Keliakia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
N. vuoden ajan on ollut oireena nivelkipuja, väsymystä, kuumeilua enemmän tai vähemmän. Muutaman kuukauden ollut vatsa jatkuvasti tosi kipeä ja melkein päivittäin ripulia. Nyt jonkun aikaa ripulin seassa myös kirlasta verta.
Syksyllä kävin lääkärissä ja verikokeissa, mitään hälyttävää ei löytynyt, joku tulehdusarvo pikkaisen koholla.
Olen huomannut että vatsaoireet alkavat heti kun olen syönyt paljon gluteenia sisältäviä ruokia. Varmaan keliakiaa?
Koitan nyt olla jonkun aikaa gluteenittomalla ja jos muutkin oireet helppaa niin lienee diagnoosi selvä?
Onko jotain syytä miksi pitäis mennä lääkäriin? Virallista diagnoosia en tarvi.
 
No ite ajattelisin lähinnä tarkistaa, ettei vaivoihin voi olla mitään muuta (vakavampaa) syytä. Esim. tuo verinen ripuli kuulostaa aika ikävältä... Mutta jos asiaa on jo tutkittu eikä ole mitään viitteitä muusta kuin keliakiasta (suolistokasvain tms.) niin voihan sitä pelkkää ruokavaliotakin kokeilla ja katsoa, onko sillä vaikutusta. Keliakiahan voi oireilla tuolla tavalla, joten saattaisi auttaakin. Kunhan ruokavalion kanssa on tarkka ja pitää huolen siitä, ettei missään ole edes gluteenin jäämiä - keliaakikon suolisto menee hyvin pienestä uudestaan epäkuntoon.
 
No eikö sulta ole sitten otettu keliakiaverikoetta? Ite oon saanu sen ihan pyytämällä esim. työterveyshuollosta. Se ei oo tietenkään ihan sata varma, varmuuden sen tähystyksellä koepalasta mutta se pitää ottaa ENNEN gluteenittoman ruokavalion aloittamista. Menisin tuossa tilanteessa vielä lääkäriin ja patistaisin tekemään lisää kokeita, enkä jymähtäisi tuohon keliakiadiagnoosiin...
 

Yhteistyössä