Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilya

Aktiivinen jäsen
26.03.2008
3 285
2
36
Minulta otettiin omituisten oireiden takia kaikenlaisia verikokeita ja niissä lääkärinkin yllätykseksi löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Arvot olivat kuulemma harvinaisen korkeat ja olen ilmeisesti tietämättäni kärsinyt tästä vaivasta vuosia enkä hölmönä ole osannut tätä mahdollisuutta edes ajatella vaikka tarkemmin ajateltuna oireet ovat selvät. Lihoin 3v sitten aika lyhyessä ajassa 30kg ja vaikka en niin kovin terveellisesti tuolloin elänytkään, en nyt jälkeenpäin ajateltuna kuitenkaan syönyt ihan niin paljon että lihominen olisi voinut pelkästään siitä johtua.
Laihduttanut olen nyt huimat 48kg ja se on ollut tosi vaikeaa, jos kalorit ovat menneet yli 1000- 1200kcal päivässä ei pano ole pudonnut vaan noussut ja tämän lisäksi olen liikkunut aika paljon päivittäin jotta paino on laskenut. Tiputetut kilot ovat käytännössä lähteneet vain kitudieeteillä, nutreilla ym ja jos olen syönyt tuon 1200 kcal olen saanut painon pysymään aisoissa. Aiemmin olen ihmetellyt missä vika, mutta saattaa ilmeisesti johtua tuosta kilpirauhasesta?
Vasta sain tästä vaivasta tietää lääkärin soitettua ja annettua ohjeita ja nyt kyselen, että onko täällä ketään jolla olisi vastaavaa vaivaa todettu?
Miten lääkityksen laita, onko ollut helppo löytää oikeanlainen vai onko pitkään pitänyt kokeilla? Miten kilpirauhasen vajaatoiminta ja myöhemmin lääkitys, ovat vaikuttaneet elämään yleisesti? Käsittääkseni aika helppo vaiva, mutta yhtä kaikki haluaisin kokemuksia kuulla teiltä. :)

Mulla todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta itse asiassa ihan sattumalta lapsettomuushoitojen yhteydessä n. 3 vuotta sitten. Mitään oireita ei ollut (ei edes lihomista), vaikka arvot huitelivat tosi korkealla.

Lääkitystä on nostettu pari kertaa ja nyt näyttäisi oikea määrä löytyneen, sillä viime kontrollissa n. 4 kk sitten arvot olivat ok. Tosin nyt kun olen raskaana, huolena on, saanko tarpeeksi thyroxiinia (ja siksi annosta nostettiin taas).

Arjessa thyroxinin ottaminen tai vajaatoiminta ei juurikaan näy. Pitää vain muistaa esim. hammaspesun yhteydessä ottaa se pilleri. Siinä mielessä helppo tauti. Ja thyroxin on vielä halpa lääkekin.

Tsemppiä sulle!

Olen 5 vuotta sairastanut ja toisen lapsen jälkeen sairastuin. Minulla kesti vuosia ennenkuin lääkitys saatiin kohdilleen, kun arvot seilasi ylös ja alas. Kun annos kohdallaan, niin olo suht ok vaikka takaisin entisen elämän mittoihiin en ole koskaan päässyt (kaikenlaiset dietit on kokeiltu) Kaikkia oireita lääkitys ei ole myöskään vienyt pois. Lääke helppo muistaa ottaa aamulla tyhjään mahaan heti herättyä.

Hiukan huolestuttaa miten tämä raskaus sujuu. Tähän asti kaikki kuitenkin ok ja arvot seurannassa.

Millaisia ne teidän oireet ovat olleet. Itselläni on noin kuukauden verran ollut aivan ihmeellisiä oireita. Haittaavin on tälläinen vaikeus niellä sylkeä joka pahenee iltaa kohden. Minun on hyvin vaikea saada tämän vuoksi unesta kiinni. Välillä on tunne että tukehtuu. Ääni ei kestä esim. en voi kuvitellakaan enää lukea lapsille iltasatua. Toinen hankala oire on heikotus. Vaikka syö niin on sellainen voimaton ja heikko olo. Olen kuitenkin yrittänyt tästä oireesta huolimatta suoritua päivistä ihan normaalisti. Lisäksi on ilmennyt aivan ihmeellistä kutinaa etenkin jaloissa. Haittaa välillä nukkumista. Ihmeellisiä kiputiloja molempien rintojen alapuolella. Lisäksi minulla on välillä hyvin herkkä mieli. Oikeasti ihan huvittaa kun en ole mikään herkkä luonne ja välillä kaikki itkettää. Kävin viikolla lääkärissä ja hän epäili nielemisongelmien johtuvan närästyksestä, vaikka sanoin ettei minulla närästystä ole. Antoi kahden viikon kuurin mahalääkettä. Lisäksi kyllä pääsin kokeeseen, mutta kotona luin tuota lapra lappua ja ei siihen mitään kilpirauhaskokeita ollut merkitty. Oli perusverenkuva, relaktiivinen proteiini, lasko sekä pari sokerikoetta. Tietääköhän kukaan saako näistä mitään viitettä kilpirauhasen toiminnasta vai kannattaako vaatia lisää kokeita?
Lisäksi noihin oireisin voisi sanoa, että olen kuukauden yrittänyt laihduttaa liikkumalla ja pienillä ruokailutottumusten muutoksilla pari kiloa. Mitään ei ole tapahtunut. Pikemminkin paino on noussut. Minulla ei yleensä mitään paino ongelmia.

Mä en suoraansanottuna enää muista millasia oireita oli. Taisi löytyä muiden verikokeiden yhteydessä. Lääkitys saatiin aika helposti kohdalleen, eikä koko sairautta huomaa muussa kun siinä et muistaa napata tabletin kerran päivässä suuhun.

Yhteistyössä