Kertokaa, kuvailkaa, miltä hampaan poraus tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyi että oikeesti! se piikki!:stick:En pysty oikeesti ajatteleen mitään muuta ku sitä puudutusta! hrr...:eek:AUTTAKAA NY JOKU MUA! Mielummin vahtisin koiraa koko päivän ku menisin hammaslääkäriin piikitettäväks ja porattavaks! :headwall: :mad:

Kävin viime viikolla hammaslääkärissä, kun viime kerrasta oli mennyt useampi vuosi. Kaksi reikää löytyi ja toinen paikattiin samantien. Puudutuspiikki ei tuntunut missään, vaikka pelkäsin sitä, mutta poraaminen olikin sitten ihan hirveää. Se ääni oli jotain, jonka olin jo unohtanut. Olin varmaan koko porauksen ajan ihan jäykkä ja hermostuneen oloinen, vaikka yritin rentoutua. No, huomenna olisi sitten taas käynti, mutta varmaan ei voida korjata sitä toista reikää, koska nyt on muutaman päivän ajan vihlonut välillä tuolla mistä korjattiin se reikä viikko sitten ja muutenkin pureminen sillä puolen tekee kipeää. Saa nähä mitä sieltä nyt sitten löytyy. Harmittaa, kun ennen hammaslääkäriä ei ollut pahemmin ongelmia hampaiden kanssa, mutta nyt sitten on syöminen oma hommansa. : / Hyvä puoli on se, ettei tarvitse miettiä missä kunnossa hampaat ovat, kun ne on nyt tarkistettu. Kunhan vain noista vaivoista pääsisi eroon.

Ota ehdottomasti puudutus. Jos reikä on syvällä ja se pora osuu hermoon, niin kipu on jotain aivan järkyttävää. Pienen pinnallisen reiän poraaminen ei juuri satu, mutta isojen reikien paikkaus onkin jo ihan toinen asia. Yksi asia, mikä vielä sattuu ihan julmetusti on se muotti, joka laitetaan hampaan ympärille. Ellei ole puudutusta, niin ikenesi huutavat hoosiannaa. Ne pari pientä puudutuspistoa eivät ole mitään siihen kipuun verrattuna, mitä joudut kestämään parikymmentä minuuttia putkeen, jos et ota puudutusta.

Minusta se puudutuspiikki ei tunnu miltään. Siis sellainen pieni neulanpisto vain. Poraamista pelkään paljon enemmän. Tai itseasiassa ei se poraaminenkaan niin satu, mutta sen jälkeen kun puhdistavat reiän sillä välineellä, jota kutsuvat ruusuksi, niin se kyllä vihloi ja sattui, mutta ei nyt niin hirveästi kuitenkaan kun alkaa miettimään.

Mutta ei kannata sitä puudutusta pelätä.

Olin tänään hammaslääkärissä ja multa porattiin 2 reikää. Puudutus piikki ei sattunut yhtään, vaikka lääkärikin oli että "nyt sitten sattuu". Mutta poraus sitten.. se oli yhtä helvettiä! Vihlo ihan sairaasti ja se oli yhtä tuskaa, vaikka sainkin tuon puudutuksen, mutta reikä oli ilmeisesti sitten niin iso. Vielä olisi sitten 7 reikää paikattavana ja seuraava aika on ylihuomenna, en tiedä miten kestän..:/

Se kipu riippuu siitä, miten iso/paha se reikä on. Jos se on paha, pitää porata syvemmälle ja pora osuu herkkiin hermoihin hampaan alaosassa. Ite oon tänää menossa hammaslääkäriin porautettavaks. 4 kertaa oon kestäny vaikean rei'än porauksen ilman puudutusta. Tällä kertaa en aijo sitä kestää ja otan puudutuksen.

... Puudutuksen nii ei tunnu missään:--) ite en ollu antanu porata pitkii aikoihin ku olin pelänny kipua, & piikkikammon takia en antanu puudutustakaa laittaa. Sitte yhtenä iltana hammassärky oli niin vietävä ettei siinä muuta voinu ku varata ajan hampilääkäriin... Siellä sitte pohdittiin ja pohdittiin että uskallanko ottaa pudutuksen; ja ku suljin silmät enkä ees nähny piikkiä nii ei tuntunu sekään missään! Vähän nippas, muttei ollu mitään siihen verrattuna ku porattii ilman puudutusta!

Itelläkin on kohta hammaslääkäri ja porausta luvassa vielä oikeen isoon reikään *uff* Ja en muistaakseni ole porausta ikinä kokenut ja hieman pelottaa jo,mutta onneksi on tuttu hammaslääkäri ja puudutus mukaan tietenkin ;) Rohkeutta vaan peliin,niin kyllä se siitä!

Ite tulin just hammaslääkäristä oli 5 kerta kun porataan. Mulla on ollu 2 reikää mutta oli sen verran syviä, että oli väliaikasta monta kertaa jne. En oo kertaakaan ottanu puudutusta ja kyllähän se VÄLILLÄ vähän tuntuu mutta hei se on vaan sen hetken se kipu! En ainakaan haluu ottaa puudutusta missään nimessä ja lääkärikin sano että niin osa tykkää ilman puudutusta. tai no tykkää ja tykkää mutta siis... Ja se on niin henkilö- ja hammaskohtasta!! Joskus ei tunnu miltään ja joskus SATTUU!!! Mutta nipistä ittees vaikka sen hetken.

