Kilpirauhanen aivan sekaisin, miten se voi olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22073540]Mä olen ihan luullut et hashimoton hormonit viittaa vajaatoimintaan ja graves hormonit liikatoimintaan, jolloin potilas on rajatilassa.[/QUOTE]

Ei ole olemassakaan Hashimoton hormoneja eikä Gravesin hormoneja.

Hashimoto on autoimmuunityreoidiitti. Siinä on vasta-aineita, hormonit on niitä vakio kilpparihormoneja.

Gravesissa on myös vasta-aineita (ei kaikilla), toiselta nimeltään tämä on Basedowin tauti. Ja siinä kilppari voi olla vajaatoiminnassa, liikatoiminnassa ja jopa normaalitoimintainenkin mitattujen kilpparihormoniarvojen perusteella.

Nämä on melko hankalia ja monimutkaisia sairauskokonaisuuksia että hellittäkää jo tai käykää lukemassa jostain faktoja. Ja jos ette ymmärrä lukemaanne niin antakaa jo olla.

[QUOTE="vieras";22073603]Mutta kun oli nimenomaan kyse tilanteesta jossa esimerkki tapaus Oprah oli samaan aikaan vajaalla ja liikatoiminnalla. Arvojen mukaan. Jolloin hän kyllä oli myös balanssissa mutta meni myös välillä liika- ja vajaatoiminnan puolelle. Kuten tuossa luki tilat vaihteli ja nyt hän on balanssissa koska käy vajaa- ja liikatoiminnalla.[/QUOTE]

Ei ristus, mitä tähän voi sanoa. Tottakai se lopulta kilpirauhanenkin lopulta sammuu ja voidaan siirtyä normaaliin tyroksiinilääkitykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073660:
Ei ole olemassakaan Hashimoton hormoneja eikä Gravesin hormoneja.

Hashimoto on autoimmuunityreoidiitti. Siinä on vasta-aineita, hormonit on niitä vakio kilpparihormoneja.

Gravesissa on myös vasta-aineita (ei kaikilla), toiselta nimeltään tämä on Basedowin tauti. Ja siinä kilppari voi olla vajaatoiminnassa, liikatoiminnassa ja jopa normaalitoimintainenkin mitattujen kilpparihormoniarvojen perusteella.

Nämä on melko hankalia ja monimutkaisia sairauskokonaisuuksia että hellittäkää jo tai käykää lukemassa jostain faktoja. Ja jos ette ymmärrä lukemaanne niin antakaa jo olla.

Mutta hashimoto vajaa, graves liikatoiminta. Ei kait se sen vaikeampaa.

[QUOTE="vieras";22073670]Mutta hashimoto vajaa, graves liikatoiminta. Ei kait se sen vaikeampaa.[/QUOTE]

Mäkin olen raskaana ja en ole raskaana samaan aikaan. Ei se sen vaikeampaa ole.

[QUOTE="vieras";22073628]En ole tarkoittanut et esim. TSH arvo vaihtelis päivästä tai viikosta toiseen vaan. Että esimerkiksi TSH arvo olis reilusti vajaatoiminnan puolella, T4-v reilusti liikatoiminnan puolella ja t3 jompaa kumpaa, ja nämä kolme arvoa vaihtelis selkeästi puolelta toiselle aiheuttaen potilaalle sekä vajaa- että liikatoimintaa.[/QUOTE]

Mahdoton tilanne. Sori. Ei mene noin ikinä. Kyllä tuossakin tietyt lainalaisuudet pelaavat.

Ja TSH ei ole kilpirauhashormoni vaan hormoni, jonka taso on matala jos kilpparihormonin taso nousee ja päinvastoin. TSH tulee päästä, aivolisäkkeestä, ei kilpirauhasesta.

[QUOTE="vierastaja";22073662]Ei ristus, mitä tähän voi sanoa. Tottakai se lopulta kilpirauhanenkin lopulta sammuu ja voidaan siirtyä normaaliin tyroksiinilääkitykseen.[/QUOTE]

Kysehän on nyt vain siitä, että voiko ihmisellä olla vajaa- ja liikatoiminta yhtä aikaa arvojen perusteella. Voi. Totta kai se joskus muuttuu jommaksi kummaksi. En mä tietääkseni missään ole väittänyt etteikö tauti jossain vaiheessa muutu jommaksi kummaksi.

