Kasariketju, kerro muistosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tavallaan osasin, tavallaan en.

Ois pitänyt bylsiä enemmän kun kerta oli mahdollisuus.
Miten niin et osannut arvostaa, pidit itsestäänselvänä vai?

Itselleni oli ihan selvää, että saan kenet tahansa miehen, jonka haluan. Vasta vuosikymmenten jälkeen tajusin, ettei se ollutkaan kaikille muille nuorille naisille normaalia eli pidin sitä itsestäänselvänä. Tuskinpa se myöskään oli kaikille nuorille itsestäänselvää, että flaksi käy, ei kasarilla eikä nykyäänkään. Miehet saavat pakkeja niin paljon, se vain on elämän laki. Ja ainakaan itse en osannut siihen aikaan yhtään asettua miehen asemaan, vaan käyttäydyin tahattoman julmasti ja kevytmielisesti useamman kerran.

Miten niin et osannut arvostaa, pidit itsestäänselvänä vai?

Itselleni oli ihan selvää, että saan kenet tahansa miehen, jonka haluan. Vasta vuosikymmenten jälkeen tajusin, ettei se ollutkaan kaikille muille nuorille naisille normaalia eli pidin sitä itsestäänselvänä. Tuskinpa se myöskään oli kaikille nuorille itsestäänselvää, että flaksi käy, ei kasarilla eikä nykyäänkään. Miehet saavat pakkeja niin paljon, se vain on elämän laki. Ja ainakaan itse en osannut siihen aikaan yhtään asettua miehen asemaan, vaan käyttäydyin tahattoman julmasti ja kevytmielisesti useamman kerran.
Kerran mies otti minua poninhännästäni kiinni ja tukisti. Sanoi sitten, että joskus vielä itket miesten takia. Itkenyt en ole, mutta murheita tuli kuin lunta tupaan.
Kaipa kyseessä on ollut kuuluisa Karman laki.
Sitä saa mitä tilaa.
Otin opikseni enkä enää leikitellyt miesten tunteilla. Siihen aikaan en katsonut saippuasarjoja, joissa on yllättävän paljon viisauksia. Uusimmassa jaksossa tehtiin tulella kodissa energianpuhdistusta. Jakso on muutaman kuukauden kuluttua MTV:ssä.

Mulla ei ollut Suomessa mitään lempimestaa, kävin klubeilla ja Adlonissa sitten tanssimassa tai sitten noissa homomestoissa, joissa sai tanssia rauhassa (kuten Adlonissakin eli se oli paikka jossa piti olla cool ja muistaakseni oli myös aika kallis mesta, joten karsi häiriköt aika hyvin). Ainoa jota voin sanoa kantamestakseni oli Subterfuge-niminen paikka Lontoossa. Se oli kellari, joka oli ihan musta ja siellä oli paljon peilejä niin että osa jengistä käveli niitä päin jos dokasi liikaa :) Musiikki oli ihan super, mutta se ei ollut disco. Siellä kävin kahtena kesänä aika tiiviisti, vaikka kyllä myös paljon keikoilla Time Out:n mukaan.

Mulle tulee kasarista mieleen koko vuosikymmenen kestänyt taloudellinen nousuputki, joka sitten päättyi 90-luvun Suureen Lamaan.

Suomi oli parhaimmillaan 80-luvulla, eikä siihen enää koskaan ole paluuta.
Kyllä, kasari oli kultakausi Suomen historiassa, monellakin tavalla. Ajateltiin, että Neuvostoliitto on mennyttä eikä koskaan palaa. Sellaista optimismia on tänä päivänä vaikea kuvitella.

Kerran mies otti minua poninhännästäni kiinni ja tukisti. Sanoi sitten, että joskus vielä itket miesten takia. Itkenyt en ole, mutta murheita tuli kuin lunta tupaan.
Kaipa kyseessä on ollut kuuluisa Karman laki.
Sitä saa mitä tilaa.
Otin opikseni enkä enää leikitellyt miesten tunteilla. Siihen aikaan en katsonut saippuasarjoja, joissa on yllättävän paljon viisauksia. Uusimmassa jaksossa tehtiin tulella kodissa energianpuhdistusta. Jakso on muutaman kuukauden kuluttua MTV:ssä.
Mitä oli tapahtunut ennen kun mies tukisti? Aikamoista, jos mies katsoi oikeudekseen käydä sinuun käsiksi sen takia, että annoit pakit. Nuo voivat olla vaarallisia tapauksia.

