kai mä olen outo sit, mut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma koti kullan kallis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sitten yks lasten sänky on vuodelaatikkona toisen sängyn alla, siitä tulee yhen sängyn verran lisää tilaa.meillä vanhemmilla on parvi olkkarissa jne...

Kammottavaa. Ihan rehellisesti, en kestäisi hetkeäkään. Parvet kuuluivat opiskelija-aikaan ja kyllä minusta jokaisella pitää olla oma sänky. Olohuoneeseen en halua muuta kuin sohvakaluston ja kirjahyllyn sekä television.

Alkuperäinen kirjoittaja Miten niin:
on tässä sekin että nyt kun lapset on pieniä, niin mielummin käytetään aikaa niiden kanssa kun otetaan isompaa asuntolainaa ja tehtäis töitä niska limassa...ehkä reilu viisi vuotta vielä tässä näin...

Niska limassa? Kyllä meillä tehdään se sama 37,5 h viikossa joka tapauksessa.

mulle se olis niska limassa :) me hoidetaan lapset kotona ja kiva teen töitä 10h/vko.

Niin siiis tähän kuului se kysymys.

Onkohan tää 'oma rauha' -käsite vähän länsimaista hapatusta? Ei todellakaan ole 'omaa rauhaa' näin paljoa afrikkalaisessa savimajassa tai filippiiniläisessä surkaupungissa, eiköhän ne siellä asu kaikki samassa huoneessa, isovanhemmat myös. Varmaan myös itsemurhatilastot pienemmät.

Meillä oli omakotitalo 5h ja keittiö (1 lapsi), siinä aivan liikaa tilaa. Nyt kerrostalo 4h ja k (78m2), yksi huone vieras/työhuoneena, lapsella oma ja meillä oma makkari plus olohuone. Tää on ihan hyvä. Laittaisin itsekin kaksi lasta samaan huoneeseen, ainakin ala-asteajan menisi varmaan hyvyinkin, niin minäkin olin siskojen kanssa.

Ei nyt tartte mitään yksiöitä olla nelihenkisellä perheellä, mutta mielestäni ei mitään 200m2 lukaalejakaan, siis ei ole välttämättömyys.

Hatunnosto niille, jotka sovussa elävät pienemmissäkin tiloissa! Silloin ei pääse väärällä tavalla eristäytymään vaan pysyy kontaktissa muiden kanssa. Helposti käy niin että kaikki nököttää omassa huoneessaan ja yhdessä ollaan vaan ruoka-aikaan.

Meillä neljä lasta, joka toinen viikonloppu viis, neliötä 86 4h+k, yks huone ihan minikoppi, johon meidän on joskus itsemme ahdettava.
Pienempää olen miettinyt jotta vuokra olisi kohtuullisempi, tällä hetkellä maksetaan tästä 930e ja mielestäni alkaa olla kohtuuton ilman asumistukea, mies töissä, minä äitiysvapaalla, enkä lapsia suostu hoitoon viemään ennen ku pienin vähintään kolmen, en tiedä kuinka pärjätään mutta pakko jotenkin...

Kuulin tänään juuri perheestä, joka elää kahden lapsen kanssa 40 neliön huushollissa. Se on jo minusta aikamoinen saavutus, enkä kyllä itse haluaisi sellaista kokeilla.

Mutta se on jo eri homma kuin ap:llä, jolla on sentään enemmän tilaa.

Jokainen saa ihan itse päättää miten haluaa asua, minun puolestani saatte luvan asua ihan rauhassa juuri sen kokoisessa, mikä tuntuu sopivalta! =)

Alkuperäinen kirjoittaja dio:
Onkohan tää 'oma rauha' -käsite vähän länsimaista hapatusta? Ei todellakaan ole 'omaa rauhaa' näin paljoa afrikkalaisessa savimajassa tai filippiiniläisessä surkaupungissa, eiköhän ne siellä asu kaikki samassa huoneessa, isovanhemmat myös. Varmaan myös itsemurhatilastot pienemmät.

Meillä oli omakotitalo 5h ja keittiö (1 lapsi), siinä aivan liikaa tilaa. Nyt kerrostalo 4h ja k (78m2), yksi huone vieras/työhuoneena, lapsella oma ja meillä oma makkari plus olohuone. Tää on ihan hyvä. Laittaisin itsekin kaksi lasta samaan huoneeseen, ainakin ala-asteajan menisi varmaan hyvyinkin, niin minäkin olin siskojen kanssa.

