseni hakee jonkun lelun leikeistä.
Hoitopäivissä on ollut pituutta 8-16 joten on ollut aikaa tutustua toisiinsa mutta ei millään suju. Hoitajan lapsi tuntuu vihaavan mun pientäni kovasti.

Hoitaja kyllä puuttuu tilanteisiin mutta tänään oli viimeinen pisara. Hoitaja tuumi, että aletaan opetteleen se ettei toisen leikeistä viedä vaan kysytään yms. Miten muka 3 v tuota tajuaa? Nyt pelkään , että hoitajan lapsi vie kaikki parhaat lelut ja niihin ei minun lapsi saa koskeakaan.

Hoitaja kyllä sopersi jotain , että ryhmässä käyttäytymistä pitää oppia eikä tapahdu hetkessä mutta minusta ryhmän pitää toimia myös toiseen suuntaan eli ymmärtää minun lapseni pienuus eikä väkisiin opettaa lapselleni jotain mikä ei ole vielä sen ikäiselle tarpeen.

Maanantaina pitäisi jättää lapsi eka kertaa yksin mutta mietin jos jään vielä ensiviikoksi sinne katsoon tilannetta. Tänään häivyimme kun en vaan jaksanut katsoo vääntöä leluista minkä hoitajan lapsi aiheutti. Hoitajan lapsi on ilkea ja inhottava lapselleni mutta kyllä se ilkeä lapsi noitten muitten kanssa leikkii kuin änskällä.

Älä jaksa.....äh...ei millään jaksais vääntää...

Sen "inhottavan lapsen" käytös on ihan normaalia. Tottakai isommat sanoo pienempiä pieniksi. Tietysti. Ja jos sun mussukkas oikeasti menee ja rikkoo ja vie lelut, niin kyllä sitä opettelua aletaan tekemään ihan pienestä pitäen, ei vasta kun kouluun mennään.

Tietysti 4-vuotias nostaa metelin jos joku vie leikistä lelun.

Ei jaksa tän enempää...taitaa olla sun ainokainen?

• Tykkää
Reactions: Porho
Älä jaksa.....äh...ei millään jaksais vääntää...

Sen "inhottavan lapsen" käytös on ihan normaalia. Tottakai isommat sanoo pienempiä pieniksi. Tietysti. Ja jos sun mussukkas oikeasti menee ja rikkoo ja vie lelut, niin kyllä sitä opettelua aletaan tekemään ihan pienestä pitäen, ei vasta kun kouluun mennään.

Tietysti 4-vuotias nostaa metelin jos joku vie leikistä lelun.

Ei jaksa tän enempää...taitaa olla sun ainokainen?

Ei ole ainokainen. Mikä uskomatonta tossa on? Minusta perhepäivähoitajan omat lapset saisi olla päiväkodissa yms. sillä hoitajan aika menee niiitten kanssa vääntöön. Olen tätä seurannut nyt tarkkaan kohta viikon! Kukaan muu vanhempi ei ole ollut ja ihmettelen miksi he ei ole kiinnostuneita lapsen oloista hoidossa?

Oletko tosissasi vai onko tää aloitus joku huono vitsi? Kyllä 3-vuotiaan pitää todellakin jo tajuta, että toisten leikistä ei oteta leluja kysymättä lupaa ensin! Oletko harrastanut lapsesi kanssa minkäänlaista tapakasvatusta? Ihan hyvä, että lapsesi menee hoitoon opettelemaan niitä ryhmätaitoja!

Jos lapsesi ei ole aiemmin ollut hoidossa, niin totta kai se on hänelle uutta, että hän ei ole enää yksin huomion keskipiste vaan huomiota ja leluja täytyy jakaa. Hoitaja oli oikeassa, ottaahan se aikaa. Miten niin jakamisen taito ja ryhmän säätöjen noudattaminen ei ole 3-vuotiaalle vielä tarpeen???

Alkuperäinen kirjoittaja täh;28828636:
Oletko tosissasi vai onko tää aloitus joku huono vitsi? Kyllä 3-vuotiaan pitää todellakin jo tajuta, että toisten leikistä ei oteta leluja kysymättä lupaa ensin! Oletko harrastanut lapsesi kanssa minkäänlaista tapakasvatusta? Ihan hyvä, että lapsesi menee hoitoon opettelemaan niitä ryhmätaitoja!

Jos lapsesi ei ole aiemmin ollut hoidossa, niin totta kai se on hänelle uutta, että hän ei ole enää yksin huomion keskipiste vaan huomiota ja leluja täytyy jakaa. Hoitaja oli oikeassa, ottaahan se aikaa. Miten niin jakamisen taito ja ryhmän säätöjen noudattaminen ei ole 3-vuotiaalle vielä tarpeen???

