Kätilöopisto vai Naistenklinikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä

Vieras
Pitäisi valita synnytyspaikka noista kahdesta, ja kuulisin mielelläni kokemuksia. Erityisesti kiinnostaisi kuulla Kättärin Haikaranpesästä, millaista siellä on ollut? Myös perhehuoneiden saatavuus molemmissa paikoissa kiinnostaa.

Mitkä valmiudet Kätilöopistolla on, jos lapsella on jotain hätää?

Omakohtaista kokemusta synnytyksestä ei vielä ole, mutta tulevaa tapahtumaa varten valinta oli itsellänin helppo; ystäväpiirissäni kun tuntuu esiintyvän ""epänormaaleja"" raskauksia tai synnytyksiä eli kokemuksia on tullut kuultua. Naistenklinikalla on ehdottomasti parempi valmius ongelmatilanteiden hoitoon, sekä äidin että vauvan. Lastenklinikalle saadaan vauva tarvittaessa toimitettua käytävää pitkin, Kätilöopistolta täytyy lähteä ambulanssilla. Myöskin lääkäreitä itse synnytykseen enemmän paikalla.

Oman päätökseni tein tältä pohjalta - huoneiden sisustuksilla, kodinomaisuudella jne. ei minulle ole väliä, kunhan hoito pelaa jos on tarvis.

Ja nyt joku tietysti sanoo että pitääkö hysteerisesti pelätä pahinta. En pelkää pahinta, mutten myöskään halua naivisti ajatella että ""ei minulle tai minun vauvalleni mitään tapahdu"". Kaikenlaista on tullut nähtyä.

Tähänastiset kokemukset ultrien kautta Naistenklinikan palvelusta ovat myös pelkästään positiiviset.

Itse taas valitsin Kätilöopiston, LA on kesäkuussa.

Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin, että Kättärillä on aivan yhtä hyvät valmiudet hoitaa esim synnytyksessä äidille tai vauvalle tulevia hätätilanteita kun Naistenklinikallakin! Jos vauvalla on sitten jokin esim synnynnäinen vakava sairaus tai synnytyksessä saatu vamma niin Kättäriltä pääsee kyllä ihan viidessä minuutissa viemään vauvan ambulanssilla lastenklinikalle. T'llaiset tapaukset ovat varmasti aiva äärimmäisen harvinaisia kuitenkin.

Totta kai asiasta mainittaisiin esim neuvolassa, jos vaikkapa Kättärillä syntyneiden vauvojen kuolleisuus tai vakavat sairaudet olisivat yleisimpiä tai todennäköisempiä kun Naistenklinikalla syntyneiden! Ajattelette asiaa ehkä liikaakin ns. maallikkonäkökuömasta.

Minulle merkitystä on myös sairaalan hoitoilmapiirillä. Kätilöopisto on kodinomaisempi, ja myös neuvolassa kerrottiin että lähestymistapa esim imetykseen on luonnonmukaisempi kun Naistenklinikalla.

Mutta kumpikin on varmasti hyvä synnytyssairaala.

Itse synnytin ensimmäisen lapseni NKL:llä , ja nyt toista odottaessa olen myös menossa NKL:lle. Perusteluna nimenomaan se, että jos jotain poikkeuksellista tapahtuu, NKL:lla uskon saavani parhaan hoidon. Jos lapsella/itselläni olisi hätää, niin millään muulla asialla kuin hoidon tasolla ei olisi merkitystä.

NKL:n toinen puoli viime kokemukseni perusteella oli se, että hoitoa pitää välillä vaatia. Henkilökuntaa ainakin minun synnytykseni aikoihin oli liian vähän, ei tosin ole varmaan poikkeuksellista muuallakaan. Minulla kun vauva oli ensisynnyttäjäksi tulossa aika vauhdilla meinasi kätilö olla uskomatta, että vauva todella tulee. Meinasi lähteä synnytyssalista.. Piti komentaa, että kokeile paljonko kohdunsuu on auki. Samoin kun jouduin raskauden jälkeen kaavintaan, taas piti vaatia, että p*****e nyt ei oo enää normaalia vaikka hoitotädit kuinka tyynnyttelivät..

