Kateellinen tilitys - toisten vauvat on niin paljon helpompia kuin oma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"annu"

Vieras
Älkää ymmärtäkö väärin... Mä rakastan mun poikaa niin kovin! Eikä hän olisi meidän poika, jos ei olisi tuollainen temperamenttinen ja vilkas tapaus. Mutta silti. Hän on aina nukkunut päikkäreitä max 30 min ja yöt oli 6kk ihan hulabaloota. Mutta siis, nyt on rauhoittunut nuo yöunet ja se on IHANAA! Mutta sitten mun kaverilla on 2kk vauva. Nukkuu öisin 7h putkeen, syö kerran, nukkuu vielä 3h. Päiväunia nukkuu yhdet 4h ja sitten pieniä unia päälle. Mun kaveri sitten soittaa ja kertoo mulle näitä juttuja. Miten hän on pessyt ikkunat, vaihtanut verhot, laittanut puutarhaa... Ja sitten käyvät ulkomailla, kylässä, kaupungilla, missä vain - eikä heidän lapsi huuda. Meidän mukula sairasteli nonstoppina 3kk-5,5kk ja huusi kuin raivopää vaunuissa, turvakaukalossa... Ei me missään voitu oikein käydä. Mä meinasin tulla hulluksi. Ja itken noiden mun kaverin puheluiden jälkeen. Nyt sitten soitti ja sanoin, että just tulin suihkusta, niin sanoi, että "ihanaa, sä pääsit suihkuun!" Vastaus: "Kai sitä pääsee kun menee, Pekka istui sitterissä vieressä odottamassa". Hölmistynyt tää kaveri oli taas. Ei voi käsittää, että miten mä teen KAIKEN pojan kanssa. Että miten muka en ehdi siivota. Voi luoja. Mun suurin haave on, että mä saisin istua rauhassa 15min ja lukea kirjaa ja juoda kahvia. Joskus onnistuukin. Mutta nytkin laitoin pojan päikkäreille ja on mennyt 20 min kun siivosin keittiön ja sitten tulin tilittämään koneelle (jee, oma aika!). Poika herää 10 min päästä, näiköhän tässä edes viitsii ruveta kahvin keittoon. Ehkä ei.

Anteeksi että tilitin. Meillä on varmasti helppo vauva verrattuna moniin muihin, mutta en tiedä jaksanko joka päivä vastata ystävälleni edes puhelimeen, kun sieltä tulee sitten puhetta, että ollaan tässä menossa ottamaan Liisalle passia, että päästään ulkomaille. Kateellinen mä taidan olla. Mutta onneksi se menee ohi :)

Hyvää kesää kaikille! Kiitos ja anteeksi.

Jos vauva nukkuu noin lyhyet päikkärit, niin en käyttäis sitä aikaa kotitöihin. Tee kotityöt vauvan ollessa hereillä. Laita rintareppuun, sitteriibn, syöttötuoliin tai johonkin katselemaan touhujasi. Hereillä ollessa lähtekää puistoon, kirjastoon tai kauppaan, muuten vain ulkoilemaan, niin ei tarvii katella sotkuja ja saa raitista ilmaa.

Minullakin oli ns. helppo vauva, vastaava tapaus kuin kaverillasi. Kyllä sitä on huolenaiheita kaikissa lapsissa ja vauvoissa ja eri elämäntilanteissa. Meilläkin mm. muutettiin ja tehtiin iso remppa lapsen ollessa vauva ja minä jouduin isoon leikkaukseen. Helppoa ei myöskään ollut muuttaa täysin elämäntyyliä dinkkuelämästä lapsiperheeseen...

mulla oli esikoisen aikana ihan sama tilanne kaverin samanikäinen oli aivan eri maata kuin mun esikoinen. purin hammasta kun hän hehkutti mitä kaikkea tehneensä kun mä nukutin mun kitisevää vauvaa.... todellaraivostuttavaa!

ainut mitä hän sanoin että eikö jokaiselle vanhemmalle anneta sellainen vauva jonka hän kestää eli hän ei olisi kestänyt yhtä vaativaa kun mun vauvani oli.

