Kärsiikö taapero tällaisesta nukuttamisesta/unikoulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susu

Vieras
Tai olisiko jollain parempia ideoita?
Ongelma on siis sellainen, että 1½v taapero on alkanut kukkumaan illalla klo 23-24 asti, vaikka aamulla herää jo seitsemältä, ja päivällä nukkuu 1-2h päiväunet.
Pari viikkoa sitten on alkanut nukkumaan jatkettavassa lasten sängyssä, ja lasta ei saa siihen millään nukahtamaan, illalla on aloitettu nukuttaminen n. klo- 21, ja nukuttamiseen menee 2-3h (vieressä makoiltu, silitelty jne..)

Nyt tympäännyin tuohon nukuttamiseen, ja tein niin, että jätin lapsen sänkyyn, ja lähdin itse makuuhuoneesta pois ja jätin oven auki. Lapsi nousi heti sängystä itkien väsyneenä ja tuli olohuoeeseen, vein 1½h ajan yhtäjaksoisesti lapsen välittömästi takaisin sänkyyn ja sanoin hyvää yötä..tuli takaisin, vein sänkyyn, tuli takaisin, vein sänkyyn...Lopulta ei enää jaksanut nousta sängystä vaan nukahti.
Oppiiko lapsi tällä tavoin nukahtamaan itse, vai olenko nyt vaan huono äiti kun tein näin? Haluaisin kyllä nukuttaa lapseni lempeästi uneen, mutta en jaksa joka ilta kolmea tuntia nukuttaa.Apua!

kuulostaa ihan hyvältä konstilta. uskon, että lapsi oppii itse jäämään sänkyyn ja nukahtamaan sinne, kun jaksat vain olla määrätietoinen asian kanssa. Tsemppiä teille!

No enempi siitä nukuttamisesta tulevaisuutta ajatellen haittaa on kun tuosta unikoulusta!
Jatka vaan sitkeästi samaan malliin!Tuntuu varmasti pahalta,mutta lapsi oppii kyllä nukahtamaan ilman sen kummempia silitys rituaaleja!

Alkuperäinen kirjoittaja jipe:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Miksei nuku enää pinnasängyssä?

no höh, jossain vaiheessa lapset siirretään pois pinnasängystä. syitä löytyy erinäisiä. olikohan tämä ap:n pointti tässä jutussa?

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin, kun meillä suht samanikänen lapsi, ja oon miettinyt koska olis aika siirtyä pinniksisestä tavalliseen sänkyyn...

Ei tuosta mitään traumoja pitäs tulla, kun aina käyt saattamassa sinne sänkyyn ja peittelet takasin nukkumaan :hug:

Taitaa olla joku "vaihe" menossa taaperolla. Meillä kans 1,5v. kukkuu pitkälle yötä, eikä silti päivällä meinaa nukkua päikkäreitä. Nytkin tuolla kitisee pinniksessään, vaikka on laitettu 20.30 nukkumaan. Käydään aina kattomassa, jos alkaa kovasti itkeä.

Jospa se uusi sänky vähän pelottaa ja jännittää pientä?Onkohan nyt liikaa muutoksia samaan syssyyn kun on uusi sänky ja pitäisi jo osata heti yksin jäädä sinne nukkumaan?! Mä en lähtisi noin pientä kamalasti huudattamaan, koska siitä yksinjättämisestä ja huutamisesta yksin pimeässä voi oikeasti jäädä alitajuntaan jotain pelkoja just esim. pimeää kohtaan. Voisko vielä jonkin aikaa harjoitella nukahtamista uuteen sänkyyn turvallisesti aikuinen vierellä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lapsi osaa kiivetä pinnasängyn laidalle, pelkään että hän putoaa.

