Kertokaapa palstalääkärit mitä nää on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masuilija.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

masuilija.

Aktiivinen jäsen
18.02.2011
2 388
0
36
Elikkäs synnytin noin 6,5kk sitten ja noin 6kk sitten mulla alko peräsuolessa sattumaan todella paljon, en pystyny muuta kun maakaamaan sängyssä kun käveleminenkin sattu. Soitin neuvolaan ja sanoivat että luultavasti sisäisiäpukamia. No kävin hakemassa peräpuikkoja ja rasvaa, kuukauden niillä mentiin ja joo kyllä ne pikkasen auttoi. Sit soitin lääkäriin ja antoivat ajan kuukauden päähän, mutta jos en sen kanssa pärjää niin pitää soitella päivystysaikaa. Viikkoa ennen tuota lääkärin aikaa soitin, että nyt tarviis sen päivystysajan ja siitä taistelin että saanko sen vai en, mutta lopulta sain. Lääkäri kattoi ja sanoi, ettei siellä ainakaan yhtään peräpukamaa ole, mutta kovin näyttäis tulehtuneelta, eli antibiootit streptokokkiin. Ja sanoi että joko se on streptokokin aiheuttanut tulheus taikka hermovaurio joka ehkä joskus voi itestään parantua. No antibiootit auttoivat ja aika paljonkin, mutta ei vienyt kipua kokonaan pois. Kakalla käyminen on aika kivuliasta ja jos kakka on kovaa niin se voi olla kipee seuraavaankin päivään ja istuminen on vaikeeta, mutta muuten voi olla päiviä, että ei edes huomaa sitä.

Sitten toinen ongelma. Tätä on jatkunut jo noin 3vuotta. Ehkä noin kerran viikossa mun maha alkaa kramppaa tosi kovaa ja sit on juostava vessaan kun on maha ihan löysällä.

Jos jollain ois ees ollu saman tyyppistä, niin olis kiva tietää mikä sulla oli?

Mulla on niin hirvee lääkärikammo,että oon vetkutellu taas monta kuukautta tän kanssa. Joo tiedän, että se voi vaan pahentaa tota peräsuolta, mutta kun pelko on niin kova :/ Kai se on pakko rohkaistua.

Voihan se olla kroonisesti ärtynyt eli joku vain laukaisee sen aina eli kohtaukset ei kokonaan poistu.

Toisen vaivan kanssa tosiaan ehkä parasta mennä erikoislääkärille. Pitää varmaan tähystää se suoli. Ymmärrän, että se on vaikeaa monellakin tavalla ja itsekin lykkäisin varmaan ajan varaamista.

[QUOTE="vieras";24991983]Voihan se olla kroonisesti ärtynyt eli joku vain laukaisee sen aina eli kohtaukset ei kokonaan poistu.

Toisen vaivan kanssa tosiaan ehkä parasta mennä erikoislääkärille. Pitää varmaan tähystää se suoli. Ymmärrän, että se on vaikeaa monellakin tavalla ja itsekin lykkäisin varmaan ajan varaamista.[/QUOTE]

Tätä on nyt lykätty jo jonkun aikaa. Antibiootti kuurin jälkeen tää oli jo ihan hyvänä, pystyin käymään jopa kakalla normaalisti, mutta nyt taas ei pysty kunnolla istumaan :( Ahistavaa. Miehelle just eilen puhuin, että mitä jos tää ei paranekkaan ja kun toista lasta hankitaan niin meneekö se sit vielä huonommaks :(

Hyvähän se on tutkia, nyt vaan varailet aikaa lääkärille et pääset tutkimuksiin, sit se homma on pois päiväjärjestyksestä. Jos pitkität asiaa ni saat miettiä ittekses et mikä on, kun käyt tutkimuksissa ni saat ehkä vastauksia ja näin olo voi helpottua nopeastikin. Vaikka ymmärrän et tollasesta puhuminen voi tuntua inhottavalta. Ite oon käyny peräsuolihaavojen takia aikanaan lääkärissä monta kertaa ja oli aina eri lääkäri, nuori mieskin kerran, silloin tuntui vähän olo ujolle, mut työtähän ne vaan tekee :)

Mulla on myös noita kramppeja välillä, ja sitä et suoli tyhjenee sit VAUHDILLA ja kivuliaasti. Mulla ne liittyy aina siihen, että olen syönyt enemmän ja rasvaista ruokaa, esim. sipsejä tai ravintolaruokaa reippaita annoksia. Osaan jo varautua, kun näitä tulee ehkä kerran kuussa ja on tullut 16-vuotiaasta asti. Ei vaivaa mua pahemmin, kun tosiaan ei ole viikottaista ja välillä on pitkiäkin taukoja.

Mutta toi toinen ongelma on tsekattava lääkärissä kunnolla. Jos antibiootti helpotti, niin jotenkin en sit uskois tuohon hermovaurioon, eli en uskoisi, että tuo vaiva liittyisi synnytykseen mitenkään. Voiko rätynyt suoli oireyhtymänä aiheuttaa tuollaista? En tiedä, mutta lääkäriin vaan, mieluiten gastroenterologille.

