Kaverin häihin liittyvä hankaluus, neuvokaa sinkkumiestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sinkkumies"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sinkkumies"

Vieras
Täällä on varmaan paljon naisia, jotka ovat jo naimisissa, tai ainakin ovat monia häitä olleet järjestämässä. Sinänsä kysymys liittyy kyllä myös polttareihin, mutta kun en parempaakaan paikkaa keksi, mistä kysyä.

Eli, minua pyydettiin kaverin polttareiden järkkäämiseen mukaan. Polttarit ovat elokuun lopussa. Tiesin, että tuo kaverini ja avopuolisonsa on luultavasti menossa naimisiin jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. En kuitenkaan edelleenkään tiedä, milloin häät ovat (polttareita järkkäämään pyydettiin tekstarilla). En ole saanut kutsua häihin ainakaan vielä.

* Osaakohan joku sanoa, että jos polttarit ovat puolentoista kuukauden päästä, niin kuinka luultavaa on, että kutsut häihin olisi jo lähetetty?
Kuinka paljon ennen häitä yleensä järkätään polttarit?
Entä miten kauan ennen häitä yleensä lähetetään kutsut?

* Toinen seikka on se, että jos kävisi niin, että minua ei kutsutakaan häihin, niin onko aika erikoista olla polttareissa, vai onko ihan ok. Tästä ei teillä naisilla välttämättä ole tietoa, tai sitten voi ollakin... Jos jotain tietoa on, niin kertokaa. Onko tapana, että polttareihin osallistuvat vain ja ainoastaan ne kaverit, jotka häihinkin on kutsuttu?

Naimisiinmenevä kaveri on sinänsä pitkäaikainen kaveri minulle, mutta näemme kuitenkin vain pari kertaa vuodessa. En halua soittaa hänelle ja kysyä häiden ajankohtaa, kuulostaisi kutsun ruinaamiselta. En myöskään halua (vielä) soittaa ja kysyä asiaa niiltä kavereilta, jotka asiaan varmasti osaisivat vastata.

t. sosiaalisesti avuton sinkkumies ( Socially Awkward Penguin - YouTube )

Nykyään on kuulema aika yleistä, että jos häät ovat suuret jo isojen sukujen vuoksi, ei kaikkia kavereita kutsuta häihin, osa vain polttareihin. Mutta luulisin, että jos sinua on kutsuttu järjestämään polttareita (ymmärsinkö oikein?) myös kutsu häihin tulisi sinulle. Kovin monet eivät kai (onneksi) pidä enää polttareita häitä edeltävänä päivänä, väliä voi olla useita viikkojakin. Mutta kaiketi olisi jo kutsujenlähettämisaika, jos järjestelyt ovat pitkällä. Ei tästä varmaan ollut apua sinulle....

Järkkääkö polttareita bestman (yleensä on näin)? Vai keneltä tekstari tuli? Joko soitat bestmanille suoraan tai sitten sulhaselle ja kysyt bestmanin yhteystiedot, kysy BM:ltä noita juttuja. Silloin ei tule kutsunkerjäämistunnetta hääparille, vaan saat avaan simppelisti tarvitsemasi tiedot: häiden ajankohdan ja onko kutsut jo lähetetty.

Itse ainakin halusin polttareihini yhden kaverin jota ei kuitenkaan kutsuttu häihin. Selitin asian kyllä hänelle ja hän ymmärsi. Mutta kieltämättä se hieman vaivasi minua ennen kuin pääsin kasvotusten selittämään miksi näin oli.

[QUOTE="vieras";26714512]Nykyään on kuulema aika yleistä, että jos häät ovat suuret jo isojen sukujen vuoksi, ei kaikkia kavereita kutsuta häihin, osa vain polttareihin. Mutta luulisin, että jos sinua on kutsuttu järjestämään polttareita (ymmärsinkö oikein?) myös kutsu häihin tulisi sinulle. Kovin monet eivät kai (onneksi) pidä enää polttareita häitä edeltävänä päivänä, väliä voi olla useita viikkojakin. Mutta kaiketi olisi jo kutsujenlähettämisaika, jos järjestelyt ovat pitkällä. Ei tästä varmaan ollut apua sinulle....[/QUOTE]

Niin siis se, joka kutsui minut mukaan järkkäämään polttareita, on tämän naimisiin menevän kaverin kaveri, jonka tunnen kyllä, mutta en kovin läheisesti. Veikkaisin, että hän ei välttämättä tiedä mitään siitä, että keitä hääpari on kutsumassa, ja veikkaisin myös, että polttareita suunnittelemaan ja järkkäämään on kutsuttu tietty kaveripiiri kokonaan.

