Kaverin vauvan ruokaasiaa ihmettelen suolasta ja mausteet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En lisännyt alle 1v:n ruokiin suolaa mutta yrttimausteita käytin heti kun siirryttiin kiinteisiin. Muutenkin tavallinen ruokamme on vähäsuolaista joten se on terveellistä myös sille yli 1vuotiaalle. Tavallista ruokaa alkoi siis syömään siinä 1-vuotiaana.Ketsuppia, currya ja chiliä en laita ruokiin vaan ne lisätään aikuisten annoksiin. Ne eivät sovi pojalle.

Leikkeleitä ym. suolaisia ja nitraatti pitoisia elintarvikkeita ei syötetä lapselle usein. Eivät kuitenkaan ole ihan pannassa. Eli en esim. voileipäkakusta ala nyppimään kinkkusiivuja pois :D Nakkiakin on saanut maistaa. Lisäaineita en mielelläni anna lapselle joten karkkia ja jäätelöä ym. ei meillä syödä.

Itseasiassa mieheni on ruoka-asioissa minua tiukempi ja saan noottia jos olen antanut pojalle päivälle Pilttiä enkä tehnyt oikeaaruokaa. Yrittää kyllä esittää niin rentoa muille mutta kotona on ihan eri ääni kellossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Itseasiassa mieheni on ruoka-asioissa minua tiukempi ja saan noottia jos olen antanut pojalle päivälle Pilttiä enkä tehnyt oikeaaruokaa. Yrittää kyllä esittää niin rentoa muille mutta kotona on ihan eri ääni kellossa...

Ihan vaan uteliaisuudesta, että mikä niissä pilteissä on miehesi mielestä vikana?

Se Jamie Oliver teki yks päivä tv:s ruokaa sen tyttärelle ja hää pani ruokaan kaikenlaisia mausteita.. ei tosin suolaa. Ja tyttö söi hyvällä mielihalulla. Hää tekee kuulemma samaa ruokaa lapselleen kuin ittelleen.

Siis mausteet on ok mutta suola ei. Ja nakkeja ja makkaroita ei suositella alle 3-vuotiaille eikä raskaana oleville koska niissä on niin suuri nitriitti pitoisuus. sen kyllä ymmärrän että isommat lapset saa sillon tällön herkutella ranskalaisilla kun muuten on terveellinen ruokavalio kasviksineen päivineen mutta kyllä pienen vauvan suolisto on niin kehittymätön etten lähtis ranskiksia ja makkaraa sinne tunkemaan, huh! Seurauksena voi olla kovia vatsakipuja. Ja mistä me tiedetään mitä tollanen lautasellinen rasvasia ranskiksia ja nitriittistä makkaraa ja SUOLAA tekee suolistolle... En nyt tarkota etteikö vois yhden ranskiksen antaa käteen tutustuttvaks koska vauvat ovat luontaisesti kiinnostuneita siitä mitä muut syö mutta kyllä vastuuntuntoinen äiti syöttää lapselleen, ennen kaikke vauvalle terveellistä ruokaa ja ottaa annetut ohjeet d-vitamiinestä ja suolan haitoista ja kalkin tarpeesta ym ym tosissaan. Terveellisellä ruokavaliolla voi lapselle antaa hyvinkin pienestä lähtien samaa ruokaa kuin muu perhe syö, ottaa alkuun vaikka ensin vauvalle satsin ennen maustamista kunnes pikku hiljaa totuttelee mausteisiinkin jne. Mutta sit jos perheen ruokavalio on epäterveellinen ja paljon suolaa ja eläinperäistä rasvaa sisältävä niin must sillon on vastuullisempaa antaa vaikka niitä purkkiruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
mun kaveri syötti (tai ei SYÖTTÄNYT mutta antoi syödä ku poika kävi kaapista hakee... )omalle alle vuosikkaalleen (oisko ollu 8-10kk) sipsiä ja karkkia, ei sovi minun pirtaan ihan sekään...

Tästä tuli mieleen yksi mun tuttavani joka pursotti alle vuosikkaalle kaupan valmista kermavaahtoa purkista suoraan suuhun :laugh: Mä en meinannut uskoa silmiäni kun se vetäs purkin esiin ja lapsen suuhun. No, kukin tavallaan. Itselle ei ihan heti olisi tullut sama mieleen.

Kaikilla ei ole sitä tietoutta/ maalaisjärkeä (ikään katsomatta ), että tietäisisivät mitä tuonikäiselle lapselle ois hyvä syöttää.

