Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tanja

Vieras
Millä arvoilla teillä oli ns. normaali olo? Omat lähtöarvot TSH 2.45 ja T4V 9, oireiden ja alhaisen T4V:n takia lääkitys aloitettiin. Arvot nyt TSH 1.66 ja T4V 13 ja huomattavasti paremmin toimii maha (ennen kerta viikossa ja sekin työn ja tuskan takana) ja väsymys on myös hellittäny huomattavasti :) Kiinnostaa vain tietää muiden kokemuksia!

Alkuperäinen kirjoittaja nana:
no ittel ollu TSH 4.99 mutta ei lääkitystä koska muka normaaliaarvosta vaan hiukan yli :( t4v oli jotai 14...

Nykysuositusten mukaan TSH ei saisi olla yli 2.5!! Vaadi ehdottomasti lääkitys, jos on oireita!! Se todellakin auttaa, tuntuu kuin kuolleista olisi noussut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
no ittel ollu TSH 4.99 mutta ei lääkitystä koska muka normaaliaarvosta vaan hiukan yli :( t4v oli jotai 14...

Nykysuositusten mukaan TSH ei saisi olla yli 2.5!! Vaadi ehdottomasti lääkitys, jos on oireita!! Se todellakin auttaa, tuntuu kuin kuolleista olisi noussut.

mut eikö se lääkitys olis sit lopunikäinen? jos siks eivät helpolla anna, vaan sanoneet että mittauta sit puolen vuoden tai vuoden päästä uudestaan.

mut eikö se lääkitys olis sit lopunikäinen? jos siks eivät helpolla anna, vaan sanoneet että mittauta sit puolen vuoden tai vuoden päästä uudestaan.

No niinhän se monesti on, mutta oikeastaan sehän ei edes ole lääke, vaan hormonia mitä ihmiseltä puuttuu vajaatoiminnassa. Jos sulla on oireita, niin ehdottomasti kannattaa vaatia Thyroxin-lääkitys. Eri asia tietty, jos oot oireeton. Mä olin suorastaan iloinen, kun sain tietää diagnoosin, sain selityksen ololleni.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen:
Mulla nyt normaali olo ja TSH on alle 0,02 ja T4V 21,4 ja tässä pyritään arvot pitämäänkin (on ollet näin hyvät jo vuoden).

Ei sulla liikatoiminnan oireita ole? Nuo alkaa jo olla raja-arvoja siihen toiseen suuntaan. Mutta niin me ihmiset ollaan erilaisia, tosin munkin lääkityksessä varmasti vielä nostamisen varaa.

Mitä oireita siinä on? Liittyykö siihen runsas hikoilu? Epäilen että mullakin on. Tarvis varmaan mennä lääkäriin, kun aina väsyttäkin niin vietävästi, vaikka kuin paljon nukkuisi.

Minulla alussa TSH viitteissä ja T4V alakantissa eli jotain 9. Huomattavasti parempi olo nyt, kun TSH 0,04 ja T4V 11,2. T4V on edelleen alhainen ja olot välillä heittelee, mutta saattaa tosiaan raskauskin asiaan vaikuttaa :)

Onneksi sain kilpparin hoitoon juuri ennen raskauden alkamista (viime tipassa!), kun nuo kilpirauhashormonit ovat niin tärkeitä sikiöllekin.

On TODELLA yleistä, että lääkärin kommentti kilpirauhasverikoiden yhteydessä on se, että arvot ovat viitearvojen sisällä. Viitearvot vaihtelevat laboratorioittain, mutta yksi asia on varma: potilaan kertomat oireet tulee kuunnella ja päätellä niiden + tulosten perusteella, että onko kyseessä kilpirauhassairaus. Onneksi Suomesta löytyy yksityisten lääkärikeskusten kilpirauhassairauksia ymmärtäviä lääkäreitä ympäri Suomen, koska terveyskeskuslääkärit yleensä eivät tunnista tätä sairautta.

Kannattaa ehdottomasti kirjautua www.kilpirauhas.info palstalle, jos löytää itsestään mm. alla olevia oireita. Kilpirauhassairaus on suomalaisten kansantauti.

* väsymys
* haluttomuus
* vatsaoireet
* aivosumu eli sellainen ei-selkeä ajatuksen juoksu
* ihon kutina
* kylmä
* lapsettomuus
* kaikenlaiset epämääräiset sairaudet
* hiustenlähtö
* nyrjähdykset
* huono muisti
* sydämen tykytys
* hikoilee helposti
* sokeritasapaino heittelee
muoks* Tästä alaspäin on lisättyjä oireita
* tunne, että happi loppuu
* palan tunne kurkussa
* lihominen
* keskenmeno
* keliakia
* kuume ei nouse
* vaikea nousta aamulla sängystä (olo tosi vetämätön)
* silmäongelmat
* nivelongelmat
* huonot hampaat
* huonot kynnet

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä oireita siinä on? Liittyykö siihen runsas hikoilu? Epäilen että mullakin on. Tarvis varmaan mennä lääkäriin, kun aina väsyttäkin niin vietävästi, vaikka kuin paljon nukkuisi.

Vajaatoimintaan kait palelu liittyy paremmin, mutta kait yksilöllisiä eroja on, armoton väsymys kyllä liittyy!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnatar:
On TODELLA yleistä, että lääkärin kommentti kilpirauhasverikoiden yhteydessä on se, että arvot ovat viitearvojen sisällä. Viitearvot vaihtelevat laboratorioittain, mutta yksi asia on varma: potilaan kertomat oireet tulee kuunnella ja päätellä niiden + tulosten perusteella, että onko kyseessä kilpirauhassairaus. Onneksi Suomesta löytyy yksityisten lääkärikeskusten kilpirauhassairauksia ymmärtäviä lääkäreitä ympäri Suomen, koska terveyskeskuslääkärit yleensä eivät tunnista tätä sairautta.

