Kahvipöydän käytöstavat?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuKlaakonVehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hah";25313503]Näistä vastauksista taas huomaa, että palsta on täynnä näitä mammoja, jotka kyläillessään antavat lastensa tehdä ihan mitä vain, ei mitään pöytätapoja ole opetettu. Näiden mammojen mielestä on ihan ok, että omat lapset syövät YLI KILON konvehteja kyläpaikassa. Emännänhän olisi pitänyt laittaa kyltti siihen konvehtien viereen, että saa ottaa vain pari. Siis voi hyvää päivää oikeasti, en ihmettele, mistä näitä ahneita ja pöytätavattomia kakaroita tulee![/QUOTE]
Minä ohjeistan omat lapseni, että ottavat vain pari per naama. Ja näin tekevätkin siis. Mutta uskon kyllä, että jos heitä ei muistuttaisi niin saattaisivat vetää navat täyteen herkkuja... Ei olla koskaan kokeiltu.

AP:n kysymykseen täytekakusta.... Millainen tilanne siis. Täytekakku pöydässä ja siitä pitäisi jää vielä jotain? No sanoisin suoraan, että meille tulee vielä lisää vieraita ja kakkua pitäisi jäädä heillekin.... Itse laitan kyllä uuden kakun seuraaville vieraille jos näin on. Yleensä kahvipöydän tarjottavat on kaikki tarkoitettu syötäväksi. Kakkua tarjoan kaikille valmiiksi leikatun palan ensiksi. Kysyn millainen pala ja leikkaan ja tarjoan. :) Lisää saa ottaa jokainen oman halunsa mukaisesti. Lapsille leikkaan lisäpalatkin.

Juurikin noin, tuo onkin hyvä että tarjoilen, selvisi tämäkin pulma :)

Tosiaan korostan vielä etten osannut varautua tällaiseen kun muiden perheiden kanssa on toiminut nämä kahvittelut, mutta eipä tuossa kai ollut ihmeempiä kun on kerta noin yleistä. Taidan olla ns. tynnyrissä kasvanut.

Syödä toki saa, eniten minua vain ihmetyttää kuinka ne lapset ehti syödä sen määrän suklaata, eivät tosiaan olleet kerrallansa kuin muutamia minuutteja ilman tsekkailua kuinka menee :o Saaneet ihan tosissansa tunkea kitaansa konvehteja.

Itse olen aikoinaan saanut tapakasvatuksen, jossa kylässä saa yhden kerran ottaa lisää.

Aluksi opetin näin myös lapselleni, lopputuloksena se että katseli vierestä kun muut lapset söivät kaikki keksit. Nykyään syö muutaman keksin, ei kuitenkaan rohmua pöytää tyhjäksi. Eikä mene pöytään ennen kuin kutsutaan.

Minä laitan pöytään sen verran tarjottavia, että kaikille pitäisi riittää, ja toisaalta että kaiken saa syödä (tosin jos kaikki menee, vähän mietin että olinko varannut riittävästi tarjottavaa). En säästä niitä tarjottavia muille, jos esim. on tulossa toinenkin porukka vieraita, heille olen varannut ihan omat tarjottavat.

Mutta meillä lapset ei saa käydä pöytään (ei kotona eikä kylässä) ennen kuin on pyydetty pöytään, ja tosiaan kohtuudella pitää ottaa, välillä pitää muistuttaa, usein ei.

Aika paljon vaadittu, että 5-9 vuotiaat keskenään herkkupöydässä ollessaan olisivat muistaneet jättää kaikkia herkkuja myös muille joita ei edes pöydässä ollut... Jos joskus tarjoan lapsille ensin niin katan pöytään vain sen verran kun he voivat syödä. Eli siis jätän esim keksejä vielä kaappiin aikuisia varten. Mutta yleensä meillä lapset ja aikuiset tulevat samaan aikaan pöytään. Samalla sitten lapsia voi ohjeistaa käytöstavoista jos tarpeen on ja samalla lapset oppivat kullanarvoisia kahvipöytätapoja. :)

Voi olla paljon vaadittu, jos he ovat yksinään. Siksipä aikuisen pitää opastaa heitä oikeiden tapojen perään. Sitä harjoitellaan niin pitkään kunnes asia on hallussa.

