Kiehun, pännii tuo poika!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
se on muuten iäkkäille ihmisille vaikea jäädä yhtäkkiä yksin & nimenomaan kaipaavat ihmisiä ympärilleen joskus jotka välittää. on se nyt naurettavaa alkaa vihjailee menoista jos on asiasta sovittu selän takana tässä tapauksessa ap:n tietämättä.
8v kuitenkin ymmärtää jos haluaa. luulis että 8v ehtii elämässään pelata kuin et mummo joskus käy syömässä ja toivoisi seuraa.

Totta tämäkin, mummot kaipaa seuraa mut ei ne oikeesti vanhat ihmiset jaksa tuntitolkulla istua ja olla kylässä! Useimmat on kuitenkin taas niin vieraskorreita, ettei uskalla sanoo et haluaa kotiin, varsinkin jos on toisen kyydin varassa.

voi olla. ja onkin totta myös. silti tuon ikäinen tuskin kovin usein jaksaa vierailla niin jotenki kirpas kun kyllä tuon ikäinen vanhus ymmärtää "viestin" et pois jaloista;omia menoja =/
on vaan omia kokemuksia kun mummoa heiteltiin kuin jätesäkkiä edes takas ja majaili sitten meil usein ukin kuoleman jälkeen. ja nimenomaan näitä vihjailuja tuli et kiire johki. mummon kuoleman jälkeen sit voivoteltiin mitä tuli tehtyä

haluisin ap:lta pyytää vaahtoamistani anteeksi. en tarkoita että on paska mutsi jne.
mutta kun en vain ymmärrä, mun mielestä tuossa ei ollut mitään noloa, toivottavasti joku lohdutti itkevää poikaa joka varmaan luuli nyt tehneensä kuoleman synnin.

valottaakseni lisää tilanne jossa mulla palais täysin hermo lapseen ois et se esim. kiduttais jotain siiliä..ei et se sanois mummolle noin.

ja tuolla jo sanottiinkin, ehkä mummo huomasi tilaisuutensa tulleen ja hoksasi nyt kysyä kotiinlähtöä, varmaankin hän ajatteli että te tarkoititte hyvää jne pitämällä seuraa mutta ei ton ikäiset oikeasti jaksa olla pitkään kylässä, ne tuppaa olla mieluimmin kotonaan. sanoithan ap niistä lääkkeistäkin.

kaikkea hyvää teidän perheelle. ihana kun pidätte mummoon yhteyttä, liian moni vanhus kärsii yksinäisyydestä vaikka sukua oisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
se on muuten iäkkäille ihmisille vaikea jäädä yhtäkkiä yksin & nimenomaan kaipaavat ihmisiä ympärilleen joskus jotka välittää. on se nyt naurettavaa alkaa vihjailee menoista jos on asiasta sovittu selän takana tässä tapauksessa ap:n tietämättä.
8v kuitenkin ymmärtää jos haluaa. luulis että 8v ehtii elämässään pelata kuin et mummo joskus käy syömässä ja toivoisi seuraa.

Totta tämäkin, mummot kaipaa seuraa mut ei ne oikeesti vanhat ihmiset jaksa tuntitolkulla istua ja olla kylässä! Useimmat on kuitenkin taas niin vieraskorreita, ettei uskalla sanoo et haluaa kotiin, varsinkin jos on toisen kyydin varassa.

voi olla. ja onkin totta myös. silti tuon ikäinen tuskin kovin usein jaksaa vierailla niin jotenki kirpas kun kyllä tuon ikäinen vanhus ymmärtää "viestin" et pois jaloista;omia menoja =/
on vaan omia kokemuksia kun mummoa heiteltiin kuin jätesäkkiä edes takas ja majaili sitten meil usein ukin kuoleman jälkeen. ja nimenomaan näitä vihjailuja tuli et kiire johki. mummon kuoleman jälkeen sit voivoteltiin mitä tuli tehtyä

No tässä kuitenkin kyse yksittäisestä kerrasta joka johtui suurimmaksi osaksi siitä, että vanhemmat eivät osanneet suunnitella vierailua ja koko päivää oikein.

