Käyn hitaalla, unohtelen, minua huimaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hidas-Elina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oireet kuullostaa hyvin samantapaiselta, kuin tuttavalla, jolla todettiin verisuonipullistuma aivojen laella. En halua pelotella, mutta ehkäpä myös tämä asia kannattaisi vaatia tutkituttamaan, jos ei muuten verikokeissa löydy juuri mitään.

[QUOTE="mnm";27149173]Oireet kuullostaa hyvin samantapaiselta, kuin tuttavalla, jolla todettiin verisuonipullistuma aivojen laella. En halua pelotella, mutta ehkäpä myös tämä asia kannattaisi vaatia tutkituttamaan, jos ei muuten verikokeissa löydy juuri mitään.[/QUOTE]

Apua.

[QUOTE="vieras";27149402]Tarkistuta kalsiumarvot. Kasvissyöjien alhaiset D-vitamiiniarvot altistavat lisäkilpirauhasen liikatoiminnalle, jolloin tulee hyperkalsemiaa.[/QUOTE]
Älä siis aloita nyt D-vitamiinia isoilla annoksilla. Se pahentaa tilannetta, jos tuo on.

[QUOTE="vieras";27149407]Älä siis aloita nyt D-vitamiinia isoilla annoksilla. Se pahentaa tilannetta, jos tuo on.[/QUOTE]
Mutta jos liikatoimintaa ei ole ja et syö D-vitamiinia, niin sitten tarkistutat myös ne arvot ja alat lisälle.

[QUOTE="vieras";27149402]Tarkistuta kalsiumarvot. Kasvissyöjien alhaiset D-vitamiiniarvot altistavat lisäkilpirauhasen liikatoiminnalle, jolloin tulee hyperkalsemiaa.[/QUOTE]

Hetkonen. Käyn taas hitaalla, sorry. Siis lisäkilpirauhasen liikatoiminta, onko se nyt täysin erillinen asia tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan nähden? Siis alhaiset d-vitamiiniarvot johtavat hyperkalsemiaan(ko?) ja hyperkalsemiasta aiheutuu mitä?

[QUOTE="aloittaja";27149448]Suostuuko ne terveysasemalla mittaaman tällaisia vitamiiniarvoja, kun kertoo tällaisista oireista, joita mulla on?[/QUOTE]

Melko nihkeesti jos ollenkaan. Luultavasti sulle tyrkytetään mielialalääkkeitä....

[QUOTE="aloittaja";27149540]Eli yksityiselle pitäisi mennä. Missähän hinnoissa siellä liikutaan? Siellä varmaan kuitenkin saisi pyytämällä?[/QUOTE]

Mehiläisessä 70 e erikoislekuri / 15min. Tavislekuri muistaakseni 45e.

Kyllä ihan varmasti saat terveyskeskuksesta kilpirauhaskokeet tuollaisilla oireilla. Varaa vain reippaasti aika, tai sitten työterveyshuollosta jos teillä on sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;27149575:
Kyllä ihan varmasti saat terveyskeskuksesta kilpirauhaskokeet tuollaisilla oireilla. Varaa vain reippaasti aika, tai sitten työterveyshuollosta jos teillä on sellainen.

Kiitos. Toivotaan niin. Ei jaksaisi taistella. Eikä tulla aliarvioiduksi.

Sulla on nyt jokin ongelma, joka oireilee masentuneisuutena. Se voi olla psyykkistä tai fyysistä. Verikokeille ainakin menisin kilppariarvot ja hempan tarkistamaan. Ja niskat, onko sulla ne kipeät?

Tiedän että monista tuntuu, että joka tuutista tarjotaan ''lääkkeeksi'' miltei vaivaan kuin vaivaan liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. B12 -vitamiinin ja foolihapon puute voi aiheuttaa anemiaa, joka ei näy tavallisessa hemoglobiinimittauksessa. Ja liikunta antaa keholle (tsiljoonin tutkimuksin todistetusti) sellaisen hyvänolonhormonien paukun, että kyllä sen muutaman liikuntakerran jälkeen jo huomaa. Lisäksi säännöllisesti liikkuvat nukkuvat paremmin ja ovat hereilläollessaan virkeitä, liikkuminen vaikuttaa fyysiseen terveyteen joka taas on yksi mielenterveyden perustekijöistä (siis mahd. hyvä fyysinen terveys.)