Lapset ovat yksilöitä, voi olla monia syitä miksi 3-vuotias ei tuota opi vaikka kuinka opettaisit. Esimerkiksi toimintaterapiaa voi hyödyntää näissä leikkitaitojen kehittämisessä.

Kyllä se sun lapsesi oppii ryhmässä muiden kanssa toimimaan kun nyt vain jätät lapsen sinne ja menet itse töihin. Paremmin menee kuin jos olisit kyttäämässä vieressä kiukkuisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28828650:
Lapset ovat yksilöitä, voi olla monia syitä miksi 3-vuotias ei tuota opi vaikka kuinka opettaisit. Esimerkiksi toimintaterapiaa voi hyödyntää näissä leikkitaitojen kehittämisessä.

Totta kai, mutta ap kirjoitti aloituksessaan, etteivät nuo taidot ole noin pienelle vielä laisinkaan edes tarpeen.

Inhoan sitä ainaista provo-huutelua tällä palstalla, mutta nyt kyllä haiskahtaa niin pahasti, että tekis mieli...

[QUOTE="vieras";28828656]Kyllä se sun lapsesi oppii ryhmässä muiden kanssa toimimaan kun nyt vain jätät lapsen sinne ja menet itse töihin. Paremmin menee kuin jos olisit kyttäämässä vieressä kiukkuisena.[/QUOTE]

Aivan, oletko siis ollut siellä nyt viikon joka päivä 8-16? ei ihme jos koko ryhmä on sekaisin. Nyt pois sieltä ja luotat että pph osaa hoitaa homman ja ryhmä oppii toimimaan keskenään.
Hoitaja oli oikeassa, ryhmässä toimimista on opeteltava ja lapsellesi on nyt tullut se hetki.

• Tykkää
Reactions: Porho
jaa mitenkö 3v tajuaa? koska ap aattelit että se tajuais? Yhteissääntöjä opetellaan jo alusta asti ja sillekin 1v joka ei vielä tosiaan ymmärrä, toisin kun jo 3v. minusta vaikuttaa sille että ongelma ei oo nyt sielä pph pääässä.

Jos asetelma olisi toisin päin, eli sun lapsi se vanhempi ja hoitajan lapsi nuorempi, niin sitten varmaan valittaisit täällä, miten se hoitajan lapsi käy aina ottamassa leikeistä lelut jne.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;28828676:
Totta kai, mutta ap kirjoitti aloituksessaan, etteivät nuo taidot ole noin pienelle vielä laisinkaan edes tarpeen.

Inhoan sitä ainaista provo-huutelua tällä palstalla, mutta nyt kyllä haiskahtaa niin pahasti, että tekis mieli...

ei välttämättä, tapaan työssäni näitä napoja joilta ei kotona vaadita vaan aatellaan että se on vielä pieni...

Siis kyllä meillä syyskuussa 2-vuotta täyttävälle tytölle sanotaan että kädestä ei saa ottaa ja pidetään muutenkin samat säännöt kun isosiskollekkin. Miks ihmeessä oot ollu viikon mukana siellä hoidossa?? :O Meillä esikoisen mennessä hoitoon kerran käytiin porukalla paikkaa kattoon ja olemassa tunteroinen ja sitte hoitoon yksin.
Ja mikä järki siinä on että hoitaja kulettais oman lapsensa hoitoon työpäivän ajaksi?

Ei hyvää päivää näitä alotuksia.. Pitäiskö se napanuora pikku hiljaa katkasta siihen omaan kullanmuruun? Hoidossa varmasti kaikki menee hyvin kun et ole jatkuvasti kyttäämässä siellä!

Oletko sinä notkunut siellä ryhmässä 8-16, koko viikon ajan.
Ei ihme, että kaikki on persiillään. Siis lapset käyttäytyvät erilailla kun vanhemmat ovat läsnä.
Tietenkään mikään ei toimi tuolla systeemillä.

Oma lapseni aloitti tarhan 2 vuotiaana ja silloin aloitettiin viikon tutustuminen niin, että ekana päivänä menin sinne lapsen kanssa aamupalan jälkeen ja oltiin päiväuni aikaan asti.
toinen päivä samoin ja sitten lapsi jäi sinne yksin pariksi tunniksi ja siten jatkettiin loppuviikko, kunnes viimeisenä päivänä oli pitempään.
Tarhan aloitus alkoi näin

Ja tuosta lelujen otosta, tietenkin tuon ikäiselle opetetaan ryhmässä toimimista ja aina isommat sanovat pieniä pieniksi.
Näin se menee ja tuo perhepäivähoitaja vaikuttaa ihan ok:lta

Mutta sinä olet nyt sekoittanut tuon ryhmän, jos koko päivät siellä olet notkunut.
Miten se auttaa lastasi sopeutumaan, että ensin äiti käy hoidossa viikon kaverina ja sitten yht. äkkiä jättää sinne yksin
Sitä yksin oloa tulee opettaa tässä tutustumis viikolla, joka päivä hiukan pidempään

Kyllä 3v:n pitäisi tietää ettei toisen lelua saa ottaa, ei hän mikään vauva ole. Kuopukselle 1,5v jo opetan ettei kädestä oteta tai leikkejä sotketa, miten hän oppii jos ei opeteta vaan saa touhuta omiaan?

