Kerro näkemyksesi: poikia tulee suojella enemmän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitikarhu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeks, en jaksa nyt lukea kaikkia vastauksia ennen kirjottamista, mut teen sen kyllä, kunhan joudan.

Tuli vaan mieleen, että paljonkohan noihin alotusviestissä mainittuihin tutkimustuloksiin on vaikuttanu kulttuuri ja perinteiset käsitykset tyttöjen ja poikien eroista? Siis ei tutkijoihin, vaan niiden tutkittujen (alitajuseen) käytökseen ja mielipiteisiin...?

Tajusko kukaan pointtia? En oo tänään ihan skarpeimmillani. :D

Mulle itseasiassa tuli mieleen, että hyvin useasti poikaa pidetään tuhmempana ja syyllisempänä kuin tyttöä. Aika karkeissakin tilanteissa varsinkin tytön äiti näkee asian täysin väärin. Olen tuon saanut kolmen pojan äitinä kokea.

Jaksamatta lukea koko ketjua vastaan aloitusviestiin: Minusta kuulostaa vaaralliselta, jos lasten äitisuhde perustuu kelloon tai muuhun kylmään arviontivälineeseen. Vai millä muuten varmistettaisiin se, että pojan pipiin puhallettaisiin 4 sekuntia kauemmin kuin tytön? Iltapeittlystä saa kyllä katoamaan luontaisen herkkyyden, jos keskittyy tekemään asian tietoisesti niin, että kohtelee kumpaakin tietyllä tavalla vain sukupuolen takia.

Terveemmältä minun korvaani kuulostaisi se, että mennään lasten ehdoilla, näiden persoonan eikä sukupuolen mukaan. Pipin puhallusaika on kiinni siitä, mikä näyttää olevan lapselle tarpeeksi. Jollekulle riittaä pihainen puhallus, toinen kaipaa syliä, silityksiä ja kolme puhallusta. Väärin on se, että poikaa opetettaisiin olemaan erityisen reipas ja tyydyttäisiin lohdutteluissa minimiin tai hyysättäisiin ylimääräistä, vaikka tämä olisi jo jatkamassa toisiin puuhiin.

Tieto on hyvästä, liika tietoisuus ei. On jätettävä sijaa aidolle kohtaamiselle lapsen kanssa sukupuolesta riippumatta.

• Tykkää
Reactions: säpäle
Kiitos kaikista vastauksista. Ennen toista raskautta toivoin palavasti toista lasta ja en sukupuolta miettinyt. Sitten tämä nettimaailma veti syövereihinsä ja sillä tiellä ollaan.
:)

[QUOTE="Äitikarhu";25656721]Hei petite, kiiitos kun vastasit. Minusta tässä on aika mielenkiintoinen pointti, enkä tiedä mitä ajatella:

1) monet naiset muistavat, että heidän äitinsä rakasti veljiä enemmän tai paapoi heitä. Itse asiassa suurin osa maailman naisista näyttää kokeneen näin.

2) sitten kuitenkin osa naisista kokee, että jos he halaavat poikiaan, heitä arvostellaan tästä. Nämä naiset näkevät, että monet pojat ovat jääneetkin vaille rakkautta! Kysyisinkin, kuka sinulle on osoittanut paheksuntaansa siitä, että hellit poikaasi?

Pelkään, että totuus onkin tämä:

äidit ovat aina antaneet pojille alitajuntaisesti enemmän rakkautta ja ovat sokeita tyttöjen tarpeille. Kun sitten nämä äidit näkevät 30- 50-vuotiaita miehiä, jotka eivät osaa puhua tunteistaan, he tuntevat edelleen suurempaa suojeluvaistoa näitä miehiä kohtaan kuin naisia, jotka myös tuntevat rakkauden puutetta. Tuntuu, että poikiaan hellivillä naisilla on ikäänkuin pohjaton kaivo osoittaa rakkautta pojilleen, mutta tätä pohjatonta rakkauden tarvetta ei nähdä tyttärissä. Tarkoitan siis, että vaikka monet aikuiset naiset kokevat, että heidän lapsuudessaan äiti rakasti veljeä enemmän, he puhuvat yhtä aikaa siitä, että pojat eivät saa tarpeeksi rakkautta. Toistavatko he lapsuutensa kaavaa?

