Kaverin vauvan ruokaasiaa ihmettelen suolasta ja mausteet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muumuu

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
3 349
0
36
Meillä kävi kylässä mun ystävä ja tämän kaveri jota en ennestään tuntenut. Tällä kaverilla 19v on 7kk ikäinen vauva. No meilä alko isot lapset syömään ja vauveli sitten osotti vähän nälän merkkejä ni kysäsin että ottaisko vauvaki jotakin, että mulla osli vaikka jotaa purkki soseita kaapissa kun mun 1v syö niitä joskus välipalaks. Ja meillä siis oli makkaraa ja raskiksia. Ni kaveri siihen et vois se vauva syödä ranskalaisia ja niitä saikin. Mut sitte tää kaveri alkaa luetella et kun on niin akikki ruokainen vauva muuten mut mitään "vauvanruokia" siis kaupan purkkiruokaa ei oo syöny ollenkaan kun ei tykkää niistä. Jotenki piti sitä ihan ylpeyden aiheena ettei vauva syö vauvan ruokaa.
No eipä sekään vielä mitään, mutta kerto sitte et vauva oli mummolassaki syöny aikuisten ruokaa joka oli aikuisille maustettu, lohta ja muusia ja pippurikastiketta. Ja muutenki hyvin kuulemma maistuu ihan tavalliset ruuat ja mausteet. Musta on aika kummallista että annetaa noin pienelle suolat ja rasvat ja kermat sun muut.
Mitenkäs muilla mausteet on vauvoille maistunu?

Mä olen 1-vuotiaasta asti antanut ihan samaa ruokaa suolalla ja mausteilla lapselle. Sitä ennen söi purkkiruokia. Jos ruoka on vähänkään tulista tai liian mausteista niin poika ei tykkää mutta muuten samaa. Ja nyt on siis 5-vuotias, ei enää vauva =)

No suolan kanssa vähän minäkin himmailen, mutta muuten tuo 11kk:n ikäinen saa tasan samaa safkaa kun mekin syödään. Eli maustettua. Tosin miedosti, mutta käytän mm. valkosipulijauhetta ja yrttejä, pippuria ja olen jopa tehnyt intialaista safkaa garam masaloineen päivineen. Chiliä ja tulisia mausteita en ole käyttänyt. Ranuja en antaisi siksi kun eivät ole terveellisiä. Makkarassa nitraatteja, sillekin ei. Ja minunkaan vauvani ei ole purkkisafkaa syönyt ja olen siitä tyytyväinen!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
miksi tuo äidin ikä piti mainita?

Ottiko sulla ikä jotenki sieluun vai?
Ei ollu äidin iästä kyse vaan kun kirjotin että kävi ystävä ja tän ystävä ni iihan selventääkseni sitä tekstiä ettei siis oli ystävä ja ystävä...

Oma vauva vieläkin täysimetyksellä, eli en periaatteessa kysymykseen voi vastata...

mutta aika kummalliselta kyllä kuulostaa tuon nuoren äipän touhut. Ei tulis mieleenkään antaa suolaisia ranskalaisia tai pippurikastiketta vauvalle... :/

Ei meilläkään junnu purkkiruokia syönyt. Soseutun vaan maroja/hedelmiä tai kasviksia/+lihaa/kalaa. 5 kk ikäisenä söi vappulounaalla parsakaalia, perunaa ja madeirakastiketta. Mutta siis kotioloissa en tietty laittanut suolaa lapsen ruokiin, mutta sipulia, valkospilia ja yrttimausteita kylläkin. 8 kk iästä lähtien molemmat ovat alkaneet syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa.... oli siihen aikaan neuvolankin suositus.

Alkuperäinen kirjoittaja laura sinikka:
Oma vauva vieläkin täysimetyksellä, eli en periaatteessa kysymykseen voi vastata...

mutta aika kummalliselta kyllä kuulostaa tuon nuoren äipän touhut. Ei tulis mieleenkään antaa suolaisia ranskalaisia tai pippurikastiketta vauvalle... :/

Hei mä maustan usein soosin viherpipurilla! Nam! JA vauvakin tykkää! Siis teen miedon.

Itsellä kans 7kk vauva ja hurjalta kuulostaa. Ihmettelen myös että kuinka paljon sillä vauvalla on hampaita jos se ranskalaisia syö?! Kun meidän poika ainakin kakoo jos yhtään on "klimppisempää" ruokaa, eikä hampaitakaan ole kuin 2.

Suolaa ei suositella alle 1v. mausteet sinällään ei taida haitallisia olla, paitsi että monissa mausteseoksissa on suolaa. Mut esim. yrtit on ok vauvankin ruokien maustamiseen.

Mitenkään teiniäitejä mollamatta, arvasin jo otsikosta että kyseessä taitaa olla aika nuori äiti kyseessä... :(

Kyllähän vauvakin voi syödä samaa ruokaa kuin aikuiset,jos suolaa käytetään kovin maltillisesti tai ei lainkaan, kuten esim. meillä.Suola kun on niin helppo korvata muilla mausteilla. Mutta ranskalaiset ja makkara on kyllä mielestäni ehdottoman sopimatonta ruokaa pikkuisille, kun eihän se ole terveellistä kenellekään.

