keskenmenosta -> lääkkeelinen tyhjennys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oltermanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eskobar:
Anteeks tää nyt vähä sivuaa aiheesta, mut haluasisin kysyä kokemuksia, kun mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys viikolla 12 kun oli muutamia päiviä aiemmin sikiö kuollu kohtuun (ultrassa huomattiin). Näin jälkikäteen mulle on kerrottu että viikon 9 jälkeen ei saisi tehdä kotona lääkkeelistä tyhjennystä vaan se pitäisi hoitaa sairaalassa... mulle siis annettiin lääkkeet kouraan ja kotiin. No, vuodin pari päivää rajusti, hyytymiäkin tuli tosi isoja, ja kun pyörryin kaksi kertaa kotiin ja soitin sitten sairaalaan, jouduin sisään, hb oli laskenu 67 (!!!!) jouduin kaavintaan ja sain kaksi pussia verta. Eli meni siis niin pieleen kun vaan mahdollista, mulle jäi niin kamala kammo, että jos ikinä uudestaan tulee tuollainen "keskeytynyt keskenmeno" niin en kyllä kotiin suostu. Onko muilla siis hoitunu kotona ihan "helposti" toi homma jos viikkoja ollu noinkin paljon? vai onko tuo hoidettu sairaalassa?

Meillä kaikki hoidetaan kaikki sairaalassa. Polilla otetaan tebletit suun kautta, sit välipäivä ja sairaalaan, jossa cytotecit. Seuranta vähintään 4h tai kunnes reilu vuoto alkaa. En suostuis olemaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja eskobar:
Anteeks tää nyt vähä sivuaa aiheesta, mut haluasisin kysyä kokemuksia, kun mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys viikolla 12 kun oli muutamia päiviä aiemmin sikiö kuollu kohtuun (ultrassa huomattiin). Näin jälkikäteen mulle on kerrottu että viikon 9 jälkeen ei saisi tehdä kotona lääkkeelistä tyhjennystä vaan se pitäisi hoitaa sairaalassa... mulle siis annettiin lääkkeet kouraan ja kotiin. No, vuodin pari päivää rajusti, hyytymiäkin tuli tosi isoja, ja kun pyörryin kaksi kertaa kotiin ja soitin sitten sairaalaan, jouduin sisään, hb oli laskenu 67 (!!!!) jouduin kaavintaan ja sain kaksi pussia verta. Eli meni siis niin pieleen kun vaan mahdollista, mulle jäi niin kamala kammo, että jos ikinä uudestaan tulee tuollainen "keskeytynyt keskenmeno" niin en kyllä kotiin suostu. Onko muilla siis hoitunu kotona ihan "helposti" toi homma jos viikkoja ollu noinkin paljon? vai onko tuo hoidettu sairaalassa?

Meillä kaikki hoidetaan kaikki sairaalassa. Polilla otetaan tebletit suun kautta, sit välipäivä ja sairaalaan, jossa cytotecit. Seuranta vähintään 4h tai kunnes reilu vuoto alkaa. En suostuis olemaan kotona.

en miekää enää, tän kokemuksen jälkeen :(

Ja kotona siis olin, sen kohdunsuuta pehmittävän lääkkeen sain sairaalassa joka tarjoiltiin veden kera kusimukista...Okei olihan se puhdas, mutta silti :) Ja tosi kipeä olin, huippas, korvissa soi, ei pystynny olemaan missään asennossa, kunnes makasin kuuma hernepussi mahan päällä, oksensin, jne. Kivut alkoi sitten lieventyä kun se tajuton vuoto illalla alkoi...

vähän päivitystä..vaikkei ketään kiinnosta mut pakko vähän purkautua kun itekseen näitä asiioita vain pyörittelee..

eilen illlalla loppu kaikki kivut. nukuin hyvin. mitään vuotoa ei tullut. :o

aamusta heräsin tuossa 9 maissa ja menkkamaista kipua oli. aamupalan söin ja sit yhtäkkiä alko nää kivut. otin panadolia kun buranaa en nyt enää uskalla ottaa. ei tällä panadolilla oo mitään vaikutusta..

oon jo tuolla vessassa puolituntia istunut ja itkenyt..hirveet kivut. pakko ottaa panacod vielä..

kyllä tää tosiaan synnyttämisestä käy |O |O |O

ei ikinä koskaan enää lääkkeellistä tyhjennystä mulle!! jatkan kärvistelyä tässä sängyssä :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
vähän päivitystä..vaikkei ketään kiinnosta mut pakko vähän purkautua kun itekseen näitä asiioita vain pyörittelee..

eilen illlalla loppu kaikki kivut. nukuin hyvin. mitään vuotoa ei tullut. :o

aamusta heräsin tuossa 9 maissa ja menkkamaista kipua oli. aamupalan söin ja sit yhtäkkiä alko nää kivut. otin panadolia kun buranaa en nyt enää uskalla ottaa. ei tällä panadolilla oo mitään vaikutusta..

oon jo tuolla vessassa puolituntia istunut ja itkenyt..hirveet kivut. pakko ottaa panacod vielä..

kyllä tää tosiaan synnyttämisestä käy |O |O |O

ei ikinä koskaan enää lääkkeellistä tyhjennystä mulle!! jatkan kärvistelyä tässä sängyssä :'(

Osanottoni!