Kannattaa ehdottomasti kirjautua www.kilpirauhas.info palstalle, jos löytää itsestään mm. alla olevia oireita. Kilpirauhassairaus on suomalaisten kansantauti.

* väsymys
* haluttomuus
* vatsaoireet
* aivosumu eli sellainen ei-selkeä ajatuksen juoksu
* ihon kutina
* kylmä
* lapsettomuus
* kaikenlaiset epämääräiset sairaudet
* hiustenlähtö
* nyrjähdykset
* huono muisti
* sydämen tykytys
* hikoilee helposti
* sokeritasapaino heittelee
muoks* Tästä alaspäin on lisättyjä oireita
* tunne, että happi loppuu
* palan tunne kurkussa
* lihominen
* keskenmeno
* keliakia
* kuume ei nouse
* vaikea nousta aamulla sängystä (olo tosi vetämätön)
* silmäongelmat
* nivelongelmat
* huonot hampaat
* huonot kynnet

Aivan, onneksi mulla sattui olemaan työterveydessä erittäin asiantunteva lääkäri tän asian suhteen :)

Mulla on noista: väsymystä, huono muisti, hikoilua helposti, kuume ei nouse, olo vetämätön ja lisäksi silmät särkee. Voikohan mulla olla kanssa toi? Ikää mulla vasta 25 ja olen kärsinyt noista n. 13 vuotiaasta saakka. Olen hoikka.

Mulla on noista: väsymystä, huono muisti, hikoilua helposti, kuume ei nouse, olo vetämätön ja lisäksi silmät särkee. Voikohan mulla olla kanssa toi? Ikää mulla vasta 25 ja olen kärsinyt noista n. 13 vuotiaasta saakka. Olen hoikka.
Kuulostaa siltä, että voisi olla. Kannattaa kirjautua www.kilpirauhas.info palstalle

Alkuperäinen kirjoittaja mulla :
vajaatoiminnassa palelee!!!

paleli iltaisin jalkoja ja käsiä, mutta pienessäkin rasituksessa hikoilin vajaalla ihan kamalasti.

Just näin mullakin, oireista tiedän millon lisätä ja laskea lääkitystä. Sillon ku rupeen hikoilee tajuttomasti kun vähänki jotain teen (kastuu hiestä kokonaan) ja istuessa jne. palelee ni pahasti vajiksella mennään. Ja väsymys ja "tollo olo" kokoajan. Mut toi hikoilu on jotain uskomatonta vajiksella kun jotain teet, tyyliin pyyhin lattiaa kun kaatui mehua ni oon litimärkä vaikka hetki sitten paleli horkassa ja kesälläki tarviis hanskat käteen pihalla...

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen:
Mulla nyt normaali olo ja TSH on alle 0,02 ja T4V 21,4 ja tässä pyritään arvot pitämäänkin (on ollet näin hyvät jo vuoden).

Ei sulla liikatoiminnan oireita ole? Nuo alkaa jo olla raja-arvoja siihen toiseen suuntaan. Mutta niin me ihmiset ollaan erilaisia, tosin munkin lääkityksessä varmasti vielä nostamisen varaa.

Ei ole liikatoiminnan oireita näillä arvoilla, liikatoiminnalta alkoi tuntua kun T4V meni yli 23. Mulle passsaa nää arvot ja lääkäri oli sitä mieltä että pidetään arvot siinä kun musta hyvältä tuntuu :) .

Tällaisen keskustelun löysin...

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1660934

Itselläni on kilpirauhaset poistettu kokonaan ja lääkitys siis lopun elämää. Kaikkeen tottuu :)
Minä kärsin vuosia kaikenmaailman määrittelemättömistä vaivoista ja sain diagnooseja ison pinon ja muita lääkkeitä, kunnes sitten työterveyslääkäri huomasi paljaalla silmällä kaulani pullottavan ja siitä kaikki alkoi menemään parempaan suuntaan...
..ja aikaisemmin lapsettomuudesta kärsineenä on minulle nyt lyhyellä aikavälillä siunaantunut kaksi lasta <3
Minulla oli siis kilpirauhasen vajaatoiminta struuman vuoksi ja nyt pötkytellään menemään pelkillä lisäkilpirauhasilla ja lääkityksellä!

Alkuperäinen kirjoittaja 00:
olisko kellään antaa noiden viitearvoja,kun sain tänään omat koevastaukseni ja lääkäri vaan sanoi että ihan ok arvot ovat...

Täällä meidän labrassa on T4V:n viitearvot 9-19, mut se tosiaan vaihtelee vähän labrasta riippuen. TSH:n olis hyvä olla alle 2,5, vaikka viitearvon yläraja, olikohan nyt jotain 4 tai 5?? Joo ja tosiaan mulla kovat oireet, kun arvot oli TSH 2.45 ja T4V 9.

Mulla on useita vajaatoimintaan viittaavia oireita, mutta lääkäri sanoo, että arvot ovat normaalin rajoissa. Miten sitä lääkettä voi vaatia, kun lääkäri ei kirjoita reseptiä? Nytkin palelee niin että pitää olla villatakki päällä ja villasukat jalassa :(