Kahden koiran omistajat, apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapanen

Vieras
Mulla tällä hetkellä kaksi suomen lapinkoiraa koiraa, toinen 4 v ja toinen 9 kk.
Kaikki sujuu muuten ongelmitta, mutta nyt kun nuorempi koira on siinä iässä että jaksaa kulkea samat lenkit kuin vanhempi niin taluttaminen on yhtä helvettiä.

Yksin pentu kulkee tosi kauniisti hihnassa, ei vedä, ei räksytä kenellekkään. Mutta auta armias kun vieressä on vanhempi koira. Vaikka vanhempi koira ei harrasta remmirähjäystä eikä vetämistä, pentu tekee sitä molempien edestä! Käytän molemmillla lyhyitä hihnoja. Pentu räksyttää tosi kimeästi jos annan vanhemman koiran kulkea pidemmällä kuin pennun. Irtiollessaan pentu kulkee kauniisti ja vastaantulijoita kohdatessa pentu tulee vierelle hakemaan kontaktia. Irti oleminen siis onnistuu tosi hyvin, mutta pitäähän koiran osata hihnassakin kulkea!

Jo pienestä asti kävin kulkemassa pieniä lenkkejä yhdessä, ja yhteen väliin pentu kulkikin ihan kauniisti, mutta se oli lyhyt onni. Nykyään en viitsi edes lähteä kun hermot menee heti alkuunsa ja menen yleensä jo 15 minuutin jälkeen palauttamaan toisen koiran kotiin ja päädyn taas lenkkeilyttämään koirat erikseen.

Mitä minun kannattaa tehdä? Olen kokeillut pysähtymistä/takaisin päin kääntymistä kun koira vetää. Olen kiinnittänyt huomion itseeni kun koira tulee vastaan, herkuilla ja leluilla, mutta räksytys vaan kovenee. Olen kiertänyt vastaantulijat kaukaa, heitellyt koiralle herkkuja maahan jolloin se etsisi niitä sieltä maasta kun toinen koira menee ohi. MUTTA MIKÄÄN EI TOIMI!

Voiko kyse olla siitä että pentu "suojelee" vanhempaa koiraa toisilta koirilta räksyttämällä? Miten puutun tuohon vetämiseen?
Haluaisin jo lenkkeilyttää koirat yhdellä kertaa, mutta hermo ei yksinkertaisesti kestä tuota käytöstä. :(

Korjaa heti käytös, älä anna edes katsoa toiseen koiraan päin, meillä on samaa käytöstä ollut no yhden koiran kanssa, eli näyttää niinkuin suojelisi meitä toisilta koirilta,
sain käytöksen paranemaan kun käskin istumaan siksi aikaa kun toinen koira menee ohi, ja olen siinä edessä ettei edes saisi katsekontaktia toiseen koiraan, se onainut mikä on tehonnut, se että ei olisi huomaavinaan toista koiraa ja kävely jatkuisi ei onnistunu meijän koiralla yhtään, yritti vaa sännätä toisen koiran kimppuun vaikka hihnassa...
Vetäminen oon saanut kans vähemmälle kun pidän hihnan löysänä mutta heti kun vetää pysähdyn ja käsken takaisin viereen, ja taas jatketaan..
Hidasta mutta tuottaa tulosta.

Meidän koira on vanhemmiten tullut jääräpäiseksi ja potentiaalisen kilpailijan kohdatessa (toinen uros) se alkaa hakea katsekontaktia toiseen koiraan. Jos toinen koira tuijottaa takaisin, tämä meidän voi yrittää äristä ja käydä päälle (alistaa, ei sen vakavampaa). Luulen että teidän nuorempi koira hakee turvaa vanhemmasta laumanjäsenestään ja uskaltaa siksi haukkua. Oletko koittanut pysähtyä ja peittää sen silmät kämmenellä sen ajaksi kun toinen koira menee ohi?

