Kilpirauhanen aivan sekaisin, miten se voi olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi tarjota ainoastaan siihen kliinisesti todettuun sairauteen, hormoni-pitoisuuksi jne.
Ei siihen että "mulla on semmonen fiilis että mulla on liika-ja vajaatoiminta päällekkäin"
Turhaa oman erikoisuuden korostusta jos veriarvot näyttää yhtä.

Armour pitäisi vapauttaa helpommin vaihtoehtolääkkeeksi ja endokrinologien tulisi jakaa potilaille omatoimisuuden periaatteen mukaista hoitotietoutta

voi tarjota ainoastaan siihen kliinisesti todettuun sairauteen, hormoni-pitoisuuksi jne.
Ei siihen että "mulla on semmonen fiilis että mulla on liika-ja vajaatoiminta päällekkäin"
Turhaa oman erikoisuuden korostusta jos veriarvot näyttää yhtä.

Armour pitäisi vapauttaa helpommin vaihtoehtolääkkeeksi ja endokrinologien tulisi jakaa potilaille omatoimisuuden periaatteen mukaista hoitotietoutta

No missä lukee et arvot viittaa vain yhteen? Eikös tuonne ole selvästi monta kertaa kirjoitettu, että arvot on liika- ja vajaatoiminnan puolella. Ja tietääkseni ne ihan verikokeilla tutkitaan, ei siihen oman päänsisäiset päätelmät vaikuta.

Lääkäreiden pitäis tutkia maksa- veri- ja kolestroliarvot sekä vajaatoiminta tapauksissa tsekata sydämen tilanne. Sekä neuvoa oikeanlainen ruokavalio mikä vähentää keinotekoisen hormonin määrää. Sit mä olisin melko tyytyväinen kilpparin hoitoon.

oletkos käyttänyt levävalmisteita? Kaikki sellaiset sisältävät jodia paljon, joten sen liikasaanti ja varsinkin ne huiput sekoittaa kilpirauhasen toiminnan. E407 on karrageenilevää - käytätkö sitä sisältäviä tuotteita ja jodisuolaa?

mut hei miten opamoxista eroon?:( tuntu että en voi enää elää päiväkään ilman siitä:( tänään oli tosi pahaa kohtaus hengenahdistus ja otin jo 3,5 mitä on paljon, mut kun töissä pitää järjessä olla

Siis otitko kolme ja puoli tablettia? Eikö sitä yleensä määrätä kerralla otettavaksi puolikkaasta yhteen tablettia? Voi olla vaarallista syödä noin paljon :(

[QUOTE="vieras";22072092]
"Oprah herself has said that she had a period of where her thyroid was overactive (hyperthyroidism), followed by underactive (hypothyroidism). And Dr. Oz' description of the antibodies suggests that Oprah might have had Hashitoxicosis, a condition where you have antibodies suggestive of both Hashimoto's and Graves' disease-- and these antibodies are stimulating the thyroid to produce excess hormone, and at the same time, attacking the thyroid and attempting to destroy it. "[/QUOTE]

Ei oikein sun englanti taivu edes noin yksinkertaiseen tekstiin. Followed by tarkoittaa että tilat vuorottelevat, nopeastikin riippuen siitä paljonko kilpirauhasessa on potkua. Ei sitä että tilat vallitsisivat yhtä aikaa, tämä on MAHDOTONTA. Ei helvetti että sä olet sekasin.

[QUOTE="vierastaja";22072902]Ei oikein sun englanti taivu edes noin yksinkertaiseen tekstiin. Followed by tarkoittaa että tilat vuorottelevat, nopeastikin riippuen siitä paljonko kilpirauhasessa on potkua. Ei sitä että tilat vallitsisivat yhtä aikaa, tämä on MAHDOTONTA. Ei helvetti että sä olet sekasin.[/QUOTE]

No olisit lukenut loppuun asti. "a condition where you have antibodies suggestive of both Hashimoto's and Graves' disease-- and these antibodies are stimulating the thyroid to produce excess hormone, and at the same time, attacking the thyroid and attempting to destroy it."

Miksi ihmeessä ihmisten täytyy vastata noin ilkeästi? Mä olen yrittänyt hyvin asiallisesti kirjoittaa, et kilpirauhasarvoista osa voi olla liikatoiminnan puolella ja osa vajaatoiminnan puolella jolloin ihminen voi olla joka toinen päivä vajaalla joka toinen päivä liikatoiminnalla.

Sori nyt vaan, mut mä en jaksa enää asiasta jauhaa koska mä en ilmeisesti osaa kirjoittaa tarpeeksi selkeästi mitä haen takaa.

