kilpirauhasen vajaatoiminta synnytyksen jälkeen?(postpartaalinen tyreoidiitti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikiwa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eikiwa

Vieras
Minulle ilmeisesti tullut kilpirauhasen tulehdus joka saattaa joskus synnytyksen jälkeen puhjeta.1,5kk synnytyksestä ja viimeiset viikot paleltanut kokoajan.kädet,jalat ihan jäässä,kaksipeittoa päällä öisin ja olen ihan jäässä, paino noussut,kuiva iho.en ole vielä käynyt lääkärillä mutta menen ensiviikolla heti koska ei nämä oireet ole kadonneet vielä mihinkään. siksi kyselenkin että kuinka monella vajaatoiminta on jäänyt eliniäksi ja joutuu syömään loppuelämän lääkkeitä.koska eikös yleensä synnytyksen jälkeinen tulehdus ole ohimenevää? ja jos olette sairastuneet vajaatoimintaan onko se mennyt ohi kuinka nopeasti ilman lääkitystä. tämä on ihan hirveetä kun on jatkuvassa horkassa.

Minulle ilmeisesti tullut kilpirauhasen tulehdus joka saattaa joskus synnytyksen jälkeen puhjeta.1,5kk synnytyksestä ja viimeiset viikot paleltanut kokoajan.kädet,jalat ihan jäässä,kaksipeittoa päällä öisin ja olen ihan jäässä, paino noussut,kuiva iho.en ole vielä käynyt lääkärillä mutta menen ensiviikolla heti koska ei nämä oireet ole kadonneet vielä mihinkään. siksi kyselenkin että kuinka monella vajaatoiminta on jäänyt eliniäksi ja joutuu syömään loppuelämän lääkkeitä.koska eikös yleensä synnytyksen jälkeinen tulehdus ole ohimenevää? ja jos olette sairastuneet vajaatoimintaan onko se mennyt ohi kuinka nopeasti ilman lääkitystä. tämä on ihan hirveetä kun on jatkuvassa horkassa.

unohdin mainita edelliseen vielä että syke hidastunut. ja alilämpöä 34,9-35,5 jatkuvasti.

Nostan! Onko jollakin tuoreita kokemuksia kilpirauhasen toiminnasta synnytyksen jälkeen? Lähinnä juuri vajaatoimintaan viittaavista häiriöistä. Palautuiko itsestään normaaliksi vai tarvittiinko lääkitys?

Nostan! Onko jollakin tuoreita kokemuksia kilpirauhasen toiminnasta synnytyksen jälkeen? Lähinnä juuri vajaatoimintaan viittaavista häiriöistä. Palautuiko itsestään normaaliksi vai tarvittiinko lääkitys?
Heippa! Minulla todettiin tämä synnytyksen jälkeinen kilpirauhasen tulehdus gynellä, jonne menin epämääräisten kiertojen takia. Mitään muita vajaatoimintaan viittaavia oireita ei ollut, joten olin todella yllättynyt. Ainoat oireet jälkeenpäin ajateltuna oli erittäin ripeä laihtuminen (alle lähtötason) synnytyksen jälkeen, ja kova energisyys noin 0,5-3kk synnytyksen jälkeen. Tämä hetkellinen liikatoiminta on tyypillistä synnytyksen jälkeiselle tulehdukselle.

Noin 8kk synnytyksestä tutkittiin ja TSH oli 10,6 ja vasta aineita parisen sataa. aloitin heti thyroxinin. Arvo oli palautunu jo 5 viikon päästä kontrollissa tasolle 3, mutta jatkan edelleen lääkitystä koska toiveissa toinen lapsi.

Edelleen kuitenkin hormonitoiminta hakee paikkaansa joten täytyy vain malttaa. Koska kilpirauhanen säätelee hormoneja aivoista käsin, menee kuulemma oma aikansa että viestiketju on korjaantunut aivoihin ja hormonit palautuneet.

Voi kumpa tätäkin mitattaisiin jälkitarkastuksissa!

Yhteistyössä