Seuraavalla kerralla mummo kylään niin, ettei pojalla ole illalla mitään odotettavaa, ehkä viihtyy sit paremmin mummonkin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja punkmamma:
haluisin ap:lta pyytää vaahtoamistani anteeksi. en tarkoita että on paska mutsi jne.
mutta kun en vain ymmärrä, mun mielestä tuossa ei ollut mitään noloa, toivottavasti joku lohdutti itkevää poikaa joka varmaan luuli nyt tehneensä kuoleman synnin.

valottaakseni lisää tilanne jossa mulla palais täysin hermo lapseen ois et se esim. kiduttais jotain siiliä..ei et se sanois mummolle noin.

ja tuolla jo sanottiinkin, ehkä mummo huomasi tilaisuutensa tulleen ja hoksasi nyt kysyä kotiinlähtöä, varmaankin hän ajatteli että te tarkoititte hyvää jne pitämällä seuraa mutta ei ton ikäiset oikeasti jaksa olla pitkään kylässä, ne tuppaa olla mieluimmin kotonaan. sanoithan ap niistä lääkkeistäkin.

kaikkea hyvää teidän perheelle. ihana kun pidätte mummoon yhteyttä, liian moni vanhus kärsii yksinäisyydestä vaikka sukua oisikin.

Hyvin sanottu.

Mietinkin, että miten poikaa rankaistaan vakavammista asioista kun jo tuollaisesta "sammakosta" tulee aika ikävä juttu. Jossain vaiheessa saattaa ne rangaistukset menettää tehonsa..

Miten omat tavoitteesi kasvattaa tottelevainen ja toiset huomioiva lapsi sujuu, te ketkä kannatatte täällä rangaistusta tästä? Jotenkin tuntuu, ettet tule onnistumaan siinä. Tai ainakaan niin, että lapsellasi on samalla hyvä itsetunto eikä hänen tarvitse kostaa kohteluaan pienemmilleen? Tuo uhmakkuushäiriö pisti kans silmään. Niinpä niin, ihan yllättävää, ett'ä tuossa perheessä on käynyt näin...

Oma mielipiteeni on kyllä se, että kahdeksan vuotiaan pitää jo ymmärtää jos sanotaan että vanhemmat kyllä kertovat kun peliaika on!
Mummun kuullen kun on sovittu että asiasta ei enään jankata niin silloin ei jankata. Karua, mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Halikatti:
Miten omat tavoitteesi kasvattaa tottelevainen ja toiset huomioiva lapsi sujuu, te ketkä kannatatte täällä rangaistusta tästä? Jotenkin tuntuu, ettet tule onnistumaan siinä. Tai ainakaan niin, että lapsellasi on samalla hyvä itsetunto eikä hänen tarvitse kostaa kohteluaan pienemmilleen? Tuo uhmakkuushäiriö pisti kans silmään. Niinpä niin, ihan yllättävää, ett'ä tuossa perheessä on käynyt näin...

onko sulla pienintäkään käsitystä siitä mikä/mitä uhmakkuushäiriö on???

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Oma mielipiteeni on kyllä se, että kahdeksan vuotiaan pitää jo ymmärtää jos sanotaan että vanhemmat kyllä kertovat kun peliaika on!
Mummun kuullen kun on sovittu että asiasta ei enään jankata niin silloin ei jankata. Karua, mutta totta.

Olen samaa mieltä. Itse asiassa minä pidän tätä olettamuksena jo 5-6 -vuotiaan kohdalla. Meillä napsahtaa 5½-vuotiaalle rangaistus jos ei ymmärrä noin selvästi sanottua ohjetta, mitä ap:n tilanteessa oli. Jos sanotaan, että suu mummon aikana kiinni aiheesta ja vielä varoitetaan uudelleen niin pitäähän siitä rangaistus seurata jos se suu ei kiinni pysy!

