Kerronko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirjoittajalle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On tietysti eri asia, jos kaiken aikaa ja joka viestissä kertoo toisten tekemisistä ihan vain huvikseen yms. mutta en oikein ymmärrä, miten voisi välttyä kertomasta muiden asioita? Tarkoitan, että tämäkin palsta on ihmissuhdepalsta, ja ihmissuhde vaatii vähintäänkin sen toisen osapuolen. Moni kyselee netissä toisten kokemuksia ongelmanratkaisuihin tms. Eihän täällä voi mitään kirjoittaa, jos tarvitsee koko ajan kertoa jotain kierrellen ja kaarrellen. Ja varsinkin kun anonyymisti kirjoitellaan, niin?? Muutenhan täällä on palsta täynnä oikeusjutun alkuja (jos olen oikein käsittänyt, niin kunnianloukkaus –netissä- vaatii sen, että solvataan selkeästi tunnistettavaa henkilöä =kuva tai nimi).

Meitä on erilaisia, itseäni ei juurikaan kiinnostaisi, jos joku ei-niin-kovin-tuttu välttämättä haluaa minusta jostain kirjoitella – vaikka itse tunnistaisinkin, suuri osa, sanoisinpa kaikki muut eivät kuitenkaan tiedä kenestä on kysymys. Tällaisella asialla ei vain ole minulle merkitystä.

Netissähän on monia ns. vertaistukipalstoja, jossa hyvinkin tarkkaan kerrotaan arkielämästä ja niitä pääsee (joissain myös suljettuja aihealueita) kuka tahansa lukemaan. Ja aivan taatusti helposti tunnistettavia ihmisiä, jos vain oikea tyyppi osuu lukemaan.

minusta kuitenkin jokaisen ihmisen pitäisi miettiä, että missä menee ns. YKSITYISYYSSUOJA toisten asioiden kertomisen =""rääpimisen"" kanssa. Julkkisten juorujutuissa voi loukkaustapauksessa julkkis aina nostaa oikeusjutun lehteä vastaan VÄÄRISTÄ valheellisista tarinoista. Esim. työpaikoillahan on vaitiolovelvollisuus niin työasioista kuin myös työpaikan sisäisistä henkilöasioista. Miten täällä oleva ihminen voi puolustautua, jos alkaa tulla tutuilta kyselyjä, että onko kyseessä esim. se sinun tapauksesi, kun siellä niin yksityiskohtaisesti kerrotaan sinun tarinaa.

Anna ihmeessä ystäväsi pitää harrastuksensa! Hän saattaa hyvinkin tietää, etteivät kaikki hänen kirjoittamansa asiat ole totta. Kunhan sepittelee tarinoita ja sitä kautta käy läpi erilaisia elämän asioita ja herättää keskustelua. Miksi sinun pitäisi pilata hänen ilonsa? Kuulostaa jo vakavalta häirinnältä tuo, että olette oikein lukemalla lukeneet hänen juttujaan ja nyt aikeissa paljastaa hänet.

Jos hän ei ole maininnut kenenkään nimiä, niin hän ei todellakaan ole tehnyt mitään väärää. Kirjoittaja saattaa sitäpaitsi olla joku aivan muu tai vaikka joku toinen tuttavanne, joka on samaistunut tähän epäilemäänne henkilöön ja kirjoittaa ikään kuin hänenä. Kuulostaako oudolta?

Näiden palstojen idea todellakin on se, että jokainen saa kirjoittaa anonyyminä. Mielestäni on todella epäkohteliasta ja moukkamaista yrittää arvailla ja jäljittää jonkun nimimerkin oikeaa henkilöllisyyttä. Minun puolestani kuka tahansa saa kirjoittaa aivan mitä tahansa, tietenkin hyvän maun ja tiettyjen kohteliaisuussääntöjen puitteissa.

Ap taitaa olla niitä vanhempia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että netissä todellakin on luvallista kirjoittaa myös keksittyjä juttuja. Kaiken ei aina tarvitse olla pilkulleen totta. Ystäväsi voi vaikka purkaa paineitaan kirjoittamalla kärkevästi, ollen kuitenkin ihan normaali ihminen ilman mitään mielenterveysongelmia. Neuvoni siis on, että antakaa hänen olla.

Toivottavasti kukaan ei lähde jäljittämään minua ja tule lounastauolla kommentoimaan tekstejäni. Tämä kun on eräänlaista terapiaa ja asioiden läpikäymistä, ikään kuin vain ajattelisin ääneen asioita. Nämä keskeneräiset ajatukset ja pohdinnat ja liioittelut eivät kuvaa minua ihmisenä kovinkaan hyvin, vaikka jotkin mielipiteet ovatkin hyvin tunnistettavissa.

Mirri: miltä sinusta tuntuisi lukea jos vaikka miehestäsi joku tuntemasi henkilö netissä kirjoittaisi esim. että hän on käyttänyt lapsiaan hyväksi seksuaalisesti. Ilman nimeä tietenkin, mutta muuten niin että tutut pystyvät hänet joistakin yksityiskohdista tunnistamaan?!
Onko sekin vain paineiden purkamista kärkevästi? Tätä luokkaa ne kirjoitukset nimittäin ovat.