Kiitos hienoista ajatuksista kaikille![/QUOTE]

Onnekseni itselläni ei ole veljiä sisko vain ja ei ole kokemusta lapsuuden eriarvoisuudesta. Mutta itselläni on poikia ja tyttöjä ja menisin väittämään, että siinä missä mä saatan helliä poikiani enemmän mieheni hellii tyttöjä, joten eikö ole aika tasa-arvoista?

[QUOTE="Äitikarhu";25657236]

Ehkä mietin aivan liian raskaasti tätä asiaa.[/QUOTE]

Todellakin mietit liian raskaasti. Rakastaminen ja hellyys on biologiaa, kuten sukupuoletkin. Jokainen rakastaa toisiaan juuri sen verran kun rakastavat, ketään ei voi väkisin rakastaa. Hellyyttä annetaan rakkaimmilleen.

Itse en usko kulttuurilla olevan sukupuolten ja rakkauden sekä hellimisen määrän kanssa paljoakaan tekemistä, vaan se on biologiaa.

Meillä on tytöt pärjänneet ainakin nyt pieninä paremmin kuin pojat. Tytöt on ikäisikseen ns. isompia. Toki hekin ovat ujoja ja saavat tukeni siihen, mutta ehkä pojat on tarvineet enemin apua joihinkin asioihin. Mielestäni on hyvä mennä lapsen mukaan, eikä oppaan mukaan. Ei ketään tarvitse suojella enempää kuin mitä on taretta. Mielestäni ylisuojelu on yhtä haitallista, kuin liian vähäinen suojelu.

Lainasin oman tekstini ap:lle vastaukseksi. Eli toki hellin ja suojelen tyttöjäni ja koska ovat pienimmät meidän perheessä niin heille riittää tilaa sylissäni.

Ehkä eniten on luonteesta kiinni, että kaksi nuorempaa poikaa on selvästi tarvinneet enemmin hellyyttä ja tukea pärjätäkseen.

[QUOTE="vieras";25656671]Mun mielestä sun teksti oli surullista lukea ja jotenkin itse pidän näitä poikalasta palvovia ja paapovia äitejä jollain tasolla vähän sairaana. Ne on just niitä maailman hankalimpia anoppeja tulevaisuudessa, kun kukaan nainen ei ole tarpeeksi hyvä heidän pojalleen.

Todella surullista, jos kuvittelet poikalapsen paapomisen olevan oikeutettua. Miksi sitä hellyyttä ei riittäisi molemmille? Miksi teet toisen lapsen jos sulla ei ole sydämessä yhtä paljon tilaa sille toiselle, ainakaan jos se on tyttö?

Tyttölapsille tosi surullista, että vielä tänä päivänäkin pojat ovat arvostetumpia ja hellitellyimpiä. Jos usea nainen ajattelee kuin sinä ja myös miehet usein arvostavat enemmän poikiaan.[/QUOTE]

Netissä väittävät monet äidit, että jokainen lapsi on yhtä rakas mutta he vaativar tytöiltä enemmän, koska he haluavat tytön pärjäävän maailmassa. Siinä jenkkitutkimuksessakin äidit sanoivat, että he antavat tyttärille enemmän neuvoja miten pärjätä koska he itse naisina ovat myös pärjänneet. Poikien maailma on vieras, joten he suojelevat poikia enemmän. Kovasti vakuuttivat silti että yhtä rakkaita pojat ja tyttäret.

