Kannattaisiko kansalaisten katsoa peiliin? *lakkoasiaa vieläkin*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä haaveilen siitä, että eläisin ihan kokonaan lähiruoalla, ja nimenomaan myös niin, että ottaa ruoanlaitossa vuodenajat huomioon, minkä hedelmän tai kasviksen "kausi" on jne. Niin kuin joskus ennen muinoin. Ja jotenkin... muutenkin vaatimattomammin. Musta on kamalaa, että kaupassa pitää olla kymmeniä eri leipälaatuja ja jos yksi puuttuu, niin jo on kansa narisemassa ja vaihtamassa kauppaa. Omeniakin taitaa kaupoissa olla kymmentä eri lajiketta, perunoitakin vaikka kuinka monta. Kaikka hedelmiä ja vihanneksia pitää saada ykköslaadussa ympäri vuoden, muuten on porukalla naamat nurinperin. Makkaroita on monta hyllymetriä, ja nyt lakon aikaan kun on vaan yhtä laatua, niin ollaan niin vaikeena, niin vaikeena. Musta ihmiset on liian tottuneita yltäkylläisyyteen.

Voi että kun oliskin ihanaa elää luomuruualla! jos Keittis todella tiedät miten kotihoidon tuella ja opintotuella olevat voivat ostaa luomua, niin kerro ihmeessä! Opiskeluaikoina vielä ostettiinkin, mutta nyt vuokrat vaan kasvavat ja haluan tarjota lapselleni aina hyvää ja monipuolista ruokaa (eli ei ole vaihtoehtona elää viikkoa kaurapuurolla). Ennen ostettiin luomumaitoakin, mutta mies ja poika juo sitä niin paljon, että lopulta todettiin, että on pakko siirtyä tavalliseen.

kyllä ne jokainen eläin kirjataan ja eu saa siitä tiedon ja koko eläimen ikä eu tarkkailee ja muutaman kerran vuodessa on ilmoitettava elääkö se vielä.

ja pientuottajan hinnoista, minä vihannes viljelijänä saan 20sent porkkanasta esim ja kaupassa siihen on lisätty 1e eteen, niin että kuka se kallis on! kyllä minä suoraan myyn ja monin kerroin halvemalla

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Tässä on ollut monta mielenkiintoista juttua.
Pisti silmään tuo, ainainen toteamus siitä kuinka ihmisillä ei ole varaa ostaa pientilallisten tuotteita, sillä ne on kalliimpia. Mä väittäisin että se on kuitenkin vielä enemmän arvo ja viitseliäisyys kysymys kuin rahasta kiinni. Koska elin lapsuuteni maaseudulla ja näin ja koin oman perheeni kautta mitä on pienen tilan pyörittäminen ja mikä on se työ ja antaumus mitä ihmisillä voi olla työtään kohtaan, opin arvostamaan jokaista ihanaa tuotetta mitä kaupassa näen. Ja toreilla, ja kauppahalleissa... Sen takia opiskelu aikanakin pyrin ostamaan mahdollisimman paljon luomua sekä lähiruokaa, vaikka se tiukkaa tekikin. Oikeasti, mieluummin vaikka syön vähemmän, kuin tingin tuosta asiasta!

Ja ne direktiivit... :kieh:
Näin sen ajan kun Suomi liittyi EUhun ja maaseutu alkoi pomppia direktiivien mukaan (olin edelleen silloin mukana perheyrityksessä ). Voi helekutti, mitä päätöntä menoa! Niin paljon todella hyödytöntä pikkuriikkistä suositusta ja lakipykälää...ja suomalaisethan tottelee, ja laittaa kaikenlaiset pikkuvirkamiehet juoksemaan ja seuraamaan tiloille että kaikki menee niinkuin EU toivoo. Jos olette yhtään matkustelleet Euroopassa, niin voitte huomata, että Suomi on taatusti hyvin yksinään tuossa lainkuuliasuudessa, mitä tulee direktiiveihin... :whistle:

tämä on niin tosi, nöyränä ja kilttinä suomessa ollaan ja keskieuroopassa levitetään ties mitä pelloille ja koska vaan , täällä mennään pilkun tarkasti joka kierros pellolla ylös kirjaten. ja tarkastaja tarkastaa kaiken,

Minä en tunne syyllisyyttä markettien käyttämisestä. Miksi näin? Katsotaas...

