Kiitos vaan imetysfanaatikot...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mua ihan oikeasti satuttaa sellaiset kommentit, että "jokaisen äidin pitäisi täysimettää lastaan" ja että "imetystä tehostamalla se onnistuu kaikilta".

Lapsi siis nyt 11kk, ja imetys loppui vastoin tahtoani jo pojan ollessa 4,5kk. Tästä imetystaipaleesta täysimetystä oli 0 päivää, sillä maito nousi hitaasti vasta useita päiviä synnytyksen jälkeen, ja silloinkin niukkana. Liivinsuojia en tarvinnut missään ikinä kertaakaan, lypsämällä/ pumppaamalla sain molemmista rinnoista irti yhteensä n. 20-40 ml, en koskaan enempää. Mielestäni yritin kaikki mahdolliset keinot maitomäärän lisäämiseksi, mutta vauvan tarpeisiin maitoni ei missään vaiheessa riittänyt. Pahaat päivät olivat n. 2kk iässä, jolloin lisämaitoa kului "vain" 200-250 ml/vrk. Nukuin, söin hyvin, join joka välissä vettä, ykkösolutta ja imetysteetä. Lämmitin rintoja ennen imetystä. Kokeilin eri imetysasentoja. Imuote oli lapsella hyvä, se todettiin sekä sairaalassa että neuvolassa. Imetin öisin ahkerasti USEITA kertoja, nukuimme perhepedissä. Päivisinkin imetin imetin imetin nännit verillä niin, ettei mitään ns. "imetysvälejä" välttämättä oikeastaan edes ollut. Vauva nukahti rinnalle, ja kun heräsi, imetys jatkui. Vietimme päiviä sängyssä iho ihoa vasten, ja minä nuuhkin vauvan tuoksua minkä ehdin. Kaikenlaiset mielikuvaharjoitukset solisevista vesiputouksista tuli kokeiltua. Joskus harvoin jos vauva nukkui useamman tunnin putkeen ja minirintani pingottuivat maidosta, lypsin rintojani. Pumpulla ja käsin. Koko elämä ja ajatukset pyörivät imetyksen ympärillä, joten laiskaksi ja välinpitämättömäksi minua ei kai voi syyttää? Ja vaikka tiedän tehneeni imetyksen eteen paljon enemmän kuin moni lastaan täysimettänyt, niin silti VIELÄKIN on huono omatunto siitä, että en täysimettänyt lastani. Että kiitos vaan fanaatikot siitä yleistyksestä, että kaikkien äitien tissit riittävät lapsen tarpeisiin jos vain äiti VIITSII YRITTÄÄ. Tästä asiasta saan nyt sitten olla paskana lopun elämääni?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rinnat ei olleet koskaan täynnä, pumpulla en saanut, maito nousi hitaasti, mutta imetin 1v 4 kk.

Enkä todellakaan ota syitä niskoilleni siitä, ettei jonkun toisen imetys onnistunut. Toisaalta taas hankkisin apua ja nopeasti jos vielä miettisin epäonnistunutta imetystäni.

millon lapsi sai ekaa kertaa lisämaitoa?
mikä johtui mistä.. johtuiko maidon hidas nouseminen siitä, että vauva sai pullosta, eikä stimuloinut rintoja tarpeeksi. lisämaitomäärän kasvaminen taas on suoraan pois äidinmaidontuottamisesta, koska lapsi syö maidon pullosta eikä tissistä.
kysynnän ja tarjonnan laki.

enkä muuten ole fanaatikko.

Ehkäpä voit ojentaa itsellesi kukkasen siitä hyvästä, että olet Äiti, joka ajattelee lastansa. Sellaisia äitejä ei joka lapsella ole, olette harvinainen luonnonvara nykyään.

Mä en ole koskaan kuullut, että ns. imetysfanaatikot tuomitsisivat ihmisen, jolta imetys ei oikeasti onnistu. Kaikilta ei onnistu.

Enemmänkin niitä ei ymmärretä, jotka jo etukäteen päättää, että ei kiinnosta ja vaikka maitoa tulisi, niin ei imetä, vain koska ei oo mun juttu tai jotain yhtä järkevää. Mutta ei ole sun syy, jos sulta ei maitoa tullut ja se ei onnistunut. Olet yrittänyut kuitenkin tosi kovasti ja jonkun aikaa vauvasi onkin saanut sun maitoa. Hienoa, olet tehnyt hienosti! :flower:

Välitätkö yleisestikin noin paljon muiden mielipiteistä ja ympäristön paineista? Ei kannattaisi.
Mua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku on mieltä siitä miten meillä imetetään tai aloitellaan kiinteitä tai mitä joku on mieltä siitä milloin meidän lapset menee päivähoitoon tms.

höh :hug:
sä olet tehnyt parhaasi, jopa enemmän.. se vaan ei aina opnnistu vaikak kuinka niin väitetään..
meillä ei onnistunut, ja poika lopetti itse yöimemisen 3kk iässä.. eli sitten siirryttiin vain korvikkeeseen.. olen asiasta saanut kuulla mutta kun ei onnistunut niin ei voi minkään.. älä pode huonoa omaatuntoa tuosta asiasta, kukaan ei voi syyttää sua yrityksen puutteesta joten syyllisyyden sijaan voit tuntea ylpeyttä siitä että et luovuttanut, kaikkesi yritit :)

Jos täysimetystä on ollut 0 päivää, olet siis antanut heti sairaalasta lähtien korviketta. Siinäpä se syy maidontulon hiipumiseen löytyikin! Minullakin on molempien lasten kohdalla maito noussut vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä, mutta kumpikaan ei ole saanut tippaakaan korviketta.