[QUOTE="vieras";22073670]Mutta hashimoto vajaa, graves liikatoiminta. Ei kait se sen vaikeampaa.[/QUOTE]

Johan mä sanoin että Gravesissa voi olla myös vajaatoimintaakin aika ajoin, ei Graves ole synonyymi liikatoiminnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073682:
Mahdoton tilanne. Sori. Ei mene noin ikinä. Kyllä tuossakin tietyt lainalaisuudet pelaavat.

Ja TSH ei ole kilpirauhashormoni vaan hormoni, jonka taso on matala jos kilpparihormonin taso nousee ja päinvastoin. TSH tulee päästä, aivolisäkkeestä, ei kilpirauhasesta.

Miksi mahdoton tilanne? Mikä tekee siitä mahdottoman?

[QUOTE="vieras";22073687]Kysehän on nyt vain siitä, että voiko ihmisellä olla vajaa- ja liikatoiminta yhtä aikaa arvojen perusteella. Voi. Totta kai se joskus muuttuu jommaksi kummaksi. En mä tietääkseni missään ole väittänyt etteikö tauti jossain vaiheessa muutu jommaksi kummaksi.[/QUOTE]

Ei voi. Ja se muuttuu liikatoiminnasta normaalitason kautta vajaatoiminnaksi. Siinähän on se NORMAALITILA näiden kahden ääripään välissä.

[QUOTE="vieras";22073714]No ei todellakaan aina muutu tuolla tavalla.[/QUOTE]

Tottakai muuttuu. Väännetään nyt taas rautalankaa. Liika- tai vajaatoiminta määritellään ensisijaisesti yhden arvon perusteella. Tämä ei voi olla samanaikaisesti suuri ja pieni, aivan kuten ihmisellä ei voi olla samanaikaisesti ruumiinlämpö 35,0 ja 41,0. Kumpaankin ääripäähän siirrytään normaalitilan kautta, tietenkin.

[QUOTE="vieras";22073699]Miksi mahdoton tilanne? Mikä tekee siitä mahdottoman?[/QUOTE]

Kun kilpirauhashormoni on rajusti yli normaalin (eli on kilpirauhasen liikatoiminta) niin silloin TSH reaktiona tälle koholla olevalle T4V-arvolle painuu mittaamattoman matalaksi, lähes nollatasoon.

MIKSI?

SIKSI, että aivolisäkkeen työ on "piiskata" kilpirauhasta tuottamaan kilpirauhashormonia. TSH on aivolisäkkeestä (päästä) erittyvä hormoni, joka "piiskaa" kilpirauhasta töihin erittämään kilpirauhashormonia! Jos kilpirauhanen jo tuottaa liikaa hormonia (esimerkiksi Basedow-vasta-aineet kiihdyttävät kilpparin hormonitoimintaa liiaksi) niin SILLOIN AIVOLISÄKKEEN TSH_PIISKAUSTA EI ENÄÄ TARVITA KOSKA SIIS MUUTOINKIN JO KILPIRAUHANEN PUSKEE HORMONIA ÄMPÄRITOLKULLA LIIKAA.

Siksi kun kilpparihormoni T4V on koholla niin TSH on olemattomalla tasolla.

Jos taas kilpirauhanen vajaatoimii, niin aivolisäke puskee TSH:ta ylenmäärin. Eli yrittää "piskata" kilpparia toimimaan. Mutta jos jotkut vasta-aineet tai muut tekijät ovat tuhonneet kilpparin joko hetkellisesti tai pysyvästi, ei kilpparihormonia erity. Silloin kilpparihormoni on pysuvästi matala ja TSH pysyvästi korkea.

Sitten on olemassa vielä aivolisäkeperäisiä kilppariongelmia mutta niihin ei nyt mennä kun puhe on nyt kilpirauhastasoisista häiriöistä.

Nyt pitää lähteä iltapalan laittoon, toivottavasti selvensi.

