Ketsuppia 1-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tietoa

Vieras
Typerä kysymys ehkä, mutta ajattelin tehdä makaronilaatikkoa ja pohdin nyt että voinko laittaa juuri 1-vuotta täyttäneelle lapselleni siihen ketsuppia. Ketsupissahan on jonkin verran suolaa ja sokeria. Hän on sen verran kranttu, että ilman mitään sooseja ruoka ei kelpaa. Laitanko siis ketsuppia vai pitääkö tehdä erillinen tomaattikastike, että ruoka pysyisi suussa?

Vastaisiko joku viisas tässä ketsuppi-ketjussa samalla, että käytättekö liemikuutioita 1 v. ruoassa? Siis esim keittoja tehdessänne. Niissähän on myös suolaa ja ties mitä. Mutta olen vähän avuton maustamaan keittoja (esim kala-) ilman niitä...

En käytä liemikuutioita paitsi turhan suolan takia, myös siksi että ruoka maistuu silloin aina samalta (meillä käytettäisiin vaan kasvisliemikuutioita), yleensä joltain persiljalta tms... :-/

Kannattaa kokeilla valmiita, suolattomia maustesekoituksia ja lukea mitä niissä on -> vinkkejä omaan kokkailuun. Hyviä maustesekoituksia ovat esimerkiksi pizzamauste tai jauhelihamauste, tosin viimeksi mainitussa on paljon suolaa mutta silloin jätän muun suolan pois. Sitäkään en käyttänyt lasten ollessa vauvaikäisiä.

Ei kannata käyttää tavallisia liemikuutioita, sillä niissä on haitallista natriumglutamaattia. Jossain kaupoissa myydään luomu kasvisliemijauhetta, ei sisällä arominvahvennetta (natriumglutamaattia). Ketsuppia voi mielestäni antaa pieniä määriä.

Meillä ei anneta ketsuppia, 1,5-v. ei osaa sitä edes vaatia. Hyvin suolatonta tehdään muutenkin, muita mausteita voi olla reippaastikin, melko tulinenkin ruoka menee...

Lisään vielä että ketsupissa ei liene mitään hyödyllistä, tomaatit voi syödä kunnon tomaatteinakin.

Liemikuutioita käytän jonkin verran, mutta aina vähemmän kuin ohjeessa eli esim. vain puolikas litraan (ei yksi puoleen litraan)... Valmispataruoista (joihin lisätään vain liha ja vesi) valitsen sellaisia missä ei ole lisäaineita, esim. juuri tuota natriumglutamaattia, näitä löytyy esim. BlåBandilta...

Kun 1v on siirtynyt normiruokaan perheen kanssa niin sitten on siirtynyt. On saanut ketsupit, sinapit, lihaliemikuutiot, suolakurkut, punajuurisalaatit yms. Mikä järki on siirtyä perheen kanssa samaan ruokaan jos kuitenkaan ei syö samaa kuin muu perhe?

Itse laitan keittoihin kasviliemikuution, suolaa en sitten enää lisääkään. Ketsuppiakin ollaan pojalle annettu.
Minusta noita molempia voi käyttää, tuskin kukaan niitä nyt joka päivä käytää???.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kyllä makua ruokaan saa ihan muulla tavoin kuin suolaa lisäämällä.

noh, taitaa olla hakusessa kolmen michelin-tahden ravintolat joissa ei suolaa kaytettaisi...
hyva ruoka vaatii suolaa, se toimii taustana myos muille mausteille. toki vatsansa voi myos mauttomalla mossolla tayttaa, ja niinhan monet (terveysintoilijat) tekevatkin.

Niinpä.
Yhdyn edelliseen .
meillä ei syö ketsuppia kuin mun mies, koskapa se on pienestä asti
totutettu siihen, että ketsuppi kuuluu joka ruokaan.
Lapsille ei kuulu antaa ketsuppia, sokerimäärä on tajuton.
Ja muutenkin mun mielestä ketsuppi on aika turha keksintö ylipäätään.

Olen sitä kayttänyt pikkulikkana silloin kun äitin tekemä ruoka oli niin pahaa, ettei sitä saanu muuten alas...kammo muistot moisesta mömmöstä.

Kauheen tiukkapipoista touhua joillakin... Etteikö vähän ketsuppia vois makaronilaatikkoon laittaa. Eihän sitä nyt "joka ruokaan" tungetakaan. Tai jotkut saattaa laittaa, mutta kyllä mun mielestä makaronilootaan ketsuppi kuuluu. Ja ranskalaisiin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja elaman suola:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kyllä makua ruokaan saa ihan muulla tavoin kuin suolaa lisäämällä.

noh, taitaa olla hakusessa kolmen michelin-tahden ravintolat joissa ei suolaa kaytettaisi...
hyva ruoka vaatii suolaa, se toimii taustana myos muille mausteille. toki vatsansa voi myos mauttomalla mossolla tayttaa, ja niinhan monet (terveysintoilijat) tekevatkin.

En tarkoittanutkaan etteikö suolaa saisi laittaa OLLENKAAN, vaan sitä, ettei se maku siitä parane jos suolaa enemmän. Pikkuisen suolaa ja muilla mausteilla makua. Sori jos ilmaisin itseni epäselvästi.

Jeps, kyllä suola on yksi perusmausteista. Liemikuutiot vain sisältävät ihan älyttömästi juuri suolaa, samoin kuin monet mausteseokset. Mausteista/ tulista ruokaa saa siis vähemmälläkin suolalla.

Nimenomaan makua ruokaan saa vaikka currysta tai chilistä, ei siihen suolaa tarvita... Ja kun joku vitsaili Michelin-ravintoloista, niin ei niitä Suomesta juuri löydykään... taitaa kaksi yhden tähden paikkaa Hesassa olla, toisessa olen jopa käynytkin (ja hyvää oli, eikä ollut suolaista ;))

Yhteistyössä