Vielä netissä sanottua:

Mannerheimin lastensuojeluliitto: äidit ovat hellempiä pojilleen, isät tyttärilleen

Iso haaste tasapuolisuudessa on, että nainen samaistuu tyttäreensä enemmän kuin poikaan. Jos tyttö kaatuu pihalla, äiti kiukustuu tilanteesta herkemmin kuin jos kaatuja on poika, sillä hän muistaa oman kaatumiskokemuksen ja oman äitinsä reaktion. Miten voin pitää huolta siitä että en projisoi omia ongelmiani tyttöön, kun ne tulevat alitajunnasta? Tyttöhän kokee minun suosivan veljeä jos toimin näin. Sitä en halua. Mll:n sivuilla kuitenkin sanotaan, että varsinkin stressitilanteissa toimimme kuin omat vanhempamme, hyvässä ja pahassa.

Suojella?
Minusta poikia ja miehiä pitää kannustaa näyttämään ja puhumaan tunteistaan, mutta se on täysin eriasia kuin suojelu. Kasvatuksessa pyrin ajattelemaan sukupuolta mahdollisimman vähän ja keskittyä enemmän lapseen ja hänen persoonallisuuteensa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Merengue
Tietyllä tavalla ymmärrän aloittajaa, sillä itse olisin halunnut vain samaa sukupuolta olevat lapset. Aivan sama olisiko ollut pelkkiä poikia vai tyttöjä, mutta kunhan olisi sukupuoli ollut sama. Muille selitin tuntemuksiani sillä, että sitten samat vaatteet sopivat ja on enemmän seuraa toisilleen. Tosiasiassa vain puhtaasti pelkäsin omia äidin taitojani (ja mieheni isän taitoja) olla tasapuolinen sekä tytöille että pojille. Suurin pelkoni oli kylläkin päinvastainen aloittajan mietteiden kanssa. Pelkäsin lähinnä poikien suosimista tyttöjen kustannuksella.

No tottakai sain ensin pojan, sitten tytön ja nyt odotan kolmatta lasta, poikaa. Edelleen kannan huolta siitä, että lapset kokisivat olevansa mahdollisimman tasa-arvoisessa asemassa. Ehkä liiankin kärkkäästi olen korjaamassa miestäni, jos hän puhuu, että "pojasta tulee metsämies", jne. Olen nimittäin heti korjaamassa, että kyllä tytöstäkin voi tulla "metsänainen", jne. Olen lisäksi salaa mielissäni, että kolmas lapsi on poika. Tällöin ajattelen, että jokainen lapsi saa olla erityisasemassa perheessämme. Esikoinen siksi että on ensimmäinen, keskimmäinen lapsi siksi että on ainoa tyttö ja kuopus siksi että on nuorimmainen.

[QUOTE="jojo";25657735]
Tieto on hyvästä, liika tietoisuus ei. On jätettävä sijaa aidolle kohtaamiselle lapsen kanssa sukupuolesta riippumatta.[/QUOTE]
Näin. Siksi aloituskin tuntuu jopa pelottavalta. Henkisesti terveet ihmiset eivät pakonomaisesti mieti tunne-elämää koko ajan, vaan elävät.

[QUOTE="minä";25662748]Tietyllä tavalla ymmärrän aloittajaa, sillä itse olisin halunnut vain samaa sukupuolta olevat lapset. Aivan sama olisiko ollut pelkkiä poikia vai tyttöjä, mutta kunhan olisi sukupuoli ollut sama. Muille selitin tuntemuksiani sillä, että sitten samat vaatteet sopivat ja on enemmän seuraa toisilleen. Tosiasiassa vain puhtaasti pelkäsin omia äidin taitojani (ja mieheni isän taitoja) olla tasapuolinen sekä tytöille että pojille. Suurin pelkoni oli kylläkin päinvastainen aloittajan mietteiden kanssa. Pelkäsin lähinnä poikien suosimista tyttöjen kustannuksella.