Rohmuvanhemmilla on rohmulapsia. Pienikin lapsi ymmärtää, jos kotona opetettu että kaikkea ei tarvitse napaansa vetää mikä eteen sattuu. Tai ainakin kysyy, että saako vielä ottaa!
Moukkamaista olettaa, että itse saa rohmuta kaiken mitä pöytään on kannettu :O

• Tykkää
Reactions: Wolt
Ei ollut hyviä pöytätapoja lapsilla.
Jos ei ole tilaa istua aikuisten kanssa pöytään, niin eikö voisi laittaa tuonikäisille lapsille karkkia/suklaata/jäätelöä sen verran esille kuin saa ottaa, tuskin kuivakakkua, pullaa, piirakkaa he söisivät loppuun muutenkaan?
Onhan lastenkutsuillakin usein pöytä katettu herkuilla ja kaikki tietääkseni tarkoitus syödä? Jos muksut keskenään pöydässä niin äkkiäkös siinä "villiintyy" kun yksi ottaa niin saattaa toisetkin ottaa vaikka tietäisivät ettei sopivaa ;)

Sanottiinko niille lapsille että karkkeja pitää riittää muillekkin? Vai oliko se aikuisille vain itsestäänselvyys?
Jos istutetaan 3 lasta pöytään missä on karkkikulho, niin sinäänsä en pidä sitä yllätyksenä että he niitä kans syövät.

Mutta minkä kokoinen se kulho on, jos siihen mahtui yli kilo konvehteja? :O Siihen siis mahtui esim. 3-4 rasiallista fazerin konvehteja? Saattaa olla vähä vatsat kipeinä jos ovat jokainen syöneet about 350g suklaata... Olivatko lihavia lapsia? Annoitteko ensin jotain terveellistä syötävää vai nälkäisinäkö he ahmivat suklaata?

[QUOTE="vieras";25312731]hämmästyttävän moni pitää tota ihan ok käytöksenä? :O

itse pidän huolen, että lapsenikin tietävät, että vieraassa kahvipöydässä otetaan vähän ja kohtuudella ja kotona sitten voi pyytää lisää enemmänkin ja syödä karkkipurkista viimeisenkin =) kauniit tavat näyttävät todellakin olevan katoava luonnonvara![/QUOTE]

Tätä myös ihmettelen, että monelle tuntuu olevan ok käytöstä :O

Sanottiinko niille lapsille että karkkeja pitää riittää muillekkin? Vai oliko se aikuisille vain itsestäänselvyys?
Jos istutetaan 3 lasta pöytään missä on karkkikulho, niin sinäänsä en pidä sitä yllätyksenä että he niitä kans syövät.

Mutta minkä kokoinen se kulho on, jos siihen mahtui yli kilo konvehteja? :O Siihen siis mahtui esim. 3-4 rasiallista fazerin konvehteja? Saattaa olla vähä vatsat kipeinä jos ovat jokainen syöneet about 350g suklaata... Olivatko lihavia lapsia? Annoitteko ensin jotain terveellistä syötävää vai nälkäisinäkö he ahmivat suklaata?

Toihan pitäis opettaa kotona, miten kahvipöydässä tai kyläilemässä syödään. Ilmeisesti kyseisten lasten vanhemmat ei niitä käytöstapoja ole opettaneet. Ei ole kyläpaikan emännän velvollisuus opettaa.

[QUOTE="vieras";25312920]Meillä on tuttavapiirissä sellainen perhe, jossa lasten syömistä ei uskalleta rajoittaa edes kyläpaikassa, ettei lapsille tule syömishäiriöitä tms. Noh, tästä ei varmaan ap:n tapauksessa ollut kyse, tulipa vaan mieleen. Ehkä tuossa kävi niin, että lapsilla kiusaus kävi liian suureksi, eivät vaan tulleet ajatelleeksi asiaa. Vanhemmat taas uppoutuivat keskusteluun isäntäväen kanssa, eivätkä kiinnittäneet huomiota kahvipöydän tapahtumiin. Tuskin tuossa nyt mitään sen ihmeempää onn tapahtunut.[/QUOTE]

Mun mielestä enempi syömishäiriöitä tulee jos joka kyläpaikassa vetää kolmeen pekkaan kilon suklaata ennenkuin on edes kutsuttu pöytään.

Hyvien tapojen mukaan ei ahmita kaikkea, joten lapset kaipaavat opastusta. Toisaalta oliko nämä kolme lasta yksinään, kun ap:n omille lapsille ei riittänyt karkkia? Minusta on huonoa käytöstä istuttaa vieraat yksin pöytään, isäntäväkeä pitäisi olla paikalla koko ajan. Isäntäväeksi voi riittää perheen lapset tai sitten joku tarjoilemassa ja huolehtimassa vieraiden voinnista.

Joten molemmilla osapuolilla on opeteltavaa tapojen suhteen, mutta en olisi kovin ankara. Virheitä sattuu, varsinkin lapsille.