[QUOTE="vieras";22072537]No missä lukee et arvot viittaa vain yhteen? Eikös tuonne ole selvästi monta kertaa kirjoitettu, että arvot on liika- ja vajaatoiminnan puolella. Ja tietääkseni ne ihan verikokeilla tutkitaan, ei siihen oman päänsisäiset päätelmät vaikuta.

Lääkäreiden pitäis tutkia maksa- veri- ja kolestroliarvot sekä vajaatoiminta tapauksissa tsekata sydämen tilanne. Sekä neuvoa oikeanlainen ruokavalio mikä vähentää keinotekoisen hormonin määrää. Sit mä olisin melko tyytyväinen kilpparin hoitoon.[/QUOTE]

Ota kuule suolihuuhteluita. Sillä on todettu suotuisa vaikutus kilppariin joka ei osaa päättää onko vajaa- vai liikatoiminnassa.

[QUOTE="vieras";22073446]
Miksi ihmeessä ihmisten täytyy vastata noin ilkeästi? Mä olen yrittänyt hyvin asiallisesti kirjoittaa, et kilpirauhasarvoista osa voi olla liikatoiminnan puolella ja osa vajaatoiminnan puolella jolloin ihminen voi olla joka toinen päivä vajaalla joka toinen päivä liikatoiminnalla.

Sori nyt vaan, mut mä en jaksa enää asiasta jauhaa koska mä en ilmeisesti osaa kirjoittaa tarpeeksi selkeästi mitä haen takaa.[/QUOTE]

Kyllä mä ymmärrän täysin mitä sä ajat takaa mutta mä sanon vielä kerran että sä olet väärässä, väärässä ja väärässä. Väännetään nyt vielä kerran rautalankaa: Hashimoto on autoimmuunisairaus tarkoittaen että oma keho alkaa tuhota kilpirauhasen kudoksia. Kilpirauhanen laittaa hanttiin ja buustaa tyroksiinin tuotantoa kun se jää alakynteen. Liikatoiminnan ja vajaatoiminnan tilat vuorottelevat KUNNES kilpirauhanen on täysin tuhoutunut. Ei siis vieläkään ole liikatoiminta ja vajaatoiminta samaan aikaan.

[QUOTE="vieras";22072456]No tämä voi olla sinun näkemys asiasta. Ehkä jonain päivänä myös Suomessa endokrinologit yhdistävät näkemyksiään ja luovat eu-standardit läpäisevät uudet raja-arvot, hoitomuodot sekä laajentavat diagnoosikirjoaan. Parempia aikoja odotellessa... Olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen saanut hoitoa ja diagnoosin kilpirauhasliiton pääjäseneltä joka on onneksi ajan hermossa kiinni :)[/QUOTE]

Vai että oikein pääjäseneltä? Muistithan kysyä ohjeita myöskin ennustajaeukoilta? Jos et niin nyt kipin kapin. Tähdissä on tästä asiasta PALJON tietoa!

Ja MUISTA ne peräruiskeet!

Ja vielä kerran: "and these antibodies are stimulating the thyroid to produce excess hormone, and at the same time, attacking the thyroid and attempting to destroy it."
Lue nyt tuo vielä ajatuksella niin ei tarvitse tulla mulle itkemään. Ei tuossa sanota kerrassaan mitään liikatoiminnan ja vajaatoiminnan samanaikaisuudesta.

[QUOTE="vierastaja";22073501]Ja vielä kerran: "and these antibodies are stimulating the thyroid to produce excess hormone, and at the same time, attacking the thyroid and attempting to destroy it."
Lue nyt tuo vielä ajatuksella niin ei tarvitse tulla mulle itkemään. Ei tuossa sanota kerrassaan mitään liikatoiminnan ja vajaatoiminnan samanaikaisuudesta.[/QUOTE]

Ei niin mutta ethän sinä tuota kommenttiasi minulle tarkoittanutkaan. Mutta ei puhuta ei.

[QUOTE="vierastaja";22073483]Kyllä mä ymmärrän täysin mitä sä ajat takaa mutta mä sanon vielä kerran että sä olet väärässä, väärässä ja väärässä. Väännetään nyt vielä kerran rautalankaa: Hashimoto on autoimmuunisairaus tarkoittaen että oma keho alkaa tuhota kilpirauhasen kudoksia. Kilpirauhanen laittaa hanttiin ja buustaa tyroksiinin tuotantoa kun se jää alakynteen. Liikatoiminnan ja vajaatoiminnan tilat vuorottelevat KUNNES kilpirauhanen on täysin tuhoutunut. Ei siis vieläkään ole liikatoiminta ja vajaatoiminta samaan aikaan.[/QUOTE]

Eli sun mielestä ei missään, siis ei yhtään missään kilpirauhasen sairaudessa ihminen ei voi kärsiä jossain taudin vaiheessa sekä liika- että vajaatoiminnasta ei edes hashitoxicosis taudissa, struumassa tai kilpirauhasentulehduksessa? Ei myöskään alkavassa vajaa- tai liikatoiminnassa, alkavassa hashimotossa tai gravessa? Eikö edes kilpirauhassyövässä?