[QUOTE="puikko";24992012]Hyvähän se on tutkia, nyt vaan varailet aikaa lääkärille et pääset tutkimuksiin, sit se homma on pois päiväjärjestyksestä. Jos pitkität asiaa ni saat miettiä ittekses et mikä on, kun käyt tutkimuksissa ni saat ehkä vastauksia ja näin olo voi helpottua nopeastikin. Vaikka ymmärrän et tollasesta puhuminen voi tuntua inhottavalta. Ite oon käyny peräsuolihaavojen takia aikanaan lääkärissä monta kertaa ja oli aina eri lääkäri, nuori mieskin kerran, silloin tuntui vähän olo ujolle, mut työtähän ne vaan tekee :)[/QUOTE]

se muakin varmaan ahdistaa jos tuleekin mies. Ja kun viimeks mut laitettiin johonkin sellaseen huoneeseen, missä ravas koko aika jotain lääkäreitä hakemassa millon mitäkin ja minä siellä makaan pylly paljaana :/ Ja ovessa oli vielä ikkuna, eli jos ohi kulki muita potilaita niin ne näki mut jos sattu kattomaan siihen ikkunaan päin :(

Mulla on myös noita kramppeja välillä, ja sitä et suoli tyhjenee sit VAUHDILLA ja kivuliaasti. Mulla ne liittyy aina siihen, että olen syönyt enemmän ja rasvaista ruokaa, esim. sipsejä tai ravintolaruokaa reippaita annoksia. Osaan jo varautua, kun näitä tulee ehkä kerran kuussa ja on tullut 16-vuotiaasta asti. Ei vaivaa mua pahemmin, kun tosiaan ei ole viikottaista ja välillä on pitkiäkin taukoja.

Mutta toi toinen ongelma on tsekattava lääkärissä kunnolla. Jos antibiootti helpotti, niin jotenkin en sit uskois tuohon hermovaurioon, eli en uskoisi, että tuo vaiva liittyisi synnytykseen mitenkään. Voiko rätynyt suoli oireyhtymänä aiheuttaa tuollaista? En tiedä, mutta lääkäriin vaan, mieluiten gastroenterologille.

Epäilyksenä siis oli synnytyksen yhteydessä tullut streptokokki bekteeri. Ja näin minäkin vähän arvelin että ei olis hermostovaurio, kun antibiootti ja ne peräpuikot auttoivat.

Mä epäilisin divertikuloosia tai ärtynyt paksusuoli-oireyhtymää. Kumpaankin tarvii sen tähystyksen, että asia selviää. Mun yhdellä läheisellä on divertikuloosi todella pahana, ja oireilu kuulostaa aika samalta. Antibiootit parantaa oloa vähäksi aikaa, mutta ei se sitten kauaa hyvä ole. :/

Mä epäilisin divertikuloosia tai ärtynyt paksusuoli-oireyhtymää. Kumpaankin tarvii sen tähystyksen, että asia selviää. Mun yhdellä läheisellä on divertikuloosi todella pahana, ja oireilu kuulostaa aika samalta. Antibiootit parantaa oloa vähäksi aikaa, mutta ei se sitten kauaa hyvä ole. :/
kävinpä sitten terveyskirjasta lukemassa tosta ja ei olis pitänyt. Pelottelin itteeni taas turhaan. Kai se on nyt varattava se aika. Mutta miten kun en saa tota poikaa hoitoon ja jos tänäänkin sen ajan varaan niin se on tälle päivälle. Voinko ottaa pojan mukaan?

'

Mikä hänellä sitten tuohon lopullisesti auttoi?

se muakin varmaan ahdistaa jos tuleekin mies. Ja kun viimeks mut laitettiin johonkin sellaseen huoneeseen, missä ravas koko aika jotain lääkäreitä hakemassa millon mitäkin ja minä siellä makaan pylly paljaana :/ Ja ovessa oli vielä ikkuna, eli jos ohi kulki muita potilaita niin ne näki mut jos sattu kattomaan siihen ikkunaan päin :(

No minusta sinä voisit kertoa tuosta sille lääkärille. Että olet saanut huonoa kohtelua ennen ja toivot jonkinlaista yksityisyyttä. Ei se nyt ole paljoa vaadittu. Onhan tuo ihan törkeää toimintaa!

No minusta sinä voisit kertoa tuosta sille lääkärille. Että olet saanut huonoa kohtelua ennen ja toivot jonkinlaista yksityisyyttä. Ei se nyt ole paljoa vaadittu. Onhan tuo ihan törkeää toimintaa!

Jotenkin vaan tuntuu, että onko toi ihan oikein kun se vaikutti vähän niinkun varastolta jossa oli lääkkeet kaapeissa joissa oli lasiovet. Ja eihän nyt oikein mee että toiset potilaat voi vaan kattella kun toista tutkitaan. Tai kyllä sen tutkimuksen ajaks siihen eteen laitettiin sermi mutta makasin jonkun 40min siellä oottaen lääkäriä, eikä siinä mitään sermiä ollut !

No ei hänellä kyllä auta oikeastaan yhtään mikään. : / Ruokavaliohoito on kai kaikkein tärkein hoitomuoto, koska ei niitä divertikkeleitä sieltä pois saa noin vaan. Mutta siis ruokavalion suhteen kun on tarkka, niin se pysyy hänellä hallinnassa.

Voi kauheeta, tää kipu on kyllä nyttenkin niin paha että en tän kanssa pysty elämään :(

Yhteistyössä