Kelan raha-asioista, toinen lapsi tulossa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toka tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toka tulossa

Vieras
Epäilen vahvasti olevani raskaana. Esikoinen syntyi 28.1.08 ja nyt viim. kuukautisista laskettuna arvioitu laskettu aika olis 26.1.11 eli pari pvää ennenkuin esikoinen täyttää kolme.

asiaan..

Miten tämä Kelan äitiyspväraha asiat nyt menee? Muistelisin et jostain luin et jos toinen lapsi syntyy/lapsen laskettu aika on ennen kuin esikoinen täyttää kolme niin kelan äitiyspvärahat olis samat mitä maksettiin esikoisesta!? Ymmärsiköhän nyt kukaan mitä ajan takaa ... ja taas jos laskettu aika menee yli sen et esikoinen täyttää kolme niin kelan äitiyspvärahaa tulee pienimmästä päästä.

Ei oo vakituista työpaikkaa, olen ollut esikoisen synt. lähtien hoitovapaalla.

Jos laskettu aika on ennen kuin nuorin täyttää kolme, niin saat halutessasi edellistä päivärahaa. Jos menee yli, niin sit putoat minimille. Tätähän siis ajoit takaa?

Kyllähän se niin menee että jos ehtii saamaan lapsen ennenkun edellinen täyttää 3v niin saa saman äitiyspäivärahan. Ja esikoisesta et äitiyslomalla saa kotihoidontukea vaan mahdollisesti kotihoidontuen lisäosan jos tulot sen sallii.

Äitiysrahaa haet lasketun ajan perusteella ja sitähän sinulle maksetaan jo kun äitiysloma alkaa ennen lapsen syntymää. Saat siis halutessasi samat rahat kuin edellisestä.

Tiukillehan tuo menee, mutta kyllähän laskettu aika on ennen esikoisen 3-vuotispäivää. Minulla yritettiin vastaavassa tilanteessa muuttaa laskettua aikaa ultrassa. Minä tiesin vieläpä hedelmöitysajan ovulaatiotikkujen perusteella. Selitin tilanteen, ja ultraaja totesi, että ei sitten ruveta laskettua aikaa muuttamaan, kun virhemarginaalien sisällä kuitenkin mennään. Mukavasti tehty, monta sataa kuussa olisi äitiysrahani ollut pienempi, jos ultraaja olisi tosin päättänyt.

Yhteistyössä