Kädetön perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Normaali 3 vuotias on jo oppinut (jos on siis opetettu), ettei toiselta viedä leikeistä leluja.
kehitrysviiveistäkin opetetaan koko ajan, eikä vain sanota "ei se vielä osaa".
Mites ap:n lapsi on hoidossa kun äidillä on aikaa notkua mukana?

Alkuperäinen kirjoittaja kiukkunen äiti;28828622:
Ei ole ainokainen. Mikä uskomatonta tossa on? Minusta perhepäivähoitajan omat lapset saisi olla päiväkodissa yms. sillä hoitajan aika menee niiitten kanssa vääntöön. Olen tätä seurannut nyt tarkkaan kohta viikon! Kukaan muu vanhempi ei ole ollut ja ihmettelen miksi he ei ole kiinnostuneita lapsen oloista hoidossa?

*facepalm* Ihanko tosi siis oot nyt ollut lapses mukana perhepäivähoidossa kaks viikkoa, joka päivä? Ja ihmettelet kun muut vanhemmat ei oo? Ja Sun mielestä siis 3v on niiiiin pieni, ettei sille voi vielä mitään käytöstapoja opettaa? KYllä meilläkin 3v yrittää silloin tällöin ottaa jonkun muun kädestä/leikeistä jonkun lelun, mutta mä oon kyllä aina puuttunut sanomalla että anna se takaisin kun se ei ollut sinulla ensin. Vielä ei oo rikki mennyt, eikä kovin traumatisoituneeltakaan vaikuta.

Voi pph-parkaa kun on tuollaisen ylihysteerisen mamman riesoikseen saanut...

Toki voi olla ja onkin. Silti heillekin opetetaan tapoja iän mukaan. 3v on kyllin iso siihen. Eikä vaan anneta olla.

Ei tietenkään, vaan tukea, ohjausta ja kasvatusta tarvitsee ja paljon. Mutta kaikki kolmevuotiaat eivät edes puhu, joten voi olla laaja-alaista kehityksen viivästymää, joten nämä typerät ohjeet "sen ja sen ikäisen pitää osata" kannattaisi unohtaa ja ajatella lapsiakin ihan yksilöinä. Ei varmaankaan liity ap:n lapseen mitenkään, mutta mua ärsyttää nuo yleistykset mitä ihmiset tekevät.

[QUOTE="vieras";28828656]Kyllä se sun lapsesi oppii ryhmässä muiden kanssa toimimaan kun nyt vain jätät lapsen sinne ja menet itse töihin. Paremmin menee kuin jos olisit kyttäämässä vieressä kiukkuisena.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Kyllä hoitaja huolehtii lapsestasi ja taatusti hänkin saa leikkiä "parhailla" leluilla. Uudella ryhmällä kestää aina aikansa muotoutua, varmasti lapsista tulee vielä kaverukset.

[QUOTE="vieras";28828853]Vaikka oliskin viivästymää kehityksessä, eikö kuitenkin pitäisi pyrkiä opettamaan mikä on oikein ja mikä ei, eikä jättää lapsi oman onnensa nojaan kasvamaan ja vedota diagnoosiin? 3v oppii kyllä jos sitkeästi joku ohjaa oikeaan suuntaan.[/QUOTE]

Totta kai pitää, se vaan voi viedä vuosiakin (ja voi tarvita terapiaa) ennenkuin tuloksia alkaa näkymään. Varsinkin jos vaikka lapsi ei ymmärrä puhetta eikä itsekään osaa tuottaa puhetta. Näen töissäni nimenomaan tällaisia lapsia, joilla on sitä viivästymää ja vanhempia sitten harmittaa se kun muut vanhemmat eivät ymmärrä tuota.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28828896:
Ei tietenkään, vaan tukea, ohjausta ja kasvatusta tarvitsee ja paljon. Mutta kaikki kolmevuotiaat eivät edes puhu, joten voi olla laaja-alaista kehityksen viivästymää, joten nämä typerät ohjeet "sen ja sen ikäisen pitää osata" kannattaisi unohtaa ja ajatella lapsiakin ihan yksilöinä. Ei varmaankaan liity ap:n lapseen mitenkään, mutta mua ärsyttää nuo yleistykset mitä ihmiset tekevät.

Yhtäkaikki, jokaselle alotetaan opetus jo pienenä tapojen suhteen. Kehitysviivästyneen kanssa se tehdään tuettuna.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28828818:
Kaikki eivät ole samanlaisia, jokainen kehittyy omaa tahtia ja osalla voi olla kehityksen viivästymää.

Eiköhän kaikki kehity omaa tahtiaan, mutta mun mielestä normaali kolmevuotias kyllä osaa nuo ihan perus käyttäytymissäännöt, mikäli ne on vaivauduttu opettamaan. Mikäli kehityksessä on viivästymää, tämä on varmaan myös havaittu neuvolassa ja siitä on varmasti myös keskusteltu pph:n kanssa. Siltikään kehityksen viivästyminen ei tarkoita sitä, etteikö lapselle voisi siltikin opettaa käytöstapoja?