Ei meillä kyllä maustamaton ruoka paljon alas mennyt. Pienestä pitäen kyllä pyytää vähintään pippuria. En maustanut vahvasti alle yksi veen ruokaa, mutta monipuolisesti. Suolaa yritin välttää.

No mä olen antanut tolle likalle n.9kk ikäsestä muutamia kertoja viikossa ihan meidän aikuisten ruokaa jos vaan on tykännyt. Suolaa laitan ihan hippusen, lisätään sitä miehen kanssa sitten omalle lautaselle lisää. Mutta muuten annetaan samaa.
Niin ja syö kyllä silti purkkiruokaakin :)

Ja jos me vedellään jotain roskaruokaa niin 1-2 ranskalaista voin tytön käteen antaa kun hän kuitenkin suruissaan katsoo kun muut syö ja tietää, että omalla lautasella ei ole samanlaista. Mutta ymmärrän kyllä pointtisi, ei minunkaan mielestäni ranskikset ja makkara ole ihan 7kk ikäisen ruokaa, toki niitä molempia voi pikkuruisen palan maistaa =)

Meillä ei ikinä ole syönyt purkkiruokaa. Aluksi sai erikseen (itse)tehtyä ruokaa+ tuoreita hedelmiä soseena, mutta varmaan tuossa 9 kk kieppeillä söi samaa ruokaa kuin minä. Jos kävin hampparilla niin nakersi kyllä ranskalasita ja näykkäsi burgeria (ei kuitenkaa kuulu arkiruokaan)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsellä kans 7kk vauva ja hurjalta kuulostaa. Ihmettelen myös että kuinka paljon sillä vauvalla on hampaita jos se ranskalaisia syö?! Kun meidän poika ainakin kakoo jos yhtään on "klimppisempää" ruokaa, eikä hampaitakaan ole kuin 2.

Suolaa ei suositella alle 1v. mausteet sinällään ei taida haitallisia olla, paitsi että monissa mausteseoksissa on suolaa. Mut esim. yrtit on ok vauvankin ruokien maustamiseen.

Mitenkään teiniäitejä mollamatta, arvasin jo otsikosta että kyseessä taitaa olla aika nuori äiti kyseessä... :(

Ei tuolla ollu kuin pari ylhäällä ja alhaalla, mut hyvin se mutusti. Ite oon alottanu vasta jotaa maissinaksuja antamaan tuon ikäiselle, että vähän siis ihmettelin.

Ja pointti oli myös se että onko se jotenkin loistava tai ihailtava juttu jos vauvat ei syö vauvanruokaa? Kun se hänen mielestään oli.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:

Ei tuolla ollu kuin pari ylhäällä ja alhaalla, mut hyvin se mutusti. Ite oon alottanu vasta jotaa maissinaksuja antamaan tuon ikäiselle, että vähän siis ihmettelin.

Ja pointti oli myös se että onko se jotenkin loistava tai ihailtava juttu jos vauvat ei syö vauvanruokaa? Kun se hänen mielestään oli.

Kuten kaikki muukin, niin sekin on kovin yksilöllistä, että missä iässä pystyy syömään mitäkin :) Meillä likka vältti pitkään ja viimeiseen asti kaikki klompit kunnes 10kk iässä alkoi menemään ihan kaikki mitä käteen annetaan :D Toki maissinaksuja söi n. 5kk iästä lähtien kun nehän ihan sulaa suuhun...

Luulen, että tämä äiti siksi "ylpeili" sillä kun ajatuksena saattoi olla, että on sitten helpompaa kaikille kun ei totu purkkiruokaan ja suostuu syömään "normaalia" ruokaa...
Mutta en minä siitä mitään kauhean ylpeyden ja mainostamisen aihetta tekisi.

19-vuotias ei ole teiniäiti.
Enkä minä ole 19, vaan useammalla vuodella yli on menty. Etten "omiani" puolustele.

apua!! en kyllä syöttäisi tollaista moskaa alle vuoden ikäiselle, enkä kyllä vielä yli vuoden ikäisellekään.. ihan järkyttävä määrä suolaa ja RASVAA! ei se rasva ole yhtään sen parempi vauvalle kuin suolakaan.

Vieläki huvittais tietää mielipiteitä, et jos on tehty ruoka aikuisille ja maustettu se suolalla+ mitä nyt ikinä johonki uunilohee, pippurikermakastikkeesee ja muusii laitatte kun itellenne teette ni annatteko sitä 7kk ikäiselle vauvalle? Nii tai makkaraa ja ranskiksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei meilläkään junnu purkkiruokia syönyt. Soseutun vaan maroja/hedelmiä tai kasviksia/+lihaa/kalaa. 5 kk ikäisenä söi vappulounaalla parsakaalia, perunaa ja madeirakastiketta. Mutta siis kotioloissa en tietty laittanut suolaa lapsen ruokiin, mutta sipulia, valkospilia ja yrttimausteita kylläkin. 8 kk iästä lähtien molemmat ovat alkaneet syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa.... oli siihen aikaan neuvolankin suositus.

Näin meilläkin, paitsi että samaa ruokaa muun perheen kanssa alkoivat syödä 10kk iästä lähtien (suolaa meillä ei juuri käytetä ja niitä paljon nitraatteja sisältäviä juttuja en tietenkään antanut ennen 1 vuoden ikää, mutta mausteita kyllä käytin).

Yhteistyössä