[QUOTE="vierastaja";22073745]Tottakai muuttuu. Väännetään nyt taas rautalankaa. Liika- tai vajaatoiminta määritellään ensisijaisesti yhden arvon perusteella. Tämä ei voi olla samanaikaisesti suuri ja pieni, aivan kuten ihmisellä ei voi olla samanaikaisesti ruumiinlämpö 35,0 ja 41,0. Kumpaankin ääripäähän siirrytään normaalitilan kautta, tietenkin.[/QUOTE]

No minusta ei todellakaan vajaatoiminta aina synny siten, että potilas joutuu ekaksi liikatoiminan puolelle ja sitten vasta vajaalle. Kyllä mun vajaatoiminta määriteltiin ihan neljällä eri arvolla. Ja monta kertaa, koska mun arvoissa ei ollut mitään järkeä. Kuten nytkin tästäkin keskustelusta huomaa, niin olen ilmeisesti edustanut sairauksineni jotain absurdia poikkeusta.

[QUOTE="vieras";22073771]No minusta ei todellakaan vajaatoiminta aina synny siten, että potilas joutuu ekaksi liikatoiminan puolelle ja sitten vasta vajaalle. Kyllä mun vajaatoiminta määriteltiin ihan neljällä eri arvolla. Ja monta kertaa, koska mun arvoissa ei ollut mitään järkeä. Kuten nytkin tästäkin keskustelusta huomaa, niin olen ilmeisesti edustanut sairauksineni jotain absurdia poikkeusta.[/QUOTE]

Siis mihin sä nyt oikein vastailet? Edelleenkään ei voi olla kahta ääri-ilmiötä samaan aikaan voimassa vaan toisesta siirrytään toiseen normaalitilan kautta. Ei tässä kukaan väittänytkään että vajaatoimintaan mentäisiin AINA noin. Lue ennenkuin kirjoitat.

[QUOTE="vieras";22073771]No minusta ei todellakaan vajaatoiminta aina synny siten, että potilas joutuu ekaksi liikatoiminan puolelle ja sitten vasta vajaalle. Kyllä mun vajaatoiminta määriteltiin ihan neljällä eri arvolla. Ja monta kertaa, koska mun arvoissa ei ollut mitään järkeä. Kuten nytkin tästäkin keskustelusta huomaa, niin olen ilmeisesti edustanut sairauksineni jotain absurdia poikkeusta.[/QUOTE]

Ei niin, potilas voi mennä suoraan vajaaseenkin joskus ja pysyä siellä. Esimerkiksi jos kilppari sädetetään niin vajaaseenhan se menee. Tai jos leikataan pois. Tai jos vain on kilpparitulehdus niin kaikki on yksilöllistä, voidaan mennä vajaaseen suoraan tai liikatoiminnan kautta.

[QUOTE="vierastaja";22073784]Siis mihin sä nyt oikein vastailet? Edelleenkään ei voi olla kahta ääri-ilmiötä samaan aikaan voimassa vaan toisesta siirrytään toiseen normaalitilan kautta. Ei tässä kukaan väittänytkään että vajaatoimintaan mentäisiin AINA noin. Lue ennenkuin kirjoitat.[/QUOTE]

Vastailen teidän kirjoituksiin. Kyllä mä ainakin havaitsi aina termin käyttöä, sehän viittaa siihen, että aina tapahtuu samalla tavalla. Eikä tietääkseni aina tarvitse kyse olla ääri-ilmiöistä kun puhutaan liika vajaa- ja liikatoiminnasta.

Ja kyllä mä luen varsin tarkkaan mitä te kirjoitatte. Mutta kuten tästäkin ketjusta näkee, ihmiset lukee toisten viestit niin eritavalla. Musta välillä tuntuu, että ette ymmärrä minunkaan viestejäni siten miten olen ne tarkoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073793:
Ei niin, potilas voi mennä suoraan vajaaseenkin joskus ja pysyä siellä. Esimerkiksi jos kilppari sädetetään niin vajaaseenhan se menee. Tai jos leikataan pois. Tai jos vain on kilpparitulehdus niin kaikki on yksilöllistä, voidaan mennä vajaaseen suoraan tai liikatoiminnan kautta.

