käyttekö te kaikki muut esikoisvauvojen äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pöh"

Vieras
joka päivä ulkoilemassa vauvan kanssa?

Meillä vauva (5kk) ei nuku vaunuissa päiväunia, ei ole ikinä nukkunut. Enkä sitten ole vielä tälläisen pienen kanssa muutoinkaan ulkoillut, kun ei pieni osaa vielä edes istua rattaissa tai ryömiä maassa. Kaupassa käydään kärryjen kanssa pari kertaa viikossa ja tietysti kyläillään ja esim. neuvolamatkat kärrytellään kun ei ole autoa mulla päivisin käytössä. Ajattelin aloittaa päivittäisen ulkoilun keväällä, kun vauva oppii konttailemaan maassa ja kesällä varmaan sitten jo tykkää esim. hiekkalaatikolla touhuta.

Tuli vaan mieleen, kun erään tutun mukaan lapsestani täytyisi tehdä lastensuojeluilmoitus tuon ulkoilun puutteen takia, että tosiaanko kaikki sitten näin pienen kanssa käy joka päivä ulkoilemassa.

Joo kyllä mä olen huoletinut että 2h päivässä pihalla, jos siis on terveenä, tosin se ei ole ongelma koska lapsi nukkuu yhtä hyvin vaunuissa kuin sängyssä.

Me käydään joka päivä ulkona, kaksi krt päivässä. Toiset päiväunet ja toisella kertaa ihan pojan ollessa hereillä. Poika on 9kk. Ollaan käyty ihan kuukauden ikäisestä asti joka päivä. Ihan sen takia, että haluan opettaa pojalleni ulkoilun tärkeyden ja hyötyliikunnan tärkeyden (käytetään mahd vähän autoa) ja olen itse ulkoilmaihminen. Tulen hulluksi, jos joku päivä on sellainen ettei päästä ulos (esim ollaan kipeenä).

Nyt olen toistamiseen raskaana ja toivon, että päästään syntymän jälkeen ulkoilemaan yhtä paljon.

Minusta ulkoilun puute ei todellakaan ole lastensuojeluilmoituksen paikka, mutta kyllä se on suositeltavaa. :)

Meillä poika on 5 kk ja jos vaan säät sallii niin vähintään kerran päivässä käydään ulkona 1-2 tuntia kerralla. Poika ei nuku noin pitkiä päikkäreitä sängyssä, joten vähän "pakko" lähteä ulos. Jos sängyssä nukkuisi 2 tuntia päikkäreitä niin tuskin jokä päivä ulkona lykkisin lumisia teitä noita vaunuja vaan huilaisin ja touhuisin ite kotona jotain.

Ei hätää, en minäkään ulkoile vauvan (kohta 6 kk) kanssa päivittäin. Viime viikolla vaunuteltiin 4 päivänä, joskus kovilla pakkasilla ei kertaakaan, joskus 1-2 päivänä viikossa. Ei se ulkoilu vauvalle niin tärkeää ole, jos kerran nukkuu hyvin sisällä. Sitten tosiaan kun vauva alkaa itse liikkua ja istuu rattaissa, alkaa se ulkoilu olla merkityksellistä, ja taaperoiässä ilman muuta. Eli ihan niinkuin suunnittelit, keväämmällä liikkeelle vaan :)

Voihan vauvelia kärrytellä, vaikkei hän nukkuisikaan, vai onko siinä jotain hankaluutta? Mä ulkoilin esikoisen kanssa lähinnä oman pääni takia, kaipasin sitä raitista ilmaa ja uskon että se teki vauvallekin hyvää. Nyt tokaa odottaessa mietin miten mahtaa kahden kanssa sujua, kun esikko ei enää rattaissa viihdy.
Eihän kaikkien tarvitse toimia samalla tavalla, mutta sinun miettisin syitä siihen, miksi olet haluton ulkoilemaan - vai onko lapsi tosiaan haluton? Sulle on jatkossakin iloa siitä jos teidän lähtemisiin tulee kunnon rutiini. Kävelemään oppineelle ulkoilu voi muodostua hyvinkin tärkeäksi, ja myöhemmin siitä on apua yli ääräisten höyryjen päästämisessä.

No, mahdetaanko josssain Tokiossa, New Yorkissa tai vaikka keski-Euroopan suurkaupungeissa ulkoilla vauvojen kanssa päivittäin? Tuskin, ja ihan asiallisia aikuisia niistäkin ihmisistä taitaa kasvaa.