[QUOTE="vierastaja";22073501]Ja vielä kerran: "and these antibodies are stimulating the thyroid to produce excess hormone, and at the same time, attacking the thyroid and attempting to destroy it."
Lue nyt tuo vielä ajatuksella niin ei tarvitse tulla mulle itkemään. Ei tuossa sanota kerrassaan mitään liikatoiminnan ja vajaatoiminnan samanaikaisuudesta.[/QUOTE]

Mä olen ihan luullut et hashimoton hormonit viittaa vajaatoimintaan ja graves hormonit liikatoimintaan, jolloin potilas on rajatilassa.

[QUOTE="vieras";22073524]Eli sun mielestä ei missään, siis ei yhtään missään kilpirauhasen sairaudessa ihminen ei voi kärsiä jossain taudin vaiheessa sekä liika- että vajaatoiminnasta ei edes hashitoxicosis taudissa, struumassa tai kilpirauhasentulehduksessa? Ei myöskään alkavassa vajaa- tai liikatoiminnassa, alkavassa hashimotossa tai gravessa? Eikö edes kilpirauhassyövässä?[/QUOTE]

No ei tietenkään. Tiedätkö sinä edes mistä nyt puhutaan???

[QUOTE="vieras";22072492]Ai sitä voi oikein erikoistua yhteen tiettyyn kilpirauhassairauden muotoon?[/QUOTE]

Täällähän teitä erikoisspesialisteja on joka lohkollekin omansa :D

[QUOTE="vieras";22073540]Mä olen ihan luullut et hashimoton hormonit viittaa vajaatoimintaan ja graves hormonit liikatoimintaan, jolloin potilas on rajatilassa.[/QUOTE]

Se on ihan sama mihin ne viittaavat jos kilpirauhanen toimii normaalisti. Tiesitkö että sekin on ihan mahdollista että kaikki indikaattoriarvot on ihan vituillaan mutta kilpirauhanen toimii ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073507:
Joo, ja kilpirauhasta voidaan myös hieroa per rectum!

Kiva, sä osaat pistää ihmiset itkemään. Joo minäkin olen ihminen jolla on tunteet, kummallista eikö totta. Kyllä kait sitä voi eriävän mielipiteen sanoa ystävällisemminkin, se ei maksa mitään mut antaa toiselle hyvän mielen.

Ei mua haittaa vaikka ajattelettekin mun olevan väärässä, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Jos mä edustan mielipiteelläni, tällä palstalla vähemmistöä ei se tarkoita etteikö maailmassa olisi ihmisiä jotka jakavat mun kanssa saman mielipiteen.

[QUOTE="vierastaja";22073544]No ei tietenkään. Tiedätkö sinä edes mistä nyt puhutaan???[/QUOTE]

Mä olen koko ajan puhunut tilanteesta jossa ihmisellä on vajaa- ja liikatoiminta. Jolloin osa arvoista on vajaalla ja osa liikatoiminnalla, jolloin ihminen saa myös molempien oireistot. Ihminen on tilassa josta ei arvojen perusteella voida määrittää kumpaa edustaa. En puhu tilanteessa jossa lääkityksellä on tuotettu joka liika- tai vajaatoiminta.

[QUOTE="vieras";22073524]Eli sun mielestä ei missään, siis ei yhtään missään kilpirauhasen sairaudessa ihminen ei voi kärsiä jossain taudin vaiheessa sekä liika- että vajaatoiminnasta ei edes hashitoxicosis taudissa, struumassa tai kilpirauhasentulehduksessa? Ei myöskään alkavassa vajaa- tai liikatoiminnassa, alkavassa hashimotossa tai gravessa? Eikö edes kilpirauhassyövässä?[/QUOTE]

Ei voi IHMINEN kärsiä. Vaikka osa kilpparista toimisikin yli ja toinen osa olisi kokonaan mykkä (teoriassa tai vaikka käytännössäkin) niin SE RATKAISEE MIKÄ ON KILPIRAUHASHORMONIN PITOISUUS VERESSÄ. ELI onko se normaali, ali vaiko yli.

Kai tuon nyt tajuaa JOKAINEN oli miten hidas tahansa että kun YHTÄ AINETTA JA SEN PITOISUUTTA MITATAAN niin eihän sen aineen pitoisuus voi olla kuin yhtä ainoaa tasoa KERRALLAAN. Toki se voi olla TÄLLÄ VIIKOLLA alitoiminnassa ja ENSIVIIKOLLA voidaan olla jo matkalla kohti liikatoimintaa mutta ei helvettoi soikoon ole mahdollista olla kilpirauhasen liika- ja vajaatoiminnassa YHTÄ AIKAA!!!!!!

