Kannattaako mennä kihloihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Me mentiin naimisiin ilman mitään kihloihin menemistä."

Jokainen naimisissa oleva pari on ollut kihloissa. Koska kihlautuminen on nimenomaan se lupaus ja päätös mennä toisen kanssa naimisiin ja siihen ei vaikuta se, vaihdoitteko kihlasormuksia ja/tai jätitte sen "mennään kihloihin"-jutun väliin.

Ja aloittajalle, jos naimisiin ette ole menossa, ette myöskään voi olla kihloissa, vaikka kuinka kihlasormuksia ostelisitte ja väittäisitte olevanne kihloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja .............................:
"Me mentiin naimisiin ilman mitään kihloihin menemistä."

Jokainen naimisissa oleva pari on ollut kihloissa. Koska kihlautuminen on nimenomaan se lupaus ja päätös mennä toisen kanssa naimisiin ja siihen ei vaikuta se, vaihdoitteko kihlasormuksia ja/tai jätitte sen "mennään kihloihin"-jutun väliin.

Jos me ollaan sitten kihlauduttu niin eikö meidän itse pitäisi tietää milloin tämä on tapahtunut? Ainakaan minulla tai rouvalla ei ole tietoa milloin tämä olisi tapahtunut.

"Jos me ollaan sitten kihlauduttu niin eikö meidän itse pitäisi tietää milloin tämä on tapahtunut? Ainakaan minulla tai rouvalla ei ole tietoa milloin tämä olisi tapahtunut."

Siinä vaiheessa kun päätitte menevänne naimisiin. Avioliittolaissa kihlauksen määritelmänä on "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet".

Ja jotenkin kuitenkin olettaisin, että jossain vaiheessa päätitte, että on aika avioitua - päätitte päivämäärän, aloitte suunnittelemaan häitä jne. Melko guruja olette olleet, jos ette missään vaiheessa päättäneet, että menette naimisiin ja silti avioon päädyitte ilman ja vielä ilman että siitä on mitään yhteistä sovittu ja suunniteltu. :D

Jankkaamistahan tämä vähän on, mutta ihmisillä tuntuu täysin yksinkertainen asia olevan aivan hukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ........:
Ja jotenkin kuitenkin olettaisin, että jossain vaiheessa päätitte, että on aika avioitua - päätitte päivämäärän, aloitte suunnittelemaan häitä jne. Melko guruja olette olleet, jos ette missään vaiheessa päättäneet, että menette naimisiin ja silti avioon päädyitte ilman ja vielä ilman että siitä on mitään yhteistä sovittu ja suunniteltu. :D

Jankkaamistahan tämä vähän on, mutta ihmisillä tuntuu täysin yksinkertainen asia olevan aivan hukassa.

Helpottaisi muuten vastata keskusteluun jos vaivautuisit opettelemaan lainaamaan oikein.
Mutta sehän tässä hämää ettei sitä kukaan tiedä milloin me "päätettiin" mennä naimisiin, häitä ei suunniteltu eikä vietetty. Olisiko se maistraatin tilaaminen ollut sitten se kihloihinmenoaika? Vai esteettömyystodistusten hommaaminen? Minusta vain vaikkapa kihlautuminen on sellainen asia jolle pitää löytyä tarkka hetki jos sellainen sitten on.

Timpalle sanon sen verran että kihlautumisenne on alkanut siitä päivästä, kun olette järjestäneet asioita naimisiinmenon hyväksi, eli esim. siitä kun oletta hankkineen esteettömyystodistukset tai tilanneet maistraattiajan. Tai siitä, kun olette päättäneet aloittaa järjestelyt ja mennä naimisiin. Kyllä sellainen hetki varmaankin on ollut. Ehkette halua ajatella olleenne kihloissa mutta tuon avioliittolain ja yleisen käsityksen mukaan olette olleet.
Me mentiin kihloihin mieheni kanssa maaliskuussa. Häistä ei ole vielä tietoa, milloin ne pidetään, mutta tieto on, että ne ovat tulossa. Sovimme menevämme naimisiin, muttemme päättäneet vielä milloin. Kunhan minä olen sopivissa mitoissa (hääkuviin ja kauniiseen pukuun ja itselleni kaunis). : D

Helpottaisi muuten vastata keskusteluun jos vaivautuisit opettelemaan lainaamaan oikein.
Mutta sehän tässä hämää ettei sitä kukaan tiedä milloin me "päätettiin" mennä naimisiin, häitä ei suunniteltu eikä vietetty. Olisiko se maistraatin tilaaminen ollut sitten se kihloihinmenoaika? Vai esteettömyystodistusten hommaaminen? Minusta vain vaikkapa kihlautuminen on sellainen asia jolle pitää löytyä tarkka hetki jos sellainen sitten on.[/quote]

Nah, edes huomannut tuollaista lainaa-toimintoa ennen kuin vasta nyt. Koko sivuillekin eksyin aivan sattumalta ensimmäistä kertaa eilen illalla, kun joku oli toiselle sivustolle linkitellyt yhden hauskan keskustelun. Toivottavasti nyt vaivauduin (:D) tekemään asian oikein, ei saa mestata jos menee vikaan.

No eiköhän se kihlautuminen alkanut siitä, kun päätitte hommata ne esteettömyystodistukset ja maistraattiajat tai mistä nyt ikinä aloitittekaan nuo hommat, jotka ennen avioitumista pitikin hoitaa ( = päätitte mennä naimisiin). Aika yksinkertaista.

Miksi pitäisi olla joku tietty tarkka hetki? Ei meilläkään ole ukon kanssa hajuakaan minä päivänä aloimme seurustelemaan, mutta ei se siltikään liene meille tai kenellekään muullekaan epäselvää, että olemme jo vuosikausia yhdessä olleet ja asuneet.

Yhteistyössä