Pienen vauvan nukuttamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Allu

Vieras
Täällä on ollut paljon juttua unikoulusta ja aina mainitaan, että alle puolivuotiasta vauvaa ei saa laittaa unikouluun. Nyt ole alkanut miettiä, että miten pieni vauva sitten saadaan "oikeaoppisesti" nukahtamaan? Meillä kolmikuinen vauva on itkenyt illalla ennen nukahtamista jo syntymästään saakka. Olen tehnyt hänen kanssaan niin, että pidän hetken itkevää vauvaa sylissä, rauhoittelen ja laulelen ja hetken päästä koitan laittaa sänkyyn ja pidän samalla kättä rinnan päällä. Odotan hetken, jos vauva jatkaa itkua, otan takaisin syliin ja jatkan tätä niin kauan, kunnes vauva rauhoittuu omaan sänkyyn. Nykyään nukahtamiseen menee noin 15 minuuttia. Syliin vauva ei ole juuri koskaan nukahtanut, ellen sitten ole kantanut häntä tuntikaupalla. Yöllä vauva nukahtaa tissille, herää, kun siirrän hänet takaisin sänkyyn, mutta nukahtaa parin minuutin päästä uudestaan ilman kummempaa nukuttamista. Nyt aloin kuitenkin miettiä, että teenkä vauvan kanssa oikein? Tuo minun nukuttamistekniikkani kun muistuttaa mielestäni hieman unikoulua.

Kuulostaa ihan "oikeaoppiselta". Alle 6 kk vauvalta ei saisi lopettaa yösyöttöjä, ellei vauva itse ole niitä lopettanut, ei ole välttämättä siihen fysiologisesti valmis. Myöskään ihan pientä ei saisi "huudattaa", mikä tarkoittaa siis sitä, että vauva jätetään yksin sänkyyn itkemään. Sinä teet mielestäni ihan oikein kun otat vauvan syliin jos hän alkaa itkeä. Ei siis joudu kokemaan hylkäämistä.

Onko alle 6 kk vauvalle epäsuotavaa nukahtaa syliin? Meidän vauvelimme nukahtaa aina illalla syliin, huutaa niin hirveästi, jos laskee pois, ettei ole muuta tapaa kuin nukuttaa syliin. Olen kyllä miettinyt, jääkö tämä syliin nukahtaminen pois, koska eihän kukaan jaksa kovin isoa lasta sylissä nukuttaa. Mutta siis kysymys oli, onko "kiellettyä" nukuttaa 2 kk ikäistä syliin?

Ninnu, nukuta vaan lapsesi syliin jos hän nukahtaa siihen parhaiten, vauvasi kasvettua hänelle tulee kyllä oma tapansa nukahtaa:) Hän on vielä niin pieni, että syliin nukahtaminen on ns. normaalia.

ninnu: Meilläkin noin 2,5kk asti nukahdettiin syliin. Sitten huomasin että tutin ja unirätin avulla poika nukahtaa sänkyynsä. Välillä pienellä itkulla välillä ilman itkua.

Veljeni poikaa nukutettiin syliin 1,5v asti. Silti nykyään 3v nukahtaa ihan hyvin yksin sänkyynsä. joten lopputulos ratkaisee - ei tapa!

Meillä nukahdetaan samalla tavalla kuin ap:lla. Just äskenkin :) Ihan pienenä nukahti syliin, sitten noin 2kk:n ikäisenä tissille, josta nostettiin omaan sänkyyn. Nyt kun ikää on huimat 3,5kk:tta niin ensin omassa parisängyssämme tissittely, jossa vauva rauhoittuu ja tuntee läheisyyden, muttei vielä nukahda. Sitten nosto silmät auki omaan sänkyyn, jossa laitan kyljelleen laitaa vasten tai tuen tyynyillä, peittelen ja laulelen samalla. Samat kaksi vakkarilaulua joka nukahtamisella, tosin yleensä riittää vaan lyhennetyt versiot, tulee pieni hiljaisuus ennen nukahtamista.
Nyt kun jalat ja kädet viuhtoo rauhattomasti joka suuntaan, laitan käsivarteni tai molemmat vauvan päälle raskaasti lötköttämään, niin pystyy rauhoittumaan. Ja sitten jo onkin unessa. n. 15 minsaa menee aikaa tähän kaikkeen. Noin parin viikon ajan olen uskaltanut antaa rasun (harson) vauvalle sänkyyn, niin on sekin rauhoittanut käsien viuhtomista. Rasua tykkää myös nuuskutella kovasti :)

Yhteistyössä