Ei käy kateeksi yhtäkään hoitajaa joka jaksaa näitä nykyajan kädettömiä ja älyttömiä vanhempia! Aloittaja on oikea hoitajien painajainen, vie hän sitten lapsensa päiväkotiin tai mihin vain.

Päiväkodeissakaan yksikään lapsi ei saa ottaa toiselta leluja, ei edes yksivuotias!

Eiköhän kaikki kehity omaa tahtiaan, mutta mun mielestä normaali kolmevuotias kyllä osaa nuo ihan perus käyttäytymissäännöt, mikäli ne on vaivauduttu opettamaan. Mikäli kehityksessä on viivästymää, tämä on varmaan myös havaittu neuvolassa ja siitä on varmasti myös keskusteltu pph:n kanssa. Siltikään kehityksen viivästyminen ei tarkoita sitä, etteikö lapselle voisi siltikin opettaa käytöstapoja?

Totta, tapoja pitää opettaa, mutta mitä sitten kun lapsi oppiikin vuosia myöhemmin ne taidot? Eli on henkisesti tietyissä kehityksen alueilla jo kolmevuotiaana vuoden myöhässä, viisivuotiaana kaksi vuotta myöhässä jne., eli vaikka tekisi kaikkensa, se ei silti aina auta. Ja ihan normaaleja lapsia he silti ovat. Minä ymmärrän miten vaikeaa se voi vanhemmille olla kun muut vanhemmat eivät tätä ymmärrä.

Saattaapi olla provo, mutta kyllähän näitäkin vanhempia löytyy. Se on kamalaa kun joku vanhempi haluaa notkua nurkissa päiväkausia, ja sit ihmettelee miksi lapsensa sopeutuminen on vaikeaa. Pakko potkia pois ja selvittää että lapsen pitäisi nyt oppia olemaan täällä ihan ilman sua, eikä sun kanssa. Vanhemman liiallinen läsnäolo häiritsee kaikkia; työntekijöitä, muita lapsia ja myös vanhemman omaa lasta.

Ap mitäpä ajatuksia tämä ketju, yksimielisine vastauksineen on herättänyt sinussa?

Mitäpä jos tilanne olisi niin että oma lapsesi olisi vanhin, näinkin voisi pph:lla olla. Isoin lapsi, siis sinun, huudattaisi yksi vuotiaita ottamalla lelut käsistä. Ja lastasi pitäisi edelleen ymmärtää koska hän on niin "pieni".

Oletko todella itse niin aivoton ja kädetön ettet ymmärrä opettaa lapsellesi ihan normaaleja käytöstapoja! Ja kyllä, nyt viimeistään se pitää aloittaa. Kohta on jo myöhäistä. Ota stana järki käteen nainen. Ja oletko oikeesti ollut siellä joka päivä 8h kyttäämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28829021:
Totta, tapoja pitää opettaa, mutta mitä sitten kun lapsi oppiikin vuosia myöhemmin ne taidot? Eli on henkisesti tietyissä kehityksen alueilla jo kolmevuotiaana vuoden myöhässä, viisivuotiaana kaksi vuotta myöhässä jne., eli vaikka tekisi kaikkensa, se ei silti aina auta. Ja ihan normaaleja lapsia he silti ovat. Minä ymmärrän miten vaikeaa se voi vanhemmille olla kun muut vanhemmat eivät tätä ymmärrä.

En kuitenkaan usko että tässä on kyse tällaisesta lapsesta. Kyse on lähinnä siitä että ap -ei hänen lapsensa- on sitä mieltä, että 3 v:n ei tarvitse vielä tietää/osata että leluja ei viedä toisen leikeistä. Toisin sanoen, asiaa ei ole kotona vielä lähdetty edes opettamaan. Totta kai se tekee asiasta vaikean, kun menee hoitoon.

Mä olen puuttunut jopa alle 1 v:n touhuihin jos pyrkii viemään leluja muilta, tuhoamaan leikkejä jne. Ei ehkä ymmärrä, mutta pointti on siinä että oppii ja että muut lapset oppivat samalla. Eihän ne isommatkaan lapset opi toisen tavaroita kunnioittamaan, jos pienemmät saavat heidän tavaroilleen tehdä mitä tykkäävät. Säännöt on samat kaikilla, iästä huolimatta.

Lisään vielä, että jos mikä on vahingollista lapselle on pitää häntä ikätasoaan pienempänä ja antaa sen vuoksi päästä joka asiasta kuin koira veräjästä. Tutun 3 v lapsi on ihan kauhea riiviö, vie toisten lelut, puree, lyö, potkii ja raapii ketä vain lystää, ja äitinsä vaan lässyttää vieressä että "älkää nyt viitsikö ärsyttää/yllyttää sitä yhtään kun ei se vielä ymmärrä, se on niin vauva vielä". Lapsi on muuten ihana, mutta kipeästi tarvitisi rajoja. Äitinsä ei ymmärrä tekevänsä karhunpalveluksen myös lapselle - kukaan ei halua leikkiä tuollaisen toisia terrorisoivan pikkuhirviön kanssa, eikä heitä voi siitä syyttääkään.