Ei sun viinakseskaan ole yhtä aikaa pirtua ja siideriä! Alkoholipitoisuuskin on joko tai eikä kaikkea yhtä aikaa!!!!!!!!!

[QUOTE="vierastaja";22073556]Se on ihan sama mihin ne viittaavat jos kilpirauhanen toimii normaalisti. Tiesitkö että sekin on ihan mahdollista että kaikki indikaattoriarvot on ihan vituillaan mutta kilpirauhanen toimii ihan normaalisti.[/QUOTE]

Mutta kun oli nimenomaan kyse tilanteesta jossa esimerkki tapaus Oprah oli samaan aikaan vajaalla ja liikatoiminnalla. Arvojen mukaan. Jolloin hän kyllä oli myös balanssissa mutta meni myös välillä liika- ja vajaatoiminnan puolelle. Kuten tuossa luki tilat vaihteli ja nyt hän on balanssissa koska käy vajaa- ja liikatoiminnalla.

[QUOTE="vieras";22073573]Kiva, sä osaat pistää ihmiset itkemään. Joo minäkin olen ihminen jolla on tunteet, kummallista eikö totta. Kyllä kait sitä voi eriävän mielipiteen sanoa ystävällisemminkin, se ei maksa mitään mut antaa toiselle hyvän mielen.

Ei mua haittaa vaikka ajattelettekin mun olevan väärässä, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Jos mä edustan mielipiteelläni, tällä palstalla vähemmistöä ei se tarkoita etteikö maailmassa olisi ihmisiä jotka jakavat mun kanssa saman mielipiteen.[/QUOTE]

Toki sinulla on mielipiteenoikeus. Mutta silloin kun puhutaan olemassa olevasta sairaustilasta niin silloin puhutaan faktoilla eikä mielipiteillä.

Minä en halua antaa kenellekään tässä asiassa hyvää mieltä vaan yritän kertoa (ilmeisen turhaan) miten kilpirauhanen toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073598:
Ei voi IHMINEN kärsiä. Vaikka osa kilpparista toimisikin yli ja toinen osa olisi kokonaan mykkä (teoriassa tai vaikka käytännössäkin) niin SE RATKAISEE MIKÄ ON KILPIRAUHASHORMONIN PITOISUUS VERESSÄ. ELI onko se normaali, ali vaiko yli.

Kai tuon nyt tajuaa JOKAINEN oli miten hidas tahansa että kun YHTÄ AINETTA JA SEN PITOISUUTTA MITATAAN niin eihän sen aineen pitoisuus voi olla kuin yhtä ainoaa tasoa KERRALLAAN. Toki se voi olla TÄLLÄ VIIKOLLA alitoiminnassa ja ENSIVIIKOLLA voidaan olla jo matkalla kohti liikatoimintaa mutta ei helvettoi soikoon ole mahdollista olla kilpirauhasen liika- ja vajaatoiminnassa YHTÄ AIKAA!!!!!!

Ei sun viinakseskaan ole yhtä aikaa pirtua ja siideriä! Alkoholipitoisuuskin on joko tai eikä kaikkea yhtä aikaa!!!!!!!!!

En ole tarkoittanut et esim. TSH arvo vaihtelis päivästä tai viikosta toiseen vaan. Että esimerkiksi TSH arvo olis reilusti vajaatoiminnan puolella, T4-v reilusti liikatoiminnan puolella ja t3 jompaa kumpaa, ja nämä kolme arvoa vaihtelis selkeästi puolelta toiselle aiheuttaen potilaalle sekä vajaa- että liikatoimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073624:
Toki sinulla on mielipiteenoikeus. Mutta silloin kun puhutaan olemassa olevasta sairaustilasta niin silloin puhutaan faktoilla eikä mielipiteillä.

Minä en halua antaa kenellekään tässä asiassa hyvää mieltä vaan yritän kertoa (ilmeisen turhaan) miten kilpirauhanen toimii.

No kait sen voisi kertoa sitten myös ystävällisesti. Enkä mä puhu ainoastaan mielipiteistä, vaan olen perustanut omat mielipiteeni faktoihin. Ei tarvitse kuin vähän nähdä vaivaa ja googlettaa niin löytyy paljon lääketieteen artikkeleita joissa kerrotaan erikoistapauksista joissa potilaalla on yhtä aikaa vajaa- ja liikatoimintaa. Ja ei mun tarvitse vilkaista kuin omaa paperia niin sielläkin olen merkitty rajatapaukseksi, sain vajaatoiminta diagnoosin vasta puoli vuotta ekojen kokeiden jälkeen.

Yhteistyössä