Meillä oli molemmat vauvoina tuollasia. Edelleen ovat todella herkkiä reagoimaan kaikkeen ja huonoja nukkumaan. Rutiinien pysyttävä, muuten menee ihan sekaisin kaikki. Eipä paljon ole tehnyt mieli käydä kylpylässä tms. kun ne reissut ei tosiaankaan mitään rentoutumista ole... nyt on nuorempi kaksi ja ollaan ensimmäistä kertaa lähdössä ns. perhelomalle. Saa nähdä, miten menee, vähän jännittää.

Varmaan suuttuis tuo mun kaveri, jos sanoisin, että kaikki vanhemmat saa sellasen lapsen ku jaksavat :laugh:

Mutta kiva kuulla, ettei olla ainoita. Välillä vaan väsyttää niin kovin. Mutta osaan kyllä olla sitten tosi onnellinen noista yöunista nykyään <3

ai meinaatko sitten,että sinun kaverisi ei saisi puhua omista menoistaan tai lapsestaan mitään sinulle,koska sulla on erilainen lapsi :O Minulla on ollut kovasti nukkuva vauva ja todellakin olen siitä iloinnut ja kertonut muillekkin...tosin en siksi,että toinen siitä vetäs herneet nenäänsä! Ja vaikka lapseni on nukkunut paljon niin sitten heräillä hän onkin ollut erittäin vaativa ja vilkas...jokaisella varmasti on jotakin mistä vois nurista !

Meidan "rinsessa" sai vitsinimikkeen vuoden vaikein vauva jorvin laakareilta ja hoitajilta. On todella tempperamenttinen ja vaativa (harrasti mm pienena itsensa huutamista tajuttomaksi, koliikki, refluxi....) ja ei nukkunut oisin ollenkaan ennenkuin oli 3kk, senkin jalkeen 6kk asti vain patkissa.

Asiat kuitenkin suhteutuu ihmeellisesti kun lapsi sairastuu.. Meilla ollut uniapnea, paha rs virus ja paha vesirokko nyt 7kk aikana, siihen paalle nyt paalla oleva kurkunpaan tulehdus.. unohtamatta "pienia vaivoja" kuten perasuolentulehduksia, korvatulehduksia, allergioita, liian aikaisia paan aukileen umpeutumisia etc..

Ma ottaisin samat huutamiset ja valvomiset vaikka 10krt jos lapsi olis terve... Kehittyy kuitenkin hyvin ja on leikkisa ja isokoinen, mutta ne sairaudet ja viikkojen osastojaksot.. :(

Voimia sinulle! Helpon vauvan vanhemman on vaikea ymmärtää toisenlaista tilannetta. Tiedän sen kokemuksesta. Meidän esikoinen oli aika lailla helppo silloin, kun oli pieni (nyt isona ei kyllä ole...) enkä varmaan olisi osannut eläytyä sinun tilanteeseesi.

Nyt ymmärrän kyllä. Elämä on mennyt eteenpäin ja toisenlaisiakin lapsia siunaantunut.

Tuon takia en ole juuri uskaltanut kelleen kertoa vauva-arjestamme. Kumpikin lapsemme nukkui 4tunnin pätkiä, päivärytmit oli jo alusta asti selkeät että yöaikaan nukuttiin, kerran kaksi ehkä ihan alussa piti vaippaa vaihtaa mutta unet jatkui sitten. Kummankin imetykset onnistuivat who:n suositusten mukaisesti ilman yhtään lisämaitoja, ovat terveitä ja pärjääviä pieniä nyt. Niin minä kuin mieskin saimme hyvät yöunet vaikka jossain vaiheessa nukuimme koko porukka samassa perhepedissä. Oli niin ihanaa ja helppoa tuo vauva-aika. Mutta siitä ei ole kehdannut pukahtaakaan mihinkään suuntaan kun muut odottaa tummia silmäpussia, katkeruutta, huonoa omatuntoa, epäonnistumisia ja uupumuksen tuomaa höperyyttä jos on pieniä lapsia perheessä. Osani tuntuu olevan vain kuunnella muiden valitusta, jos sanoisin että vauva-aika oli ihanaa, peräti kummankin kanssa, minut varmasti kuopattaisiin kaulaa myöten ja kivitettäisiin porukalla.