Mut nää kokemukset oli siis siinä tilanteessa, että mun synnytys meni normaalisti eikä hätää ollut missään vaiheessa..

Samoin valitsin Naistenklinikan. Kokemusta ei vielä ole, synnytys tulossa kohtapuoliin.

Perustelut Nkl:lle samoin lähinnä lääketieteelliset: jos jotain sattuu, uskon Nkl:lla olevan paremman valmiudet. Muutenkaan en etsi synnytyksestä luomuhenkisyyttä enkä kodinomaisuutta. Ja Nkl on ehkä hitusen lähempänä...

Haikaranpesässä ymmärtääkseni oletetaan perheen pärjäävän omillaan -toki tarvittaessa saa apua. Itse ajattelin ottaa kaiken mahdollisen avun vastaan ja levätä niin paljon kuin mahdollista ennen kotiutumista -> Nkl ja ihan tavallinen osasto, ei perhehuonetta.

Ystävien kertomat kokemukset normaaleista synnytyksistä sekä Nkl:lta että Kätilöopistolta ovat olleet positiivisia.

Kätilöopisto sin'nsä ei ole mikään 'luomuvaihtoehto', jossa olisi jotenkin huonommat valmiudet hoitaa synnytyksiä kuin Naistenklinikallakaan. Jotenkin minua alkaa jo ärsyttää tuo Kätilöopiston 'mollaaminen'.

Haikaranpesä on vain yksi vaihtoehto Kättärillä synnyttäville, muut siellä synnyttävät ovat aivan tavallisella synnytysosastolla. Haikaranpesässä kannustetaan luonnolliseen synnytykseen mutta kyllä kivunlievitystäkin saa, henkilökunnan vaihtuvuus on pienempää kuin tavallisella osostolla (varsinkin Naistenklinikan isoilla osastoilla) ja perhehuoneessa isäkin pääsee heti osallistumaan täysilla vauvan hoitoon. Toki tavallisillakin synnytysosastoilla on perhehuoneita.

Itse valitsen Katilöopiston.

Täytyy vielä sanoa, että älkää luulko että Naistenklinikalla saisitte jotenkin levätä enemmän ennen kotiutumista kuin esim Haikaranpesässäkään, kyllä se oma vauva sielläkin hoidetaan ihan itse, ei henkilökunta siellä sitä varten ole että vauvan voi heille jättää hoitoon. Toki tarvittaessa apua saa ja tietenkin jos on ollut esim sektio niin hoidossa tarvitsee enemmän apua.

Eikä Haikaranpesässä tarvitse 'pärjätä omillaan' vaan hekilökunta on aivan yhtä lailla läsnä kuin tavallisillakin osastoilla. Minusta olisi kuitenkin hienoa päästä perhehuoneeseen, koska siellä isävoi hoitaa vauvaa ja pääsee heti tutustumaan uuteen tulokkaaseen ja luomaan suhdetta häneen.

Kyllä Naistenklinikallakin on perhehuoneita ja tavallisella osastolla vauvat vierihoidossa eli jokainen äiti hoitaa omansa.

Itse olin siellä viimeksi ja menen uudestaankin. Turvallisuus on mulle tärkeintä, enkä kaipaa yhtään sen ""pehmeämpää"" asennetta kuin mitä Naikkarilla oli.