Minulla on ihan kauhea hammaslääkäri pelko! :/ Aina olen ottanut puudutuksen, mutta aina ennen hammaslääkäriä hirveä paniikki! :( Huomenna olisi hammaslääkäri! :/ Yritän kestää! :) Ei se oikeasti satu.

Kävin 28.08 hammaslääkärissä. Puudutettiin ja porattiin. Puudutus ei tuntunut kuin ihan pikkiriikkiseltä nipistykseltä.. mutta poraus.. tuntui että koko pää ja tuoli tärisi.
Nyt olenkin miettinyt, että miten kauan tämä porattu hammas vielä sattuu/jomottaa/tekee jotain kipeää?
Tuntuu kuin olisin puraissut kiveä! :<
Ja mikäli pitää ottaa yhteyttä lääkäriin, niin mikä on tämä odotusaika ettei vaikuta tyhmältä?
Niin ja kerroin hammaslääkärilleni piikki pelostani, niin enkös saanut angstit siitä.. tämä julkisella. Taidan jatkossa mennä yksityiselle :D

Eli sattuuko hammaskiven poisto ihan kauheesti, ku en pysty ajattelemaan mitään muuta kuin sitä!
ennen pelkäsin puudutusta mutta nyt pelkään hammaskiven poistamista enemmän kuin porausta! Heeeelp!

Sattuu... vihloo piruste. Mun suuhun saa tasan katsoa, mutta ei koskea ilman puudutusta.
Poraaminen on mulla maailman kauhein asia, ei ne reiätkään mullakaan ole isoja. Mutta kun ne painaa sillä poralla sitä hammasta, mutta ei se satu sillee,mut se on ihan hirveetä oikeesti. Itellä on huomenna hammaslääkäri, en tiedä miten selviin siitä. Ja sitte on 13.8 , en oikeesti kestä, mun veljellä ei oo ikinä ollu reikii, vaikka se pesee hampaat vaa mummolassa ja isän luona !! Oikeesti en kestä.

Minulla on ihan kauhea hammaslääkäri pelko! :/ Aina olen ottanut puudutuksen, mutta aina ennen hammaslääkäriä hirveä paniikki! :( Huomenna olisi hammaslääkäri! :/ Yritän kestää! :) Ei se oikeasti satu.
Me ollaan ihan samanlaisia, mäkin pelkään ihan pirusti ennen hammaslääkäriä, maha menee oikeen kuralle ku mua pelottaa niin paljon !! Mutta munkin pitää yrittää kestää vielä 2 kertaa ,sen jälkeen hoidan mun hampaita niin ettei tuu enää yhtää reikää etten kärsi enempää ! :(

Riippuu mihin se puudutus pistetään sattuuko vai ei. Itsellä ei ole koskaan puudutettu kun on porattu ja porattu on monia monia kertoja. Ja jos minä saan päättää niin todellakaan ei puuduteta, se neulan näkeminen ja pisto on kamalin mitä tiedän, se poraaminen ei tunnu yhtään missään. Ääni on vain hiton ärsyttävä.

Itelläni ois tarkastus, ja tiedän että mulla on reikä joten saan varmaan ajan poraukselle. Mulla on kammo.. Taisiis pelkään sitä piikkiä niin kamalasti mutta en tiiå miten kertoo sen hampilekurille. Oon siis 12w.
KANNATTAAKO OTTAA SE ILMAN PUUDUTUSTA!?

Oli just tänään hampilääkäri, ja porattiin ilman puudutusta. Otin joskus pari vuotta sitten puudutuksen, kun pelotti niin helvetisti, ja se ei sattunu yhtään :) Mutta toi ilman puudutusta... hyi helvetti, vihloo aivan saatanasti ja kun ne vielä painaa sitä hammasta sillä poralla ja ruiskuttaaa siihe reikää jotai mömmöjä D: Hrrr... Suosittelen kyllä ottamaan puudutuksen.

Vaikka tottakai ihmiset on erilaisia, ja se mikä sattuu toisella ei välttämättä tunnu toisella missään! :) Mutta jos pelottaa, niin ota ihmeessä puudutus.

Joskus porattiin kaksi reikää kerralla vierekkäisistä hampaista. Päätin mennä ilman puudutusta, kun ei ennenkään ollu laitettu (ei niitä ainakaan mun teinivuosina kunnallisella puolella ikinä tarjottu, enkä osannu pyytää). Ekan reiän kohdalla ei tuntunut yhtään mitään. Toinen vihlokin sitten kivasti, mutta onneksi aika nopeasti sekin oli porattu. Hammaslääkärin mukaan reiän sijaintikin vaikuttaa (missä ne hermot menee tms). No, ei se kipu niin paha ollut ettenkö voisi jatkossakin ilman puudutusta olla, mutta seuraavalla kerralla otin kyllä puudutuksen kun ei ees erityisemmin kysytty haluanko vai enkö.

Yhteistyössä