kaveri tykkäs huonoa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuli paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuli paha mieli

Vieras
KAverille on syntymässä toinen vauva piakkoin. Esikoinen on nyt 2v. Lapsi on päiväkodissa hoidossa ja jatkaa siellä kun vauva syntyy.
Kysyin, et ovatko suunnitelleet et isä jäis kotiin isyyslomalle, kun vauva syntyy. Kuulemma ei jää (on yrittäjä).. ymmärrän sen et työt ei anna periksi.
Sit kysyin, miten esikoisen hoitoon menon kanssa.. kuulemma jatkaa hoidossa niinku tähänki asti. Kehoitin (nätisti) harkitsemaan että esikoinen olisi alkuun kotona kun äiti kotiutuu vauvan kanssa kotiin. Kuulemma EI.
Perustelin sillä et ei tulis tälle 2v:lle sellaista oloa että äiti hylkää ja jää vauvan kans kotiin (vois helpottaa mustasukkaisuutta).. tämän ystävän mielestä sen ikäinen ei kykene vielä niin moninaiseen ajatteluun. Sanoin kuitenki et miettikää asiaa.. et jo se että äiti on ollut poissa monta yötä kotoa (ei ole vielä ollut yhtään yötä erossa lapsesta) on lapselle muutos.. ja ISO muutos on myös se pikkusisarus, et miltä tuntuu lapsesta, kun vauva saa jäähä äitin kans kotiin ja hänet viedään hoitoon (vaik siel hoidossa mukavaa oiski).
En krisitoinu sitä et laps on hoidossa vaik äiti on vauvan kanssa kotona vaan sitä, et miks se isompi pitää samantien pukata sinne hoitoon, ku vauva tulee kotiin.. ei nähny siitä mitään ongelmaa. No olempahan sanani sanonu ja asia ei minulle enempää kuulu!

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Koen että ei ole sun asiasi puuttua/neuvoa toisia hoitamaan asiansa vaikka eri mieltä oletkin. Mäkin vähän loukkaantuisin jos kaveri tulisi neuvomaan..

en neuvonu sanoin vain eriävän näkökulman asiaan.. sanoin että teette niin kuin teidän perhe kokee parhaaksi! Et me näimme parhaaksi meidän perheelle että esikoinen oli kotona kun tulin kuopuksen kanssa kotiin

Joskus pitää vaan sanoa harmittavakin asia ystävälle, jos asia on tosi tärkeä ja mielestäsi väärin. Ymmärrän sinua ja ihmettelen todella, et 2v. jatkaa hoidossa, jos äiti kotona. Mitä tekee lapsia, jos ei jaksa niitä hoitaa. Ymmärrän, jos joku 5v. jatkaisi hoidossa, mutta 2v.. ei tajuu. Olisin varmaan itse sanonut samassa tilanteessa.

Ymmärrän kyllä jos kotia tullessa mieskään ei jää lomalle niin voi olla äiti aika väsynyt ihan vaikka se kaksvuotias ei kotona oliskaan päivällä. Ja ehkä se voi olla isommallekin hyväksi että rutiinit ei muutu.

Kannattaa olla näistä asioista ulkopuolisena aika hiljaa. Koskaan ei voi tietää toisen perheen elämäntilannetta. Vaikka itse tekisin näin niin muut saattavat tehdä toisella tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Koen että ei ole sun asiasi puuttua/neuvoa toisia hoitamaan asiansa vaikka eri mieltä oletkin. Mäkin vähän loukkaantuisin jos kaveri tulisi neuvomaan..

en neuvonu sanoin vain eriävän näkökulman asiaan.. sanoin että teette niin kuin teidän perhe kokee parhaaksi! Et me näimme parhaaksi meidän perheelle että esikoinen oli kotona kun tulin kuopuksen kanssa kotiin

No miksi sinulle sitten tuli paha mieli kun kaverisi sanoi että eivät näin aio tehdä?