* kauppahallin ja pientuottajien lihat ovat kalliimpia kuin marketissa ja sairaslomalaisena minulla ei todellakaan ole varaa eikä kiinnostusta ostella yhtään kalliimpaa lihaa

* jonkun pikkukaupan valikoima ei riitä minulle, sori vaan. Tykkään siitä että jos mieleni tekee tiettyä leipää, voin ostaa sitä enkä joka ikinen jotain "sinnepäin".

* on mahtavaa kokeilla erilaisia ruokia ja tuotteita kun kerran harrastaa ruoanlaittoa- siihen tarvitaan kohtuuhintaisia mausteita jne. eivätkä pelkät juurekset riitä alkuunkaan.

Suomessa on mielestäni vain yksi "oikea" ruokakauppa: Helsingin Stockan Herkku. Maanantaina kävin ihailemassa valikoimaa; hyllyssä oli japanilaisia sieniä, thaimaalaista kaalta, suomalaisen pientuottajan vihanneksia ja leipää, lihatiski kattava ja kaikkea sai ostettua niin vähän tai paljon kuin tarvitsi, kpl-määräisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja snobi kai:
Minä en tunne syyllisyyttä markettien käyttämisestä. Miksi näin? Katsotaas...

* kauppahallin ja pientuottajien lihat ovat kalliimpia kuin marketissa ja sairaslomalaisena minulla ei todellakaan ole varaa eikä kiinnostusta ostella yhtään kalliimpaa lihaa

* jonkun pikkukaupan valikoima ei riitä minulle, sori vaan. Tykkään siitä että jos mieleni tekee tiettyä leipää, voin ostaa sitä enkä joka ikinen jotain "sinnepäin".

* on mahtavaa kokeilla erilaisia ruokia ja tuotteita kun kerran harrastaa ruoanlaittoa- siihen tarvitaan kohtuuhintaisia mausteita jne. eivätkä pelkät juurekset riitä alkuunkaan.

Suomessa on mielestäni vain yksi "oikea" ruokakauppa: Helsingin Stockan Herkku. Maanantaina kävin ihailemassa valikoimaa; hyllyssä oli japanilaisia sieniä, thaimaalaista kaalta, suomalaisen pientuottajan vihanneksia ja leipää, lihatiski kattava ja kaikkea sai ostettua niin vähän tai paljon kuin tarvitsi, kpl-määräisesti.

No johan sie vitsikkääks aloit :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja an:
kyllä ne jokainen eläin kirjataan ja eu saa siitä tiedon ja koko eläimen ikä eu tarkkailee ja muutaman kerran vuodessa on ilmoitettava elääkö se vielä.

Pidetäänkö niistä kirjaa myös mihin ovat kuolleet? Siis teuraaksi menneet, kadonneet ja esim. sairaat eriteltyinä?

ainakin siat eritellään

Alkuperäinen kirjoittaja em:

Pidetäänkö niistä kirjaa myös mihin ovat kuolleet? Siis teuraaksi menneet, kadonneet ja esim. sairaat eriteltyinä?

ainakin siat eritellään

Niin ja varmaan lehmienkin sairauksista pidetään aika tarkkaa kirjaa.
Musta olis kiva jos saisin navetan kunnostettua, ottaa sinne pari pimeetä lehmää. Vaikka kyyttöjä =)
Lampaitahan voi "hukka viedä" laitumeltakin jos naapurille vaan teurastaa. Vai tuleeks joku virkamies kyyläämään et onko taistelun jälkiä?

ainakin siat eritellään

Musta olis kiva jos saisin navetan kunnostettua, ottaa sinne pari pimeetä lehmää. Vaikka kyyttöjä =)
Lampaitahan voi "hukka viedä" laitumeltakin jos naapurille vaan teurastaa. Vai tuleeks joku virkamies kyyläämään et onko taistelun jälkiä?

varmasti tulee jos sanot ett susi vei, ainakin jos asuisit länsi-suomessa vaikka ;-)
kyll sä pari lehmää voit ottaa, on tietyt määrät milloin alkaa olla elinkeino ja tuskimpa se on pari lehmää. en muista enää noita lukuja.
mutt jos sulla elinkeino on ja lampaita katoaa niin taatusti joudut selittämään, tuskimpa kukaan tulee laitumelle kasomaan, tai en tiedä...ei uskalla kokeilla

