Kertokaapa miksi suomi olisi erilaine kuin islanti kuin en ymmärrrä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja III
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/IMF+Islanti+sy%C3%B6ksyy+syv%C3%A4%C3%A4n+lamaan+ensi+vuonna/1135240502066

Kymmenen prosenttia miinusta talouskasvuun Islannissa ensi vuonna:(
 
No koska Islannin talous on nojannut erittäin vahvasti erilaisiin pankkifinanssikikkailuihin jotka tietysti nousukaudella tuottavat huimaa voittoa, mutta taantumassa taas putoaa pohjaan.

Suomessa on monipuolisempi talous; meillä on raskasta teollisuutta, teknologiateollisuutta, palveluita, maataloutta ja ei-niin-vauhdikas pankkimaailma.

Suomessa ei hepposasti lainoja myönnetä (se opittiin jo vissiin silloin kun mä olin pieni, eli 90-luvun alussa) sellaisille joilla ei lainoja kuulu olla.

Jos nyt siis tästä oli kyse.
 
Islannissa hieman yli 300 000 ihmistä, pieni talous alue, pelannut velkarahalla (ostanut mm. Eurooppalaisia yrityksiä) vivutettu oikein kunnolla, jos muistan oikein niin BKT about 4miljardia ja pankeilla taseissa toistasataa, kun tuollainen homma rupeaa kusemaan..

Aika vähän noita vientituloja kuten jo mainittiin, hieman kaivostoimintaa ja turskaa..
Karkeasti sanottuna, pelattiin velaksi ja homma keikahti.

Meidän tilanteemme tuolta osin toinen, vaikka varmasti tulee näkymään loppuvuonna ja ensivuoden aikana myös meidän reaalitaloudessamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Islannissa hieman yli 300 000 ihmistä, pieni talous alue, pelannut velkarahalla (ostanut mm. Eurooppalaisia yrityksiä) vivutettu oikein kunnolla, jos muistan oikein niin BKT about 4miljardia ja pankeilla taseissa toistasataa, kun tuollainen homma rupeaa kusemaan..

Aika vähän noita vientituloja kuten jo mainittiin, hieman kaivostoimintaa ja turskaa..
Karkeasti sanottuna, pelattiin velaksi ja homma keikahti.

Meidän tilanteemme tuolta osin toinen, vaikka varmasti tulee näkymään loppuvuonna ja ensivuoden aikana myös meidän reaalitaloudessamme.

Islannilla on rajoittamaton määrä edullista energiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Islannilla on rajoittamaton määrä edullista energiaa.

Tuo on totta, mutta taitaakin olla ainoita vahvuuksia ja sekin "vientikelvottomassa" muodossa, eli talot pysyvät lämpiminä mutta tuloja siitä ei saada.
Toisaalta vaikka konkkaan menisi niin ei Islanti tai sen ihmiset/infra minnekään katoa.

Muiden tuotteiden osalta omavaraisuus ei ole kuitenkaan hyvä, joka aiheuttaa ongelmia ellei kruunulla ole oikein arvoa muihin valuuttoihin nähden.
 

Yhteistyössä