Kannattaisiko kansalaisten katsoa peiliin? *lakkoasiaa vieläkin*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No en mä tiedä. :D Kai mä sen kuitenkin kuolleena mieluummin. :laugh: siellä sanotaan, että ruho paloitellaan asiakkaan toiveiden mukaan. :o En mä mitään toiveita osaa esittää, palasiksi vaan. :D :ashamed:
Sitten sanot, että palasiksi vaan. Kyllä ne osaa sopiviksi paloiksi laittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Kyllä lehmien poistot täytyy tarkasti ilmoittaa rekisteriin.

Lehmiä saa ottaa ihan omaksi ilokseen, mutta täytyy hankkia tilatunnus (ja pitopaikkatunnus) ja ilmoittaa lehmät rekisteriin. Omia eläimiä saa myös teurastaa omaan käyttöön, tämä myös kirjataan poistosyyksi.

Ai kauhee :(

Mikä tuossa on kauheaa?
Siis tietysti myös lehmien syntymät, ostot ja siirrot merkitään reksiteriin (7 vrk:n sisällä tapahtumasta).

Kaikkia lehmienpitäjiä koskee tietysti eläinsuojelulaki niin eläimen pidon kuin teurastuksenkin suhteen, mutta ei kotitarvelehmän/lampaan/sian pitäminen kiellettyä ole. Tai niiden syöminen. Meillä on tällä hetkellä pakastin pullollaan omaa sonninlihaa, ei ahdista lakko.

Sanamuoto ei vaan miellytä. Mä haluaisin ajatella että nekin hienon elämän päätteeks vois siirtyä ajasta ikuisuuteen :(

Itse teen mieluummin kasvisruokaa hyvistä raaka-aineista kuin liharuokaa alkujaankin susista matskuista. Jos on varaa jauhelihaan, on varaa vaihtaa sen jauhelihan proteiinit palkokasveihin.

Katsokaas netistä Atrian suurimmat omistajat... MTK eli maajussithan ne ovat . Samaan aikaan kun he vaativat työaikamuutoksia, aiheuttavat he itse kärsimystä eläimille :(
Herätkää nyt hyvät ihmiset ! Eilen kaupat , tänään elintarviketyöläiset , huomenna päivähoito ja loput tulee perässä

Tosi kuin vesi!
Työaikamuutos vaatii lastenhoitajille 12 tuntiset päivät!
En kai elintarviketyöntekijöidenkään lapsia voi pihalle heittää kun työpäiväni tulee täyteen??

Elintarvikealan työläiset lakkoilevat syystä, olen täysin heidän puolellaan. Nyt työnantajat tekevät erillissopimuksia, joten ruoka ei tule loppumaan.

Liha voi olla myös hyvälaatuista, ei tarvitse aina ostaa halvinta. Me syömme käytännössä joka päivä jotakin lihapitoista, osan lihasta hankimme itse metsästä. Kuluttaja voi myös käydä ostamassa suoraan tiloilta lihansa, ainakin täälläpäin saa ostettua puolikaan sian helposti ja halvalla.

Hieno ketju :flower:

Haluan muistuttaa, että ei yksin EU aja teurastamoja (ja kauppoja) suuriksi, sillä muualla Euroopassa on kysyntää myös pienille teurastamoille - koska on kysyntää pienille toimijoille muutenkin. Koska ihmiset on valmiita maksamaan snadisti enemmän siitä, että - etenkin kaupungeissa - lihakauppa on kodin lähellä, siinä maito- ja leipäkaupan välissä :snotty: Kysyntä määrää aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitä enemmän olen ihmisten näkemyksiä lukenut ja kokemuksia siitä, miten paljon lakko hankaloittaa monien elämää, sitä enemmän olen miettinyt, miten tähän päädyttiin. Siat kärsivät tilanahtaudesta, kun teurastamot eivät ota. Teurastamot eivät ota, koska jatkotuottajat ovat lakossa. Maajussi on hätää kärsimässä, koska on tehnyt sopimuksen jonkun tietyn tahon kanssa joka taas on tehnyt sopimuksen jonkun toisen ison tahon kanssa . Samaan aikaan kun maajussin epätoivo kasvaa ja sikojen kärsimys lisääntyy, paikallisessa marketissa hyllyt ammottavat tyhjyyttään ja kyläläiset ovat kiukkuisia, kun ruoka loppuu. Kun se markettikin - onneton pahvi - on tehnyt sopimuksen jonkun ison tahon kanssa.

Miettiikö kukaan, miksi ajoi aikoinaan sen kyläkaupan ohi ja suuntasi uuteen isoon markettiin? Kaipaako kukaan kulttaja nyt sitä tuttua kyläkauppiasta, joka hankki tuotteensa paikallisilta tiloilta ja yrittäjiltä? Kaipaako maajussi nyt sitä teurastamoa, jolta kyläkauppias lihat osti lihatiskiin? Entä teurastamo sitä kyläkauppiasta?

Maailma muuttuu ja kaikkea pitää saada nyt, heti, paljon, saman katon alta ja mahdollisimman halvalla. Mielellään vielä jotain plussabonusetupisteet päälle. Mutta mietittekö te muut, miten haavoittuvaisia me ollaan nykyisessä tilanteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
http://www.leppalan-luomutila.fi/ Tuolta saa luomupossua, kylmäterminaaleihin toimitetaan.

Onko mitään tietoa, mitä tarkoittaa luomupossu tai luomuliha, jota tuolla Leppälässä myydään?
Tämä on itselleni täysi kysymysmerkki, johon ei kukaan osaa vastata, ei edesEviran edustaja, jolta olen kysynyt luomulihasta yleisesti.