Jep. Tai kuten mulla, sairastua kilpirauhasen tulehdukseen ja saada vajaatoiminta kystiä. Ja saada verikokeista tulokset joista osa on selkeä vajaatoiminta ja osa selkeä liikatoiminta. Jonka takia lääkitys oli kortisoni+ thyroxini. Jonka jälkeen lääkinnällinen vajaatoiminta, lääkinnällinen liikatoiminta joka nyt kolmen vuoden jälkeen on virallinen vajaatoiminta.

Sori, en voi keholleni mitään. En ole mikään lääketieteen hieno malliesimerkki, mikään klassinen tapaus.

[QUOTE="vieras";22073790]Mun mielestä sauraus edes ei voi olla jana vaan paremminkin viiva.[/QUOTE]

Mä puhuin nyt kilppariarvoista. Se on jana jossa vasemmalla on vajaatoiminta, keskellä normaaliarvot ja oikealla on sitten hormonien liian korkeat arvot.

Kun katsot janaa niin tajuat että et pääse liikatoiminnasta vajaatoimintaan kuin hetkellisten normaaliarvojen kautta. Se myöskin selventää sitäkin (ehkä) että ihmisen kilpirauhashormoniarvot voivat olla vain YHDESSÄ PISTEESSÄ JANALLA YHTÄ AIKAA. Tilanne on joko normi, ali tai yli muttei ikinä ali- ja liikatoiminta yhtäaikaa.

Joskus voi olla tilanne jolloin T4V on normaali ja TSH on normaali, mutta T3V on korkea. Se on silloin erityistapaus, mutta tuomio on liikatoiminta silloin. Ei mikään sekasikiötilanne silloinkaan vaan selkeä liikatoiminta.

[QUOTE="vieras";22073824]Jep. Tai kuten mulla, sairastua kilpirauhasen tulehdukseen ja saada vajaatoiminta kystiä. Ja saada verikokeista tulokset joista osa on selkeä vajaatoiminta ja osa selkeä liikatoiminta. Jonka takia lääkitys oli kortisoni+ thyroxini. Jonka jälkeen lääkinnällinen vajaatoiminta, lääkinnällinen liikatoiminta joka nyt kolmen vuoden jälkeen on virallinen vajaatoiminta.

Sori, en voi keholleni mitään. En ole mikään lääketieteen hieno malliesimerkki, mikään klassinen tapaus.[/QUOTE]

Sä olet käsittänyt jotain pieleen ja sun kannattaakin jutella oman lääkärisi kanssa arvoistasi. Tokihan se itsetuntoa hivelisi olla erikoistapaus mutta valitettavasti, ei tuollaiset kertomasi kaltaiset jutut ole mahdollisia. Näitä kyllä ihmiset kertovat usein, kun ovat käsittäneet väärin.

Morjens!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073847:
Sä olet käsittänyt jotain pieleen ja sun kannattaakin jutella oman lääkärisi kanssa arvoistasi. Tokihan se itsetuntoa hivelisi olla erikoistapaus mutta valitettavasti, ei tuollaiset kertomasi kaltaiset jutut ole mahdollisia. Näitä kyllä ihmiset kertovat usein, kun ovat käsittäneet väärin.

Morjens!

Tätä komppaan. Morjens.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22073847:

Morjens!

Öh, todellakaan mun itsetuntoa ei hivele mikään sairaus. Ja todellakin olin todella sairas niihin aikoihin kun hakeuduin hoitoon. Mä en voi ymmärtää miten olen voinut käsittää väärin arvot jotka olen omin silmin nähnyt, lukemattomia kertoja. Ja todellakin kävin lukemattomissa kokeissa aina lisämunuaiskasvainten pois sulkemiseksi. Kyllä, maailmaan mahtuu poikkeuksia.

Kyse siis kilpirauhastulehduksesta, jossa Tsh voi olla lähes mittaamattoman matala ja t4v huudella korkeuksissa?

Näin oli itselläni, mutta tämä oli siis hetkellistä. Lääkitystä en oloihini saanut lukuunottamatta beetasalpaajia rytmihäiriöihin, joillain tulehdusta ilmeisesti lääkitään? Itse kävin arvostetulla endokrinologilla jonka höpinästä en loppujenlopuksi ymmärtänyt puolta sanaakaan... Vasta-aineissanikin oli jotain häikkää, onkohan ap:lta (savanna) niitä testattu koskaan?

Yhteistyössä