Minä olen opettanut lapsilleni alusta alkaen sellaista sääntöä, että eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla, samoin eri ihmisten kanssa ollaan eri tavalla. 86-vuotiaan isomummon seurassa ei todellakaan riehuta ja riekuta samalla tavalla kuin 6-vuotiaan serkun kanssa. Hyvä sääntö on, että niin saa käyttäytyä kuin se, kenellä ollaan kylässä. Eli jos isomummo hyppii sohvalla ja juoksee huoneesta toiseen niin silloin lapsikin saa tehdä samoin. Mutta jos isomummo istuu paikoillaan juttelemassa niin silloin lapsikin istuu sohvalla/lattialla tms. paikoillaan ja puhuu tai kuuntelee aikuisten puhetta.

Onko tosiaan jotkut mammat sitä mieltä, että jos lapsi pari kertaa jotain asiaa kysyy vaikka on asiasta sanottu niin kyseessä on joku UHMAKKUUSHÄIRIÖ!?

Herranjestas... minusta alkaa tuntumaan että täällä joillain mammoilla on HALUAN SELITTÄÄ LAPSENI KÄYTTÄYTYMISEN KEKSIMÄLLÄ HÄIRIÖN - HÄIRIÖ

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti:

onko sulla pienintäkään käsitystä siitä mikä/mitä uhmakkuushäiriö on???

No ei ole, mikä se on ja ennenkaikkea, mikä sen aiheuttaa? Onko kohtelu vai mikä?

Mutta eihän noilla ihmisillä ole käsitystä lasten oikeasta kasvatuksesta, jos tuollainen tilanne hoidetaan niin, että tulee rangaistus. Ihan oli toimittu aivan kuin haettaisiin tilanne, jossa poikaa voi saada rangaista. Ja loukkaantuikohan mummo kuinka paljon? Se jäi ihan mysteeriksi.

Voisko joku vastata tähän!

Nyt kyllä pitää lähteä googlettamaan -uhmakkuushäiriö- Siis never heard! Vai onko niin, että nykypäivänä yritetään kaikki ahtaa "samaan laatikkoon" ja jos joku onkin tavallista voimakkaampi persoona/tulisempi temperamentti. Varsinkin jos kyseessä lapsi, niin heti on oltava joku häiriö?? *viheltelee* Herra jestas, minkähän leiman minä oisin pentuna saanut otsaani, jos olisin ollut lapsi tämän päivän Suomessa?!

Voisko joku vastata tähän!

Tiedä häntä kannattaako tähän vastata, sulla kun on jo oma vankka mielipiteesi siitä että lapsen ei tarvitse totella annettuja ohjeita, ja tottelemattomuudesta/huonosta käytöksestä ei saa tulla seuraamuksia.

Minulla on neljä lasta joilla on erittäin vahva itsetunto. Olen opettanut heidät pienestä lähtien ottamaan toisia huomioon, mitä vieraitten aikana sanotaan ja mitä ei, miten käyttäydytään toisia kohtaan. Tahallisista ylilyönneistä, tyyliä jankutus asiasta josta oli ennen vieraitten tuloa puhetta ettei jankuteta, tuli puhuttelu ja seuraamus ellei ymmärtänyt lopettaa hyvän sään aikana.

Vanhimmat ovat kiittäneet minua kurista ja johdonmukaisesta kasvatuksesta, sekä siitä että olen aina heitä tukenut ja kannustanut. Nuorimmat ovat tulossa teini-ikään ja tietävät miten käyttäydytään. Nuorin on ollut hankalin, hänellä sammakot olivat yleisiä pienempänä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Olen samaa mieltä. Itse asiassa minä pidän tätä olettamuksena jo 5-6 -vuotiaan kohdalla. Meillä napsahtaa 5½-vuotiaalle rangaistus jos ei ymmärrä noin selvästi sanottua ohjetta, mitä ap:n tilanteessa oli. Jos sanotaan, että suu mummon aikana kiinni aiheesta ja vielä varoitetaan uudelleen niin pitäähän siitä rangaistus seurata jos se suu ei kiinni pysy!