Itse valitsin kaavinnan, sen verran kurjia kokemuksia olen täältä plussalta lukenut.

Voi sua, tsemppiä! :hug:
Tiedän mitä on kovat kivut.

Mut nyt puhutaan ihan eri lääkkkeestä...siis Panacod oli mulla, ja se on reseptilääke...Ja panadolia nyt ainakin pitää pari ottaa kerralla, et auttaa yhtään mihinkään. Panacodiakin otin kaks kerralla.

Joo ei mullekaan paljoa valinnanvapautta annettu...

joo kiitos. otin pari panacodia. sain sitä sairaalasta mukaan keskiviikkona. mulla oli jäänyt sitä vielä eräästä toisesta määräämis kerrasta..

nyt pystyy jo ääneen valittamatta olla..jospa se tästä..harmi kun ei tule ulos mitään. helpottaisi takuulla tää kipu heti.

mua myös mietityttää vaikuttaako nuo kaksi edellistä sektiota tähän jotenkin..tuskin..mutta tuli vaan mieleen että jos nuo arpikudokset tms hidastuttaa tätä kans..? ei varmaan..

Mulla oli kanssa pieleen mennyt tyhjennys. Eli ekassa ultrassa huomattiin rv 10+5, siitä suoraan keskussairaalaan (täällä on tapana) ja tyhjennyslääkkeet kotiin. Mä tosin sain valita menenkö kotiin ja jäänkö sairaalaan, ilmeisesti en olisi kotiin päässyt ellei mies olisi ollut mukana, en tiedä. Joka tapauksessa virhe. Verikokeita ottivat ja seuraavana aamuna sitten soittivat että saanko ottaa cytotecit vai ei (ilmeisesti veriryhmän katsoivat ja Hb:n). Suun kautta siis otin. Olihan se vuoto kovaa ja muutaman Panacodinkin otin kipuihin, mutta eipä sieltä kaikki tullut pihalle kuitenkaan. Jäkitarkastukseen mennessä olin vuotanut muistaakseni neljä viikkoa, viikon tauko ja taas viikko vuotoa. Lääkärin mukaan ihan normaalia ja totesi kaiken olevan hyvin. Tuosta jälkitarkastuksesta parin viikon päästä sitten kunnon vuoto vasta alkoikin, taju lähti jne. Sitten vasta tuli hyytymät jne pihalle. Oma tarinansa sitten on, kuinka käväsin ensiavussa ja sieltä en päässyt enää pidemmälle hoitoon --> kotiin ja seuraavalla viikolla uusi keskussairaalareissu kun oli sitten jo kohtutulehdusta ja Hb laskenut alas jne.

Että todellakaan en samaa toivoisi ikinä kenellekään, aika raskasta oli "tehdä" keskenmenoa pari kuukautta.

Voimia alottajalle!

Oltermanni Menethän viimeistään huomenna lääkäriin?

En osaa sanoa onko arpikudoksilla vaikutusta, tuskin sentään.

ALM harmaana Otettiinko sulta missään vaiheessa verikokeita? Mä en käynny missään jälkitarkastuksessa, ainoastaan verikokeessa kolmen viikon päästä tyhjennyksestä, ja jos vielä olis hcg ollut koholla olisin joutunut menemään sairaalaan. Tyhjennys vuotoa kesti mulla kaikkiaan pari viikkoa, muutama eka päivä todella runsasta, sitten sen jälkeen kuin menkkavuotoa, sitten enää tuhrua...siitä reilu viikko eteenpäin alkokin menkat, jotka oli runsaammat kuin ennen.

Luulis et sulla ultrataan sitte maanantaina ja ne kattoo onko kohdussa vielä jotain jäljellä.. mut aika harvakseltaan sait lääkkeitä.. mä sain 3kertaa päiväs tais olla 3 tunnin välein.. mulöla ei auttanut pääsin yöks kotiin mut sitte seuraavana aamuna kaavintaan.

Hei jos kivut ovat sietämättömät niin marssi vaan sinne polille ja vaadi hoitoa.Kaavintakin voidaan tehdä päivystyksenä jos tarpeellista.Ei ketään saa pitää viikonloppua kitumassa kun on jo lapsensakkin menettänyt.

