kaveri tykkäs huonoa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuli paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Joskus pitää vaan sanoa harmittavakin asia ystävälle, jos asia on tosi tärkeä ja mielestäsi väärin. Ymmärrän sinua ja ihmettelen todella, et 2v. jatkaa hoidossa, jos äiti kotona. Mitä tekee lapsia, jos ei jaksa niitä hoitaa. Ymmärrän, jos joku 5v. jatkaisi hoidossa, mutta 2v.. ei tajuu. Olisin varmaan itse sanonut samassa tilanteessa.

Öisin valvottaa vauva ja päivisin leikitään 2 v:n kanssa... vai olitko niitä äitejä, joiden vauvat nukkuivat heti lähes koko yön?

En ollu, vauva heräsi 20-30 kertaa. Minulla vaan ei mene oma etu lapsen edun edelle.

En ymmärrä ihmisiä, jotka puuttuvat toisten valintoihin. Jos ystävä on erikseen kysynyt, niin sitten voi mielipiteensä sanoa, mutta muuten olisin kyllä itse jättänyt sanomiset väliin. Etenkin sen, että miettisi vielä asiaa.

Mä olen sen tyylinen ihminen että sanon omat mielipiteeni ja tässäkin tapauksessa olisin ne laukonut...välillä joku ottaa nokkiinsa mutta ei voi mitään, mä en vaan ole sellainen "ei kuulu mulle" ihminen, mun tekoja saa ystävät "arvostella" ja samoin mä kommentoin jos joku toimii siten etten ymmärrä

Mut tosiaan tossa sun ystäväsi tilanteessa päivähoito on varmaan aikas pakollista jos isä on niin kiireinen ettei ehdi edes isyyslomaa viikkoa paria pitää vaikka on ollut 9kk aikaa järjestää asia niin tuskimpa muutenkaan kauheasti arkeen osallistuu ja äidillä on täystyö jo vauvassakin ja kahdessä lapsessa iltaisin ja viikonloppuisin...

No, me tehtiin sellainen ratkaisu, että lapsi (2,5,vee) jatkoi päivähoidossa 2pvää viikossa, vaikka vauva syntyikin. Vauva syntyi kesällä, joten isompi jatkoi lomien päätyttyä tarhassa vauvan ollessa n.3viikkoa.

Näin jälkikäteen ajateltuna se oli ihan oikea ratkaisu. Esikko todella nautti kavereista ja tarhaelosta ja minä sain keskittyä vauvaan kunnolla parina päivänä viikossa. Vauvallakin on minusta oikeus äidin jakamattomaan huomioon.

Isä jäi hoitovapaalle sitten myöhemmin.

Jokainen tekee siis, kuten parhaaksi näkee.

Alkuperäinen kirjoittaja tuli paha mieli:
KAverille on syntymässä toinen vauva piakkoin. Esikoinen on nyt 2v. Lapsi on päiväkodissa hoidossa ja jatkaa siellä kun vauva syntyy.
Kysyin, et ovatko suunnitelleet et isä jäis kotiin isyyslomalle, kun vauva syntyy. Kuulemma ei jää (on yrittäjä).. ymmärrän sen et työt ei anna periksi.
Sit kysyin, miten esikoisen hoitoon menon kanssa.. kuulemma jatkaa hoidossa niinku tähänki asti. Kehoitin (nätisti) harkitsemaan että esikoinen olisi alkuun kotona kun äiti kotiutuu vauvan kanssa kotiin. Kuulemma EI.
Perustelin sillä et ei tulis tälle 2v:lle sellaista oloa että äiti hylkää ja jää vauvan kans kotiin (vois helpottaa mustasukkaisuutta).. tämän ystävän mielestä sen ikäinen ei kykene vielä niin moninaiseen ajatteluun. Sanoin kuitenki et miettikää asiaa.. et jo se että äiti on ollut poissa monta yötä kotoa (ei ole vielä ollut yhtään yötä erossa lapsesta) on lapselle muutos.. ja ISO muutos on myös se pikkusisarus, et miltä tuntuu lapsesta, kun vauva saa jäähä äitin kans kotiin ja hänet viedään hoitoon (vaik siel hoidossa mukavaa oiski).
En krisitoinu sitä et laps on hoidossa vaik äiti on vauvan kanssa kotona vaan sitä, et miks se isompi pitää samantien pukata sinne hoitoon, ku vauva tulee kotiin.. ei nähny siitä mitään ongelmaa. No olempahan sanani sanonu ja asia ei minulle enempää kuulu!

Ihan hyvän pointinhan sä hälle sanoit. En mäkään ymmärrä sitä, ettei voisi pitää hetkisen isompaa kotona myös.

Kyllä ystävien asiat nyt vähän saa kuulua, muutenhan se ei mitään ystävyyttä olekaan. On siis oikeus sanoa oma mielipiteensä, varsinkin jos sitä kysytään.