No tottakai sain ensin pojan, sitten tytön ja nyt odotan kolmatta lasta, poikaa. Edelleen kannan huolta siitä, että lapset kokisivat olevansa mahdollisimman tasa-arvoisessa asemassa. Ehkä liiankin kärkkäästi olen korjaamassa miestäni, jos hän puhuu, että "pojasta tulee metsämies", jne. Olen nimittäin heti korjaamassa, että kyllä tytöstäkin voi tulla "metsänainen", jne. Olen lisäksi salaa mielissäni, että kolmas lapsi on poika. Tällöin ajattelen, että jokainen lapsi saa olla erityisasemassa perheessämme. Esikoinen siksi että on ensimmäinen, keskimmäinen lapsi siksi että on ainoa tyttö ja kuopus siksi että on nuorimmainen.[/QUOTE]

Kiitos kun kirjoitit tämän. Haluaisin vielä kysyä sinulta, kuinka kovaa työtä tällainen tasapuolisuuden luominen on - pystytkö rentoutumana äitinä yhtään? Minulla on nimittäin se pelko, että edessä on ikäänkuin 18 vuoden putki, jossa jokaista sanaa ja tekoa joutuu miettimään kuin haukka. Sellaista ei jaksa. Pitäisi kyetä myös rentoutumaan.

[QUOTE="Äitikarhu";25663017]Kiitos kun kirjoitit tämän. Haluaisin vielä kysyä sinulta, kuinka kovaa työtä tällainen tasapuolisuuden luominen on - pystytkö rentoutumana äitinä yhtään? Minulla on nimittäin se pelko, että edessä on ikäänkuin 18 vuoden putki, jossa jokaista sanaa ja tekoa joutuu miettimään kuin haukka. Sellaista ei jaksa. Pitäisi kyetä myös rentoutumaan.[/QUOTE]

Minä olen sitä mieltä, että äitiydessä ei pidä varoa sanojaan vaan hellyyden ja rakkauden pitää antaa pulputa rauhassa. Myös vihantunteet ja hetkelliset kiukutkin pitää näyttää lapsille, joskin niitä pitää osata hillitäkin. Lapset kyllä vaistoavat vanhemman tunteet ja lapsi oppii vanhempiensa tunteista.

Ei sillä, että näitä asioita olisi hyvä ajatella ja omia tunteitaan on hyvä analysoida sekä itseäänkin voi kehittää, mutta lapsen edessa pitää olla luontaisesti.

Muutamat kirjoittivat, että poika ei ole heikompi kuin tyttö.

Tämä ei vain valitettavasti näytä pitävän paikkansa:

-teini-ikäisillä pojilla kuolemanriski on 2-kertainen verrattuna tyttöihin
-kätkytkuoleman riski on 1,5-kertainen pojilla
-kohtukuolemista suurempi osa sattuu pojille
-poikia syntyy 105 sataa tyttöä kohden, mutta 36 ikävuoteen mennessä naisia on yhtä paljon kuin miehiä
-poikalapsi kärsii enemmän kodin stressaavasta ilmapiiristä kuin tyttö (Keltikangas)

Pitäisikö poikia sittenkin suojella enemmän? Että kun poika itkee ja häntä pelottaa, häntä tulee lohduttaa hellemmin, koska hän on särkyvämpi.

[QUOTE="Äitikarhu";25672264]Muutamat kirjoittivat, että poika ei ole heikompi kuin tyttö.

Tämä ei vain valitettavasti näytä pitävän paikkansa:

-teini-ikäisillä pojilla kuolemanriski on 2-kertainen verrattuna tyttöihin
-kätkytkuoleman riski on 1,5-kertainen pojilla
-kohtukuolemista suurempi osa sattuu pojille
-poikia syntyy 105 sataa tyttöä kohden, mutta 36 ikävuoteen mennessä naisia on yhtä paljon kuin miehiä
-poikalapsi kärsii enemmän kodin stressaavasta ilmapiiristä kuin tyttö (Keltikangas)

Pitäisikö poikia sittenkin suojella enemmän? Että kun poika itkee ja häntä pelottaa, häntä tulee lohduttaa hellemmin, koska hän on särkyvämpi.[/QUOTE]