Mun vauva nukkui vaunuissa paremmin kun sisällä,joten käytiin vähintään kerran päivässä. Mutta jos oli esim neuvola-,kauppa- tai kyläilyreissu,niin sen lisäks ei erikseen käyty ulkona vaan pyrittiin ajoittamaan nuo menot niin että joko meno- tai tulomatkalla oltiin päiväunien aikaan ja tehtiin siinä yhteydessä pidempi lenkki.
Musta ulkoilu on tärkeää mutta ei siitä varsinkaan noin pienen kanssa mitään stressiä pidä ottaa vaan ulkoilla,käytännössä siis vaunutella,sen mukaan miten itse jaksaa. Keväällä ja kesällä sitten enemmän kun se on a)helpompaa (vähemmän pukemista) ja b)mukavampaa (kun lapsi isompi ja osaa touhuta ulkona niin ei ole tylsää vaikkei nukkuis.

Hmm. On varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi vauvan kanssa "pitäisi" päivittäin ulkoilla? Meillä ainakin vauva 3kk nukkuu kaikki ulkoilut, eikä mulla oo käynyt mielessäkään, että vauva varsinaisesti noita ulkoiluhetkiä tarvis...:/

En ulkoillut ainakaan talvella joka päivä, kun lapseni oli vauva. Tosin emme omistaneet atoa, joten jos jonnekkin oli päästävä niin käveltävä oli (ainakin bussipysäkille).

lapseni ei viihtynyt yhtään vaunuissa. Saattoi huutaa vain kokoajan. Ei myöskään jostain syystä useinkaan nukahtanut vaunuihin. Ulkoilusta tuli jossain vaiheessa jo aikamoinen kauhistus.

En ulkoillut päivittäin. Ei minulla ollut mitään kiinnostusta lähteä sateeseen tai pakkaseen tai ylipäätään jos ei huvittanut. Minun vauvani kyllä nukkui parvekkeella vaunuissa, mutta eihän se varsinaisesti edes ole ulkoilua, kun eihän se ulkoilma raakana vauvalle asti edes pääse kun on makuupussissa ja paljon vaatteita näin talvi aikaan (kesällä toki eri). Muuten ulkoiluja hoidettiin kävelylenkeillä, välillä kävin ihan oikeita useamman kilometrin lenkkejä, välillä menin kaupungille ja pysähdyin esim. kahvilaan tai kirjastoon. Mutta ei siitä tosiaan mitään haittaa ole vaikkette ulkoilisikaan moneen päivään.

Kyllä mä 1-3 kertaa päivässä käyn ulkoilemassa vauvan kanssa vaunuilla. Vauva on nyt 2kk. Minusta on ihanaa työntää vaunuja :) Jaksaa paremmin itse kävellä, ihana nauttia ulkoilusta ja saa raitista ilmaa eikä tarvi neljänseinän sisällä olla koko päivää. Vauva nukkuu tosi hyvin vaunuissa.

Oikeestaan otin sellaisen asenteen alusta asti etten anna säänkään häiritä vaunu-ulkoilua. Vaan ulkoillaan säällä kuin säällä, poikkeuksena tietysti hirmupakkaset jolloin vauva ei saa edes olla ulkona.

Mulla on 8kk ikäinen poika ja ei, en ulkoile hänen kanssaan päivittäin..Tänäänkin on ulkona käyminen rajoittunu autoon ja autosta pois kulkemisen..Mä en käsitä miks tälläisen ei vielä kovin paljon touhuavan tai liikkuvan kanssa pitäis ulkoilla joka päivä..

Mä ainakin ulkoilin ekan lapsen kanssa ainoastaan siksi, että nukkui paremmin ulkona ja itse asiassa ei nukkunut ollenkaan sisällä, pistin sateessakin ulos. Ja koska vauva nukahti heti vaunuihin päästyään ulkona, en tosi asiassa useinkaan edes itse ulkoillut enkä käynyt vaunulenkeillä.. Että en näe varsinaisesti tärkeänä että vauva ulkoilee päivittäin, ellet sitten itse kaipaa sitä ulkoilua. Me alettiin ulkoilla sanan varsinaisessa merkityksessä vasta vuoden tienoilla kun lapsi oppi kävelemään.

