Kelan päätöksestä! ( hoitolisä yli 3-vuotiaalle!)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Meille tuli Kelasta päätös jonka mukaan saisin tulevasta vauvasta äitiyspäivärahan + 4-vuotiaasta hoitolisää 100 euroa.
Miten se on mahdollista? Ei kai 4-vuotiaasta kotihoidontukea myönnetä ja eikös tuo hoitolisä tuohon tukeen kuulu?

Ja juu, soitan Kelaan maanantaina. Ajattelin tiedustella, josko joku täällä tietäisi. =)
 
Jos niistä alle kouluikäisistä on kuitenkin mahd. saada tuota hoitolisää, kotihoidontukea (täsmämäärä 294 tai jtn) ei makseta. Onkohan tuloihin riippuvainen, eli mahdollista saada laskennallinen summa .... itsekseen pohtii hän. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Jos niistä alle kouluikäisistä on kuitenkin mahd. saada tuota hoitolisää, kotihoidontukea (täsmämäärä 294 tai jtn) ei makseta. Onkohan tuloihin riippuvainen, eli mahdollista saada laskennallinen summa .... itsekseen pohtii hän. :D

juu, jotenkin näin se menee. Alle kouluikäisistä saa jotain kyllä...
 
Tuki voidaan myöntää heti vanhempainrahakauden tai sen jälkeen pidetyn isäkuukauden päätyttyä. Tuen maksaminen päättyy kokonaan, kun perheen nuorin lapsi täyttää kolme vuotta tai siirtyy kunnan järjestämään päivähoitoon, tai perhe valitsee yksityisen hoidon tuen. Tuki voi päättyä perheen muilta lapsilta jo aikaisemmin. Viimeistään se päättyy 31.7. sinä vuonna, kun lapset siirtyvät perusopetukseen kouluun. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan lapsen osalta tuen maksaminen päättyy 31.7. sinä vuonna, kun lapsi täyttää 7 vuotta. Ottovanhemmat voivat saada kotihoidon tukea myös yli 3-vuotiaasta lapsesta, kunnes vanhempainrahakauden alkamisesta on kulunut kaksi vuotta.

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Lähde: Kelan sivuilta
 
kyllähän kun talossa on alle 3v niin yli 3v mutta alle kouluikäisistä sisaruksista saa sen sisaruslisän kun hoitaa kotona. tosin sitä en tiedä et pitäiskö silloin olla hoitovapaalla vai voiko sen tosiaan saada jo äitiyslomalla. ainakin sen kotihoidontuen lisäosan saa äitiyslomalla. lasketa muuten itsellesi verotoimistossa muutosverokortti sosiaalietuuksia varten niin tuosta hoitolisästä ei napata hirveen isoa veroprosenttia (menee sillä toissijaisen verotettavan tulon prosentilla eli ei sillä millä verotetaan palkka vaan sillä toisella. joku 30%)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Lähde: Kelan sivuilta

Eli meneekö tämä sitten +-nolla. Eli äitiysrahastani vähennetään tuon hoitolisän määrä. No jo on taas hyötyä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Lähde: Kelan sivuilta

Eli meneekö tämä sitten +-nolla. Eli äitiysrahastani vähennetään tuon hoitolisän määrä. No jo on taas hyötyä. :D

vai meneekö niin, että hoitotuesta vähennetään äitiyspäiväraha ja jos jää jotain jäljelle niin sitten maksetaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja miero:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Lähde: Kelan sivuilta

Eli meneekö tämä sitten +-nolla. Eli äitiysrahastani vähennetään tuon hoitolisän määrä. No jo on taas hyötyä. :D


Mun mielestä just noin kuin miero kirjoitti..
vai meneekö niin, että hoitotuesta vähennetään äitiyspäiväraha ja jos jää jotain jäljelle niin sitten maksetaan?

 
Alkuperäinen kirjoittaja miero:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Lähde: Kelan sivuilta

Eli meneekö tämä sitten +-nolla. Eli äitiysrahastani vähennetään tuon hoitolisän määrä. No jo on taas hyötyä. :D



vai meneekö niin, että hoitotuesta vähennetään äitiyspäiväraha ja jos jää jotain jäljelle niin sitten maksetaan?

Mun mielestä just noin kuin miero kirjoitti..

Meni lainaukset päin honkia
 

Yhteistyössä