Kätkyt- ja kohtukuolemiin ei voi vaikuttaa millään huolehtimisen määrällä. Teini-ikäiset taas tarvitsisivat järkeä jostakin. He tekevät typeryyksiä, koska aivoissa vaarantaju ei ole vielä kyllin kehittynyt ja aivot tarvitsevat rankkaa stimulaatiota, jotta jännityksen kokeminen olisi mahdollista. Siksi teinit ajavat autoilla ja mopoilla liian lujaa ja harrastavat hulluja lajeja, joissa on loukkaantumis- ja kuolemanriski. Pojilla vaikuttaa myös testosteronin määrä. Aivojen kehitykseen on vaikea vaikuttaa, ja mitä teinipojan erityinen suojeleminen sitten olisi? Kotona pitämistä vanhemmaksi kuin tyttölapsia?

Jos jossakin asiassa pitäisi tehdä poikien eteen enemmän, minusta se juttu olisi puheyhteyden ylläpitäminen. Pojilla on edelleen monta kertaa sellainen miehen malli, ettei "turhista" saa narista ja asioiden puhuminen on akkamaista juoruilua. Tämä pitää paikkana oman mieheni kohdalla, ja poikani isänisää kuunnellessa selviää, miksi. Minun hommani on pehmentää papan puheita, kun tämä yrittää viedä seuraavallekin polvelle viestiä, ettei sovi itkeä. Sanon pojalleni, että se on höpöhöpöjuttua ja pappa jekuttaa.

Jos poikakin saa näyttää tunteita ja oppii sanoittamaan niitä ja kokee, että on ok jutella mieltä painavista asioista, ahdistus vähenee, näin väittäisin. Resepti on yksinkertainen: ei vaadita pojilta ylireippautta ja tunteiden piilottamista.

Pojilta pitää vaatia hyvää käytöstä ja oikeanlaista vahvuutta. Ap vaikuttaa äidiltä, joka kasvattaa tyttäristään vihaisia ja pojistaan surkimuksia. Sellaisesta pojasta ei ikinä tule kunnon isää, kun ei osaa ottaa vastuuta eikä osaa hoitaa. Osaa vaan vaatia huomiota ja hoivaa.

[QUOTE="jojo";25672361]

Jos poikakin saa näyttää tunteita ja oppii sanoittamaan niitä ja kokee, että on ok jutella mieltä painavista asioista, ahdistus vähenee, näin väittäisin. Resepti on yksinkertainen: ei vaadita pojilta ylireippautta ja tunteiden piilottamista.[/QUOTE]

Itse asiassa minua häiritseekin juuri päinvastainen: oma kokemukseni on, että jos tyttö kaatuu ja alkaa itkeä, äiti herkemmin suuttuu koska ei itsekään saanut lohdutusta pienenä. Jos taas poikalapsi kaatuu, häntä kohdellaan (_naisten_) osalta kuin haavoittuvaista enkeliä. Eli naiset sallivat pojan itkevän, mutta naiset eivät salli tytön itkevän. Itselläni on siis täysin päinvastainen kokemus!

Kun poikani syntyi, huomasin, etten ole kertaakaan menettänyt hermojani siihen, että hän kaatuu tai saa kiukkukohtauksen. Olen lähes vakuuttunut, että se johtuu siitä, että pienen pojan kaatuminen näyttää minusta "pienen nallekarhun, hauraan lapsosen" kaatumiselta. Jos tyttö kaatuu, tiedän itse selvinneeni tyttölapsena vaikka mistä - ja en ehkä alitajuisesti tajua siinä akuutissa tilanteessa lohduttaa häntä. Entä jos alitajuisesti sanon vain reippaasti: "Nousehan Isabella jo ylös", kun pojalle sanon: "Voi pikku Taavetti, tuliko pipi?" Sitä tässä ketjussa pohdin - tarvitseeko tyttö lohdutusta, kun pojat kerran ovat niitä heikompia. VAi pitäisikö jatkuvan kotona pitämisen ja sylittelyn sijasta oikeasti kertoa, miten kaadutaan turvallisesti?