Ok. Uskonpa, että sit kun meilläkin siiryttään tavalliseen sänkyyn, nukutan samanlailla, eli vien vaan takasin sänkyyn niin kauan kunnes nukahtaa.

kunnon jäykkä iltarutiini, sama järjestys iltapala,yöpuku,potta,hammaspesu ja sänkyyn. mä en osaa jättää yksin lasta nukahtaessa mut monet tekee niin ja ihan oma päätös. mä istun vieressä tai makaan omassa sängyssä. ei kannata puhua ku muutamaa sanaa esim nyt pää tyynyyn ja nyt on yö nyt nukutaan.

monelta päiväunet on? jos niitä vähentäis tai rajottais tuntiin niin illalla olis väsyneempi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lapsi osaa kiivetä pinnasängyn laidalle, pelkään että hän putoaa.

Meillä on pinnis meidän sängyssä kiinni ja se sängynpuoleinen laita pinniksestä on otettu pois. Pääsee vapaasti itse menemään omaan sänkyyn ja sieltä pois. Harvemmin kuitenkaan änkeää viereen vaan tykkää nukkua siinä omassa "nukkumistilassaan".

Meillä on samanikänen ja on tahtonut kans mennä valvominen tuonne lähemmäs yhtätoista ja pistän tän valosuuden syyksi vaikka onkin pimennysverho. Nyt on ite lyhentänyt päikkäreitä tunniksi ja pääsee aikasemmin nukkumaan eli nyt jo simahti kymmeneltä. Meillä on vierestä vaihdettu omaan sänkyyn joka tosin on myös vieressä, mutta ei välissä.

Oppii kyllä ajastaan kun vaan sitkeästi jatkat samalla linjalla. Ja nimenomaan samalla lailla -et siis palaa entiseen eli vieressä istuskeluun ja silittelyyn, yms. Meillä ei olla koskaan nukutettu lapsia vaan jätetään itsekseen nukahtamaan sänkyyn ja hyvin onnistuu. Paljon helpompaa kuin istua vieressä, lukea iltasatuja, lauleskella, ym. niin kauan kun lapsi on nukahtanut. Päiväaikaan luen kyllä lapsille kirjoja, mutta en enää illalla. Ja siis alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ei kärsi. Päinvastoin; vanhempi tekee lapselle vaan karhunpalveluksen, jos opettaa siihen, että aina nukkumaan käydessä jonkun on istuttava vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja wb:
kunnon jäykkä iltarutiini, sama järjestys iltapala,yöpuku,potta,hammaspesu ja sänkyyn. mä en osaa jättää yksin lasta nukahtaessa mut monet tekee niin ja ihan oma päätös. mä istun vieressä tai makaan omassa sängyssä. ei kannata puhua ku muutamaa sanaa esim nyt pää tyynyyn ja nyt on yö nyt nukutaan.

monelta päiväunet on? jos niitä vähentäis tai rajottais tuntiin niin illalla olis väsyneempi.

Rutiinit on kohdillaan. Päiväunet nukkuu klo. 12-13(-14). Yleensä nukkuukin vain tunnin, joskus harvoin 1½-2h

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospa se uusi sänky vähän pelottaa ja jännittää pientä?Onkohan nyt liikaa muutoksia samaan syssyyn kun on uusi sänky ja pitäisi jo osata heti yksin jäädä sinne nukkumaan?! Mä en lähtisi noin pientä kamalasti huudattamaan, koska siitä yksinjättämisestä ja huutamisesta yksin pimeässä voi oikeasti jäädä alitajuntaan jotain pelkoja just esim. pimeää kohtaan. Voisko vielä jonkin aikaa harjoitella nukahtamista uuteen sänkyyn turvallisesti aikuinen vierellä?

peesaan tätä, oisko alkuun parempi vaan istua vierellä, aika paljon heti odotetaan pieneltä että heti pitäis osata yksin uuteen sänkyyn jäädä, toki riippuu siitäkin onko jäänyt itsekseen sinne pinnikseen nukkumaan vai oltu vieressä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis en ole jättänyt yksin pimeään huutamaan, makuuhuoneen ovi on auki, ja lapsi pääsee sängystä ja huoneesta itse pois.

Yhteistyössä