[QUOTE="Lissu";28829416]Lisään vielä, että jos mikä on vahingollista lapselle on pitää häntä ikätasoaan pienempänä ja antaa sen vuoksi päästä joka asiasta kuin koira veräjästä. Tutun 3 v lapsi on ihan kauhea riiviö, vie toisten lelut, puree, lyö, potkii ja raapii ketä vain lystää, ja äitinsä vaan lässyttää vieressä että "älkää nyt viitsikö ärsyttää/yllyttää sitä yhtään kun ei se vielä ymmärrä, se on niin vauva vielä". Lapsi on muuten ihana, mutta kipeästi tarvitisi rajoja. Äitinsä ei ymmärrä tekevänsä karhunpalveluksen myös lapselle - kukaan ei halua leikkiä tuollaisen toisia terrorisoivan pikkuhirviön kanssa, eikä heitä voi siitä syyttääkään.[/QUOTE]

Ihan kun mun yks entinen hoitolapsi. Aivan rajaton johon kukaan ei tahtonu saada kuria kun kotona ei semmosia ollu yhtään. Puri, löi, potki, sylki, nimitteli, rikko leikit, repi lelut jne jne....Ikää 3v. Äiti ei koskaan ottanu auktoriteetin asemaa.

Olet seurannut tarkkaan jo viikon... eli siis oletko ihan tosissaan lapsen mukana 8-16 perhepäivähoitajalla???? Jos näin niin saanen kysyä miksi? tarvitseko itse hoitajaa vai mikä syynä?

Itse pph:na en katsele kyllä vanhempia nurkissani viikkotolkkuja. Joku roti siinäkin. Mitäpä jos uusia aloittajia on samaan aikaan useampia ja jokainen äiti ja isä nököttää päivät pph:n luona kun Kalle-Maijalla saattaa tulla paha mieli ja ikävä äitiä/isää.

Ja todellakin 3v. on erittäin valmis oppimaan JA YMMÄRTÄMÄÄN ettei toisten kädestä viedä leluja. Jo pienempikin on sihen valmis.

Lapseni on ihan normaalisti kehittynyt kuten kaikki muut kolmivuotiaat. Mutta YH-isä on oikeassa. Kaikki kehittyy ajallaan ja minun lapseni ei tarvitse vielä jättää pienenä oloa pois vaikka on päivähoidossa.
Olen ollut joka päivä paikalla ja siihen onkin ollu ttosi hyvä syy. Olen nähnyt miten kädetön perhepäivähoitaja on . Käskee kyllä lastansa mutta kuka sen kikäinen rääkyy kurkku suorana jos pienempi katsoo leikissä olevaa tavaraa kyrittäen päästä leikkiin mukaan? Siinä on kyllä sillä hoitajalla mennyt kasvatus päin petäjikköä.
Minusta hoitaja ei päätä mitä lapseni pitää oppia ja mitkä on seuraavan tason jutut joita pitää oppia tekemään.
Lapseni leikkii toisten kanssa kun siihen on tilaisuus mutta tää hoitajan lapsi on kamala riiviö. Joka kerta kun lapseni menee leikkiin eli hakee jonkun lelun itselle alkaa hirvee nolo mankuminen. Olkoonkin sitten lelu ollut tällä hoitajan lapsella mutta omani on pienempi eikä sitä tajua ja isomman oletan tajuavan tämänkin.

Huomenna olen sielä koko päivän samoiten ensiviikon. Onneksi työni alkaa vasta syyskuun alussa joten voin olla katsomassa tilanteen kehittymistä. Kyllä minusta äitien pitää pitää lapsiensa puolta eikä vain lykätä jonnekin hoitoon!

Sillä hoitajalla on oikeus sanoa että et voi olla siellä kokoajam. Ja toivottavasti sen tekeekin. Ei me päiväkodissakaan anneta vanhempien päiväkausia pyöriä nurkissa.

Taidat olla liian kiinni lapsessasi, ja juurikin yksi kauhuvanhemmista.

Lapsellasi tulee olemaan kivinen tie edessään, ihan varmasti joutuu ongelmiin muiden kanssa myöhemmin. Tavalla tai toisella. Todennäköisesti kaverit kaikkoavat viimeistään kouluiässä, kun hänestä on kasvatettu itsekäs toisten lasten manipuloija. Tästä ei voi lasta syyttää.

[QUOTE="vieras";28829507]Lapsellasi tulee olemaan kivinen tie edessään, ihan varmasti joutuu ongelmiin muiden kanssa myöhemmin. Tavalla tai toisella. Todennäköisesti kaverit kaikkoavat viimeistään kouluiässä, kun hänestä on kasvatettu itsekäs toisten lasten manipuloija. Tästä ei voi lasta syyttää.[/QUOTE]

Aika törkeää puhua lapsesta noin. Millainenhan äiti mahdat itse olla?

Yhteistyössä