Käyn hitaalla, en hoksaa asioita, hahmottamiseni ja havaitsemiseni on puutteellista. Minua huimaa istuessanikin. Töissä unohdan edellisen päivän asiakkaat ja käsiteltyjä/tekemiäni asioita, enkä muista, kuka minulle on mistäkin asiasta soittanut. (Olen sosiaali- ja terveysalalla töissä.) Minulla on poissa oleva, epätodellinen tunne, olen kuin itseni ulkopuolella, kuin en eläisi tätä elämää. Olen väsynyt, vaikka nukun vähintään 8 tuntia joka yö. Minulla on lihasnykäyksiäkin päivittäin. Ovatko tällaiset oireet tuttuja muille? Jotenkin olen ihan zombie, ja se pelottaa minua.

Luulen, että tämä johtuu ahdistuneisuudesta ja masentuneisuudesta. Mutta miten lähteä hoitamaan itseäni? Onko joku onnistunut itsehoitokeinoin nousemaan tällaisesta tilanteesta? Pitäisikö alkaa kiinnittää huomiota itseni ja oireideni ulkopuolelle, hankkia jokin uusi harrastus, pakottaa itseni liikkeelle? Alkaisiko sitten pikku hiljaa helpottaa? Nytkin pitäisi vielä asioille lähteä, mutta en jaksaisi.

Minulla ei ole lapsia, eli tämä ei ole vauva-/pikkulapsiajan uupumusta tms. Jälkikasvu on lähitulevaisuudessa suunnitelmissamme, joten siksikään en haluaisi mitään lääkitystä aloittaa. Minulla on avomies, mutta muuten olen tosi yksinäinen, minulla ei ole ystäviä.

Hiukset kannaat välillä pestä seinishampoolla. Yhtä tarttuva kuin täi.

[QUOTE="vieras";27149684]Sulla on nyt jokin ongelma, joka oireilee masentuneisuutena. Se voi olla psyykkistä tai fyysistä. Verikokeille ainakin menisin kilppariarvot ja hempan tarkistamaan. Ja niskat, onko sulla ne kipeät?

Tiedän että monista tuntuu, että joka tuutista tarjotaan ''lääkkeeksi'' miltei vaivaan kuin vaivaan liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. B12 -vitamiinin ja foolihapon puute voi aiheuttaa anemiaa, joka ei näy tavallisessa hemoglobiinimittauksessa. Ja liikunta antaa keholle (tsiljoonin tutkimuksin todistetusti) sellaisen hyvänolonhormonien paukun, että kyllä sen muutaman liikuntakerran jälkeen jo huomaa. Lisäksi säännöllisesti liikkuvat nukkuvat paremmin ja ovat hereilläollessaan virkeitä, liikkuminen vaikuttaa fyysiseen terveyteen joka taas on yksi mielenterveyden perustekijöistä (siis mahd. hyvä fyysinen terveys.)[/QUOTE]

sieni lääke auttaa. Tiedän. Ja voin veikata että kissan hiekkaa joka on betoniittia. Elä osta sitä vaan osta muuta.

[QUOTE="vieras";27149684]Sulla on nyt jokin ongelma, joka oireilee masentuneisuutena. Se voi olla psyykkistä tai fyysistä. Verikokeille ainakin menisin kilppariarvot ja hempan tarkistamaan. Ja niskat, onko sulla ne kipeät?

