Jos verrataan rokotetta pyöräkypärään tai turvavyöhön, niin kyllä käyttäjillä on oikeus marmattaa käyttämättömille. Allergiat sitten erikseen, mutta aika harvalla on niin paha allergia kuitenkaan. Oma lapseni on allerginen kananmunalle, mutta on kestänyt rokotukset, eikä allergiapäiväkodissakaan ollut rokottamattomia lapsia. Yksi vaihtoehto on hakeutua rokotettavaksi maahan, josta saa toista versiota rokotteesta ilman itselle allergisoivia aineita. Kaikkien terveydentila ei tietenkään kestä matkustamista...
Mutta mitä harvempi on rokotettu, sitä vähemmän jää turvaa myöskin juuri näille, jotka eivät voi ottaa rokotetta, vaikka tahtoisivatkin.
Niin no lähinnä tarkoitan näitä joilla vaikka esikoinen on saanut anafylaktisen reaktion niin hyvin ymmärrän että kuopukselle ei sitä uskalla oikein tökätä. Tai jos on muista rokotteista saanut vakavampia oireita.
Marmatus on toki oikeutettua jos ei lapselle voida sitä piikkiä antaa, mutta mun mielestä ihan hyödytöntä esim. sikaflunssarokotteiden kaltaisissa tapauksissa joissa ei voi edes tietää oikein mistä valitsee. Samankaltaisia on myös calmette, rota ja pneumo, mitkä ei mun listalla lukeudu kovin selkeisiin ja luotettaviin tapauksiin. Niiden hyvyys ja funktio on hieman kyseenalaisia, toisin kuin noilla perinteisillä rokotteilla jotka on pitkään olleet käytössä. Esim. jäykkäkouristuksen jättäminen pois on silkkaa idiotismia, mutta tuon mpr:n hienoisen lykkäämisen ymmärrän ihan hyvin.
Toisaalta pyöräilykypärävertauskin ontuu vähän. Turha se on muiden valinnoista marmattaa liikaa kun se ei mitään hyödytä vaan usein aiheuttaa päinvastaisen reaktion. En mä montaa tiedä jotka moottoripyöräilee leikki-ikäisen kanssa mutta aina niitäkin löytyy. Oon mä ittekin istunut kakarana semmoisen kyydissä tuhansia kilometrejä ilman mitään kypärää tai sitten vaan joku fillarointipotta päässä.