Onko niin, että peräkammarin pojaksi kasvattamalla poika saa kaipaamiaan elämän eväitä (monet peräkammarin pojat kun eivät itse näe mitään ongelmaa siinä, että äiti passaa)

vai

pitäisikö poikaa nimenomaan kannustaa urheilemaan ja kokeilemaan rajojaan, kuten tyttöäkin? Kummasta poika on aikuisena äidilleen kiitollisempi - siitä että äiti piti paljon sylissä ja ei ikinä haluaisi luopua pojastaan, vai siitä, että kannusti reippauteen?

Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin en tiedä vastausta. Tiedän vain, että monelle miehelle ei näytä olevan mikään ongelma, että heidän äitinsä pesee heidän pyykkinsä vielä 30-vuotiaana.

Lisään vielä:

3-vuotiaat pojat kuulemma eivät useinkaan osaa pukea yhtä hyvin kuin tytöt.

Jos minulla olisi 3-vuotias kaksospoika ja 3-vuotias kaksostyttö, niin onko oikein, jos puen pojan sylissäni ja sanon tytölle: "otahan Isabella vaatteet tuosta korista ja laita päälle". Jos tyttö tämän taidon osaa, niin onko oikein että annan sen hänen tehdä? Vai muistaako hän koko loppuelämänsä, että paapoin hänen veljeään ja ikäänkuin "rakastin häntä enemmän"?

Siihen en usko, että pojan pukeminen tarkoittaisi, että rakastan poikaa enemmän, mutta vastaan vain hänen tarpeisiinsa. Mutta onko riskinä se, että tyttöjen alemmuudentunteet (kuten itselläni) johtuvat juuri siitä, että poika tarvitsee äitiään enemmän?

Mulle itseasiassa tuli mieleen, että hyvin useasti poikaa pidetään tuhmempana ja syyllisempänä kuin tyttöä. Aika karkeissakin tilanteissa varsinkin tytön äiti näkee asian täysin väärin. Olen tuon saanut kolmen pojan äitinä kokea.

Minä taas olen huomannut, että poikien "tuhmuutta" pidetään enemmän itsestäänselvyytenä ja täten annetaan helpommin anteeksi. Tytöillä pidetään pienempiä asioita suurempina rikkeinä.

Pieni esimerkki ihan omasta lapsuudesta - poikalapsella oli aina uudet vaatteet kurassa ja repaleilla, mutta jos tytön uuteen puseroon tuli pienikin tahra niin herrajumala sitä motkotuksen määrää.

Minä taas olen huomannut, että poikien "tuhmuutta" pidetään enemmän itsestäänselvyytenä ja täten annetaan helpommin anteeksi. Tytöillä pidetään pienempiä asioita suurempina rikkeinä.

Pieni esimerkki ihan omasta lapsuudesta - poikalapsella oli aina uudet vaatteet kurassa ja repaleilla, mutta jos tytön uuteen puseroon tuli pienikin tahra niin herrajumala sitä motkotuksen määrää.

Tätä juuri tarkoitin - että tytölle ollaan alitajuisesti ankarampia. Ja kysynkin, onko se oikein ja pitääkö niin ollakin?

Mä olen itse suht vähän miettinyt noita sukupuoleen liittyviä kasvatusjuttuja, tosin olen kiitollinen siitä, että sain ensin pojan. Olin toivonut ekana tyttöä, kuvittelin, että osaisin kaikki tyttöjutut, mutta en pärjäisi pojan kanssa vaan tekisin jotain väärin. Pojan tultua maailmaan totesin, että vanhemmuus on joka tapauksessa erikseen opeteltava juttu, syntyi kumpi vaan.