Mene töihisi vaan, lapsesi varmasti pääsee leikkeihin mukaan kun et ole siellä sähläämässä!

Mun mielestä mun kolme vuotias on aika fiksu ja tajuaa paljonkin asioita. Se osaa käyttää ipadia, hyppiä yhdellä jalalla, sanoa kiitos ruuan jälkeen, pesee kätensä, käy potalla... mä en oikein tajua, että miksi se ei osaisi olla ottamatta leluja toisen leikeistä tai kädestä.
Kyllä muakin ärsyttäis, jos rakentelisin vaikka legoista jotain ja joku kävis koko ajan napsimassa niitä legoja siitä pois. Ihmettelen enemmänkin, miten neljävuotias voi olla noin kärsivällinen, että ainoastaan "sanoo" asiasta. Mä olisin tunkenut ton toisen jo sohvan alle.... tekisin sen edelleen näin 35- vuotiaana.

Kuinka pitkään ap ajattelit silotella ja kullata lapsesi elon polkua eteenpäin? Luonnollisesti olen sitä mieltä että kaikenlaiseen tahalliseen kiusantekoon ja sortoon pitää puuttua heti oli kyse minkäikäisistä lapsista tahansa. Mutta kuvailemasi tapahtumat ovat normaaleja juttuja kun ryhmä lapsia sopeutuu ja hakee paikkaansa ja tutustuu. Normaali 3v on kykenevä oppimaan perussäännöt, toisten leluja ei leikistä oteta jne. Nyt lakkaat sen hössöttämisen ja menet töihin ja annat lapsesi kehittyä.

Mä olin lapsena hoitajalla jolla oli mun ikänen poika. Voin sanoa, että en koskaan omaa lastani laita samaan tilanteeseen. Hän antoi poikansa koko ajan kiusata muita, puolustautua ei saanut, hänen lapseen ei kukaan saanut koskea. Ei ollut kuin poikien leluja ja niitäkin vain muutama muiden lapsien käytössä. Ei mee nallekarkit tasan tossa tilanteessa.

Mun mielestä mun kolme vuotias on aika fiksu ja tajuaa paljonkin asioita. Se osaa käyttää ipadia, hyppiä yhdellä jalalla, sanoa kiitos ruuan jälkeen, pesee kätensä, käy potalla... mä en oikein tajua, että miksi se ei osaisi olla ottamatta leluja toisen leikeistä tai kädestä.
Kyllä muakin ärsyttäis, jos rakentelisin vaikka legoista jotain ja joku kävis koko ajan napsimassa niitä legoja siitä pois. Ihmettelen enemmänkin, miten neljävuotias voi olla noin kärsivällinen, että ainoastaan "sanoo" asiasta. Mä olisin tunkenut ton toisen jo sohvan alle.... tekisin sen edelleen näin 35- vuotiaana.

Kaikki eivät ole samanlaisia, jokainen kehittyy omaa tahtia ja osalla voi olla kehityksen viivästymää.

Jaa, meillä on alettu opettaa käyttäytymissääntöjä jo 1-vuotiaasta asti. Toisten kädestä ei saa ottaa mitään, ilman lupaa ei saa ottaa leikistä jne jne. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että mukuloiden annetaan olla kuin siat pellossa vain sillä verukkeella "että ei sen ja sen ikäisen vielä tarvi osata". No mitenkähän se edes oppii jos ei opeteta?!

Kuulostaa ihan normaalilta hoitajalta ja normaalilta toimilta. Ap, sun vanhemmuus ei vaikuta ihan normaalilta. Kyllä se sun 3-vuotias osaa ja yhtä ja toista ja sen ikäiseltä pitää jo myös tajuta vaatia asioita. Ei se vauva ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28828818:
Kaikki eivät ole samanlaisia, jokainen kehittyy omaa tahtia ja osalla voi olla kehityksen viivästymää.

Toki voi olla ja onkin. Silti heillekin opetetaan tapoja iän mukaan. 3v on kyllin iso siihen. Eikä vaan anneta olla.

Vaikka oliskin viivästymää kehityksessä, eikö kuitenkin pitäisi pyrkiä opettamaan mikä on oikein ja mikä ei, eikä jättää lapsi oman onnensa nojaan kasvamaan ja vedota diagnoosiin? 3v oppii kyllä jos sitkeästi joku ohjaa oikeaan suuntaan.

Yhteistyössä