Tiedän erään äidin , jolla ikää 38v (tärkeä pointti tuo ikä ;) ) ja hän korvasi silloin tällöin alle vuoden vanhan lapsensa lounaan /päivällisen suklaapatukalla... :whistle:

No joo, eihän se kovin järkeenkäyvältä kuulosta että joku antaa ton ikäsen vedellä ranskalaisia ja makkaraa. Mutta ihan yhtä vähän se kuulostaa järkevältä, että täällä tuomitaan ap:ta sen perusteella että laittaa ruuaksi kyseistä rasva+suolapommia. Ihan varmasti voin sanoa, että suurinosa lapsista jossain vaiheessa saa ranskalaisia ja makkaraa, vai kiellättekö te ne 18-vuotiaaksi asti? Ja äidin än maininnasta, eikös se ole tämän palstan tyyli, nuoret äidit, yhden lapsen äidit yms saavat kuulla kunniansa useammin kuin kolmen lapsen äidit jotka ovat aina tehneet kaikki soseet itse jne

en jaksanut koko ketjua lukea. Mutat tuskinpa se 7kk ikänen paljoa niitä on mahaansa asti saanut, jos nyt imeskelee jotain ranskalaista niin ei se siihen kuole. Montako makkaraa söi lapsi? tuskin paljoa, voihan semaistaa pienen kulma ja siihen se todennäköisesti jää.

Vai voitko sanoa että vetäsi ihan lautasellisen tuollaista ruokaa??

Varmaan söi sitten kotona omat pöperöt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan vaan uteliaisuudesta, että mikä niissä pilteissä on miehesi mielestä vikana?

Tein lapselle soseet itse ja Piltit on olleet aina sellaista hätävararuokaa perheessämme. Syy negatiiviseen suhtautumiseen on varmasti se että annan "laiskuuttani" niitä Pilttejä joskus. Eli mies tietää purkista että olen palstaillut :whistle: . Onhan se itse tehty ruoka toki paremman makuisempaakin kuin purkkiruoka. Syön itsekin mielummin kotiruokaa kuin valmisruokaa.

Tein lapselle soseet itse ja Piltit on olleet aina sellaista hätävararuokaa perheessämme. Syy negatiiviseen suhtautumiseen on varmasti se että annan "laiskuuttani" niitä Pilttejä joskus. Eli mies tietää purkista että olen palstaillut :whistle: . Onhan se itse tehty ruoka toki paremman makuisempaakin kuin purkkiruoka. Syön itsekin mielummin kotiruokaa kuin valmisruokaa.
*Reps, kops* :laugh: :laugh:

Hyvä tympääntynyt kirjoittaja. Kuten tuossa ketjussa aiemmin kirjoitin, laitan nyt uudestaa: pointti ei ollut tuon äidin ikä vaan se että kun kirjoitin että ystävä ja ystävä että millä ne siitä tekstistä erottelen. Ei ollut tarkoitus teiniäidit vastaan iäkkäämmät jutta tehdä. :D VAuvan ruokavalio on vaan minusta melko kumma.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Itsellä kans 7kk vauva ja hurjalta kuulostaa. Ihmettelen myös että kuinka paljon sillä vauvalla on hampaita jos se ranskalaisia syö?! Kun meidän poika ainakin kakoo jos yhtään on "klimppisempää" ruokaa, eikä hampaitakaan ole kuin 2.

Suolaa ei suositella alle 1v. mausteet sinällään ei taida haitallisia olla, paitsi että monissa mausteseoksissa on suolaa. Mut esim. yrtit on ok vauvankin ruokien maustamiseen.

Mitenkään teiniäitejä mollamatta, arvasin jo otsikosta että kyseessä taitaa olla aika nuori äiti kyseessä... :(

Ei tuolla ollu kuin pari ylhäällä ja alhaalla, mut hyvin se mutusti. Ite oon alottanu vasta jotaa maissinaksuja antamaan tuon ikäiselle, että vähän siis ihmettelin.

Ja pointti oli myös se että onko se jotenkin loistava tai ihailtava juttu jos vauvat ei syö vauvanruokaa? Kun se hänen mielestään oli.

Ah nämä nykyajan maissinaksut... oi voi :) Ainakin sen nykyään takuuvarmasti kuulee jonkun suusta, kun aletaan keskustella lastenruoasta. Meillä 8kk vanha ainakaan ei niitä mauttomia naksuja edes suostu mutustamaan. Yhden ehkä ottaa, mutta sen jälkeen ei huoli. 4-5kk iässä vielä maistui.

Onko se nyt jotenkin väärin jos annan vaikka mieluummin ranskalaisen PERUNAN (suolattoman) omalle 8kk:lle kuin mautonta maissinaksua jonka ainakin minä luokittelen sipseihin.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
en jaksanut koko ketjua lukea. Mutat tuskinpa se 7kk ikänen paljoa niitä on mahaansa asti saanut, jos nyt imeskelee jotain ranskalaista niin ei se siihen kuole. Montako makkaraa söi lapsi? tuskin paljoa, voihan semaistaa pienen kulma ja siihen se todennäköisesti jää.

Vai voitko sanoa että vetäsi ihan lautasellisen tuollaista ruokaa??

Varmaan söi sitten kotona omat pöperöt.