Minä olen opettanut lapsilleni alusta alkaen sellaista sääntöä, että eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla, samoin eri ihmisten kanssa ollaan eri tavalla. 86-vuotiaan isomummon seurassa ei todellakaan riehuta ja riekuta samalla tavalla kuin 6-vuotiaan serkun kanssa. Hyvä sääntö on, että niin saa käyttäytyä kuin se, kenellä ollaan kylässä. Eli jos isomummo hyppii sohvalla ja juoksee huoneesta toiseen niin silloin lapsikin saa tehdä samoin. Mutta jos isomummo istuu paikoillaan juttelemassa niin silloin lapsikin istuu sohvalla/lattialla tms. paikoillaan ja puhuu tai kuuntelee aikuisten puhetta.

Pakko kommentoida tätä. Minä opetan lapselle että joka paikassa on oma itsensä. Mikään kameleontti ei tarvitse olla. Otetaan esimerkki että ymmärrät mitä tarkoitan:

Lasesi on teini. Teiniporukassa. Viettämässä iltaa. Illan emäntä/isäntä alkaa kiskoa huumeita(vetää räkäkännit, mitä sinun lapsesi, sinun kasvatusohjeitasi noudattaen tekee? Kiskoo huumeita/vetää räkäkännit.
Mitä minun lapsi tekee? Toivottavasti on oma itsensä, sanoo kiitos ei ja lähtee pois. Loukkaantui joku tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Ootteko te ihan tosissanne?? Lapselle sanottu, ettei asiasta puhuta mummon kuullen, eikä poika silti uskonut. Rumasti poika kyllä sanoi mummon kuullen.
Eipä tarvi ihmetellä, ettei kakarat mitään usko, kun teidän mielestä poika käyttäytyi ihan ok.
No, onnee vaan teille kersojenne kanssa.

Sun kielenkäyttösi kertoo paljon sinusta itsestäsi -onnee vaan itsellesi sinne pahan olon tunteeseen.

Pakko kommentoida tätä. Minä opetan lapselle että joka paikassa on oma itsensä. Mikään kameleontti ei tarvitse olla. Otetaan esimerkki että ymmärrät mitä tarkoitan:

Lasesi on teini. Teiniporukassa. Viettämässä iltaa. Illan emäntä/isäntä alkaa kiskoa huumeita(vetää räkäkännit, mitä sinun lapsesi, sinun kasvatusohjeitasi noudattaen tekee? Kiskoo huumeita/vetää räkäkännit.
Mitä minun lapsi tekee? Toivottavasti on oma itsensä, sanoo kiitos ei ja lähtee pois. Loukkaantui joku tai ei.

Siis miten ihmeessä sä tällaiset johtopäätökset vedit, avaatko hiukan? Todella outo päätelmä, järjetön :laugh: Vai narkkareita niistä käyttäytymään opetetuista lapsista tuleekin, joo :laugh:

Ei ny helevetti hyvä käytös tarkoita sitä ettei saa olla oma itsensä ja käyttää omaa järkeään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

86-vuotiaan isomummon seurassa ei todellakaan riehuta ja riekuta samalla tavalla kuin 6-vuotiaan serkun kanssa. Eli jos isomummo hyppii sohvalla ja juoksee huoneesta toiseen niin silloin lapsikin saa tehdä samoin. Mutta jos isomummo istuu paikoillaan juttelemassa niin silloin lapsikin istuu sohvalla/lattialla tms. paikoillaan ja puhuu tai kuuntelee aikuisten puhetta.