Onkohan niin että molemmat sairaalat ovat hyviä, kun kaikki ovat tyytyväisiä valintaansa ja tuntuvat haluavan uudestaan samaan jossa ovat olleet aikaisemmin, riippumatta siitä kummassa olivat? :-)

Mene sinne kummasta enemmän pidät tällä hetkellä. Mä olin Naistenklinikalla ja odottavien osastolla ja synnytyssalissa homma pelasi tosi hienosti ja oli mukavaa henkilökuntaa. Synnyttäneiden osastolla mua hoisi eniten kätilö, joka koko ajan korosti kuinka hänen Ruotsissa ollessaan ei annettu lisämaitoa kuin ääritapauksissa ja kehotti koko ajan imettämään aina kun vauva sitä toivoo ja niinpä sitä maitoa tuleekin nyt vaikka kuinka ja paljon vaikka laitoksella ensin meinasi usko loppua. Lisämaitoa ei silloin annettu eikä tähän päivään mennessa ole tarvinnut eli 8 viikkoinen vauva on pärjnny omilla varastoillani.
Synnyttäneiden osastolla on kiirettä (olin no 42 osastolla) ja ruokalan täti oli hieman kärttysä (luukku meni kiinni sillä sekunnilla kun ruokailuaika päättyi). Lisäksi siellä oli oman onnensa nojassa ellei osannut apua pyytää. Saimme vieruskaverin kanssa tervetuloa osastolle kirjasen vasta lähtöpäivänä. Synnytyksesta tultuamme yökätilö sanoi, että antaa aamukätilön kertoa teille pelisäännöt ja aamukätilä osan kertoikin muttei tajunnut ettemme olleet tuota lukupakettia saaneet. Siellä oli kaikki mahdollinen mikä mieltämme askarrutti. No joo...henkilökunta kun vaihtuu muutaman tunnin välein niin kukaan ei tiedä tarkalleen mitä missäkin tarvitaan.
Pääasiassa kuitenkin positiivinen kokemus. Erityisesti synnytyssalin toiminta oli loistavaa!!!

Itselläni ei henkilökohtaista kokemusta ole naistenklinikalta synnyttäneenä...Olen ollu siellä työharjoittelussa lapsivuode osastolla ja pidin koska henkilökunta oli kovin ystävällistä ja huomaavaista ja minua ei kohdeltu tois arvoisena koska olin opiskelija. Minun mielestä siellä kyllä autetaan paljon äitejä ja opastetaan ensisynnyttäneille kaikki tarpeellinen ja uudelleen synnytäjienkin kanssa kerrataan. Siinäkin on ihan teoreettiset syyt miksei lisämaitoa kauheasti tyrkytetä paitsi sitten jos on pienikokoinen jne... Siis tulevaisuudessa itse ainakin aijon mennä sinne synnyttämään...

Kaverini on saannut kättäriltä käännytyksen ovelta kun oli menossa sinne synnyttämään ei valinnut toisen lapsen kohdalla sitä synnytyssairaalax...

Joo, aikaisemmin tuossa Nkl:aa ""suosittelin""/pidin itselleni parempana vaihtoehtona. Varmasti molemmissa järjestyy asiallinen synnytys, en usko Kätilöopiston olevan sen huonompi paikka. Sieltä varmasti saa enemmän kodinomaisuutta kuitenkin, luulisin. Ei ollut tarkoitus mollata Kättäriä.

Tuo imetysasia jonkin verran Nkl:lla mietityttää. Olen kuullut, että siellä annettaisiin lisämaitoa herkemmin -en haluaisi sellaista kovin herkästi annettavan. Mutta varmastikin riippuu hoitajasta, vauvasta, tilanteesta jne. Ehkä kannattaa mainita heti alussa, että ei mielellään lisämaitoa. Ja olihan tuossa edellä mainintaa, että ei sitä niin herkästi annettaisikaan... Ehkä vähän huhupuheiden varjossa nämä käsityksen kuitenkin...

Olisiko tuossa ??? lopussa ollut kyse siitä, että Kätilöopisto oli täynnä? Meille annettiin ohjeet soittaa etukäteen synnytyssairaalaan: joskus tilanne saattaa olla sellainen, että sairaala onkin täynnä, ja silloin ohjataan toiseen.