Alkuperäinen kirjoittaja hih:

ainakin siat eritellään

varmasti tulee jos sanot ett susi vei, ainakin jos asuisit länsi-suomessa vaikka ;-)
kyll sä pari lehmää voit ottaa, on tietyt määrät milloin alkaa olla elinkeino ja tuskimpa se on pari lehmää. en muista enää noita lukuja.
mutt jos sulla elinkeino on ja lampaita katoaa niin taatusti joudut selittämään, tuskimpa kukaan tulee laitumelle kasomaan, tai en tiedä...ei uskalla kokeilla

No ilveksiä täällä on pilvin pimein ;)
Karitsat jemmaan kun virkamies tulee =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi että kun oliskin ihanaa elää luomuruualla! jos Keittis todella tiedät miten kotihoidon tuella ja opintotuella olevat voivat ostaa luomua, niin kerro ihmeessä! Opiskeluaikoina vielä ostettiinkin, mutta nyt vuokrat vaan kasvavat ja haluan tarjota lapselleni aina hyvää ja monipuolista ruokaa (eli ei ole vaihtoehtona elää viikkoa kaurapuurolla). Ennen ostettiin luomumaitoakin, mutta mies ja poika juo sitä niin paljon, että lopulta todettiin, että on pakko siirtyä tavalliseen.
Mun mielestä ei aina tarvitse ostaa juurikin luomua, jo se lähiruokakin on parempi vaihtoehto kuin tehotuotettu "ties missä paloiteltu ja hölskytetty".

Mä kovin mielelläni kasaisin koko sivustollisen edullisia luomu/lähiruokaohjeita, mutta itse joudun ajanpuutteen vuoksi ostamaan kalliimpaakin. Voisin tehdä sivut yhdessä opiskelevan tyttäreni kanssa, jos vaan olisi kummallakin siihen aikaa. Mutta mulla olisi tarkoitus alkaa päivittämään ruokasivujani - viimeisin päivitys taita aollav uodelta 2006 :ashamed: - ja laittaa sinne uudet ruokaohjeet nimenomaan ottaen huomioon kotimaisuuden ja edullisuuden. Nyt siellä on lähinnä vaan kasvis- ja kalaruokien ohjeita.

ainakin siat eritellään

30km päässä sijaitseva maatilakauppa ei käsittääkseni edes saa myydä paikalla teurastettua lihaa, eikä heillä ole oikeuksia myydä muutenkaan lihaa, koska se käsittelyyn pitää olla jonkinlainen lisenssi.

kyllä täällä esim. porojen kohdalla pitää olla se raadeltu poro näyttää sille joka sitä tulee katsomaan. Ei riitä että sanoo suden syöneen. Tietenkin jos teurastat sen lampaan itselle/naapurille etkä nosta siitä mitään ääntä, ei kukaan sitä varmaan ihmettele. Mutta jos haet esim. petokorvausta tms. niin sitten pitää toteennäyttää sen pedon vierailu.

Meillä on poronlihan jalostuslaitos. Poromiehen kohdalla homma toimii niin että erotuksissa merkitään kirjoihin ja kansiin montako poroa kukin on lähettänyt teuraaksi ja montako jäänyt henkiin. Montako pedon viemää tai montako on autolla tapettu.

Ja tuosta lihan suoramyynnistä. Meillä on se jalostuslaitos eu-hyväksytty. Tarkoittaa sitä että sinne tulevat ruhot on teurastettu eu-hyväksytyssä teurastamossa ja ovat eläinlääkärin tarkastamia. Näin ollen saamme myydä tuotteitamme esim. ravintoloihin ja kauppoihin jälleenmyytäväksi. Sen lisäksi voimme myydä suoraan kuluttajalle.

Lisäksi erotuspaikalla on oma teurastamohallinsa, jossa teurastettuja poroja yksittäinen poromies voi myydä suoraan kuluttajalle. Siinäkin on rajoitettu sitä paljonko lihaa saa jalostaa ennen kuluttajalle myyntiä. Käytännössä se tarkoittaa raakapaloiteltua poronruhoa. Mikäli ko. poromiehellä on ns. lihankäsittelyhuone, voi hän jatkojalostaa lihaa siellä ja myydä suoraan kuluttajalle. Kauppaan ei kuitenkaan tällaista lihaa saa ottaa myyntiin.

ainakin siat eritellään

Kyllä lehmien poistot täytyy tarkasti ilmoittaa rekisteriin.