Ongelma saattaa piillä myös lyhyessä hihnassa. Jos pidät hihnan tiukalla kun toinen koira menee ohi, ottaa koira siitä signaalin, että vastaantulija on "vaarallinen". Koira myös vaistoaa omistajan ahdistuksen jos sama on tapahtunut monta kertaa ennenkin ja jos omistaja alkaa itse stressata tilanteita, joissa mahdollinen vieras koira joudutaan ohittamaan.

Tossa tulikin jo hyviä neuvoja. Jos tilanne äityy mahdottomaksi niin kellistä koira maahan ja "istu" sen päälle (se kuulostaa hurjalta, mutta ainakin minä oon saanut pari remmirähjää aisoihin ko. konstilla) ;)

Ja joko teidän vanhempi koira käy melkoisen lyhkäsillä lenkeillä, tai pentu aivan liian pitkillä lenkeillä.

Remmiähän ei saisi kiristellä kovasti. Voi olla, että kun ootkin kahen piskin kanssa liikenteessä, niin kiristelet remmejä (varsinkin nyt kun jo valmiiks hermostuttaa). Tämä saattaa laukasta tuon jo yksinään. Sitten onko valjaat vai panta? Itse huomasin, että panta provosoi mutta valjaissa oli ok.

Mulla vähän sama ongelma, että kumpikin koira menee yksinään kuin unelma ja yhdessä hölmöilevät vähän. Pienempi toisen edestä. Luulen, että se siinä yhdessä laumassa uskaltaa rähistä sitten (ja itse asiassa pelkää kun meidän kimppuun on hyökännyt koiria muutaman kerran).

En usko, että koiran kellistäminen maahan tossa tilanteessa kyllä parantaa tilannetta. Käsittääkseni ko kikkaa ei muutenkaan enää käytetä koiran koulutuksessa. Tosiaan tässähän on kyse toisen lauman kohtaamisesta ja ehkä siinä pitäisi se oma lauma pitää koossa eikä alkaa alistamaan niitä omia jäseniä.

Ite oon tehnyt niin, että otan namipussin mukaan ja mun ei tarvi kuin taputtaa sitä kylkeä missä ne on. Ja äin saan kontaktin tähän toiseen koiraani. Ja näin mennään hyvin ohi vaikka harvemmin itseasiassa annan sieiltä pussista mitään. Ainoastaan ongelmana meillä on nykyään ne, kun välillä on irtokoira joka käy ärisemässä metrin päässä tai jopa hyökkää kimppuun. Tämän jälkeen koira on aika vaikea, kun pelkää. Näiden omistajia vähän vaikea saada juttusille...ehkä pitää alkaa kolinapurkkia kuljettamaan mukana, niin heitän näiden hyökkijöiden varpaiden viereen sen.

Oikeestaan parasta on, että ite muistaa pysyä koossa ja jos tilanne tuntuu tosi mahdottomalta niin ei sitten sillä lenkillä enää ainakaan pieneen tilaan kohtaa koiria. Joskus voi olla helpompi pyytää koiraa istumaan ja ottaa kontakti näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Tossa tulikin jo hyviä neuvoja. Jos tilanne äityy mahdottomaksi niin kellistä koira maahan ja "istu" sen päälle (se kuulostaa hurjalta, mutta ainakin minä oon saanut pari remmirähjää aisoihin ko. konstilla) ;)

Ja joko teidän vanhempi koira käy melkoisen lyhkäsillä lenkeillä, tai pentu aivan liian pitkillä lenkeillä.

Vanhemman koiran kanssa käydään aina aamuisin tunnin lenkki (pennun kanssa pissatuslenkki 15 min ja leikkimistä&koulutusta) ja iltapäivisin/iltaisin kun molemmat koirat otan mukaan käydään tunnin lenkki.
Kasvattaja sanoi että tässä iässä voi jo kulkea tuon mittaista lenkkiä ihan hyvin, kun saa suurimman osan matkasta köpötellä irti omaan tahtiin..

Mun mielestä toi istuminen ei tunnu järkevältä, varsinkaan näin "pehmeän" rodun kanssa.

Yhteistyössä