ALM harmaana aika jännä et sä otit cytotecit suun kautta, mulle ehdottomasti sanottiin, että kaikki neljä tbl emättimeen, jotta lääke vaikuttaa parhaiten. Muistaakseni sitten olisin voinnu ottaa niistä kaksi suun kautta, jos vuoto olisi ollut siihen mennessä runsasta.

päivitystä.

tossa yhen maissa alko supistella ihan mahottomasti. tuntu että ne pari panacodia jotka otin 11 maissa ei juuri kipuun vaikuttanut.

tajuttomat kivut ja supistelut siis oli. täytin kuivausrumpua kun tuntu et nyt tulee jotain.
just ehti tulla sitten ulos siteeseen. oli vähän kurja sitä kipata pönttöön siitä :'(

isompi se oli mitä minä ajattelin olevan. ei siitä erottanut mitään, sellanen möykky.. mutta kurjaa kateltavaa :x

nyt ei ole kipuja, vuotaa jonkin verran. toivottavasti kaikki tuli nyt ulos ja elämä tästä jatkuisi.

kiitos teille lohdutuksesta ja kokemuksista :hug:

Oltermanni :hug: Voimia! Niin klisee, kuin se onkin niin aika auttaa. Mulla tuosta on nyt 2,5kuukautta aikaa. Alku oli tosi vaikeeta, mutta kyllä joka viikko menee paremmin. Ja voi asiaa ajatella ilman itkua. Onko sulla vielä jokin jälkitarkastus tai verikoe? Mutta ota sitä panacodia vielä, hetkeksi vähän auttaa... :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Tesmis:
Oltermanni :hug: Voimia! Niin klisee, kuin se onkin niin aika auttaa. Mulla tuosta on nyt 2,5kuukautta aikaa. Alku oli tosi vaikeeta, mutta kyllä joka viikko menee paremmin. Ja voi asiaa ajatella ilman itkua. Onko sulla vielä jokin jälkitarkastus tai verikoe? Mutta ota sitä panacodia vielä, hetkeksi vähän auttaa... :hug:

Mulle tulee vielä 2-3 krt./pvä sellaisia katkeruudenpuuskia, että tuntuu, että pääkin leviää tuhannen pirstaksi.
Meillä raskaudet ei ole olleet itsestäänselviä ja nyt ei ole ollenkaan varmaa, tuleeko enää raskautta meille. :(
Mieli on musta ja nyt kun luin Oltermannin ketjun, taas alkoi sisintä nakertaa.
Keskenmeno tapahtui alkuvuodesta.

Ymmärrän täysin sua! Mullakin oli vaan verikokeeseen aika, ja lääkäri soittaa jos niissä on jotain häikkää. Samana päivänä kun lääkärin piti soittaa, jos jotain vikaa alkoi menkat. Ikinä en ole ollut niin ilonen menkoista, sen jälkeen vasta aloin uskomaan, että kaikki on tullut pois. Jos menkkoja ei olisi kuulunut olisin menny sitten yksityisellä tarkastukseen. Jossain oli joku ohje, et menkat alkaa n.4-6viikon päästä tyhjennyksestä, mulla alkoi jo kp24.

Ja muutenkin asian ylipääseminen alkoi vasta sitten, kun kaikki tuhruvuotokin loppui, sillä jokaikinen vessakertahan siitä muistutti ikävästi. Mulla saattoi olla et joku päivä ei tullu edes yhtään tuhrua, seuraavana taas kunnolla...

Alkuperäinen kirjoittaja nin:
Alkuperäinen kirjoittaja Tesmis:

Mulle tulee vielä 2-3 krt./pvä sellaisia katkeruudenpuuskia, että tuntuu, että pääkin leviää tuhannen pirstaksi.
Meillä raskaudet ei ole olleet itsestäänselviä ja nyt ei ole ollenkaan varmaa, tuleeko enää raskautta meille. :(
Mieli on musta ja nyt kun luin Oltermannin ketjun, taas alkoi sisintä nakertaa.
Keskenmeno tapahtui alkuvuodesta.

katkeruus oli/on mullekin tuttua! Ja tietty toi tuleeko enää raskaaksi, meneekö se hyvin jne. on se ehkä pahin mitä ajattelee..

Tesmis Meinaatko että jälkitarkastuksen aikoihin verikokeita? Katottiin Hcg silloin, ja oli alle 4, eli senkin mukaan ei pitänyt enää raskausmateriaalia olla, vaikka olikin. Ja mäkin oon jälkeenpäin miettinyt miksi mulle annettiin suun kautta (2tbl muistaakseni) ja se lääkäri vielä painotti sitä suun kautta otettavaksi ja pussissakin luki niin. Kuitenkin sitä materiaalia 10+ viikoille on kertynyt kohtuun aika mukavasti...

Oltermanni kuulostais siltä, että nyt olis tullut kipuilun aiheet pihalle :hug: :hug:

Ja tosiaan, niin kliseistä kuin se onkin, niin aika auttaa. Itsellä tuosta karmeasta kokemuksesta nyt melko päivälleen vuosi aikaa ja kolmen viikon päästä laskettu aika :heart:

tesmis olo on aika ok. aamusta mulla alko supisteleen ja viiltämään vatsaa. otin panacodin ja varmaan tunti sen jälkeen tuli jotain pientä hyytymää vielä ulos. sen jälkeen on olo , fyysisesti, ollut aika hyvä. vuotoa ei tule kun ihan vähäsen.

tänään tuntui että alkaa ehkä elämä voittamaan. ihana aurinkoinen päivä ollut ulkona. lasten kanssa oli tosi rento ja hauska päivä tänään :)

huomenna pitäisi arkeen palata eli töitä hiukan tehdä. tiedän, että tuolla odottaa vauvan vaatteet hinnoittelua jne..jotenkin vähän se ahistaa.. mutta eiköhän se tästä..

Yhteistyössä