Järkkääkö polttareita bestman (yleensä on näin)? Vai keneltä tekstari tuli? Joko soitat bestmanille suoraan tai sitten sulhaselle ja kysyt bestmanin yhteystiedot, kysy BM:ltä noita juttuja. Silloin ei tule kutsunkerjäämistunnetta hääparille, vaan saat avaan simppelisti tarvitsemasi tiedot: häiden ajankohdan ja onko kutsut jo lähetetty.

Joo se on varmaankin bestman, keneltä kutsu tuli.

me saatiin kutsut kk ennen tilaisuutta. Joskus on tullu 2-3kk aikasemmin.

Mutta mun mielestä polttarit ja häät kulkee käsikädessä. Ne jotka kutsutaan polttareihin kutsutaan myös häihin.

Mä pidän sitä hyvin junttimaisena et polttareihin kelpaa mutta ei sitten häihin. Jos on joku erikoinen tilanne, esim häät ulkomailla tms niin sitte ymmärrän, mutta se pitää polttareihin kutsutuille tehdä selväksi.

Jos saisin moisen kutsun ja eikä oo mitään häät ulkomailla-hommaa niin mä en menis. Mäki sain kutsun lapsuudenkaverin häihin mutta en polttareihin ( ei haitannu ) vaikka nähdään kerran varmaan 5v aikana.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jaa";26714547]Itse ainakin halusin polttareihini yhden kaverin jota ei kuitenkaan kutsuttu häihin. Selitin asian kyllä hänelle ja hän ymmärsi. Mutta kieltämättä se hieman vaivasi minua ennen kuin pääsin kasvotusten selittämään miksi näin oli.[/QUOTE]

Ei tässä ole mitenkään erityisesti kyse siitä, minua kamalasti haittaisi, jos en ole kutsuttu sinne häihin. Enemmän minua haittaa vain se, kun en ole hyvä minkään erilaisten etikettisääntöjen kanssa, joita varsinkin naiset häihin liittyen kehittävät koko ajan lisää ja pitävät vielä vanhoista kiinni samalla. Vituttaa siis lähinnä se, että vaikka en haluaisi millään tapaa loukata ketään tai esittää mitään mielipidettä asiaan, niin tein niin tai näin, niin voi olla että teen jotenkin "väärin" jonkun mielestä, ja sitten kontrollifriikit saavat taas lisää päiviteltävää. :(

Meillä oli ns. "salahäät", eli mentiin maistraatissa naimisiin ilman suuria soidinmenoja, ketään ei kutsuttu eikä "häistäkään" kerrottu kuin muutamalle tutulle.

Miehen kaverit saivat kuitenkin tämän veljeltä vihiä asiasta ja kaverit halusivat järjestää miehelle polttarit ja tekivät sen salaa. Eli soita sille henkilölle, jolta viestin sait ja kysy ette pilaa mitään vuosituhannen yllätystä.

[QUOTE="sinkkumies";26714611]Ei tässä ole mitenkään erityisesti kyse siitä, minua kamalasti haittaisi, jos en ole kutsuttu sinne häihin. Enemmän minua haittaa vain se, kun en ole hyvä minkään erilaisten etikettisääntöjen kanssa, joita varsinkin naiset häihin liittyen kehittävät koko ajan lisää ja pitävät vielä vanhoista kiinni samalla. Vituttaa siis lähinnä se, että vaikka en haluaisi millään tapaa loukata ketään tai esittää mitään mielipidettä asiaan, niin tein niin tai näin, niin voi olla että teen jotenkin "väärin" jonkun mielestä, ja sitten kontrollifriikit saavat taas lisää päiviteltävää. :([/QUOTE]

ilman et sun tarttee ottaa mitään ihan järisyttävää stressiä mistään etiketeistä niin menet ja osallistut järkkäilyihin jos haluat ja katot tuleeko se kutsu postis vai ei. Kyllä varmaan se ajankohta selviää viimeistään siellä polttareissa.

Ota yhteyttä sinne kutsujaan ja menet mukaan jos niin haluat. Ja kannattaa yrittää selvitellä, onko sinua kutsuttu hähin, postia katoaa ja joku voi manata, ettei tuokaan vaivaudu mitään ilmoittelemaan.