Tiedän että monista tuntuu, että joka tuutista tarjotaan ''lääkkeeksi'' miltei vaivaan kuin vaivaan liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. B12 -vitamiinin ja foolihapon puute voi aiheuttaa anemiaa, joka ei näy tavallisessa hemoglobiinimittauksessa. Ja liikunta antaa keholle (tsiljoonin tutkimuksin todistetusti) sellaisen hyvänolonhormonien paukun, että kyllä sen muutaman liikuntakerran jälkeen jo huomaa. Lisäksi säännöllisesti liikkuvat nukkuvat paremmin ja ovat hereilläollessaan virkeitä, liikkuminen vaikuttaa fyysiseen terveyteen joka taas on yksi mielenterveyden perustekijöistä (siis mahd. hyvä fyysinen terveys.)[/QUOTE]

Niskat ei ole mitenkään erityisen jumissa. Istun kyllä töissäni ja välillä muutenkin iltaisin aika paljon koneella.

Harrastan liikuntaa, pyöräilen työmatkat 7 km suuntaansa ja käyn parilla kolmella tunnilla ryhmäliikunnassa tai kuntosalilla viikossa. Väsyttää vaan jatkuvasti niin törkeesti, että on lähes mahdotonta saada itseni liikkeelle. Töiden jälkeen tekisi mieli vaan möllöttää kotona. Ja niin yleensä teenkin.

Ruokavalio tosiaan on vähän kehnoissa kantimissa. Syön kyllä ihan terveellisiä asioita, mutta liian yksipuolisesti. En kertakaikkiaan jaksa tehdä tarpeeksi monipuolista ruokaa itselleni. Pitäisi ryhdistäytyä!

[QUOTE="aloittaja";27149440]Hetkonen. Käyn taas hitaalla, sorry. Siis lisäkilpirauhasen liikatoiminta, onko se nyt täysin erillinen asia tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan nähden? Siis alhaiset d-vitamiiniarvot johtavat hyperkalsemiaan(ko?) ja hyperkalsemiasta aiheutuu mitä?[/QUOTE]
On. Liittyy lisäkilpirauhasiin kilpirauhasten vieressä. Mutta älä turhaan sekoita lääkäriä puhumalla d-vitamiiniarvoista mitään. Kaikki lääkärit eivät edes tiedä, että pitkäaikainen d-vitamiinin puute altistaa tuolle. Puhu vaan kalsiumarvoista.

Yksityisesti voit käydä mittauttamassa sitten myöhemmin d-vitamiiniarvot ja syödä sitä lisää, jos kalsiumarvoissa ei ole häikkää. Jos on, niin lisäkilpirauhasen on ensin leikattava.

[QUOTE="vieras";27149760]On. Liittyy lisäkilpirauhasiin kilpirauhasten vieressä. Mutta älä turhaan sekoita lääkäriä puhumalla d-vitamiiniarvoista mitään. Kaikki lääkärit eivät edes tiedä, että pitkäaikainen d-vitamiinin puute altistaa tuolle. Puhu vaan kalsiumarvoista.

Yksityisesti voit käydä mittauttamassa sitten myöhemmin d-vitamiiniarvot ja syödä sitä lisää, jos kalsiumarvoissa ei ole häikkää. Jos on, niin lisäkilpirauhasen on ensin leikattava.[/QUOTE]

sinulle d-vitamiinin perään missä aurinko ei paista. 2002 oli millon alotettiin maitoon d-vitamiiinin lisäys. Miks maidon kulutus on heikentenyt? D-vitamiini ei kuulu maitoon. Sen ymmärrän että vahvistaa mutta ei maidossa. Se on pakko pullaa niille jotka ei sitä tarvitse. D-vitamiini on rasva liukonen vitamiini.

[QUOTE="vieras";27149796]sinulle d-vitamiinin perään missä aurinko ei paista. 2002 oli millon alotettiin maitoon d-vitamiiinin lisäys. Miks maidon kulutus on heikentenyt? D-vitamiini ei kuulu maitoon. Sen ymmärrän että vahvistaa mutta ei maidossa. Se on pakko pullaa niille jotka ei sitä tarvitse. D-vitamiini on rasva liukonen vitamiini.[/QUOTE]
No osta luomua, siinä ei ole. Itse ostan ja otan vitamiinia purkista.

Yhteistyössä