Kamala Hiv pelko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikki

Vieras
Olen todella sairauspelkoinen ja nyt pälkähti päähän HIV-pelko:(
Miten uskallan mennä testeihin?
Mahdolllisesta tartunnasta olisi jo 3v eli onko mitään tehtävissä?
Luin että nykylääkityksellä hivin kanssa voi elää normaalipituisen elämän, voiko olla totta???
Onko kellään muulla teoreettista mahdollisuutta että olisi HIV?

Nooo.... Jos et ole käyttänyt ruiskuhuumeita likaisella neulalla tai ollut suojaamattomassa yhdynnässä HIV-positiivisen kanssa sanoisin tartuntariskisi olevan aika olematon. Tai ellei päällesi ole roiskunut verta niin että on mennyt limakalvoille tai rikkinäiselle iholle. Sukupuolitautien polille voit ainakin mennä, ja varmasti tk:ssakin ottavat testit.

HI-virus voi olla elimistössä pitkäänkin ennenkuin se etenee AIDS-vaiheeseen. Siksi ei ole todellakaan myöhäistä testata useankaan vuoden kuluttua. Lääkkeeillä ehkäistään nimenomaan tuota etenemistä varsinaiseen sairastamiseen. Itse viruksen kantajana on kai aika oireeton. Sanoisin, että kannattaa käydä testissä, mutta ei kannata panikoitua. Jos sinulla oikeasti on neuroosia sairauksista, kannattaa hakeutua juttelemaan ammattilaisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No en tietty tiedä jos vaikka silloisella kumppanilla olisi HIV ja se yhtäkkiä pälkähti mieleen:(
Nyt pelottaa mennä testeihin, miten uskallan:(

Todennäköisempää että sillä on ollut klamydia tai tippuri. Pyydä ne kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
No en tietty tiedä jos vaikka silloisella kumppanilla olisi HIV ja se yhtäkkiä pälkähti mieleen:(

Todennäköisempää että sillä on ollut klamydia tai tippuri. Pyydä ne kanssa.

Klamydia on testattu pari vuotta sitten ja sillon oli neg.

Jaa millälailla oikein?
Seurustelin tyypin kanssa joo ja sikäli oma mokani ettei sillon tullut mieleen pakottaa sitä testeihin.
Nyt mulla ei ole ton tyypin yhteystietoja enää, muuten ottaisin yhteyttä ja kysyisin!

Miten uskallan ??? *facepalm* Omaa typeryyttäsi olet suojaamattomassa yhdynnässä ollut joten otapa itseäsi niskasta kiinni ja mene testeihin, vai helpottuuko tilanne jos istut kotona foliohattu päässä peläten testiä ? Testi on hyvä asia, se tulos mikä siitä tulee on oma vikasi.

Anteeksi ilkeyteni, mutta jotenkin tuo sinun aloitus vain ärsyttää, et sinä saa asioihin selkoa jos et tee mitään ! Toivon tietysti että sinulla ei HIV:iä todettaisi. Nyt hophop mars testeihin äläkä täällä sääliä ruinaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinny:

Miten uskallan ??? *facepalm* Omaa typeryyttäsi olet suojaamattomassa yhdynnässä ollut joten otapa itseäsi niskasta kiinni ja mene testeihin, vai helpottuuko tilanne jos istut kotona foliohattu päässä peläten testiä ? Testi on hyvä asia, se tulos mikä siitä tulee on oma vikasi.

Anteeksi ilkeyteni, mutta jotenkin tuo sinun aloitus vain ärsyttää, et sinä saa asioihin selkoa jos et tee mitään ! Toivon tietysti että sinulla ei HIV:iä todettaisi. Nyt hophop mars testeihin äläkä täällä sääliä ruinaa.

Sorry nyt kauheesti kun avauduin aiheesta:(

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Oot sä ollu sen jälkeen raskaana? raskaana olevilta ku se testataan..

En oo...

no sit tk:n yhteys ja pyydät päästä verikokeiseen. Jos nyt on käyny niin että tartunnan ole saanut (mikä on hyvin epätodennäköistä) niin mitä aikaisemmin se huomataan ni sen parempi... mutta koskaan ei ole liian myöhäistä!!

Mä edelleen toistan itteeni, soita tk:hon et haluat otattaa sukupuolitautitestit niin ottavat siinä samalla sen hivin, eipähän tartte sit miettiä muitakaan tauteja siltä saralta.

Montako kertaa olet ollut riskitilanteessa? Yksittäisellä kerralla riski on kuitenkin vain noin 0,01 %, tietenkin vaihtelee yksilöllisesti virusmäärän, lääkityksen ym. takia. Jos lääkitys käytössä ja toimii hyvin (virusmäärä alle mittausrajan) niin käytännössä hiv ei tartu ollenkaan. Ja oikeasti todennäköisyys, että olisit edes ollut hiv-positiivisen kanssa on tosi pieni. Pahimmilla alueilla Afrikassa hiv on noin 30 % väestöstä eli silloinkin olisi 70 %:n mahdollisuus, että kumppanilla ei ole hiviä ja tosiaan kun se tarttuu huonosti. Suomessa hiv on noin 2 000 ihmisillä, josta iso osa on homoja ja ulkomaalaisia. Näistä voit varmaan vähän päätellä millainen riski on? Toki jollakin on aina se huono tuuri, mutta olet noin sata kertaa todennäköisemmin saanut klamydian, joka ei sekään nyt aivan älyttömän yleinen ole.

Hei kivittäjät..viruksen voi saada myös parisuhteessa. Ettekö te ole harrastaneet suojaamatonta seksiä parisuhteessa? Suurimmalla osalla on myös elettyä elämää takana eivätkä kaikki parisuhteet pääty loppuelämäksi avioliittoon. Juuri laillanne ajattelevilla on suurin riski kantaa tietämättään virusta. Vai tiedättekö entisten suhteidenne kaikki edelliset kumppanit? Ja ettei pulisonne varmasti ole teitä pettänyt? Ihmeellistä yksisilmäisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Hei kivittäjät..viruksen voi saada myös parisuhteessa. Ettekö te ole harrastaneet suojaamatonta seksiä parisuhteessa? Suurimmalla osalla on myös elettyä elämää takana eivätkä kaikki parisuhteet pääty loppuelämäksi avioliittoon. Juuri laillanne ajattelevilla on suurin riski kantaa tietämättään virusta. Vai tiedättekö entisten suhteidenne kaikki edelliset kumppanit? Ja ettei pulisonne varmasti ole teitä pettänyt? Ihmeellistä yksisilmäisyyttä.

Niinpä.
Olen ollut nyt suhteessa 3v ja olen voinut vaikka tältä mieheltä sen saada:/ Kysyin just pelkääkö hän mutta kuulemma ei, on "jossain vaiheessa" käynyt testeissä.
Luin juuri samaa että hivin tarttuminen on yllättävänkin harvinaista, sitä 3v sitten ollutta miestä mulla ei ole suurempaa syytä epäillä että olisi HIV positiivinen, hänkin oli testeissä käynyt.
Mutta mikään ei ole varmaa.

Mä ymmärrän sua siinä mielessä että kun on kerran tollasen pelon päähänsä saanut siitä on vaikea päästä irti. Ite olen itkenyt neuvolassa ja pyytänyt hepatiitti ja HIV testejä. Mulla oli kyllä syy, töissä hepatiittipotilas kiskoi kanyylit irti ja riehui niin että verta roiskui pitkin huonetta. Mutta mene sinne testeihin niin saat varmuuden ja voit jatkaa elämääsi.