Kyllä söin lautas annoksen ranskiksia ja makkaraa. Äiti syötti niiä pikku paloina sormin. Oikeesti :|

Hyvä tympääntynyt kirjoittaja. Kuten tuossa ketjussa aiemmin kirjoitin, laitan nyt uudestaa: pointti ei ollut tuon äidin ikä vaan se että kun kirjoitin että ystävä ja ystävä että millä ne siitä tekstistä erottelen. Ei ollut tarkoitus teiniäidit vastaan iäkkäämmät jutta tehdä. :D VAuvan ruokavalio on vaan minusta melko kumma.

Mistä sinä tämän vauvan tarkkaa ruokavaliota tiedät? Se, että äitinsä sanoi ettei vauva syö kaupan vauvanruokia voi tarkoittaa, että hän kotona tekee itse mietoja pöperöjä lapselleen eikä syötä purkkiruokia. Ehkäpä hän vain antaa joskus maistaa vaikka sitä lohikastiketta tai nakkiakin, jos sattuu kylässä tarjolla olemaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Mistä sinä tämän vauvan tarkkaa ruokavaliota tiedät? Se, että äitinsä sanoi ettei vauva syö kaupan vauvanruokia voi tarkoittaa, että hän kotona tekee itse mietoja pöperöjä lapselleen eikä syötä purkkiruokia. Ehkäpä hän vain antaa joskus maistaa vaikka sitä lohikastiketta tai nakkiakin, jos sattuu kylässä tarjolla olemaan :)

Hän kertoili varsin laajasti mitä vauvansa syö. PIti sitä kehumisesn aheena että vavua ei syö ollenkaan vauvanruokaa vaan "oikeaa" ruokaa kuten hän itse mainosti. Siis oikeasti kehui miten vauva syö ihan samat soosit ja muusit aina kuin aikuset. Että kyllä on kiva kun on niin hyvä ruokahalu, eikä tarvi mitää eri ruokia laittaa kun ei syö vauvan ruokaa. no toki kukin tyylillään. Mutta onko se kehumisen aihe ettei vauva syö vauvanruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Hän kertoili varsin laajasti mitä vauvansa syö. PIti sitä kehumisesn aheena että vavua ei syö ollenkaan vauvanruokaa vaan "oikeaa" ruokaa kuten hän itse mainosti. Siis oikeasti kehui miten vauva syö ihan samat soosit ja muusit aina kuin aikuset. Että kyllä on kiva kun on niin hyvä ruokahalu, eikä tarvi mitää eri ruokia laittaa kun ei syö vauvan ruokaa. no toki kukin tyylillään. Mutta onko se kehumisen aihe ettei vauva syö vauvanruokaa?

Enpä olis uskonut.. No, meitä ei teillä kyllä enää nähdä, että kiitti vaan!!

No huh!
Itse oon tarkka lapsen ruuista, ikäsuositukset otan huomioon myös. Meillä ei suolaisia ruokia anneta lainkaan alle 1-vuotiaalle jne.

Kyllä mä ainakin olen sitä mieltä ettei noita suosituksia ja ohjeita ole turhaan annettu. Ja kyllä ihmettelen näitä juttuja että 7kk vauva syö (tai maistelee) jotain ranuja mäkkärissä jne. Meillä syyään koko perhe ruokapöydässä samaan aikaan ja tottakai tämä meidän 7kk katselee mitä muut syö mutta maistelemaan pääsee vasta sitten 1v ikäsenä.

Mullakin pisti heti silmään tuo, että ikä piti mainita vaikka asialla ei ole mitään yhteyttä tähän asiaan. Äiti=äiti oli minkä ikäinen tahansa. Vaikka kuinka ap väität muuta, niin kyllä itse varmasti ajattelet, että eihän nuo nuoret äidit osaa vauvojaan hoitaa.. Surullista tuollainen asenne :(

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Mullakin pisti heti silmään tuo, että ikä piti mainita vaikka asialla ei ole mitään yhteyttä tähän asiaan. Äiti=äiti oli minkä ikäinen tahansa. Vaikka kuinka ap väität muuta, niin kyllä itse varmasti ajattelet, että eihän nuo nuoret äidit osaa vauvojaan hoitaa.. Surullista tuollainen asenne :(

Ikä oli kans ainut, mikä jäi kirjoituksesta mieleen...

en nyt ihan noin pienelle antanut samaa ruokaa vaan 10-11kk iästä ollaan totuteltu samaan ruokaan mitä muukin perhe syö... hieman sitten tasoitellaan ruokavalioo "purkkiruoalla" kun esim. tortillat hankalaa ruokaa noin pienelle....

vanha ketju mutta eksyinpä tänne itekkin. Ihmettelen vaan miksi ranskikset on epä terveellesiä?! Perunaa ja kasvisöljyä sitä samaa shittii kuin vauvan purkeissa eri muodossa. Rypsiöljy on myrkky!! googleta.

Yhteistyössä