Vai pitääkö lähettää emailia tuolle omistajalle ja kysyä tarkemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No en mä tiedä. :D Kai mä sen kuitenkin kuolleena mieluummin. :laugh: siellä sanotaan, että ruho paloitellaan asiakkaan toiveiden mukaan. :o En mä mitään toiveita osaa esittää, palasiksi vaan. :D :ashamed:
Sitten sanot, että palasiksi vaan. Kyllä ne osaa sopiviksi paloiksi laittaa :)

mutt monesti joudut ottamaan myös sen mikä ei ole lihaa eli läskin, sorkat, nahka tms.ainakin näin oli joskus. ja paloitus maksaa aika paljon, vaikka sian edeullisesti saisitkin. ja koko sika on aika paljon, puolikaskin riittävä. pitää olla aika iso pakastin!!!
sanot että paistia (minkä kokoisen, moneenko osaan), kyljyksiä ja jauhelihaa, kyllä ne sulle sieltä suuntaa antavat kilomäärät sanoo,

Alkuperäinen kirjoittaja tunkion kukko:
http://www.leppalan-luomutila.fi/ Tuolta saa luomupossua, kylmäterminaaleihin toimitetaan.

Onko mitään tietoa, mitä tarkoittaa luomupossu tai luomuliha, jota tuolla Leppälässä myydään?
Tämä on itselleni täysi kysymysmerkki, johon ei kukaan osaa vastata, ei edesEviran edustaja, jolta olen kysynyt luomulihasta yleisesti.

siis tarkoittaA mitä? luomupossu on syönyt luomuviljaa tai luomurehua, tila on hyväksytty luomutilaksi tarkoin kriteerein.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Haluan muistuttaa, että ei yksin EU aja teurastamoja (ja kauppoja) suuriksi, sillä muualla Euroopassa on kysyntää myös pienille teurastamoille - koska on kysyntää pienille toimijoille muutenkin. Koska ihmiset on valmiita maksamaan snadisti enemmän siitä, että - etenkin kaupungeissa - lihakauppa on kodin lähellä, siinä maito- ja leipäkaupan välissä :snotty: Kysyntä määrää aika paljon.

ei ihmiset ole valmiita maksamaan!!! ja jos pari on niin se ei auta, lopetettava on.
ihmiset ostaa sitä mitä halvalla saa, on se sitten ihan mistä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja eikös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elintarvikealan työläiset lakkoilevat syystä, olen täysin heidän puolellaan.

Ja ensi vuonna elintarviketyöläiset tulee saamaan isosti kenkää, sillä tulot ovat tipahtaneet roimasti lakon vuoksi?

Ehkä työnantajien pitäisi sitten sopia, että yritykset eivät menisi nurin. Kyse on työajoista, enkä itse suostuisi vastaavaan järjestelmään mitä heille ehdotetaan. Vaikka teenkin välillä 12 tuntisia työpäiviä ilman ylityökorvauksia, mutta se on täysin oma valintani jonka työaikapankki mahdollistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fakta:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

ei ihmiset ole valmiita maksamaan!!! ja jos pari on niin se ei auta, lopetettava on.

Niinhän se tuppaa Suomessa olemaan. Ei kannata siitä syyttää EU:ta.

Alkuperäinen kirjoittaja fakta:

Tästä on osoituksena muunmuuassa tanskalaisten joulukinkkujen suuri menekki.

Alkuperäinen kirjoittaja ni:
Alkuperäinen kirjoittaja tunkion kukko:

siis tarkoittaA mitä? luomupossu on syönyt luomuviljaa tai luomurehua, tila on hyväksytty luomutilaksi tarkoin kriteerein.

Ei ole totta. Luomuliha on aika venyvä käsite, joista kuluttajilla ei ole mitään tietoa.

-syötetäänkö luomiliha eläimelle antibiootteja, kuten possuille on tapana?
-saako "tarkoin kriteerein merkityn" -tarran vain sillä, että syöttää luomuviljaa?
-eikö eläimien elinolosuhteilla ole mitään merkitystä?

Tuolla Leppälän tilalla kerrotaan, että possut pääsevät joskus uloskin, mutta mitä tämä tarkemmin tarkoittaa on aika venyvä käsite.

Liha meidän, joka olet loppumassa.
Pyhitetty olkoon sinun hyllysi. Tulkoon sinun saatavuutesi. Tapahtukoon sinun valmistuksesi, niin teurastamoissa kuin jalostamoissa.
Anna meille tänä juhannuksena meidän jokavuotinen makkaramme.
Ja anna meille meidän soijarouheemme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meidän jauhelihamme hamstranneet.
Äläkä saata meitä vihannes-hyllylle vaan päästä meidät grillaamaan....
Sillä sinun on jauheliha, täysliha ja makkara iänkaikkisesti. Aamen.

:saint: :saint: :saint:

Nyt likaavat lakkolaiset oman pesänsä. Aivan varmasti. Katsokaapas paljonko tuotantokapasiteettia Atrialla ja HK:lla on baltian maissa ja Venäjällä. Tai vaikka ihan tuossa länsinaapurin puolella? Kun tulosviivan alle jää lakon takia pitkä miinus, miten luulette että tuotantoa aletaan tehostamaan...??? Silloin loppuviimeistään kannattaa kuluttajan alkaa ajattelemaan kenelle rahansa vie.

Ymmärrän kyllä ay-liikkeitä ja olen todella lakko-oikeuden kannalla, mutta nyt kannattaisi ay-pamppujenkin kääntää lehtensä 2000-luvulle. Pelottava esimerkki oli paperityöläiset...

Hyvä ketju ja paljon mielenkiintoisia näkökulmia.

Yhteistyössä