Alkuperäinen kirjoittaja noup:
Joskus pitää vaan sanoa harmittavakin asia ystävälle, jos asia on tosi tärkeä ja mielestäsi väärin. Ymmärrän sinua ja ihmettelen todella, et 2v. jatkaa hoidossa, jos äiti kotona. Mitä tekee lapsia, jos ei jaksa niitä hoitaa. Ymmärrän, jos joku 5v. jatkaisi hoidossa, mutta 2v.. ei tajuu. Olisin varmaan itse sanonut samassa tilanteessa.

Öisin valvottaa vauva ja päivisin leikitään 2 v:n kanssa... vai olitko niitä äitejä, joiden vauvat nukkuivat heti lähes koko yön?

En ollu, vauva heräsi 20-30 kertaa. Minulla vaan ei mene oma etu lapsen edun edelle.

Jaksava äiti on lapsen edun mukaista... työkaveri kertoi ettei muista kuopuksen vauva-ajasta oikein mitään, kun vauva valvotti yöt ja esikoinen päivät.

Oma etu ja lapsen etu on melko lailla sama asia, kun kyse on vastasyntyneestä: jos äiti ei jaksa, voi vauvakin huonosti...

No eihän sun vauvasi nukkunut yhtään kun kerran 30 kertaa yön aikana heräsi. Onneksi sillä oli superäiti.

Mulla on 2 lasta, ikäeroo vajaat 1v 2kk, vanhempi ei ollu hoidossa, kun nuorempi synty, mutta eipä tullu mieleen laittaakaan! Molemmat meni hoitoon samaan aikaan, eli kun junjnu oli vähä vajaat 2 vuotta.
Minkä ihmeen takia se vanhempi täytyy pistää tarhaan, kun seuraava syntyy? Ellei pysyty hoitamaan kuin 1 lapsen, niin ei tarvii hankkia, kuin se 1 lapsi!

minä en henk.koht ymmärrä tuota että toinen pitää pitää hoidossa,kun vauva tulee taloon. on sinne hoitoon semmoisiakin menossa, joille olisi oikeasti hoitopaikan tarvetta..

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
ystävyys on sitä että kestää myös eriävät mielipiteet puolin ja toisin

Nii-in ja ap:han oli se joka loukkaantui siitä että ystävä oli sanonut hänelle tiukasti että aikovat ap:n kehoituksesta huolimatta viedä lapsensa päikkyyn.

mie luulen kyllä että ap:lle tuli paha mieli siittä kun ystävättärensä pahotti mielensä ap:n sanoista.

jos kerta ovat semmosia ystäviä että voivat kaikesta jutella avoimesti maan ja taivaan välillä niin miksei sitten tästä? kyllä miullaki on tullu paha mieli jos oon huomannu että ystäväni on pahottanu mielensä miun mielipiteestä. mutta aina ei vaan voi olla samaa mieltä kaikesta.

miun mielestä ap on perustellu ihan asiallisesti tuon mitä sano. mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa että ap ei varmasti tiiä mimmonen söhellys kaverinsa kotona on sen kaksvuotiaan kanssa. kaikki lapsethan ei oo samanlaisia, tämä uus vauva voi valvottaa lujasti jolloin on parempi että se kaksvuotias on siellä hoiossa, jossa on joku joka vahtii perään. ehkäpä ap siun ystäväs oli miettiny tätä asiaa ja siksi halus lapsensa jatkavan hoiossa?

Yhtälailla se isompi lapsi kokee hylkäämistä (ja enemmänkin) jos hän on kotona väsyneen äidin kanssa, jonka pitää hoitaa yhtäkkiä kahta lasta ja toipua synnytyksestä. Jos haluat auttaa, auta konkreettisesti, mutta älä neuvo.

minä en henk.koht ymmärrä tuota että toinen pitää pitää hoidossa,kun vauva tulee taloon. on sinne hoitoon semmoisiakin menossa, joille olisi oikeasti hoitopaikan tarvetta..

Niin, no älä ymmärrä.

Minä taas en ymmärrä, miksi hoidossa viihtyvän isosiskon/-veljen elämä pitäisi sekoittaa täysin, kun vauva tulee taloon. Rutiinit, jatkuvuus, omat, pysyvät kaverit ja kuuluminen yhteisöön on tärkeää lapsellekin.

Miksi siis esim. 10päivää/kuussa tarhassa olisi jotenkin huono asia isommalle lapselle? Miksi katkaista täysin hyvä hoitosuhde vajaaksi vuodeksi? Sitten on isommallakin taas uudestaan opeteltava kaikki päivähoitorutiinit. Enemmän tuollainen pompottelu stressaa lasta.

