Kirkossa käyvät perheet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan kiinnostaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan kiinnostaa...

Vieras
Annatteko lapsenne ottaa ehtoollista ennen rippikouluikää vai odotatteko konfirmaatioon, jolloin saadaan eka ehtoollinen? Tämä kysymys lähinnä luterilaisille... Meillä on semmoinen tapa, että mä otan ehtoollisen ja pyydän, että lapset vain siunataan.

Niin, kai perinteitä on perheillä erilaisia. Ajatus on se, että ehtoollista annetaan kyllä kaikenikäisille. Lapselle pitää kertoa ehtoollisen merkityksestä, jos haluaa, että ehtoollista annetaan. Meillä pyydetään myös lapsille ehtoollinen ihan periaatteen vuoksi.

Olen antanut ottaa ehtoollisen ennen rippikouluikää. Jeesuksen ristintyö ja Uusi Liitto on kaikille ihmisille, myös lapsille. Vaikka uskonkin lasten olevan taivaskelpoisia niin ehtoollistahan vietetään kiitoksena Jeesukselle, joten annan lastenkin siihen osallistua.

Muistaakseni n. 5 - 7 vuotiaina ovat vanhimmat lapset saaneet ekan kerran ehtoollista, eli sen ikäisenä kun ovat jollain lailla ymmärtäneet ehtoollisen merkityksen ja eron tavallisesta välipalalasta / kaupan maistiaisista. Kuopus on nyt 5, eikä ole vielä saanut ehtoollista (kylläkin siunattu alttarilla), mutta tarkoituksena olis selittää sen merkitystä ja sitten sais osallistua myös. Konfirmaation jälkeen saa osallistua ITSENÄISESTI ehtoolliselle, aiemmin siis jonkun aikuisen kanssa.

Mä haluan itse, että ymmärtävät ja osaavat asian ennen kun ehtoollisen saavat. Meillä ensimmäisen ehtoollisen saavat, kun käyvät riparin. Sitä ennen lapsemme siunataan.

Olemme antaneet vain siunata lapset ehtoollisella. Pyhäkoulussa on kyllä puhuttu ehtoollisesta ja sen merkityksestä ja kehotettu antamaan lapsillekin ehtoollista. En vain koe sitä meidän perheemme tavaksi.

Yhteistyössä