Täällä on näköjään hyökätty minun kimppuuni! Eikö näitä palstoja sitten saa lukea kuka haluaa ja minunko vastuulla on se kuinka tunnistettavasti joku kirjoittaa?
Mutta ei, en aio kertoa tälle kirjoittajalle mitään. Kaipa kirjoittaminen on kuitenkin hänelle terapiaa, toivon todella ettei hän ajattele niin kuin kirjoittaa.
Toivon myös ettei kukaan muu tunnista niitä hänen kirjoituksiaan, niin rankkoja asioita hän esittää siellä joistakin ihmisistä ihan totena.

Korostan nyt vielä kerran että olen 100 % varma että se on nimenomaan hän (mm. hänen ammattinsa täsmää, lastensa ikä ja sukupuoli, hänen oma ikänsä, asuinpaikkansa, Lisäksi henkilöistä joista hän kirjoittaa: iät, ammatit sekä useat muut yksityiskohdat joita en tässä viitsi mainita ettei hän itse paljastuisi.

<<Korostan nyt vielä kerran että olen 100 % varma että se on nimenomaan hän (mm. hänen ammattinsa täsmää, lastensa ikä ja sukupuoli, hänen oma ikänsä, asuinpaikkansa, Lisäksi henkilöistä joista hän kirjoittaa: iät, ammatit sekä useat muut yksityiskohdat joita en tässä viitsi mainita ettei hän itse paljastuisi.

Missä ihme ketjussa joku ehtii paljastaa noin paljon?

Minusta on melko sairasta myös kytätä tuttujaan, josko he kirjoittasivat minusta? Ja ""olla ihan varma"" että tuo on se tuttuni/sukulaiseni/naapurini.

Tai kytätä, mitä muuta esim. minä (tänään tässä nimimerkillä pilvee) kirjoitaa muualla netissä ja Elleissä. Sairasta, jos ei ihmisellä ole muuta tekemistä.

""Missä ihme ketjussa joku ehtii paljastaa noin paljon?""

Ilmeisesti kymmenissä tai jopa sadoissa ketjuissa, en ole kaikkia todellakaan edes lukenut. Muutaman pitkän tarinan vain.

Ei tässä kukaan ole kytännyt mitään, minulle eräs tuttavani kertoi näistä ja oli säikähtänyt kirjoittajan (ja niiden joista on kirjoitettu) puolesta. Hänen pyynnöstään sitten luin niitä ja valitettavasti jouduin toteamaan että hän se juuri on.

<<Ilmeisesti kymmenissä tai jopa sadoissa ketjuissa, en ole kaikkia todellakaan edes lukenut. Muutaman pitkän tarinan vain.

Eli se tuttusi on sitten lukenut?

Voi kristus. Miten voitte olla varmoja, että ne kaikki sadat viestit on juuri häneltä!??!??!!?

Asiaa:

Jos naisen antamilla tiedoilla solvaukset voidaan kohdistaa vain yhteen henkilöön, tunnusmerkistö rikoksesta SAATTAA täyttyä.

Toisaalta on olemassa myös sananvapaus ja kun anonyymistä kirjoittelusta oli kyse...

Kysele asiaa suoraan poliisilaitokselta. Heille voi sen suoran linkinkin kertoa.

Sadat kerrat olen ollut tunnistavinani jonkun ""tutun"" palstoilta asuinpaikkaa myöten. Eipä kuitenkaan mene niin. Oman nimeni etukirjaimella, samanlaisella elämäntilanteella ja asuinpaikalla ja perhesuhteilla eräs ihminen kirjoittlee täälläjatkuvasti ja monta muuta itseä koskettavaa kirjoitusta. Kuitenkin sen tajunnut, miten paljon on samoissa tilanteissa olevia, saman nimisiä ja suuri piirtein samoilla seuduilla asuvia.

En ole koskaan tunnistanut ketään tuttua Ellien palstoilta.
Tuskin kukaan tuttuni tuhraa aikaansa Elleissä.

Myönnän kirjoitustyylinityylini olevan irrationaalista ja vaikealukuista.

Jankaan ja sama levy on jäänyt päälle. En ikävä kyllä ole ehtinyt viittä kertaa avioon kuten joku kertoi ehtineensä Ellien toisella palstalla.

Vaikka pidänkin musiikista, niin en osta cd-levyjä. Kuutelen vain radiota.

Ehkä kirjoitukseni osuvat maaliin, jos ne ärsyttävät.
Luulisin, että Juhannuksen jälkeen moni jankkaa samoja asioita mistä minä olen kirjoittanut.

En kirjoita koskaan vakionimimerkillä. Ehkä olet käyttänyt liikaa energiaa juttujeni jäljittämiseen. Senkin ajan olisivat voinut käyttää johonkin toiseen asiaan.

Ajattelin katsoa tänään taas Lea Sommerin. Siinä poliisityöstä saa melko realistisen käsityksen. Tuskin Lea viitsisi tuhrata ammattitaitoaan keskustelupalstojen kyyläämiseen. Pyydän anteeksi, että olen ikävysttänyt kertomalla lukemisestani. Luen melko vähän. Ei lukemisissani ole hurraamista.

Yhteistyössä