[QUOTE="vieras";26714638]Ota yhteyttä sinne kutsujaan ja menet mukaan jos niin haluat. Ja kannattaa yrittää selvitellä, onko sinua kutsuttu hähin, postia katoaa ja joku voi manata, ettei tuokaan vaivaudu mitään ilmoittelemaan.[/QUOTE]

Eli oletko sitä mieltä, että jos polttareihin on puolitoista kuukautta, niin useimmiten tässä vaiheessa hääkutsut on lähetty jo?

Tähän olisi kiva saada lisää mielipiteitä (ja varsinkin kokemuksia omien häiden järjestelyistä)

Jos polttareihin on 1,5 kuukautta, niin veikkaisin, että häihin on 2-2,5 kuukautta. Itse en noin aikaisin lähettänyt kutsuja, vaan hääkutsut laitettiin postiin n. 1,5 kuukautta ennen häitä.

Todella outoa, että polttareihin kyseltäisiin ihmisiä joita ei häihin kutsuttaisi!
Homman nimihän on, että sulholle/morsiamelle LÄHEISET ystävät järjestävät ja viettävät yhdessä polttareissa hauskaa.

Meidän polttarit järjestettiin aikanaan kesäkuussa, häät oli heinäkk alussa. Hääkutsut, juhlien koosta riippuen, lähetetään viim. 2kk ennen h-hetkeä.........tosin ihmiset ja juhlat on erilaisia. kaikki ei ole noin ajoissa.

Minustakin häät ja polttarit kuuluvat saumattomasti yhteen, ja on törkeää pyytää yksi polttareihin mutta ei häihin. Maksumieheksi ap joutuu? :kieh:

Eikä voi olla yhdestä ihmisestä kiinni mikään häiden budjettikaan...

Mä luulen, että hääkutsut ovat vielä matkalla. Jos polttarit on elokuun lopulla, niin häät on joskus syyskuulla ja siihen on vielä aikaa. Meidän hääkutsut lähtivät matkaan reilu kuukausi ennen häitä, koska ei ollut kesäsesonki enää.

meillä on elokuun lopussa yhdet häät ja kyllä kutsut on tullut jo toukokuun lopussa. Yleensä se on pari kuukautta etukäteen, koska yleensä vastauspyyntö on n. kuukautta ennen. Näin saadaan kaikki jutut järkättyä.

Meillä kävi niin, että bestman pyysi miehen polttareihin joitakin miehen vanhoja kavereita (joihin mies ei ole ollut aikoihin yhteydessä), joita me ei kuitenkaan oltu kutsuttu häihin. Lähetettiin kuitenkin heillekin kutsut heti polttareiden jälkeen (pari ylimääräistä vain, onneksi :D) :) Ei tajuttu näyttää bestmanille vieraslistaa, eikä hänkään tullut kysyneeksi. Täällä päin on tapana pitää isot häät joihin kutsutaan ties ketä kummin kaimoja, ja me tehtiin eri tavalla ja kutsuttiin vain läheisimpiä. Hääkutsuja ei ole ap:n tapauksessa välttämättä vielä edes postitettu. Itse kysyisin kyllä joltain joka todennäköisesti tietää, miten asia on, eikä kysymisessä ole mun mielestä mitään noloa.

Mua ei ole haitannut olla mukana polttareissa vaikkei kutsua häihin olekaan tullut. Näissä tilanteissa on ollut kyse siitä, että hääparilla ei ole ollut varaa kutsua kaikkia kavereita ja kuitenkin sitten polttareihin on haluttu osallisiksi kaikki. Sillä tavalla on saatu parempi rahoitus polttareihin eikä mua ole haitannut olla tämmöisen hyväksikäytön kohteena kun kyse on kuitenkin ollut hyvistä ystävistäni. Mun omissakin polttareissa oli ihmisiä, joita ei kutsuttu häihin, mutta siihen asiaan en itse vaikuttanut kun mulle järkättiin salaa polttarit.

Ap:n ongelmaan sanoisin, että kannattaa vaan ottaa yhteyttä siihen kutsujaan ja kysyä millon häät ovat. Jos itsestä tuntuu,ettei halua osallistua polttareihin ilman hääkutsua niin se on helppo siinä vaiheessa sitten ilmasta.

Yhteistyössä