Hei,
Kirjoittelen pitkästä aikaa kuulumisia.
Minulla oli ensimmäinen neuvola heti loman jälkeen ja yritin pyytää pääsyä lääkärille aiemman verenvuodon vuoksi, mutta ei sitä lekuriaikaa herunut. Neuvolassa täti teki raskaustestin (samanlaisen "kotitestin" kuin itse tein raskauden varmistamiseksi) ja sanoi, että kaikki on okei, kun se oli positiivinen. En siis asu Suomessa, ja täällä eka ultra on vasta 18-20 viikolla. Asun myös hyvin pienellä paikkakunnalla kaukana kaikesta sivistyksestä, joten yksityiselle ei tuosta noin vain lähdetä, se on yli 200 km päässä (joo, tervetuloa korpeen..) ja töissäkin on käytävä. On aivan kamalaa olla epätietoisuudessa ja yrittää vain psyykata itseä, että kaikki on hyvin kun terkkari niin kerran sanoi. Kuitenkin joka päivä ehdin olla monta kertaa huolissani, että jos vauvalla kuitenkin jokin on huonosti, kun sitä verta tuli kuitenkin aika runsaasti. Niin, ja testin tehtyään terkkari keskittyi kyselemään raskauskorttiin (tm) tarvittavia tietoja, ja kun kuuli, kuka on lapsen isä, hän keskittyi puhumaan mieheni exästä pitkät tovit! Voitte kuvitella, että ei ollut tämä täti aivan päivänpaisteena eikä kovin tyytyväinen saamaansa hoitoon marssiessaan terkkarin pakeilta ulos... Mutta jospa se tästä.
Mulla ei ole koko tänä aikana ollut oikeastaan juuri mitään raskausoireita! Parit eka viikot oli normaalia huomattavasti väsyneempi, nytkin ehkä vähän, mutta myös stressi ja kaamos saattavat vaikuttaa asiaan. Ei päivääkään huonovointisuutta, ei pääkipuja, ingenting! Älkää naiset hyvät ajatelko hirttävänne minut, kun nyt sanon, että toisinaan tuntuisi, että olisi helpompi kestää pahaa oloa, jos se toisi minulle varmempaa oloa siitä, että vauva on mahassa ja kasvaa siellä.
Syöttekö jotain vitamiinilisiä? Minä yritin näistäkin asioista kysellä terkkarilta, mutta hän sanoi, että käytävällä on lehtisiä, joista löytyy ravitsemustietoa. Eihän siellä sitten mitään lehtisiä raskaana olevan ravitsemustiedosta löytynyt ja uusi asiakas oli jo terkkarin huoneessa, niin päätin sitten antaa olla. Netistä lueskellessa löytyy niin monta eri infoa, etten tiedä mihin oikein uskoa. Minä otan monivitamiinitabletin ja foolihappoa, kun sitä ei ole monivitamiinitabletissa. Olen miettinyt, että pitäisikö nyt talvella ottaa enemmän D-vitamiinia.. Suositukset siitä vaihtelevat myös todella paljon. Yritän syödä mahdollisimman paljon vihanneksia ja hedelmiä, jotta niistäkin tulisi vähän vitskuja kroppaan.
Hyvää huomista itsenäisyyspäivää ja ihanaa joulunodotusta teille!