Minusta tällaisesta järjestelystä hyötyvät kaikki: niin isompi lapsi, vauva kuin äitikin (vaikkei se saisi kai hyötyä mistään).

jos ystävä puhelimessa (useampaan kertaan) miettii ja murehtii esikoisen mustasukkaisuutta.. ni kait mä sillon saan sanoa seikan joka mun mielestä voisi helpottaa mustasukkaisuutta

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Yhtälailla se isompi lapsi kokee hylkäämistä (ja enemmänkin) jos hän on kotona väsyneen äidin kanssa, jonka pitää hoitaa yhtäkkiä kahta lasta ja toipua synnytyksestä. Jos haluat auttaa, auta konkreettisesti, mutta älä neuvo.

meil on välimatkaa yli 500km et konkreettinen apu on sitä että vastaan hänen puheluihinsa 1-3krt/pv.. koska hänellä ei ole lähellä muita äitiystäviä

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
ystävyys on sitä että kestää myös eriävät mielipiteet puolin ja toisin

Nii-in ja ap:han oli se joka loukkaantui siitä että ystävä oli sanonut hänelle tiukasti että aikovat ap:n kehoituksesta huolimatta viedä lapsensa päikkyyn.

mie luulen kyllä että ap:lle tuli paha mieli siittä kun ystävättärensä pahotti mielensä ap:n sanoista.

jos kerta ovat semmosia ystäviä että voivat kaikesta jutella avoimesti maan ja taivaan välillä niin miksei sitten tästä? kyllä miullaki on tullu paha mieli jos oon huomannu että ystäväni on pahottanu mielensä miun mielipiteestä. mutta aina ei vaan voi olla samaa mieltä kaikesta.

miun mielestä ap on perustellu ihan asiallisesti tuon mitä sano. mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa että ap ei varmasti tiiä mimmonen söhellys kaverinsa kotona on sen kaksvuotiaan kanssa. kaikki lapsethan ei oo samanlaisia, tämä uus vauva voi valvottaa lujasti jolloin on parempi että se kaksvuotias on siellä hoiossa, jossa on joku joka vahtii perään. ehkäpä ap siun ystäväs oli miettiny tätä asiaa ja siksi halus lapsensa jatkavan hoiossa?

näin juuri.. toivoin että ystäväni olisi perustellut jotenki ratkaisuaan ja halusin tuoda heidän päätökseen toisen näkökulman

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:

Älä neuvo.. herranen aika! Ja sit ihmetellään ja taivastellaan miks nykypäivän äideiltä puuttuu tukiverkosto.. eikö tukiverkko ole myös sitä varten että yhdessä pohditaan eri ratkaisuja.. neuvominen on ihan eriasia, mitä sanominen että joku asia pitää tehdä tietyllä lailla.

Minäkin monta kertaa unohdan, miten herkkiä raskaanaolevat ja vastasynnyttäneet äidit ovat. :ashamed:

Ratkaisu on todennäköisesti tehty miehen työasioiden takia ja äidillekin on tod näk pettymys kun isyyslomaa ei voida pitää.

ehkä ite vain koen että meidän perheeseen oli niin hyvä ratkaisu se että myös esikoinen on kotona kun uusi vauva tuli perheeseen. Ite keskityin ensimäiset viikon vain lapsiin, ja jätit kotityöt yms vähemmälle, et halusin kertoa ystävälle että tuo teidän rakaisu ei olisi toiminu meillä!
Koen tai uskon, että meidän 2v otti pikkusisaruksen hyvin vastaan, koska äiti pysty keskittymään täysillä kumpaanki lapseen.. toki suuri tekiä tässä oli se, että vauva on/oli äärimäisen tyytyväinen. Sen ajan mitä vauva nukku leikin ja touhusin ison siskon kanssa.. sisko sai/saa osalistua pikkusiskon hoitoon, eikä ole heti pukattu tarhaan (toki emme vie sitä myöhemminkään) nyt arki rullaa näin ja olemme tyytyväisiä.
Ja edeleen sanon sen että en sanalakaan ole kritioinu sitä että heillä on hoito paikka esikoiselle

Samaa mieltä, miksi tehdä lapsia, jos ei itse jaksa niitä hoitaa. Itse olen hoitanut kolme lasta kotona. Tehnyt iltavuoroa ja mies aikaista aamua ja lapset ovat olleet aina kotihoidossa, lukuunottamatta kerhoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
pyysikö kaveri sun mielipidettä asiaan? :whistle:

Tätä minäkin mietin...

Ei kysynyt, mutta murehti sitä että pelkää sitä miten esikoinen reagoi vauvaan ja onko kovin mustasukkainen.. siitä sit jatkoin keskustelua tuohon ym asiaan

haistattaisin paskat jos mun kaverit tulis mua neuvomaan mun ratkaisuista. onneks mulla ei ole noin moukkamaisia kavereita. jokainen tyylillään eikä ole toisen asia siihen puuttua ellei kyse ole lapselle vaarallisesta asiasta.

Yhteistyössä