Ei nyt tartte mitään yksiöitä olla nelihenkisellä perheellä, mutta mielestäni ei mitään 200m2 lukaalejakaan, siis ei ole välttämättömyys.

Hatunnosto niille, jotka sovussa elävät pienemmissäkin tiloissa! Silloin ei pääse väärällä tavalla eristäytymään vaan pysyy kontaktissa muiden kanssa. Helposti käy niin että kaikki nököttää omassa huoneessaan ja yhdessä ollaan vaan ruoka-aikaan.

Sinä et asukaan afrikkalaisessa savimajassa. Ja toisaalta, kertoisitko tietosi itsemurhatilaistoista?

Alkuperäinen kirjoittaja Eestlanna Savanna:
meillä 152 ja kaks lasta ja musta tuntu meillä helvettin pieni asunto silti :/ tai sitten se on suunniteltu niin että näyttää pieneltä

Liikaa tavaraa? ja ei kai teillä sitä yläkertaa ole vielä rakennettu joten ei liene vielä 152 m2 ?

kun tavallaan kadehdin. Me muutetaan pis jossain vaiheessa tästä 67,5neliön asunnosta. Ei meillä mahdu tänne kaikki. Joka kaappi täynnä tavaraa ja jos haluaisi liinavaatteille oman kaapin se olisi ostettava, ja sit taas tilaa vähemmän. Lämmintä varastointitilaa ei ole. Kaikki talvivaatteet kengät viemässä tilaa sitten muilta.Lapsille kertyy luistinta ym ja ei mahdu ei. Rattaita mennyt homeeseen ulkovarastossa. Ja todellakaan ei olla mitään ylimääräisen tavaran kerääjiä. Olen jopa luopunut kirjoistani.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
kun tavallaan kadehdin. Me muutetaan pis jossain vaiheessa tästä 67,5neliön asunnosta. Ei meillä mahdu tänne kaikki. Joka kaappi täynnä tavaraa ja jos haluaisi liinavaatteille oman kaapin se olisi ostettava, ja sit taas tilaa vähemmän. Lämmintä varastointitilaa ei ole. Kaikki talvivaatteet kengät viemässä tilaa sitten muilta.Lapsille kertyy luistinta ym ja ei mahdu ei. Rattaita mennyt homeeseen ulkovarastossa. Ja todellakaan ei olla mitään ylimääräisen tavaran kerääjiä. Olen jopa luopunut kirjoistani.

Ainiin meitä siis neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta ja koira.

Meillä ei edes ole lapsia, mutta kolmio on täynnä.. makkari on pieni ja työhuone täynnä tarpeellista roinaa. Kyllä tänne yhdelle lapselle kuitenkin saisi tilaa puristettua :) Ja jos työhuonetta ei tarvitsisi, niin useampikin.

Muutama asia mikä saattaa vaikuttaa tähän miksi haluan näin olevankin...

asuin pienenä isossa omakotitalossa, vanhemmat olivat aina töissä, olin alle kouluikäisenä ja pienenä kouluikäisenä iltapäivät iltakahdeksaan yksin kotona, isossa talossa. mua pelotti.

vanhemmat oli aina töissä, jos olin esim. seittemänvuotiaana kuumeetta tai oksennustaudissa, olin silti yksin.

siks mulle on tärkeetä, että saan olla lasten kanssa kotona ja iltapäivällä kotona, kun tulevat koulusta.
en halua olla töistäni riippuvainen ja siksi teenkin vain parina iltana pikkasen töitä... ei ne kaikkien mielestä varmaan "kunnon" töitä ole, mutta veroja maksan ja muutaman satasen kk saan :). ihan lähinnä harrastusmielessä tuo, saa omaa aikaakin vähän.

niin ja joku sanoi,että pitää jokaisella on kunnon sänky! on meillä! se sängyn alle laitettava vuodelaatikko on siis oikeasti ihan sänky! ainoo että siinä on alla vaan pyörät jossa sen saa päiväksi sinne toisen sängyn alle, mutta on siis sillain ihan sänky kunnon patjoineen...

ei tää vaihe ikuisuuksia kestä,eiköhän me jossain vaiheessa isompaan vaihdeta...mutta täällä pääkaupunkiseudulla kaikki on niin pirun kalliita ja se sitten vaatii minultakin varmaan enemmän työntekoa jos isompaan muutetaan.tällähetkellä tässä on hyvä,kun saa kuitenkin tätä kokoajan enemmän omaksi :)

Yhteistyössä