Jos täysimetystä on ollut 0 päivää, olet siis antanut heti sairaalasta lähtien korviketta. Siinäpä se syy maidontulon hiipumiseen löytyikin! Minullakin on molempien lasten kohdalla maito noussut vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä, mutta kumpikaan ei ole saanut tippaakaan korviketta.

ja mulla sai 2 ensimäisenä päivänä 20ml (kun laps itki nälkäänsä) ja maito nousi 3:na päivänä.. kuka tietää!!
Kaivakaa tikulla nenäänne

Kysynnän ja tarjonnan laki... Kyllä se imetys tyrehtyy jos tunkee lisämaitoa lapsen suuhun jo ensi päivästä lähtien. Turha silloin ihmetellä, miksei maito nouse. Pullo vierottaa lapsen tehokkaasti rinnasta.
Niin, ja ensimmäisen lapsen kanssa imetys meni lisämaidon kanssa ihan päin puuta, toisen kanssa sain täysimetettyä 3kk ja osaimetettyä 4kk.
Kolmannen kanssa otin asioista enemmän selvää ja sain täysimetettyä 5kk kun osasin varautua rintalakkoihin ja rintaraivareihin ja hitaaseen maidonnousuun. Enkä tunkenut lapsen suuhun tuttia. 9kk asti poika huoli tissiä muun ruoan ohella, sitten tuli stoppi.
Kyllä se toisen kanssa jo menee paremmin :)

Hieman asian sivusta mutta kysyn nyt täällä kumminkin. En ees oo viä raskaana varmaan, mutta oon jo nyt onnistunut kehittään pelon siitä että ne antaa sairaalassa mun lapselle lisämaitoo konsultoimatta multa.Voiko ne tehdä/tekeekö ne näin, mikäli siis lapsi on ihan terve ja hyvin voiva?

Anteeksi vaan, mutta tälleen lapsettomana kuulostaa ihan järkyttävältä ajatukselta ja lapsen pahoinpitelyltä pitään pientä vastasyntynyttä 4 päivää ilman mitään ruokaa ja juomaa siksi, että maitoa ei vielä tule, ehkä se nousee, ehkä ei, ja korvikkeen antaminen pilaisi imetyksen. Johan tuohon aikuinenkin kuukahtaisi. Joo tosi hyvä alku elämälle...

Lapsi ei tarvitse lisämaitoa ensimmäisten elinvuorokausiensa aikana, vaan äidin tipat riittävät! Lisämaitoa annettakoon vain lääketieteellisin perustein (pieni syntymäpaino, verensokeri jne) ei "nälkään". Tässä alkuvaiheessa monella lähtee homma vikaan ja sitten suuntaa on vaikea muuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja LoveStreet:
Hieman asian sivusta mutta kysyn nyt täällä kumminkin. En ees oo viä raskaana varmaan, mutta oon jo nyt onnistunut kehittään pelon siitä että ne antaa sairaalassa mun lapselle lisämaitoo konsultoimatta multa.Voiko ne tehdä/tekeekö ne näin, mikäli siis lapsi on ihan terve ja hyvin voiva?

Eivät anna ja voit vielä erikseen mainita että ei saa antaa.

Siis vauva saa ensimmäiset elinvuorokautensa huutaa vaikka kurkku suorana nälkää ja janoa, samaan aikaan kaapissa olis maitoa yllinkyllin, mutta sitä ei saa antaa. Miten kukaan empatiakykyinen äiti pystyy rääkkäämään vauvaansa tuolla tavalla?

Ja taas joku oikein järjen jättiläinen. Minun vauva sai korvikettä sairaalassa muutaman tunnin ikäisenä, sillä vauvan sokeriarvot oli vaarallisen alhaalla ja minulla ei maito vielä noussut.

Ja kun oli kerran oppinut pullolle ei koskaan suostunut tissille. Näin se vain meni.

Olisitko sinä antanut vauvasi saada aivovaurion vai antanut miellummin lisämaitoa?

Siis vauva saa ensimmäiset elinvuorokautensa huutaa vaikka kurkku suorana nälkää ja janoa, samaan aikaan kaapissa olis maitoa yllinkyllin, mutta sitä ei saa antaa. Miten kukaan empatiakykyinen äiti pystyy rääkkäämään vauvaansa tuolla tavalla?

Ei vaan vauvaa pidetään sylissä ja rinnalla mahdollisiman paljon - maito nousee kun vauva stimuloi rintaa. Tää on ihan tieteelinen fakta eli ei tästä tarvii tehdä mitään numeroa :D

Voi jeesus ottakaa asioista selvää. Vauvalla on ns. ruskeaa rasvaa kehossaan joilla hän pärjää ensimmäiset 3-4 päivää ilman mitään muuta ravintoa. Äidin ensimmäiset maitotipat riittävät hyvin siinä vaiheessa. Maito nousee aina 2-4 päivän kuluttua, näin on luonto tarkoittanut ja luonto on tarkoittanut senkin että vauvalle riittää varastoissaan ruokaa ensimmäisiksi päiviksi.

Tämän voi lukea mistä tahansa imetysasioita käsittelevästä kirjasta. Sairaalassa ne kyllä tunkevat lisämaitoa suuhun jos vain luvan antaa, sairaalat eivät yleensä ole imetysmyönteisiä.

Yhteistyössä