Kertokaas nyt että mitä raskaana saa oikein tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huispis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huispis

Vieras
Mulle on sanottu, että ei saa muka imuroida, ei saa haravoida, ei saa pestä mattoja yms. yms. kun on raskaana. Mitä nyt sitten saa ja mitä ei saa tehdä?? Pitääkö tässä nyt vaan olla möllöttää vielä muutama kuukausi? Päähän tässä hajoaa.

Miten niin ei saa tehdä?Jossei ennenaikaisen synnytyksen vaaraa ole niin ihan normaalisti saat tehdä kaikkee, oman jaksamisen mukaan tottakai!Sä oot raskaana, et sairas.

Saa imuroida, haravoida, pestä mattoja jne. jos ei ole erikseen neuvolassa kielletty. Itellä rv 36 ja aion hyvällä omalla tunnolla osallistua tänään taloyhtiön pihatalkoisiin.

norm. hommia kestää kyl tehdä jos ei lääkäri oo muuta sanonut. minäkin olen tällä hetkellä raskaana ja ihan norm. arkea pyöritän ja pihaa kuoputan.

Järjen käyttö taas sallittu! Kaikkea saa tehdä jos vain "kunto" antaa myöden. Kyllä sen sitten tunnistaa kun lenkkeily, imuroiti yms aiheuttaa supisteluja ja huonoa oloa. Loppuajasta kannattaa ottaa rennommin varsinkin jos supistelee paljon.

Jos ei ole ongelmia raskauden kanssa niin kyllä mä oon tehny ihan kaikkea :) Mut mulla ei oo ollu supistuksia tai muita esteitä normielämälle.

Jos joku tekis noita kaikkia mun puolesta, niin jo vain mä voisin makoilla sohvalla kirjaa lukien loppuraskauden ja nauttia ajastani :D

:laugh: No jokainen saa tehdä elämästäää niin vaikeaa kuin haluaa. Itse olen tehnyt joka raskaudessa ihan kaikkia asoita mitä ei-raskaanakin.

On olemassa joitakin kemianteollisuuden ja hoitoalan töitä, joita ei saa raskaana ollessa tehdä, mut niistä tuskin on sun kohdalla kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Miten niin ei saa tehdä?Jossei ennenaikaisen synnytyksen vaaraa ole niin ihan normaalisti saat tehdä kaikkee, oman jaksamisen mukaan tottakai!Sä oot raskaana, et sairas.

No näin mäkin olen ajatellut, mutta lähipiiri on antanut jo satikutia kun olen siivoillut ja haravoinut ihan normaalisti... Ja aion mennä mattopyykille!

Meikä on kyllä tehnyt melkeen kaikkea. Siivousta en ole ollenkaan vähentänyt. Olen pyöräillyt ison pallomahan kanssa, käynyt tallilla ja hoitanut heppoja, tehnyt pihatöitä... Luistelemaan en kylläkään uskaltanut..

Kyllä mää tein ihan normaaleita asioita kun olin raskaana. Pesin pyykkiä, imuroin, laitoin ruokaa, kävin lenkillä ja yms. Tosin loppu raskaudesta jouduin himmaa vähän tahtia kun alko olla jo rv 30 kivuliaita supistuksia ja sit jäinkin saikulle kolme viikkoo ennen äitiyslomaa. Mut muuten elin ihan normaalisti, samaan tapaan kuin ennen raskautta. Nyt 2kk vanha tyttäreni nukkuu omassa sängyssä päikkäreitään :heart:

No imuroiminen ja haravoiminen tapahtuu semmosessa asennossa mikä rasittaa eniten selkää, mutta on se nyt outoa että kielletään. Ihan olon mukaan mitä jaksaa ;)
Etköhän sä osaa itekkin lopettaa siinä vaiheessa kun/jos vihloo :D

Alkuperäinen kirjoittaja huispis:

No näin mäkin olen ajatellut, mutta lähipiiri on antanut jo satikutia kun olen siivoillut ja haravoinut ihan normaalisti... Ja aion mennä mattopyykille!

Pöh, kuhan höpöttävät, edelleen, niin kauan kun itestä hyvältä tuntuu niin anna palaa, niin se minäkin viime viikolla pesin ikkunat, tein suursiivouksen, pesin ja vahasin auton jne jne jne...Ja viikkoja yli 36..

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Syömisten kanssa sama homma: Mitään et saa syödä etkä liikaa, mutta pitää syödä tarpeeksi ja monipuolisesti.

Mistä tulikin mieleeni et mä tänään NIIIN syön maksalaatikkoo.....*kuolaa* :D

Mulla ei ole... Mutta maksamakkaraleipä ajaa varmaan saman asian.
Täytyy syödä hyvin että jaksaa ratsastaa :kieh:

Onkohan se lähipiirisi kovinkin iäkästä tai muuten vain maalaisjunttia jengiä? :D Kyllähän noilta anoppi- ja mummoikäisiltä kuulee kaikenlaisia mystisiä kommentteja, kuten että ikkunoiden peseminen saa sikiön kietomaan napanuoran kaulaansa jne. Jos nyt ihan riesaksi käyvät, niin pyydä neuvolantädiltä kirjallinen lappu siitä, että raskaana saa viettää ihan normaalia arkea, ellei lääkäri muuta määrää ja nimmari + leima alle. :D

No juuri näin: mullakin neuvolatäti ennusti, et olisin nyt jo synnyttänyt, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut.
Eilen hoitelin firman asioita kaupungilla, teen vielä muutenkin töitä, siivosin terassia, tein pihatöitä yms. Raskaimmat hommat, kuten ruohonleikkurin kantamisen portaita ylös jätän miehelle. Me ollaan raskaana, ei sairaita.

Mielestäni naiset jättävät raskauden varjolla paljon asioita tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Ei kertakaikkiaan yhtään mitään. Pitää läskistyä sohvalla. Ainakaan urheilla ei saa, ei sitten ollenkaan B)

Ei saa läskistyä, laihtua pitää. Ja pitää pitää kirjaa monta grammaa on tullut viikon aikana..... iik kamalaa!

Ai niin, totta.
Mutta ei se ole vaikea yhtälö ollenkaan, koska mitään ei saisi kuitenkaan edes syödä. Kun kaikki ruoka on kuitenkin kiellettyjen listalla.

Juu,ei raskaus ole sairaus!!! Saa, pitää ja kannattaa tehdä ja touhuta elleivät neuvolasta kiellä ja oma vointi sallii.
Kyllähän tuota itsekkin sain raskausaikana anopilta moitteita kun kannoin hälle puita ja tein kaikkea mitä nyt normaalistikin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Onkohan se lähipiirisi kovinkin iäkästä tai muuten vain maalaisjunttia jengiä? :D Kyllähän noilta anoppi- ja mummoikäisiltä kuulee kaikenlaisia mystisiä kommentteja, kuten että ikkunoiden peseminen saa sikiön kietomaan napanuoran kaulaansa jne. Jos nyt ihan riesaksi käyvät, niin pyydä neuvolantädiltä kirjallinen lappu siitä, että raskaana saa viettää ihan normaalia arkea, ellei lääkäri muuta määrää ja nimmari + leima alle. :D

Sekä että. :D Ja muuten hyvä idea, seuraavalla neuvolareissulla pyydän lapun!