Kyllä minä ainakin olisin vihainen, haukkuisin, nimittelisin ja mielelläni liiskaisin muutenkin sen naisen, joka tieten tahtoen tunkisi avioliittoni väliin, vokottelisi mieheni tietäen että miehellä on perhettä jne.
Olisin varmasti htä vihainen myös miehelle, jos hän pettäisi minua, vaikka on muuta luvannut. Varmasti huutaisin, itksin, raivoasisin, saattaisin heittääkin jollain.
Jos kuitenkin ottaisin miehen takaisin ja päättäisimme yrittää yhä yhdessä, yrittäisin antaa anteeksi ja sitä asiaa setvittäisiin kauan ja monelta kantilta.
Miehelleni voisin antaa anteeksi, jos jatkaisin liittoa hänen kanssaan. Eihän jatkamisessa muuten mitään järkeäkään olisi, jos kerran anteeksi ei voisi antaa. Näin ollen jos jatkaisin liittoa, antaisin tietenkin anteeksi jo näin tehdesäni ja sen jälkeen lopun vihan saisi se kakkonen, näin se vain menee. Kakkosen kanssa minun ei tarvitsisi elää ja yrittää yhdessä yhtään mitään. Häneen voisin purkaa sen pahan olon joka pettämisestä sisälleni olisi jäänyt.
Enkä ole pahoillani, että tiedän, että toimisin näin, vaikka minua ei olekaan petetty. Joten en ole katkera mistään, vaikka empatiani on täysin ap.n puolella ja kakkonasita vastaan.
Täällä taitaa moni asettautua kakkosnaisen asemaan, kuvitella itsensä tähän tilanteeseen, siksi he haukkuvat ap:tä ja miestä.
Minä en meneisi sänkyyn ukkomiehen kanssa, joten en voi kuvitella itseäni tähän asemaan. Asetun siis vaimon rooliin ja ymmärrän miltä hänestä tuntuu. Siltä minustakin tuntuisi, jos minua petettäisiin.