En jaksanut lukea mutta otsikko jo ärsytti. Todella säälittävää tollanen itkeminen ku toisilla on helpompia vauvoja. Mitä se on sinulta pois? Järki käteen nyt ja lakkaa vinkumasta.

Ja tästäpä syystä en vastaa kyselyihin, kuinka vauvan kanssa menee. Vastaan ympäripyöreästi, että ihan kivasti on mennyt. Vain oikeille ystäville, jotka tunnen, voin kertoa miten oikeasti menee.

Saa kai tänne avautua, jos ei oikein ole ketään kelle puhua. Kiitos kuitenkin niille, jotka ymmärsivät tämän. Että kyse oli vain siitä, että nyt jotenkin kiehui yli. Ei tätäkään joka päivä tapahdu.

[QUOTE="...";26553350]En jaksanut lukea mutta otsikko jo ärsytti. Todella säälittävää tollanen itkeminen ku toisilla on helpompia vauvoja. Mitä se on sinulta pois? Järki käteen nyt ja lakkaa vinkumasta.[/QUOTE]

eikös tämä palsta ole se jossa saa avautua tästäKIN aiheesta. otsikko oli minusta erittäin rehellinen kun myöntää olevansa kateellinen. ei se ihmisestä pahaa tee. ärsyttää = älä lue, äläkä ainakaan kommentoi. kiitos!

Mullakin oli tällainen 'vaativa' vauva. Hyvä kun ehdin suihkuun päivisin ja ainoat järkevänpituiset päiväunet vauva nukkui mun sylissä. Olin aivan uupunut kun yöunetkin jäi mulla noin kolmeen tuntiin pahimpina aikoina. Soitin itkuisia puheluita miehelle töihin, mutta lopulta olin niin ylikierroksilla, etten edes saanut iltaisin unta kun mies hoiti vauvaa.

Se ei vaan ole reilua, että toisten vauvat nukkuu paremmin kuin toisten. Meidän tyttö oli kuitenkin, temperamentistaan, lyhyistä unipätkistään ja vilkkaudestaan huolimatta, hyvinkin tyytyväinen vauva ja nyt onnellinen taapero. Ei siis välttämättä ole yhteyttä siihen onko lapsella asiat huonosti!

Tsemppiä! Yritä olla vertailematta, mahdollisimman paljon. Tasan eivät vaan mene nallekarkit tässäkään asiassa! :)

Vaikka mulla on suht helppo lapsi, niin kyllä minäkin useiin otan sen suihkuun mukaan. Ja kotitöitä teen lapsen ollessa hereillä. Kun se nukkuu, niin laiskottelen ja vietän omaa aikaa.

Ymmärsinkö minä aloituksen jotenkin väärin, kun minusta tuntui, että aloittajaa ei niinkään häiritse se, että kaverin lapsi on helppo, vaan se, että kaveri ei ymmärrä, että toisinkin voisi olla?

Minusta siinä ei ole mitään ongelmaa, että toisilla on helppoa ja toisilla ei. Mutta siinä on, jos ne helpossa elämäntilanteessa olevat eivät pysty irrottautumaan omasta maailmastaan sen vertaa, että tajuaisivat toisilla olevan toisin. Minusta kaikki saavat ihan vapaasti kertoa, kuinka ihana ja mukava elämä heillä on. Kunhan sitten vaan kuuntelevat hetken toisiakin ja yrittävät edes ymmärtää, millaista toisilla on.

Vaikka mulla on suht helppo lapsi, niin kyllä minäkin useiin otan sen suihkuun mukaan. Ja kotitöitä teen lapsen ollessa hereillä. Kun se nukkuu, niin laiskottelen ja vietän omaa aikaa.

Silloin kun ei ole juuri unta saanut eikä lapsi vihdy sitterissä, lattialla tai missään muuallakaan yksin hereillä ollessaan (eikä nuku kuin 20 min. kerrallaan päivisin muualla kuin äidin sylissä), voin kertoa, että kotityöt ei oikein suju. :)

Kun niitä ei voi tehdä vauvan ollessa hereillä eikä hänen nukkuessaan, voin kertoa, että tekemättä jää. Sitä tulee vietettyä enin aika sohvalla vauva sylissä..

Yhteistyössä