Oli se varmaan täys mutta mun kaveria ei ohjattu suoraan muualle vaan joutuivat itse lähteä ettimään toista paikkaa ja ajoivat suoraan Jorviin. Olivat saannet sieltä muutenkin huonoa kohtelua... Nykypäivänä vaan kun on niin suuri hoitaja pula joka heijastuu muihin hoitajiin joka taas voi näkyä ulospäin hoitajien ""huonolla"" tuulella.

Jos siis naistenklinikalla annetaan lisämaitoa siihen on nuo teoreettiset syyt ja ihan perustelut kannattaa niitä sieltä kysyä. Juuri esim. pienikokoisuus, ""keltaisuus"" ja jos syö huonosti äidin rinnasta jne... Ei sitä lisämaitoa turhaan syötetä!!!!!!!!!!!!

Voisiko joku kertoa faktatietoa siitä, miksi Naistenklinikalla on hätätilanteessa parempi hoito?
Kaikki tässä ketjussa mielipiteensä kertoneet sanovat _uskovansa_ saavansa parempaa hoitoa jos jotain sattuu. Onko tälle ajatukselle jotain todellisuuspohjaa vai onko kyseessä tosiaan vaan uskomus?
Miten Kättärillä on jotenkin huonommat valmiudet, jos jotain tapahtuu? Onko siellä siis tosiaan jotain oleellisia laitteistopuutteita vai ovatko kaikki pätevät anestesia-, synnytys- ym. lääkärit töissä vain ja ainoastaan nkl:lla? Onko kättärillä korkeammat vammautumis/kuolleisuusluvut äitien ja vauvojen sunteen kuin muualla?
Miten voi tuvallisesti synnyttää esim Jyväskylässä, Kajaanissa tai Joensuussa, jos tarvittava osaaminen ja laitteisto löytyy vain ja ainoastaan nkl:lta?

Mäkin ""äänestin"" tossa aikaisemmin jo Naikkarin puolesta... Siitä lisämaitojutusta, en oikein ymmärrä miksi pelätään että vauvalle annetaan liian herkästi lisämaitoa. Normaalitilanteessa, siis jos kaikki menee hyvin, vauvahan on kokonaan äidin hoivissa eikä sitä kukaan käy salaa pullosta juottamassa! Multa ainakin tultiin vain muutaman kerran päivässä kysymään miten sujuu, onko ongelmia, tarvitsenko apua jossain jne., mutta syötöt hoidin itse. Kerrottiin kyllä missä lisämaitoa on JOS sitä haluaa antaa.

Turvallisuudesta en osaa varmasti sanoa muuta kuin että eikös HYKSissä hoideta yleensä koko maan ""hankalat tapaukset"", siis jos osaaminen ei alue- tai keskussairaaloissa riitä, lähetetään yliopistosairaalaan ja niistä ""suurin ja kaunein"" on Helsingin. Siis että harvinaisten, vakavien juttujen hoito on keskitetty sinne. Kivunlievityksistä on jotain tilastoja tehty ja ainakaan aluesairaaloissa ei kai aina ole anestesialääkäriä saatavilla. Varmaan uskomus paremmasta osamisesta johtuu kanssa siitä että jos on pahoja ongelmia, äidillä tai vauvalla, kärrätään usein Kättäriltä NKL:ään. Tuntuu mukavammalta olla siellä jo valmiiksi? En tiedä, varmaan käytännössä ei ole mitään eroa missä synnyttää, ainakaan Kättärin ja NKL:n välillä :-)

Mutta siitä olen kuullut aikaisemminkin että Kättäri on joskus täynnä ja synnyttäjät joudutaan silloin käännyttämään NKL:ään.