Kyllä ystävä ja sukulainen voi monissakin asioissa ohjata ihmistä oikeaan suuntaan. Suomessa ajatellaan liikaa, ettei joku asia kuulu toiselle. Jos ystävän lapsi on tärkeä, voi lapsen hyvinvointia puolustaa. Mä ainakin olisin sanonut ihan suoraan juuri niinkuin sinä teit.Kyse on yhteisvastuusta! Lapset voivat nykyään niin pahoin.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Joskus pitää vaan sanoa harmittavakin asia ystävälle, jos asia on tosi tärkeä ja mielestäsi väärin. Ymmärrän sinua ja ihmettelen todella, et 2v. jatkaa hoidossa, jos äiti kotona. Mitä tekee lapsia, jos ei jaksa niitä hoitaa. Ymmärrän, jos joku 5v. jatkaisi hoidossa, mutta 2v.. ei tajuu. Olisin varmaan itse sanonut samassa tilanteessa.

Öisin valvottaa vauva ja päivisin leikitään 2 v:n kanssa... vai olitko niitä äitejä, joiden vauvat nukkuivat heti lähes koko yön?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en puutu muiden valintoihin.

tämä ystävä on sellainen joka kysyy useampaan asiaan mun mielipidettä / neuvoa ja puhumme myös eriävistä näkökannoistamme

Kantaa jo valmiiksi huonoa omaatuntoa siitä, että pistää nuoremman päiväkotiin, vaikka on itse kotona. Ja sinä lisäsit taakkaa, ei ihme, että suuttui. Eriävä mielipide, toisten perheiden omista asioista? Ihan kuin se kuuluisi jotenkin sinulle...

Voit mennä väittelemään, mutta älä odota, että ovat sinun ystäviäsi sen jälkeen...

Jos joku tulis mulle mun valinnoista lässyttämään, niin kyllä mullakin vois hermot palaa aika pian. Me ihmiset ollaan erilaisia ja toisille sopii toisenlaiset ratkaisut kun toisille.

Jos mä olisin ap:n ystävä, niin olisin varmaan pohtinut asiaa itsekin monelta eri kannalta pitkään ja hartaasti. Turha siihen on kenenkään tulla enää lässyttämään kun päätös on tehty. Ajattelisin että onpas lässyttäjän kannalta nolo tilanne puuttua mun ratkasuihin ja kertoa 'itsestäänselvyyksistä' joita olen pohtinut jo monet kerrat ja puntaroinut omassa päässäni hyödyt ja haitat.

Kaikista asioista nyt ei välttämättä kannata puhua, vaikka miten keskustelisittekin eriävistä näkökannoistanne. Tämä asia selvästi on yksi sellainen. Teidän perheessä tehdään teidän tavalla, kaverin perheessä toisella tavalla. Tuskinpa kukaan puhtaasti laiskuuttaan tai ilkeyttään lasta hoitoon laittaa, on asiassa varmasti hyviäkin puolia, miksi ulkopuolista hoitoa halutaan jatkaa.

munkin mielestä luottaisin siihen että kaveri osaa tehdä itse omaa perhettään koskevan päätöksen. jos joku tulis mulle noin sanoon niin varmasti vetäsin myös herneen nenään. itse tosin otin heti esikon pois tarhasta kun äippäloma kuopukselta alkoi, mutta siltikin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
ystävyys on sitä että kestää myös eriävät mielipiteet puolin ja toisin

Nii-in ja ap:han oli se joka loukkaantui siitä että ystävä oli sanonut hänelle tiukasti että aikovat ap:n kehoituksesta huolimatta viedä lapsensa päikkyyn.

tules ap kertomaan tänne sitten myöhemmin jotta mitä mieltä kaveris oli ja miten tuo järjestely heillä toimi. meinaan olet tietyllä tapaa aivan oikeassa, mutta jokkaisen täytyy tehä ne virheet ite.

Yhteistyössä