Omalla kohdalla tapahtui niin että mies (tai poikahan se oli, parikymppinen) vihjaili itsetuhoisuudella, kun jätin hänet. Olin yläasteen kasilla ja hän oli pyytänyt minua kihloihin, vaikka olin itse hädin tuskin ihastunut, hän oli vain minusta vähän cool tyyppi ja oli makeeta, kun hän tuli mua koulusta hakemaan hienolla autollaan. Minusta oli outoa, että hän ehdotti kihlausta ja vei minua aina kotiinsa vanhempiensa luo sen muutaman viikon ajan kun seurustelimme ja kihlauksen ehdottaminen oli sitten mun silmissäni liian outoa ja sanoin, että tämä oli tässä. Silloin hän itki ja oli aivan epätoivoinen, katsoin häntä tyrmistyneenä ja peloissani, toisaalta se aiheutti tieteellistä mielenkiintoa. Olin jo aikaisemmin huomannut, että osa miehistä ottaa torjunnan todella raskaasti. Mutta kukaan ei ole minua itseäni kohtaan osoittanut taipumusta väkivaltaisuuteen.

Kyllä, kasari oli kultakausi Suomen historiassa, monellakin tavalla. Ajateltiin, että Neuvostoliitto on mennyttä eikä koskaan palaa. Sellaista optimismia on tänä päivänä vaikea kuvitella.
Kasari teki koko Euroopasta onnellisen mantereen: kommunismi, tuo vasemmistolainen verinen ideologia, romahti ja kansat vapautuivat sen ikeestä.
Sen ajateltiin tuovan ikuisen rauhan Eurooppaan.

Kasari teki koko Euroopasta onnellisen mantereen: kommunismi, tuo vasemmistolainen verinen ideologia, romahti ja kansat vapautuivat sen ikeestä.
Sen ajateltiin tuovan ikuisen rauhan Eurooppaan.
Juuri näin. Samaan aikaan osunut talouden nousukausi voimisti optimismia ja ainakaan nuori ihminen ei osannut ajatella, että nousukautta usein seuraa laskusuhdanne.

En seurannut talouselämän vaikuttajia tuohon aikaan, joten en osaa sanoa uskoivatko he esimerkiksi siten, että nousukausi jatkuu hyvin pitkään, kun Euroopan talousalue saa lisäpotkua kaatuvista diktatuureista, jotka edelleen tuovat potkua markkinoille ja uusia bisnesmahdollisuuksia. Siinä kävikin sitten vähän toisin eli osin 50-luvulle jäänyttä infastruktuuria piti rakentaa ja rakentaa väestölle yhdenvertaista elintasoa läntisten veronmaksajien piikkiin.

Ikuinen rauha ei seurannut, mutta aika pitkä rauha kuitenkin, kun vihollinen kommunismi kukistettiin pitkäksi ajaksi. Mutta diktatuurit nostavat päätään aina eri muodoissaan aivan kuten nousukautta seuraa matalasuhdanne. Olen kuitenkin iloinen, että olen saanut elää huolettoman nuoruuden ja aikuisuuden, ei ole ollut sotia - esim. omien isoäitien elämä oli pelkkää sotaa ja koettelemuksia. Sisällissota ja maailmansodat, joihin he itsekin osallistuivat ja nuoruus jäi sodan jalkoihin.

Ekat kännit tuli vedettyä vanhempien viinakaapista pöllityillä juomilla, jotka pantiin retkipulloon :D Kaikki sekaisin siis. Ei ollut kovin hyvää, mutta ajoi asiansa. Aika pian sitten saatiin joku vanhempi hakemaan Alkosta juomia, siitä on peräisin kammoni valkoviiniä kohtaan, se oli jotain Feteascaa, makeaa itäblokin viiniä, joka aiheutti mojovan päänsäryn. Vanhemmat antoivat mun kotona juoda viiniä 15v. synttäreistä alkaen ruuan kanssa, siksi monet kaveritkin halusivat tulla meille "syömään". Se oli ihan iso lasillinen punkkua, mutta väkeviä ei tarjottu, vaikka aikuiset olisivat juoneet sellaisen kahvin kanssa.
Juu tuo oli ihan klassikko, mulla oli keltainen muovinen taskumatti 😅 sieltä on varmaan muuten tullut kammo lähes kaikkia alkoholijuomia kohtaan eli ihan hyvä että tuli pöllittyä ja yrjöttyä 😂

Yhteistyössä