Siis miten ihmeessä sä tällaiset johtopäätökset vedit, avaatko hiukan? Todella outo päätelmä, järjetön :laugh: Vai narkkareita niistä käyttäytymään opetetuista lapsista tuleekin, joo :laugh:

Ei ny helevetti hyvä käytös tarkoita sitä ettei saa olla oma itsensä ja käyttää omaa järkeään.

Et tajunnu pointtia. Kyse on tästä:
"Minä olen opettanut lapsilleni alusta alkaen sellaista sääntöä, että eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla, samoin eri ihmisten kanssa ollaan eri tavalla."

"Hyvä sääntö on, että niin saa käyttäytyä kuin se, kenellä ollaan kylässä."

Kyllä minunkin lapsellani käytöstavat on, hän vain on oma itsensä paikassa kuin paikassa eikä vaihda roolia sen mukaan missä ollaan!

Mää oon kans sitä mieltä, että joko niin, ettei lähetä tänä iltana palloilemaan tai vaihtoehtosesti keskustelu siitä miten voi käydä köpelösti jos ei usko sillon ko tosissaan sanotaan että jokin ei oo sopivaa.
Jos vaikka isä olis tuohtunu ja siitä huolimatta lähtis ulos lapsen kanssa, poika vois huomata sen ja yhteinen hetki oiski tunnelmaltaan painostava.

Jos keskustellessa poika ite huomaa että joo, olisi pitänyt uskoa, niin sitten asia on mun mielestä sovittu, jos kerran tällasta ongelmaa ei oo ennen ollu.

Paitsi jos poika itki sitä että luuli suututtaneensa isän, kun isä sanoi että tuollasta ei enää mummon kuullen sanota ja itki siksi eikä mielenosoitukseksi, niin silloin sympatia voi olla paikallaan, ymmärrän jos pettyi suuresti kun luuli ettei yhteistä ulkoiluhetkeä tulekaan.

Voi elämä. Mun mielestä epäkohteliaisuudella ja "avoimuudella" on kyllä vissi ero. Eikö teitä muita oikeasti harmita sellaiset "koska sä lähdet kotiin, voisko noin jo lähtee"- tyyppiset muksut? Tai vastaavasti kyläillessä "mennään jo kotiin, lähdetään, kooosska me mennään kotiin" -hokijat?! Mä häpeäisin silmät päästäni, jos omat olisi vastaavaa jankuttamassa.

jos lapseni kylässä kysyisi koska me lähdetään, vastaisin niinkuin asia on, esim. tunnin päästä. mitä noloa siinä on, en ymmärrä. Lapsen ei tarvitsisi jankuttaa kun saisi vastauksen.

jos lapseni kylässä kysyisi koska me lähdetään, vastaisin niinkuin asia on, esim. tunnin päästä. mitä noloa siinä on, en ymmärrä. Lapsen ei tarvitsisi jankuttaa kun saisi vastauksen.

Yksi kysymys onkin ihan ok. Meidän tuttavapiirissä on vaan valitettavasti sellaisia "mennäänkotiinmennäänkotiinmennäänkotiinÄIITIIImennäänkotiin"-kimittäjiä.

Yksi kysymys onkin ihan ok. Meidän tuttavapiirissä on vaan valitettavasti sellaisia "mennäänkotiinmennäänkotiinmennäänkotiinÄIITIIImennäänkotiin"-kimittäjiä.

:D

tuo voi jo alkaa tuntua rasittavalta.

mitä ne äidit vastaa?

mitä ne äidit vastaa?

Yleensä "kohta", joskus "HILJAA NYT" tms :)

mitä ne äidit vastaa?

Yleensä "kohta", joskus "HILJAA NYT" tms :)

:D ja sitten se lapsi kysyy kohta uudestaan :)

kyllä se näin on. Jotka on opetettu käyttäytymään nätisti aikuisen läsnä ovat yleensä näitä jotka sen purkavat pienempiin. oppivat että ei saa sanoa mitä oikeasti ajattelee

Yhteistyössä