Keneltä tauti tuli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masentunut

Vieras
Käytyäni normaalissa rutiinipapakokeessa. Koska sain sen jälkeen kovia kirvelyoireita ja kipua (luulin niiden johtuneen kovakouraisesta papakokeen ottajasta) minulta sitten testattiin myös klamydia. Tulos: positiivinen. Meinasin oksentaa ja olin todella järkyttynyt.

Kysyin, kauanko tuo klamydia on voinut kropassa muhia. Lekuri sanoi, että klamydia on suurimmalla osalla naisia oireeton, mutta jos tulee selviä äkillisiä oireita kuten nyt, niin tartunnasta on tod.näk. noin 1-3 vkoa.

Olen seurustellut nyt tasan kuukauden uuden kumppanini kanssa, ja kun kerroin hänelle tänään asiasta, hän meni mykäksi ja ihmetteli hieman. Sanoin, että luultavasti olen saanut taudin häneltä. Mies vastasi, että hassua, sillä hän oli yli viisi vuotta exänsä kanssa eikä yhtään irtosuhdetta ole takana senkään jälkeen (he lopettivat seurustelunsa kesällä). En viitsinyt sanoa mitään, koska en voi olla varma enää mistään. Itse seurustelin monta vuotta oman exäni kanssa, ja kun viimeksi testasin klamydian, se oli negatiivinen jokunen vuosi sitten. Mitään oireita ei ole ollut sen jälkeen, paitsi nämä tällä viikolla saadut.

En tiedä enää mihin uskoa enkä tiedä, olisiko minun nyt soitettava exälleni. Häneltä on turha kysyä mitään, sillä takuuvarmasti hän kieltää, oli syyllinen tai ei. Emme myöskään jääneet hyviin väleihin, joten jos sanon hänelle, että minulla on tauti, niin ainoa asia sen seurauksena on se, että mies juoruaa asian ympäri kyliä. Mitä tehdä? Ketä uskoa? Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Siis näin tuon alun piti mennä: Käytyäni normaalissa rutiinipapakokeessa sain sen jälkeen kovia kirvelyoireita ja kipua (luulin niiden johtuneen kovakouraisesta papakokeen ottajasta). Siksi minulta sitten testattiin myös klamydia. (Anteeksi virheet, olen väsynyt...)

Jambo! Muistako sinä sen kulturi illan minu tukona? ehkä sinä saata tauti sillo minulta. sinu kannata kayta myös adidas testisa. mulla olla vehket iha ruvela. Jambo.

Jambo! sina olla sillo melko humalasa ja mina tarjo sulle viela silmatippa trinkki. sitte ku sina nukkua mina tuuppa ykkose ja kakkose sitte mina kanto sut lahimale pussi pusakille nukumaan, muistuko miele ollenka?

Minusta todennäköisin syy löytyy edelleen uudesta mies ystävästäsi. Vaikuttaisi siltä että hän 110 % unohtaa jotain tapahtuneen n. 4 vkoa ennen tapaamistanne. Laskien jos 1 vko menee ennen kuin klamy alkaa oirehtia. Siihen tämä sinun 3 vkoa ja noin 1.2 viikon oireitten alkamis aika.Kun pano ei merkkaa mitään mies unohtaa sen sata varmaan jos kiinnostava naistuttavuus ilmestyy. Näin se vaan on. Keskustele siis uuden mies ystäväsi kanssa älä exää sotke.

Nyt vain lääkekuurit teille molemmille. Minä en menisi puhumaan tuossa tapauksessa exälle mitään, jos on uhkana, että hän levittää sitä ympäri kyliä. Uusi kumppanisi saa päättää itse kertooko exälleen. Jos varmasti ei ole muiden kanssa ollut hänen jälkeensä, olisi tietysti syytä kertoa, mutta kuka näistä miehistä voi koskaan varma olla. Kovin on lyhyt tuttavuutenne, joten en luottaisi häneenkään sataprosenttisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Masentunut:
Sanoin, että luultavasti olen saanut taudin häneltä. Mies vastasi, että hassua, sillä hän oli yli viisi vuotta exänsä kanssa eikä yhtään irtosuhdetta ole takana senkään jälkeen (he lopettivat seurustelunsa kesällä).

Tauti voi olla peräisin vaikka miehen exältä. Onhan se voinut hänellä olla oireettomana.

Oletko ollut exäsi kanssa "suhteissa" viimeisen kuukauden aikana. Itse myös olen sitä mieltä, että tauti on erittäin todennäköisesti peräisin uudelta mieheltäsi. Riippuu myös väleistäsi exäsi kanssa, kertoisinko hänelle. Kun on enemmän kuin todennäköistä, että uusi miehesi on taudin sinuun tartuttanut.

Tuossa klamydiassa on vain se, että jos se on naisella pitkään ilman oireita, se voi aiheuttaa lapsettomuutta jne. Eli olisi todella hyvä että uusi kumppanisi mainitsisi asiasta exälleen. Koska voi olla, että tauti on myös uuden miehesi ex-naisella.

