Kenen vastuulla on varmistaa, että lapsella on oikeasti lupa tulla kyläilemään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras

Lapsen kaveri tulee oven taakse, kysyy saako tulla meille leikkimään. Sanon, että saat jos saat äidiltäsi luvan. Lapsi lähtee kysymään lupaa, tulee sen jälkeen takaisin meille leikkimään kertoen että on saanut luvan tulla. Myöhemmin selviää, että lapsi ei ole saanut lupaa tulla sisälle, ja ihan hyvästä syystäkin.

Luotatteko te lapsen kavereiden sanaan siitä, että onko lupa, vai menettekö ensin kysymään sieltä kaverin vanhemmilta ihan itse?

Luotan kavereiden sanaan. Mikäli jälkikäteen osoittautuu että lapsi onkin tällä saralla epäluotettava niin mielestäni on lapsen äidin tehtävä tulla antamaan ohjeet miten haluaa minun jatkossa toimivan kun lapsi on tulossa kylään.

Mikäli oma lapsi valehtelisi, pyytäisin jatkossa lapsen kaverien äitejä soittamaan lapseni kännykästä minulle varmistaakseen asian.

Riippuu lapsesta ja lapsen iästä. Uusia kavereita olen yleensä pyytänyt ainakin soittamaan kotiin. Tuttujen kavereiden sanaan olen luottanut. Alle kouluikäisiin olen suhtautunut pienellä varauksella, kouluikäisten pitää mun mielestäni vastata jo itse siitä, menevätkö luvan kanssa vai luvatta kaverille kylään.

Mulla ei ole vielä noin isoja lapsia, että itsekseen kulkisivat. Mutta luulisin, että tulen vastaavissa tilanteissa pyytämään lasta hakemaan äitinsä ovellemme sanomaan, jos kyläily sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja pienten äiti:
Mulla ei ole vielä noin isoja lapsia, että itsekseen kulkisivat. Mutta luulisin, että tulen vastaavissa tilanteissa pyytämään lasta hakemaan äitinsä ovellemme sanomaan, jos kyläily sopii.
Toi onnistuu vain, jos kaveri asuu lähellä ja hänen äitinsä on kotiäiti. Koululaisen kaveri voi asua kauempana ja kaverin vanhemmat saattavat olla töissä.

Yhteistyössä