333g suklaata 5-9v navassa???

Jos jakaa tasa per ipana.
Järkyttävä määrä.

Plus kakkua ja juomaa.

Mä suoraan sanoen en USKO, että pystyvät vetämään tuota määräää.

Toihan pitäis opettaa kotona, miten kahvipöydässä tai kyläilemässä syödään. Ilmeisesti kyseisten lasten vanhemmat ei niitä käytöstapoja ole opettaneet. Ei ole kyläpaikan emännän velvollisuus opettaa.

Mutta mitä niiden lasten oli tarkoitus tehdä sen aikaa kun vanhemmat jutskailee viereisessä huoneessa omiaan. Syödä kaks konvehtia, ok, siinä kestää lapsella noin 10 sekuntia. Entäs se loppuaika?
Koska eihän lapset myöskään saa tulla häiritsemään aikuisia, se vasta olisi ollut käytöstapojen vastaista, eikö?

Mun mielipide on että tuollaisia lapsia ei saisi yksinään jättää sinne syömään. Tai sitten ei laiteta kaikkea tarjolle. Lapset ei kuitenkaan tätä asiaa osaa, ja jos paikalla oli aikuisia on aikuisen tehtävä rajoittaa että kaikki ei tule syötyä.

Minusta lasten vanhempien pitää huolehtia siitä, että omat lapset käyttäytyvät hyvin kyläpaikassa. Sitä ei voi jättää emännän tehtäväksi. Kun lapset olivat pieniä (3 lasta), seurasin samalla siinä isäntäväen kanssa seurustelessa, että mitä ne muksut nyt puuhaavat. Kun puuttuu heti asiaan ja opastaa siinä tilanteessa, käytösopit menevät nopeasti perille. Tuo on yksi ensimmäisistä opeista, että tarjoilupöydästä ei rohmuta ja täytyy katsoa, että kaikille riittää. Ensin ottavat kaikki ja sitten vasta saa ottaa lisää (esim. kakkua). Ei se nyt pitäisi olla vaikeaa. Nuorimmainenkin (5 v) jo tietää tämän ja muistaa sen kyläillessä.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Meillä lapset eivät yleensä halua syödä mitään ruokaa ennen kyläilemään lähtöä, kun tietävät että saavat sitten pöydän ja massun täydeltä herkkuja. Ja mielestäni se on ihan ok. koska syöväviksihän kaiketi herkut on tarkoitettu. Laittakoot sitten tarjolle vaan sen mitä saa syödä, minä en ala toisten syömisiä rajoittaa. Ihmekkös tuo että on niin paljon kaikenmaailman syömishäiriöitä nykyään kun rajoitetaan :(

Aika paljon vaadittu, että 5-9 vuotiaat keskenään herkkupöydässä ollessaan olisivat muistaneet jättää kaikkia herkkuja myös muille joita ei edes pöydässä ollut... Jos joskus tarjoan lapsille ensin niin katan pöytään vain sen verran kun he voivat syödä. Eli siis jätän esim keksejä vielä kaappiin aikuisia varten. Mutta yleensä meillä lapset ja aikuiset tulevat samaan aikaan pöytään. Samalla sitten lapsia voi ohjeistaa käytöstavoista jos tarpeen on ja samalla lapset oppivat kullanarvoisia kahvipöytätapoja. :)

???

Ei tuo minusta ole paljon vaadittunoin vanhoilta! Meillä lapset kysyvät luvan, ennen kuin menevät pöytään - ja kysyvät myös saako karkkia/keksiä/kakkua ottaa. Ja kysyvät erikseen vielä, saako ottaa lisää. Lapset on 6- ja 9-vuotiaat. Mä ihmettelen pikemminkin, jos ei kysytä :O

Jos tuossa iässä ei osata käyttäytyä, niin mun mielestäni ollaan jo myöhässä käytöstapojen opettelussa! Ja mun mielestäni meillä ei ole mitenkään tiukka kasvatus, mutta käyttäytyä täytyy. Ja kyllä ne käytöstavat opitaan kotoa jo ihan pienenä.