Luin nyt paremmin viestisi lopun. Eli älä puhu exällesi mitään. Pyydä "uutta" miestäsi käymään testeissä. Ihan sen takia, koska silloin tietää onko tauti mahdollisesti peräisin jopa uuden miehesi exältä, sehän voi olla todellakin vuosia oirettomana.

Kyllä minäkin tulin siihen tulokseen että olet saanut sen tältä uudelta miesystävältäsi, joka taas on kantanut sitä oireettomanta. Hän taas sai sen exältään joka on käynyt vieraissa ja on ilmeisesti ollut myös oireeton..

Niin se klamy tarttuu.. Toiset tuntevat heti saaneensa tartunnan, toiset levitävät sitä tietämättään, kun ovat oireettomia...

Joten lääkekuurit ja uskollisuuslupaus molemmille..

En ole ollut oman exäni kanssa missään tekemisissä loppukesän jälkeen. Uusi mieheni on aika kiltin ja tasapainoisen oloinen, ja hän oli erittäin hämmentynyt kun pyysin häntä käymään labrassa ja kertomaan minulle, mitä löytyy. No, jos hänellä ei ole tautia, niin se on exältäni ja siinä tapauksessa uusi mies tehnee väärin perustein johtopäätöksiä ja lähtee kytkemään :( Exäni on elämäntavoiltaan potentiaalisempi tartunnan lähde, mutta kun hänenkin kanssaan olimme viimeiset ajat tuosta syystä koska olimme olleet välillä erossa. Kuitenkin oireet pamahtivat nyt niin rajuina, että lääkärin mielestä on ihme, jos tauti on ollut kovin kauan minussa.

Onko sillä mitään merkitystä, että olen ekaa kertaa ollut pakosta pari vkoa ilman pillereitä (resepti meni vanhaksi)? Voiko tuo laukaista jotenkin taudin oireet "näkyviksi"?

Alkuperäinen kirjoittaja Masentunut:
Höh, siis olimme exänkin kanssa siis kondomin kanssa viimeiset kuukaudet. Ei osaa väsynyt ja itkuinen enää kirjoittakaan :(

Suotta tuosta masenut. Eihän se ole tämän uuden miehen vika, jos hän on tietämättään taudin kantaja. Hän kyllä tulee järkytymään myös jos tulos on positiivinen, sillä hänelle selviää silloin että hänen exänä tartutti hänet aikoinaan.. eli oli käynyt vieraissa..

Uskon että asian on juuri näin, joten teidän on turha syytellä toisianne.. exxät ja niiden tekemiset ovat vain exiä...

Muutama vuosi sitten, ollessani vielä naimisissa, sain vaimoltani (nyt jo ex) klamydian. Ensin hän tietenkin syytti minua vieraissa käymisestä, mutta kun tiesin itse takuuvarmasti, etten ollut käynyt vieraissa, niin selvisi, että hän oli saanut taudin salarakkaaltaan, joka puolestaan oli saanut sen omalta vaimoltaan!

Eli näinhän se on aina. Syytön saa kantaakseen syyllisten synnit.

No entäs tämä:
olin seurustellut nyk. mieheni kanssa noin 2 vuotta, kun rutiinitutkimuksissa minulla huomattiin klamydia. (Enkä TODELLAKAAN ollut tuon kahden vuoden aikana kenenkään muun kanssa!) Mieheni meni tarkastukseen ja hänellä näyte oli negatiivinen.

Että se niistä tartunta-ajoista.

"Hmp"]No juurihan tässä todettiin, että tauti voi olla OIREETTOMANA vuosia. MUTTA voimakkaat oireet tulevat (jos siis tulevat) useimmiten tuon 3vk kuluessa tartunnasta.

No mites se ei sitten mieheeni tarttunut, jos minulla oli oireettomana yli kaksi vuotta?
Voiko joku olla immuuni klamydialle?

Ap:lle
Syökää lääkekuurit (molemmat) ja unohtakaa koko juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällä:
Enpä sitten enää olekaan ymmällä. Kiitos!
Silloinen (aikaa on jo kymmenisen vuotta) lääkäri ei osannut sanoa mitään tähän tartuntaan/tarttumattomuuteen.

Niin. tai sitten mies oli jo hoidattanut itsensä sinulta salaa ;)

älä sure. Klamydia lähtee lääkekuurilla molemmista. Turha surra. Olisit voinut saada vaikka aidsin tai herpeksen ja niitten kanssa eletäänkin sitten loppuikä...

Mutta on varmaan vittumaista miettiä, onko ex pettänyt suhteen aikana vai onko uusi mies köyrinyt satoja naisia. No, jostakinhan nuo taudit maailman alussa ovat saaneet alkunsa ja jokainen, joka on saanut tartunnan, on yhtä lailla uhri ja saanut sen joltakulta. Veikkaan, että kukaan ei huvikseen klamydiaa kanna haarovälissään...

Jos kantaa tautia oireettomana, eikä tiedä siitä mitään (ei siis ole käynyt vieraissa, vaan exä on), niin ei se tauti sieltä häviä tutustuipa uuteen kumppaniin sitten pidemmän vai lyhemmän kaavan kautta.