Kenen vastuulla lapsen kavereiden tavarat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lasten kaverit tulevat meille leikkimään. Nyt kun alkoi "kesä", pyörät, potkulaudat, skeittilaudat otettiin käyttöön.

Sattui hassu juttu. Lapsen kaveri tuli meille leikkimään, sitten lapset lähti muualle ja lapsen kaverin pyörä jäi meidän pihalle. Jonkun ajan päästä meidän lapsi palasi yksin kotiin. Kaveri lähti toisen lapsen kanssa leikkimään ja lupasi tulla hakemaan pyörän myöhemmin.

Meni pari tuntia mutta kukaan ei hakennut pyörä. Sanoin lapselle, että soittaisi kaverille hakemaan pyöränsä. Lapsi soittii ja kaveri lupasi tulla hakemaan. Meni tunti, ei tullut. Kysyin lapselta tiesikö missä kyseinen kaveri asuu, tiesi.

Lähdettiin sen kaverin kotiin. Vanhemmat oli kotona.
Minä: Teidän poika jättii meidän pihalle kolmisen tuntia sitten pyöränsä eikä tullut vieläkään hakemaan.
Vanhemmat: Miksi ette tuoneet meille sitä kun kerran tulitte?
Minä: En ota sitä riskiä, että jos matkalla pyörään tulee joku vika niin syytetään meitä. Voisitteko pyydä oma lasta hakemaan sitä.
Vanhemmat: Hän hakee kun kerkeä.
Minä: Ollaan lähdössä enkä ota omalle vastuulle jos pyörän kanssa tapahtuu jotain.
Vanhemmat: Kun kerran se on teidän pihalla niin se on teidän vastuulla.
Minä: Miksi ette voi pyytä oma lasta hakemaan sitä?
Ovi meni kiinni.

Lähdettiin kotiin ja sen jälkeen asioille. Kun tulimme takaisin pyörä oli pihalla. En voinnut lukita kun meidän pyörässä oli pieni lukko joka oli kiinnitetty pyörän takapyörään. Toista lukkoa ei ole.

Ei kai minä ole vastuussa toisten tavaroista!?

Heidän pyörä, heidän vastuu. Mutta en ymmärrä miksi et vienyt pyörää heille jos kerran kävitte ovella, paljon helpommalla olisitte päässeet.

Ainakin tietävät missä fillari on ja jos sille jotain käy, eivät voi kuin syyttää itseään. Ken ei tavaroistaan huolehdi, saattaa ne sitten hukata ja menettää, ei sille vaan mitään voi.

Aika pikkumaista, että viitsitte mennä niille, mutta ette vieny sitä pyörää... No ihan miten vaan.

Mut kyllähän sä periaatteessa oot vastuussa siitä mitä teidän pihalla tapahtuu, jos kyseessä on siis omakotitalon piha..

Jokainen vastaa omista roippeistaan. Arvokkaita tavaroita tai särkyviä ei kannata tuoda ellei sitten ole valmis kestämään jos menee rikki.

Kerron myös lasten kavereille suoraan nämä säännöt että osaavat toimia sen mukaan ja huolehtia tavaroistaan.

samaa mietin et oliko jopa tyhjän tärkeää olla viemättä pyörää kun kuitenkin ovella kävitte. "Matkalla pyörään tulee joku vika", anna mun kaikki kestää... :D mut et taida olla ihan perillä muutenkaan kun mietit onko pyörä teidän vastuulla...

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Heidän pyörä, heidän vastuu. Mutta en ymmärrä miksi et vienyt pyörää heille jos kerran kävitte ovella, paljon helpommalla olisitte päässeet.

Ainakin tietävät missä fillari on ja jos sille jotain käy, eivät voi kuin syyttää itseään. Ken ei tavaroistaan huolehdi, saattaa ne sitten hukata ja menettää, ei sille vaan mitään voi.

En vienyt, koska viime vuonna sain kuulla kuka olen ja mitä joudun korvaamaan jos joku pienikin vika löytyy.

Aika lapsellista lähteä erikseen käymään ilman pyörää. Olisitte soittaneet vanhemmille ( ne olisi varmasti saanut lapsen kännykän kautta kiinni) ja sopineet asiasta. Nolo olet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En vienyt, koska viime vuonna sain kuulla kuka olen ja mitä joudun korvaamaan jos joku pienikin vika löytyy.

Oliko siis tämä sama perhe, joka noin sanoi? Jos oli, ei tulisi minullakaan mieleenkään heidän tavaroitaan kuskata.

Pikkasen outoja tyyppejä molemmat.
Kauhea haloo jostain pyörästä. jos pyöränsä jättää toisen pihaan niin se son silti omalla vastuulla eikä sen jonka pihassa se on.
ja outoa kävellä toisen kotiin kertomaan että tulkaa hakemaan pyörä. ei sitten voi viedä sitä samalla.
Ihmeporukkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja seitsikon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oliko siis tämä sama perhe, joka noin sanoi? Jos oli, ei tulisi minullakaan mieleenkään heidän tavaroitaan kuskata.

Oli sama perhe.
Olisin soittanut vanhemmille, mutta meillä ei ole heidän numeroa.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Aika pikkumaista, että viitsitte mennä niille, mutta ette vieny sitä pyörää... No ihan miten vaan.

Mut kyllähän sä periaatteessa oot vastuussa siitä mitä teidän pihalla tapahtuu, jos kyseessä on siis omakotitalon piha..

Kukaan aikuinen ei jää vahtimaan toisen pyörää pihalleen, jos pyörän omistaja ei sitä pyynnöstä huolimatta hae.

Jos sen pyörän taasen lukitsee autotalliinsa menojensa ajaksi, niin voi vain kuvitella millainen mekkala siitä nousee ap:n kuvaileman perhetyypin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mie oisin vaan antanut pyörän olla jos ei kerta omistaja sitä hae vaikka ilmoitettu on.

Sama juttu paitsi että olisin sanonut että jos pyörä on vielä ylihuomenna pihassa, se viedään poliisille löytötavarana :kieh: sieltä voi sit noutaa.

Jos he kerran tietävät, että pyörä on teillä eivätkä sitä viitsi hakea, niin on todellakin heidän omalla vastuullaan. Mutta jos asenne on heillä tuo, että aiemminkin ovat syytelleet ja sanoneet että kaikki viat ovat teidän vastuullanne, niin aika hankalilta vaikuttavat.

Jos ei normaali järkevä puhe auta niin latelisin säännöt. Sanoisin, että jatkossa heidän lapsensa ei tarvitse tuoda teille mitään tavaroita, koska et halua ottaa niistä vastuuta. Eli ilmoitat että et ota vastuuta, lapsi kuskatkoot omalla vastuullaan kamojaan.

Yhteistyössä