Meillä lapset eivät yleensä halua syödä mitään ruokaa ennen kyläilemään lähtöä, kun tietävät että saavat sitten pöydän ja massun täydeltä herkkuja. Ja mielestäni se on ihan ok. koska syöväviksihän kaiketi herkut on tarkoitettu. Laittakoot sitten tarjolle vaan sen mitä saa syödä, minä en ala toisten syömisiä rajoittaa. Ihmekkös tuo että on niin paljon kaikenmaailman syömishäiriöitä nykyään kun rajoitetaan :(

Olette siis perhe Rohmula.
Nälkäisinä kylään ja kahvipöytään. Kun kerran on tarjolle laitettu, niin kaksin käsin naamaan vaan :O
"Ihmekkös tuo että on niin paljon kaikenmaailman syömishäiriöitä nykyään kun rajoitetaan :( " Ei se kahvipöytä ole sitä varten, että siitä syödään NÄLKÄÄN! Herkkuja nautiskellaan ja pidetään huoli, että kaikille riittää nautiskeltavaa. Ruokaa syödään nälkään, herkkuja toiseen tarkoitukseen.

[QUOTE="hah";25313503]Näistä vastauksista taas huomaa, että palsta on täynnä näitä mammoja, jotka kyläillessään antavat lastensa tehdä ihan mitä vain, ei mitään pöytätapoja ole opetettu. Näiden mammojen mielestä on ihan ok, että omat lapset syövät YLI KILON konvehteja kyläpaikassa. Emännänhän olisi pitänyt laittaa kyltti siihen konvehtien viereen, että saa ottaa vain pari. Siis voi hyvää päivää oikeasti, en ihmettele, mistä näitä ahneita ja pöytätavattomia kakaroita tulee![/QUOTE]

Ei näistä vastauksista tiedä millaisia näiden äitien lapset ovat kyläpaikassa. Minulle on loukkaus jos närpitään ja jätetään tarjottavat syömättä. Se ei kerro kuitenkaan siitä miten lapseni toimii kun olemme kylässä. Tosin ystävänikin ovat kaikki sellaisia jotka haluavat, että tarjoilut syödään eikä jätetä myöhempään...

Mä en tajua alkuperäisen ja jonkun muun viestissä sitä, että mikä ihme tapa on istuttaa aikuiset ja lapset eri aikaan kahvipöytään. Mun ja tuttavieni luona lapset ja aikuiset istuu ihan yhtaikaa kahvipöytään. Lapset toki yleensä nousee siitä aikaisemmin ja menevät leikkimään, jolloin aikuiset saa jäädä juttelemaan rauhassa. Mutta tollanen erittely suuntaan tai toiseen kuulostaa kummalliselta.

Meillä kotona kaikki tarjolle laitettu on syötäväksi tarkoitettu. Jos emäntä sanoo, että ottakaa, niin en kiellä lapsiani syömästä. MUTTA jos oma lapseni ahmii jotain yhtä lajia ja huomaan sitä olevan vain yksi kaksi / syöjä, niin kerron siitä vaivihkaa lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;25314087:
Olette siis perhe Rohmula.
Nälkäisinä kylään ja kahvipöytään. Kun kerran on tarjolle laitettu, niin kaksin käsin naamaan vaan :O
"Ihmekkös tuo että on niin paljon kaikenmaailman syömishäiriöitä nykyään kun rajoitetaan :( " Ei se kahvipöytä ole sitä varten, että siitä syödään NÄLKÄÄN! Herkkuja nautiskellaan ja pidetään huoli, että kaikille riittää nautiskeltavaa. Ruokaa syödään nälkään, herkkuja toiseen tarkoitukseen.

Mä ajattelen enemmän siltä kantilta, miltä emännästä tuntuu, kun tarjottavat eivät kelpaa. Mä itse laitan kaiken pöytään, jotka on syötäväksi tarkoitettu. Pöydästä jokainen ottaa yksikerrallaan syötävää, joten jokaiselle siitä riittää yhtälailla. Jotain keksejä tai karkkeja jos laitan en ehkä kaikkea laita kerralla vaan kun kuppi on tyhjä se täytetään taas. Toivon, että kaikki ovat kylläisiä kun pöydästä poistuvat ja jaksavat rupatella/leikkiä kanssamme vielä pitkään.

Mä en tajua alkuperäisen ja jonkun muun viestissä sitä, että mikä ihme tapa on istuttaa aikuiset ja lapset eri aikaan kahvipöytään. Mun ja tuttavieni luona lapset ja aikuiset istuu ihan yhtaikaa kahvipöytään. Lapset toki yleensä nousee siitä aikaisemmin ja menevät leikkimään, jolloin aikuiset saa jäädä juttelemaan rauhassa. Mutta tollanen erittely suuntaan tai toiseen kuulostaa kummalliselta.
Jos on enemmän porukkaa niin kaikki ei mahdu yhtäaikaa. Tällöin on luonnollista tehdä jako lapsiin ja aikuisiin.

Yhteistyössä