Suurimmassa osassa muita ns. sivistysvaltioitahan lapset nukkuu aina sisällä eikä niissä niinkään harrasteta vaunulenkkejä, muuta kun cityasioissa. Sitten taas esim. Aasian maissa ei edes useissa ole vaunuja. Ilma on saasteista eikä ulkona olisi edes turvallista lapsen kanssa. Se mitä kuljetaan, lasta kannetaan.

tosi tervettä kykkiä neljän seinän sisällä päivittäin ja sitten kulkea kaikki matkat vielä omalla autolla. Ei ihme että nykyäidit on sellasia pullamössöjä.

En ulkoillut esikoisen kanssa hirveesti ainakaan vauvan takia, vaan lähinnä koska oli pakko ulkoiluttaa koira.

Älä nyt sitten hirveesti lataa paineita siihen, että alat ulkoilla kun lapsi alkaa ryömimään jne... Eipä ne pienet muuta siellä ulkona tee, kuin syö maata, ja usein vielä vähän isommatkin karsastavat lunta jos on talvi jne. Meillä esimerkiksi vielä vuoden ikäinen ei suostunut olemaan ollenkaan maassa kun oli talvi. Nyt kun on pari kuukautta päälle vuoden, niin seisoskelee paikallaan ja välillä keinuu vauvakeinussa. Tämä on siis kakkoslapsi, en varmaan laskisi häntä vielä maahan "leikkimään", jos olisi ainokainen, mutta kun on pakko esikoisen takia ulkoilla. :D Esikoisen kanssa tais olla niin, että vielä joskus 1 v 5 kk iässäkin hän lähinnä istuskeli, ei se paljoa touhunnut.

Me ei ulkoiltu joka päivä ja johan se kovien pakkasten takia on mahdotontakin ihan pienten vauvojen kohdalla. Nyt meidän lapsi on vuoden eikä vieläkään ihan joka päivä ulkoilla enkä aio ottaa siitä mitään stressiä. Minäkin monesti ajoitan kaupassa käynnit ym. siihen ulkoiluun eli sen lisäksi ei sitten enää ulkoilla. Lapsi joka ei vielä liiku itse ei minun mielestä niin sitä ulkoilua tarvitse.. ymmärrän kyllä sitten kun lapsi itsekin siellä ulkona liikkuu niin sitten ulkoillaan enemmän (mutta ei varmaan silloinkaan joka päivä, kukaan ei pakota ;) )

Suomessa hössötetään ihan hirveästi tuosta ulkoilusta, vaikka ei muissa maissa samalla tavalla ajatella ja tosiaan ihan normaaleja ja hyvinvoivia ihmisiä muuallakin kasvaa. Tai jos miettii Suomessakin aikaa taaksepäin niin ei ne maatilojen emännät ole siinä pihallaan seisoneet lasten kanssa, niillä on ollut muutakin tekemistä ja sylilapset näin ollen on olleet hyvin pitkälti sisällä.

[QUOTE="vieras";23087618]tosi tervettä kykkiä neljän seinän sisällä päivittäin ja sitten kulkea kaikki matkat vielä omalla autolla. Ei ihme että nykyäidit on sellasia pullamössöjä.[/QUOTE]

No ehkä tuon ja sen että ulkoillaan joka päivä pari tuntia säällä kuin säällä siitä asti kun vauva kotiutuu sairaalasta väliin jää myös sitä harmaata aluetta. :D

Ei, en kokisi mitään pakottavaa tarvetta ulkoilla joka päivä (pakkasessa, sateessa, sairaana ollessa jne) pikkuvauvan kanssa, eli joinain päivinä todella koira on se ainoa syy miksi nytkin lähden 2kk ikäisen kanssa kävelylle. Siltikin liikun kyllä ihan hyvin kolmen lapsen ja tarpeentullen sen koirankin kanssa ilman autoa.

Perustelu on kuin p-reikä, eli löytyy jokaiselta. Tee oman mielesi mukaan, äläkä etsi sille suotta perusteluita. Sä et haluu ulkoilla ja sillä sökö. en kanssa oppii elämään samalla tavalla kuin ylikehittyneen reippailuntarpeenkin.

Kävin ulkoilemas lähinnä itseni vuoksi..
Vauvalla en kokenut olevan tarvetta päästä joka päivä ulos,mulle se oli siin vaihees masennusta ihan pakollinen juttu.

Tuohon päiväunijuttuun vois ehkä viel kuitenkin yrittää totutella?
No teitä miten tahansa mikään ls-juttu tuo ei kuitenkaan ole.

Yhteistyössä