Lehmiä saa ottaa ihan omaksi ilokseen, mutta täytyy hankkia tilatunnus (ja pitopaikkatunnus) ja ilmoittaa lehmät rekisteriin. Omia eläimiä saa myös teurastaa omaan käyttöön, tämä myös kirjataan poistosyyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä ei aina tarvitse ostaa juurikin luomua, jo se lähiruokakin on parempi vaihtoehto kuin tehotuotettu "ties missä paloiteltu ja hölskytetty".

Mä kovin mielelläni kasaisin koko sivustollisen edullisia luomu/lähiruokaohjeita, mutta itse joudun ajanpuutteen vuoksi ostamaan kalliimpaakin. Voisin tehdä sivut yhdessä opiskelevan tyttäreni kanssa, jos vaan olisi kummallakin siihen aikaa. Mutta mulla olisi tarkoitus alkaa päivittämään ruokasivujani - viimeisin päivitys taita aollav uodelta 2006 :ashamed: - ja laittaa sinne uudet ruokaohjeet nimenomaan ottaen huomioon kotimaisuuden ja edullisuuden. Nyt siellä on lähinnä vaan kasvis- ja kalaruokien ohjeita.
Ja vielä lisään...perjantaina meillä syödään luomuhernekeittoa, jossa on myös lihaa eli ei pelkkää vegesoppaa. Hinta 1 e / litra.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Kyllä lehmien poistot täytyy tarkasti ilmoittaa rekisteriin.

Lehmiä saa ottaa ihan omaksi ilokseen, mutta täytyy hankkia tilatunnus (ja pitopaikkatunnus) ja ilmoittaa lehmät rekisteriin. Omia eläimiä saa myös teurastaa omaan käyttöön, tämä myös kirjataan poistosyyksi.

Ai kauhee :(

Mikä tuossa on kauheaa?
Siis tietysti myös lehmien syntymät, ostot ja siirrot merkitään reksiteriin (7 vrk:n sisällä tapahtumasta).

Kaikkia lehmienpitäjiä koskee tietysti eläinsuojelulaki niin eläimen pidon kuin teurastuksenkin suhteen, mutta ei kotitarvelehmän/lampaan/sian pitäminen kiellettyä ole. Tai niiden syöminen. Meillä on tällä hetkellä pakastin pullollaan omaa sonninlihaa, ei ahdista lakko.

http://www.leppalan-luomutila.fi/ Tuolta saa luomupossua, kylmäterminaaleihin toimitetaan.

Tuolta on aateltu luomupossua tilata, mut pitää kysellä saako suoraan kotiin jos ison määrän ostaa tai jotenki muuten, kylmäterminaalit on liian kaukana, ite tila huomattavasti lähempänä.
Luomunautaa jos jostain sais...mut en tiedä yhtään tilaa enkä netistäkään löytäny mitään tietoa. Ei mitään listauksia luomutuottajista. :/

On se hullua, että täältä maalta saa luomutuotteita huonommin ku kaupungista. Juureksia ja kesällä muita rehuja saa ku ite kasvattaa (jos osaa...), mut kaupasta ei juuri löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
http://www.leppalan-luomutila.fi/ Tuolta saa luomupossua, kylmäterminaaleihin toimitetaan.

Tuolta on aateltu luomupossua tilata, mut pitää kysellä saako suoraan kotiin jos ison määrän ostaa tai jotenki muuten, kylmäterminaalit on liian kaukana, ite tila huomattavasti lähempänä.
Luomunautaa jos jostain sais...mut en tiedä yhtään tilaa enkä netistäkään löytäny mitään tietoa. Ei mitään listauksia luomutuottajista. :/

On se hullua, että täältä maalta saa luomutuotteita huonommin ku kaupungista. Juureksia ja kesällä muita rehuja saa ku ite kasvattaa (jos osaa...), mut kaupasta ei juuri löydy.
Mistä päin Suomea olet sitä nautaa kaipaamassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:

Mistä päin Suomea olet sitä nautaa kaipaamassa?

Oulun eteläpuolelta (mut Ouluun liian pitkä matka).

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Siis nyt mun tekee myös mieli tilata tuolta luomutilalta possu. :D Uskaltaiskohan sitä? :xmas:
Mikset uskaltaisi? vai elävänäkö meinasit possun ostaa? :D

No en mä tiedä. :D Kai mä sen kuitenkin kuolleena mieluummin. :laugh: siellä sanotaan, että ruho paloitellaan asiakkaan toiveiden mukaan. :o En mä mitään toiveita osaa esittää, palasiksi vaan. :D :ashamed:

Yhteistyössä