Synnytin kuopukseni Kätilöopiston Haikaranpesässä ja sinne aion nyt myös seuraavan kanssa. Paikasta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Jo hyvissä ajoin ennen synnytystä pääsimme tutustumaan osastoon, siellä järjestettiin erilaisia valmennusryhmiä ja kuukautta ennen synnytystä oli kätilön kanssa keskustelu. Keskustelussa kävimme läpi toiveitamme, kysymyksiä synnytykseen liittyen sekä käytännön asioita.
Henkilökunta on erittäin ystävällistä ja ammattitaitoista, myös isät otettiin hyvin huomioon. Osasto oli lämmin ja kodinomainen, siellä saimme mieheni kanssa rauhassa tutustua uuteen pienokaiseemme.
Hoitajat olivat aina saatavilla, mutta saimme myös oman rauhan huoneessamme. Suosittelen lämpimästi kaikille!!

kyllä kättärillä on yhtä ammattitaitoista väkeä kuin nkl:lla.hoitotaso yhtä korkea, lääkäreitten saatavuus suht samanlaista(lääkärit ja lastenlääkärit kiertävät taloja esim. tää kk nkl ens kk kos). jos vauvalla tehohoidon tarvetta niin siihen alkuhoidot lastenosastolla ja sitten siirto lastenklinikalle ambulanssilla n5min matka.kättäri remontoitu ja kodinomaisempi siinä tod.näk suurin ero. hoitajien resurssipula ja kiire rupee näkymään palvelussa ja käytöksessä pikkuhiljaa varmaan mol. taloissa.ihmisiä kaikki ja jokanen reagoittee eri tavalla, niinkuin myös synnyttäjät!

Monet varmaan ajattelevat Naikkarin kohdalla myös sitä, että lastenklinikka eli lasten teho-osasto esim on Naiikkarin vieressä, joten sinne pääsee nopeammin Naikkarilta kun kättäriltä.

Mutta kyllä siis Kättärilläkin on tietysti lastenlääkäri saatavilla ja varmasti aivan yhtä hyvät valmiudet yllättäviin tilnanteisiin kun Naikkarillakin. Ja ambulanssilla pääsee kulkemaan jos tarvetta on.

Tuohon, miksi Naistenklinikalla on paremmat valmiudet hoitaa, jos tulee ongelmia. Ne ystäväni / tuttuni, joilla on ollut jo etukäteen tiedossa, että ei ole tulossa normaalia synnytystä (esim. perätila) on kaikki ohjattu Naistenklinikalle. Lisäksi yksi ystäväni leikattiin viikolla 29 raskausmyrkytyksen vuoksi ja hänet siirrettiin aluesairaalasta leikkaukseen juuri Naistenklinikalle. Kaikilta olen kuullut vain hyvää palautetta, tosin niin olen kuullut hyvää myös Kätilöopistolta. Kuitenkin itse haluan mennä Naistenklinikalle.

Itse ilmottauduin juuri tänään Haikaranpesään ja toivottavasti kaikki menee hyvin ja myös pääsemme sinne. Luotan täysin siihen, että jos jotain komplikaatioita tai muita vaikeuksia on odotettavissa, niin minut kyllä ohjataan tarvittaviin hoitoihin ja asiantuntijoiden käsiin. Haikaranpesäänhän ei pääse, ellei raskaus ole sujunut normaalisti ja kaikki hyvin. Sitä tässä kovasti toivotaan ja ensimmäisen lapsemme kohdalla varsinkin toivon henkilökohtaisempaa hoitoa ja isän mahdollisuutta olla mukana mahdollisimman paljon.

Olen itse synnyttänyt kaikki kolme lastani naistenklinikalla ja muualle en enää menisi synnyttämään.
Henkilökunta on ammattitaitoista varmasti molemmissa paikoissa, mutta juuri tuo lastenklinikan ja teho-osaston läheisyys pelasti meidän kuopuksen hengen. Jos olisimme olleet muualla, meillä ei olisi lasta elossa. Siksi naistenklinikka!

Yhteistyössä