Ehdin tutustua poikaani rauhassa 1v ja 10kk ajan, ennen kuin syntyi toinen lapsi, tällä kertaa tyttö. Siinä vaiheessa mulla oli kuitenkin niin vahva suhde poikaan, että se ei hetkahtanut tytönkään syntymästä. Kuitenkin sain lisäsyitä olla onnellinen siitä, että esikoinen oli poika eikä päin vastoin. Esikoisen kanssa olin tosi tarkka kaikesta, hyvä, etten vaihtanut vaatteita sille, jos niihin tarttui koirankarva. Lakanoita pesin heti, jos niihin tuli yksi pikkuinen vauvankuolatippa. Tällainen sählääminen jäi pois, kun pienempi syntyi. Kuopusta en ole tietenkään ehtinyt pitää sylissäkään jatkuvasti, kun välillä siihen tahtoo esikoinenkin. Kuopus joutuu silloin odottamaan.

Tämä ei tunnu minusta silti yhtään pahalta. Mutta jos tilanne olisikin ollut toisinpäin, tiedän, että olisin henkeä pidättäen kytännyt itseäni ja miettinyt, johtuuko rennompi ote kuopuksen kohdalla oikeasti siitä, että minulla on enemmän kokemusta, vai johtuisiko se sitten kuitenkin siitä, että poika ei olisikaan yhtä rakas? Nykytilanteessa TIEDÄN, että kuopus on yhtä rakas, vaikka en touhotakaan niin paljoa.

Jos meille syntyisi kolmas lapsi, taakka pienenisi entisestään, sillä silloin ei enää sukupuoli merkkaisi sitäkään vähää. Rutiinit ovat rutiineja ja rakkaus on asia ihan erikseen.

[QUOTE="Äitikarhu";25672541]
3-vuotiaat pojat kuulemma eivät useinkaan osaa pukea yhtä hyvin kuin tytöt.

Jos minulla olisi 3-vuotias kaksospoika ja 3-vuotias kaksostyttö, niin onko oikein, jos puen pojan sylissäni ja sanon tytölle: "otahan Isabella vaatteet tuosta korista ja laita päälle". Jos tyttö tämän taidon osaa, niin onko oikein että annan sen hänen tehdä? Vai muistaako hän koko loppuelämänsä, että paapoin hänen veljeään ja ikäänkuin "rakastin häntä enemmän"?

Siihen en usko, että pojan pukeminen tarkoittaisi, että rakastan poikaa enemmän, mutta vastaan vain hänen tarpeisiinsa. Mutta onko riskinä se, että tyttöjen alemmuudentunteet (kuten itselläni) johtuvat juuri siitä, että poika tarvitsee äitiään enemmän?[/QUOTE]

En tiedä mikä on oikein ja mitä mikäkin tarkoittaa, mutta miksi ihmeessä PITÄISI tehdä noin? Olisiko muka ihan hemmetin vaikeaa opettaa kumpaakin lasta pukemaan itsensä ja kannustaa kumpaakin tasapuolisesti?

Se on ihan sama, jos oppimistahdissa on pieniä eroja (jotka ovat varmasti ainakin osittain kulttuurin sanelemia), mutta ratkaisu nyt ei ainakaan ole että toisen pitää opettaa itseään ja toisen ei tatvitse opetella ollenkaan. Se ei ole KUMMALLEKAAN hyväksi.

[QUOTE="Äitikarhu";25672583]Tätä juuri tarkoitin - että tytölle ollaan alitajuisesti ankarampia. Ja kysynkin, onko se oikein ja pitääkö niin ollakin?[/QUOTE]

Ei minusta. Ainakin tässä huushollissa ero perustui lähinnä siihen, että pojalle ostettiin automaattisesti enemmän "käyttöä kestäviä" vaatteita kun hänen odotettiinkin olevan rajumpi ja sotkuisempi. Tytöille ostettiin "nättejä" vaatteita, ja sitten suututtiin jos ne nätit vaatteet kuluivat käytössä.

Eli kumpi sitten tuli ensin, muna vai kana...

Yhteistyössä